shampoo / tandpasta

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Ik gebruik shampoo van Herbelle. Is verkrijgbaar bij nagenoeg elke natuurvoedingswinkel en reformzaak. Op de producten van dit merk staat de garantie van zowel Proefkoneen als de Duitse Tierschutzbund dat de eindproducten noch de grondstoffen op dieren getest zijn na 1-1-1979. Qua prijs zeer haalbaar ook.

VEMP

Bericht door VEMP »

Ik gebruik die van het Kruidvat of van de Trekpleister.

Tinus

Bericht door Tinus »

ik heb ecover, volledig vega en te verkrijgen bij de natuurvoedingswinkel.

xTiMx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

ik heb ook die van Trekpleister en/of Kruidvat.
zelfde geldt voor m'n tandpasta...

*maar of beide ook vegan zyn.....? weet iemand dit?

een tijd terug stond op proefdiervrij dat die van Trekpleister huismerk geschikt was voor veggies en vegans... maar nu staat er alleen 'geschikt voor vegetariers'.
hopelijk weet iemand meer :)
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Jan

Bericht door Jan »

Veel shampoo bevat stoffen die zowel van dierlijke als plantaardige herkomst kunnen zijn. Aan de ingrediëntendeclaratie kan je dat niet zien.
De meeste van deze stoffen zijn van vet of eiwit gemaakt, dus vegetarisch is in dit geval ook meestal veganistisch. Uiteraard moet je de eiershampoo's en dergelijke niet gebruiken!

Natuurlijk kan je zelf shampoo maken, dan weet je precies wat er in zit!

Zie http://www.de-drie-heksen.org

barbara

shampoo

Bericht door barbara »

Van de bodyshop, Brazil nut, maar zoals vaker als je gewend aan iets bent, gaat het uit het assortiment. Er voor in de plaats komt een shampoo met honing er in. Ik ga die van herbelle eens proberen.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

hey Trekpleister en Kruidvat zyn toch zo goed als 't zelfde? :?

op proefdiervrij staat by Trekpleister-huismerk dat die producten proefdiervrij & vegetarisch zyn (dus ook vegan in dat geval?).
maar by Kruidvat staat alleen proefdiervrij.. :?:

nja.. :?

Tinus

Bericht door Tinus »

de vetten en eiwitten kunnen natuurlijk ook uit melk e.d. gehaald zijn, dus vegetarisch hoeft niet veganistisch te zijn.

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Anonymous schreef:Ik gebruik shampoo van Herbelle. Is verkrijgbaar bij nagenoeg elke natuurvoedingswinkel en reformzaak. Op de producten van dit merk staat de garantie van zowel Proefkoneen als de Duitse Tierschutzbund dat de eindproducten noch de grondstoffen op dieren getest zijn na 1-1-1979. Qua prijs zeer haalbaar ook.
Ik gebruik deze ook altijd. Het spul is erg gekoncentreerd en je doet met een flesje een eeuwigheid :idea:

guest

herbelle

Bericht door guest »

Iedereen heeft het over de shampoo herbelle, maar weten jullie zeker dat deze geen dierlijke produkten bevat, het is namenlijk wel een hele waslijst aan ingredienten waar ik niet van weet wat het is.

Jan

Bericht door Jan »

Zet de lijst maar op het forum, dan kunnen we er naar kijken...

Gast

Bericht door Gast »

Puntje aan het eind eraf anders kom je op de site van Orangehill

http://www.proefdiervrij.nl

perseus

Bericht door perseus »

Hm, er zijn extra tags geplaatst...

http://www.cosmeticagids.nl/client/2/de ... ntentid=90

Dave

Bericht door Dave »

Ik gebruik Doppeldouche Speed van Beiersdorf, omdat het zowel doucheschuim als shampoo is (handig voor het sporten).

Beiersdorf (van onder andere het merk Nivea) staat op de lijsten van bedrijven die niet op dieren testen. Ik gebruik zonnebrandcrème van Nivea:

http://www.denatuur.nl/index.php?laatzi ... &pagina=14

De ingredienten zijn:
Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, Parfum, PEG-8, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Glycol Distearate, Sodium Chloride, Glyceryl Laurate, Sodium Benzoate, Laureth-4, Glycerin, Disodium Cocoyl Glutamate, Sodium Salicylate, Citric Acid, Polyquaternium-10, Panthenol, Cl 47005, Cl61585, Cl14720

Zit volgens mij niets dierlijks bij.

Ik heb het voor de zekerheid nog een keer nagevraagd bij Beiersdorf en dit is hun antwoord:
Hiermee komen wij terug op uw vraag met betrekking tot dierproefvrije producten.

Iedere producent van cosmetica producten is wettelijk verplicht te waarborgen, dat zijn producten de gezondheid van de gebruiker niet in gevaar brengen. Belangrijke voorwaarde hiervoor is, dat de verwerkte grondstoffen geen kankerverwekkend potentieel bezitten, dat zij niet schadelijk zijn voor genetische eigenschappen en dat zij geen huidirritatie of allergie kunnen veroorzaken.

