lekkere koekjes! / suiker!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
musz

Bericht door musz » ma mei 03, 2004 4:19

DeNatuur.NL schreef:...by carbon filters...
Wie zegt dat deze koolstof filters ok zijn?

Bekijk dit nog eens:

Almost all cane sugar refineries require the use of a specific filter to decolorise the sugar and absorb inorganic material from it.
...
The filter may be either bone char, granulated carbon, or an ion exchange system.
...
Bone is heated to an extremely high temperature, which results in a physical change in the bones composition. The bone becomes pure carbon before it is used in a refinery.
...
Companies that use bone char claim that the char is more economically feasible and efficient than other types of filters
...
Many cane refineries use bone char. Domino, the largest sugar manufacturer, uses bone char in the filtration process. The cane refineries of Savannah Foods, the second largest sugar manufacturer, also use bone char. California and Hawaiian Sugar employs bone char filters in addition to granular carbon and ion exchange filters. All these companies use the bone char in the refining process of brown sugar, powdered sugar (sugar mixed with corn starch) and white sugar.

musz

Bericht door musz » ma mei 03, 2004 4:50

xTiMx schreef:in frisdrank enzo zit 't toch ook gewoon? andere veganisten die ik ken/ontmoet heb dronken ook wel gewoon frisdrank enzo... weirdness.
Veel vegetariërs die ik ken eten ook gewoon kaas, waarin stremsel zit. Zijn kalfjes voor gestorven. Onwetendheid, of niet willen weten denk ik.

Veganisme wordt gezien als een streven (en zo zie ik het ook), ieder legt zijn grens ergens anders. De een verder dan de ander. Ook verandert deze grens vaak. Bij de een sneller dan de ander. Bij mij erg snel, aangezien ik alles boycot waarvan ik weet dat er dieren voor geleden hebben. Het is voor mij geestelijk gezien makkelijker om iets lekkers te laten liggen, dan het op te smullen met de weet dat er voor mijn genot dieren misbruikt en mishandeld zijn. Als ik waarde zou hechten aan het argument "maar het is zo lekker", zou ik waarschijnlijk nog vlees eten. Voor mij dus geen suiker die niet vega verantwoord is. Dan maar regelmatig op een zoethoutstokje kauwen, of (ook erg lekker) verslaafd raken aan zoethout thee.
Bovendien IS er wel vega suiker, je moet alleen per product een betrouwbare bevestiging hebben. Zoals het "suitable for vegetarians & vegans" waarborg op de NOLIGY candybar.
xTiMx schreef:thanx 4 the tip.. ik zal eens kijken!
maar uhm hoe zit het met de cacao van die repen dan?
Voor zover ik weet is er niets niet veganistisch verantwoords aan cacao.. Cacao is cacao. Puur en alleen cacao. Of de cacao in de candybar Fairtrade is, weet ik niet (lijkt me wel aangezien het van biologische teelt afkomstig is), maar dat is een ander punt.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 03, 2004 9:52

muszáj schreef:
DeNatuur.NL schreef:...by carbon filters...
Wie zegt dat deze koolstof filters ok zijn?
Geen idee, dat ga ik even uitzoeken. Misschien dat ze wat opheldering kunnen geven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 03, 2004 9:55

muszáj schreef:Voor zover ik weet is er niets niet veganistisch verantwoords aan cacao.. Cacao is cacao. Puur en alleen cacao. Of de cacao in de candybar Fairtrade is, weet ik niet (lijkt me wel aangezien het van biologische teelt afkomstig is), maar dat is een ander punt.
Biologisch betekent toch ook niet meteen dat het fairtrade is?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 03, 2004 14:20

Ik heb een reactie gehad.
The Sugar Association is please to respond to your question regarding the use of animal bones during refining processes. According to the Cane Sugar Handbook (John Wiley & Sons, 1986), Bone char is still used by some refiners. Granular carbon has come into use since the 1950s as a replacement for bone char. The purpose of using granular carbon or bone char is to decolorize raw sugar. Whether granular carbon or bone char is used, there is absolutely no remnant of the processing material left in the final product. In creating bone char, only the weathered bones of animals that have died of natural causes are hard enough to be used to make the carbon. Although the original source is bone, the bone is heated to 1300 degrees Fahrenheit to create a pure carbon decolorizing agent. The process totally transforms the original source into a different product entirely. More refineries are now using granular carbon, a coal product, due to its greater accessibility.
Please let me know if we can be of further assistance.

