shampoo / tandpasta

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Anonymous schreef:http://www.hekserij.nl/3heksen/shampoo/shampoo.htm

Het vervelende is dat ik niet weet waar ik die ingrediënten vandaan kan halen, of wat het zijn.
Ja rare ingredienten, maar volgens mij las ik ook eens dat er van die 'heksen' winkels zijn waar ze speciale ingredienten hebben enzo.

Jan

Bericht door Jan »

Op dezelfde site http://www.hekserij.nl kan je de ingrediënten ook gewoon bestellen...

Gast

Bericht door Gast »

Van Hegron Cosmetics in Purmerend ontving ik bericht dat hun disinfecterende handgel (voor gebruik zonder water en zeep) alleen plantaardige en synthetische bestanddelen heeft, dus geen dierlijke bestanddelen.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

hm.. synthetisch kon toch ook dierlijk wezen? volgens my last ik laatst zoiets in een topic hier.. :?

nja ik weet 't niet meer.
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Dave

Bericht door Dave »

xTiMx schreef:hm.. synthetisch kon toch ook dierlijk wezen? volgens my last ik laatst zoiets in een topic hier.. :?

nja ik weet 't niet meer.
Ja, over de minarine ging dat.

http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... e&start=15

Jan

Bericht door Jan »

Met synthetisch wordt meestal bedoeld dat het uit minerale grondstoffen wordt bereid, dus aardolie, aardgas en kolen. Nu zijn dat dierlijke en plantaardige resten van vele milioenen jaren geleden, maar ik keneerlijk gezegd geen veganist die niet per auto of trein reist en geen stroom verbruikt omdat ze daar oude dierlijke resten voor gebruikt hebben.

Synthetisch kan ook betekenen dat de grondstof plantaardig of dierlijk is, maar grondig gewijzigd. Bijvoorbeeld viscose (kunstzijde) wordt van bomen gemaakt, maar dat zie je niet aan de stof: pure synthese.

Je moet dus doorvragen...

Gast

Bericht door Gast »

Ik heb nu zelf een zeep gemaakt die ik lekker vind. Gewoon een blok cocosvet au bain-marie laten zacht worden, en dan een pakje natrium bicarbonaat (zuiveringszout) erdoor roeren. In een bakje weer laten hard worden, en dan in een bak warm water zetten om het eruit te halen. Je kunt er ook geurtje's zoals rozewater doorheen doen, maar voor mij geurt het kokosvet al zoet genoeg.

Het schuimt niet zoveel als gewone zeep, maar m'n huid voelt er heerlijk zacht van, en de stankbeheersing doet zelfs met deze warmte niet onder voor zeep van de winkel.
Ik poets ook mijn tanden ermee, al vind ik de zilte smaak niet prettig.

Jan

Bericht door Jan »

Dag Gast,

Wat je gemaakt hebt bevat bijna geen zeep. Alleen de vrije vetzuren kunnen met natriumbicarbonaat zeep vormen. Tenzij je oud vet gebruikt zal je eindproduct uit hooguit 1 % zeep bestaan.
Dat je huid er zacht van voelt geloof ik wel: kokosvet is daar prima voor.

Als je zeep wilt maken van een vet heb je minimaal natriumhydroxide nodig, maar dan moet je wel weten wat je doet, dit is een aggresief goedje.

Gast

Bericht door Gast »

Jan schreef: Wat je gemaakt hebt bevat bijna geen zeep.
Okee, ik zal het een andere naam geven. Schoonsmeer? Natriumbicarbonaat schrobt wel lekker schoon, en werkt anti-bacteriaal. Het helpt in ieder geval net zo goed tegen de stank.
Jan schreef: Als je zeep wilt maken van een vet heb je minimaal natriumhydroxide nodig
Ik zou niet weten waar ik dat vandaan moet halen. Bovendien lijkt het me niet verstandig dat ik met m'n twee linker handen daarmee ga knoeien. En m'n tanden ermee poetsen lijkt me ook niet lekker.
Wel pieker ik of ik er iets bij kan doen om het meer te laten schuimen, zoethout of zo?