De producenten van grondstoffen moeten onderzoeksrapporten kunnen tonen, welke de veiligheid van hun grondstoffen documenteren. Voor de tegenwoordig verwerkte grondstoffen voor cosmetica producten zijn voldoende gegevens aanwezig. Aanvullend onderzoek is alleen dan noodzakelijk, als bijvoorbeeld door nieuwe medische kennis twijfel aan de oorspronkelijke beoordeling van de stof ontstaat. Dit is niet het geval met de door Beiersdorf geproduceerde grondstoffen.

De veiligheid van de geproduceerde cosmetica moet eveneens worden onderzocht om huidirritaties en allergieën uit te sluiten, welke bijvoorbeeld door wisselwerking tussen verschillende ingrediënten kunnen worden veroorzaakt. Tegenwoordig staat in plaats van dierproeven een aantal experimenten o.b.v. bacteriën en celculturen (in vitro tests) ter beschikking. Eén van deze alternatieve testmethodes, waarmee de verdraagzaamheid van wasactieve stoffen kan worden onderzocht, werd door Beiersdorf ontwikkeld. Deze methode werd gepubliceerd, opdat ook andere ondernemingen en instituten deze kunnen inzetten.

Voor de beoordeling van nieuwe recepturen van cosmetische producten worden door Beiersdorf Research reeds sinds 1977 geen dierproeven meer uitgevoerd. Voordat een nieuw product op de markt verschijnt, wordt het door Beiersdorf aan de noodzakelijke alternatieve testmethodes onderworpen. Dan wordt de receptuur door een externe dermatoloog ondezocht en vervolgens wordt in een kliniek de verdraagzaamheid op mensen getest.

Het is zeker te wensen, dat alle dierproeven door alternatieve testmethodes zouden kunnen worden vervangen. Jammer genioeg zal dit doel voor het onderzoek van nieuwe grondstoffen alleen moeilijk bereikt kunnen worden, omdat ook de beste alternatieve testmethodes niet het complexe gebeuren binnen een geheel organisme kunnen weergeven. Bij de ontwikkeling en beoordeling van nieuwe recepturen echter heeft Beiersdorf dit doel reeds bereikt.

Vermoedelijk werd iedere cosmetische grondstof ooit in een dierproef getest. Dierproefvrije cosmetica in de strengste zin van het woord zou daarom niet bestaan. De verklaring "zonder dierproeven" kan daarom alleen betrekking hebben op onderzoek van recepturen.

Beiersdorf is van mening, dat dierproeven zo mogelijk geheel zouden moeten worden vermeden. Daarom is Beiersdorf sinds jaren actief met in vitro experimenten in research en ontwikkeling van nieuwe testsystemen.

Iedere cosmetische grondstof is ooit door middel van een dierproef getest, zo ook de ingrediënten die wij toepassen. Dierproefvrije cosmetica in de strengste in van het woord, bestaan daarom in onze optiek niet. Hoewel Beiersdorf dus al meer dan 20 jaar geen dierproeven meer doet, Kunnen wij u niet garanderen dat de ingrediënten die wij gebruiken, niet ooit op dieren zijn getest.

Tevens delen wij u mede dat alle ingrediënten in Doppeldouche van plantaardige oorsprong zijn.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Silke Hoeneveld
Doppeldouche Consumentenadvies
Laatst gewijzigd door Dave op do sep 09, 2004 1:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Tinus

Bericht door Tinus »

Dat is nu eens een eerlijk antwoord!

Dave

Bericht door Dave »

Tinus schreef:Dat is nu eens een eerlijk antwoord!
Ja hè, ik vond het ook een oprecht en genuanceerd antwoord. Hieruit blijkt dat hun bedrijfsbeleid gericht is tot proefdiervrij ontwikkelen van producten, maar dat zij door de claimcultuur van tegenwoordig weer afhankelijk zijn van hoe rechters hiermee omgaan bij een eventuele rechtszaak. Stel dat iemand huidkanker heeft gekregen en bij testen op dieren wordt ook huidkanker geconstateerd en bij testen op mensen wordt er helemaal geen huidkanker geconstateerd dan kan een rechter de claim toch terecht achten, terwijl die persoon anders misschien ook wel huidkanker had gekregen. Hier zijn deze bedrijven - terecht - doodsbenauwd voor. Als rechters bewijzen van dierproeven niet accepteren dan kunnen deze bedrijven ook weer een stapje voorwaarts doen.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

en Nivea zelf?

ik kan 'm niet vinden op die sites :?

:)

Dave

Bericht door Dave »

xTiMx schreef:en Nivea zelf?

ik kan 'm niet vinden op die sites :?

:)
Nivea is ook Beiersdorf, staat bij Beiersdorf.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

ah.. oke, gaaf :)

Plaats reactie