Director of Public Policy and Education
The Sugar Association, Inc.
202-785-1122 X18
202-785-5019 Fax
digges@sugar.org
Dus het kan nog wel gebruikt worden. Maar er word steeds vaker die andere gebruikt. Maar toch iig niet wat CSM zei.

musz

Bericht door musz » di mei 04, 2004 1:00

DeNatuur.NL schreef:Maar toch iig niet wat CSM zei.
Lang leve mijn wantrouwen :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 04, 2004 12:05

Die suikerstichtingen/organisaties reageren snel zeg ivm andere bedrijven :)
Geachte heer Romijn,

Uit uw informatieaanvraag maken wij op dat uw vraag betrekking heeft op het gebruik van technische hulpstoffen bij de productie van witte kristalsuiker. Dit zijn stoffen die bij productie van levensmiddelen mogen worden gebruikt en waarvan residuen in het product kunnen achterblijven. Bij de productie van witte kristalsuiker worden bijvoorbeeld ongebluste kalk en koolzuurgas tijdens het proces toegevoegd om o.a. zouten en eiwitten die in de suikerbiet zitten te verwijderen. Voor witte kristalsuiker kan de Nederlandse suikerindustrie bevestigen dat dierlijke afkomst van technische hulpstoffen uitgesloten kan worden.

Ook het idee dat suiker wordt gebleekt is overigens een fabeltje. In één van de laaste stappen van het productieproces wordt in de centrifuges de suiker gescheiden van de stroop. De donker bruine stroop wordt dan van de kristalsuiker afgeslingerd. De zuivere witte kristallen blijven over.

Wij vertrouwen erop hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Suikerstichting Nederland

Daniëlle Roelfzema
hm...kristalsuiker is denk weer iets anders. Even nog doorvragen denk ik.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di mei 04, 2004 19:20

muszáj schreef:Voor zover ik weet is er niets niet veganistisch verantwoords aan cacao.. Cacao is cacao. Puur en alleen cacao.
Niet echt. Er zitten zover ik weet altijd wel stukjes insekt/rat in vermengd.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » di mei 04, 2004 22:52

Wanda schreef: Niet echt. Er zitten zover ik weet altijd wel stukjes insekt/rat in vermengd.
:shock:
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo mei 05, 2004 0:51

xTiMx schreef:
Wanda schreef: Niet echt. Er zitten zover ik weet altijd wel stukjes insekt/rat in vermengd.
:shock:
Die discussie hebben we eerder ergens op dit forum gehad. Ik legde toen uit hoe cacao wordt geoogst enz. Maar het 'Zoeken' op dit forum werkt bij mij nooit goed. Ik heb daar nog nooit succes mee gehad. Ligt dat aan mij? :?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 05, 2004 0:56

Wanda schreef:Die discussie hebben we eerder ergens op dit forum gehad. Ik legde toen uit hoe cacao wordt geoogst enz. Maar het 'Zoeken' op dit forum werkt bij mij nooit goed. Ik heb daar nog nooit succes mee gehad. Ligt dat aan mij? :?
gewoon 'cacao' intikken in het zoekvenster :)

Hier heb je er wat over gezet:
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... ight=cacao

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo mei 05, 2004 1:50

DeNatuur.NL schreef: gewoon 'cacao' intikken in het zoekvenster :)
Zover was ik gekomen Alex. :)

Dat was het goede onderwerp, het ligt dus duidelijk aan mij.
Ik krijg 27 antwoorden, waar ik het forumonderwerp niet tussen zie zitten. :oops:

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » wo mei 05, 2004 14:21

ohh ja.. hmm... over suiker hebben ze 't vast ook wel eerder gehad hier, denk ik.

het zoeken wil hier ook nie echt goed idd.

maar goed, al meer reacties gehad over dat kristal suiker/etc gedoe?
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

TK

Bericht door TK » di jun 22, 2004 23:13

Wat zijn eigenlijk goede alternatieven voor (gerafineerde) suiker? En nee Wanda, jij bent niet de enige bij wie de zoekfunctie niet goed werkt. :wink:

Suus

Bericht door Suus » wo jun 23, 2004 0:04

I.p.v. witte suiker kun je beter ruwe rietsuiker gebruiken. En ik geloof dat oersuiker nog beter is (of minder slecht, 't is maar net hoe je het bekijkt :wink: ).

Mira

Re: lekkere koekjes! / suiker!

Bericht door Mira » wo jun 23, 2004 17:01

xTiMx schreef: en vegan, als't goed is...

ingredienten: ... rijsmiddel (natriumbicarbonaat).
Ook ik gebruik bij het bakken natriumbicarbonaat i.p.v. bakpoeder omdat er in bakpoeder stereaten zitten van onbekende oorsprong.

Natriumbicarbonaat is in NL te verkrijgen bij de drogist, onder de onapetijtelijke naam: maagzout. Er moet altijd iets zuur bij, wat bessensap, citroen, azijn, of zo, om het te activeren.

TK

TK

Bericht door TK » di jun 29, 2004 0:19

Hier staat trouwens een hoop info over zoetmiddelen e.d: http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g45/g45_p10.htm

Plaats reactie