Jan

Bericht door Jan »

Natriumhydroxide wordt veel verkocht als gootsteenontstopper. Met twee linkerhanden zou ik daar zeker vanaf blijven. Met twee rechterhanden kan je het eens proberen. Zie bijvoorbeeld:

http://www.vanderleden.com/zeep/

Zoethout schuimt niet, dat heeft weinig zin. Je zou zeepkruid of panamabast kunnen gebruiken, maar dat zijn stoffen die nogal eens tot huidirritatie leiden.

Natriumbicarbonaat helpt alleen in hoge concentraties een beetje tegen microorganismen en hoe het geuren zou moeten laten verdwijnen is mij een raadsel.

Maar als het voor jou werkt dan is het misschien ook niet interessant hoe het werkt. :wink:

Tim

Andere goedkope shampoo

Bericht door Tim »

Andere (goedkope) vegan shampoo?

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

misschien een stomme vraag, maar weet iemand of head&shoulders vegan&proefdiervrij is?
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

xTiMx schreef:misschien een stomme vraag, maar weet iemand of head&shoulders vegan&proefdiervrij is?
van P&G geloof ik

SANO
Contacteer:

Lichaamsverzorging

Bericht door SANO »

Lavera heeft een prachtige nieuwe lijn, genaamd Body SPA. Een belevenis voor lichaam en geest. De lijn bestaat uit 10 geurige soorten douchegel en bodylotion en een heerlijke body peeling. Alle producten voldoen aan de BDIH-normen en behalve de "milk and honey" zijn ze allemaal veganistisch. Bijna alle Laveraproducten hebben het VEGAN-keurmerk.
Ze verkopen ook tandpasta.
http://www.lavera.nl
Het kalf schreeuwt om zuivel!

veganwalk

shampoo tandpasta zonnebrandcreme

Bericht door veganwalk »

Ik gebruik Urtekram shampoo en tandpasta ( alleen de aloe vera en melisse zijn vega; staat erop) Ecover is ook erg goed deze hebben het Engelse veganisten keurmerk.
Eerst gebruikte ik ook weleda shampoo maar dit is het enige produkt wat ze hebben laten testen ivm gezeur of ze wel net zo goed zouden zijn als de 'gangbare' tandpastas, hoort daar dan ook dierproeven bij?

Voor de zomer is er nu Lavera zonnebrancreme ( en bodylotion en douchegel, nee ik ben niet van Lavera :)) met vegakeurmerk! ( Ook Urtekram is vlgns mij Ok alhoewel ik nooit reacties krijg op mijn mailtjes....)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Van weleda is alles dierproefvrij. Zowel het product als de ingredienten. Dat is tenminste de info die ik heb. Er staat niks over uitzonderingen op cosmeticagids.nl

Dat van Lavera is wel iets om te proberen. Misschien dat er nog iets tussen zit wat goed voor me huid is.

Chrissie

schampoo en andere produkten

Bericht door Chrissie »

Ik gebruik bijna alles van de Hema (hun eigen huismerk). Zover als ik weet is diet ook veganistisch en dierproefvrij.
Mijn dieren zijn mijn alles.

tim

Re: schampoo en andere produkten

Bericht door tim »

Chrissie schreef:Ik gebruik bijna alles van de Hema (hun eigen huismerk). Zover als ik weet is diet ook veganistisch en dierproefvrij.
hm... iemand die 't kan bevestigen?

Jan

Bericht door Jan »

tim schreef:
Chrissie schreef:Ik gebruik bijna alles van de Hema (hun eigen huismerk). Zover als ik weet is diet ook veganistisch en dierproefvrij.
Vrijwel alle cosmetica die in Nederland wordt verhandeld is afkomstig uit de EU en daarmee zo goed als zeker proefdiervrij, aangezien het in de EU onder vrijwel alle omstandigheden verboden is om dierproeven te nemen ten behoeve van cosmetica ontwikkeling.

Wil je nog meer zekerheid: eMail de hema!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jan schreef:
tim schreef:
Vrijwel alle cosmetica die in Nederland wordt verhandeld is afkomstig uit de EU en daarmee zo goed als zeker proefdiervrij, aangezien het in de EU onder vrijwel alle omstandigheden verboden is om dierproeven te nemen ten behoeve van cosmetica ontwikkeling.

Wil je nog meer zekerheid: eMail de hema!
Nee, want dat is in europa vanaf 2012 pas verboden. Dus in frankrijk en zo zal het nog wel anders zijn denk ik.

Plaats reactie