lekkere koekjes! / suiker!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
xTiMx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

lekkere koekjes! / suiker!

Bericht door xTiMx » di apr 27, 2004 15:51

Bridge "veelkoren biscuits" ...van de aldi.
best lekkere koekjes... en vegan, als't goed is... toch?

ingredienten:
havervlokken, suiker, plantaardig vet, volkorenmeel, tarwebloem, rietsuikerstroop, zout, rijsmiddel (natriumbicarbonaat).

lijkt me oke! en dat laatste is toch ook oke right?
komt me wel bekend voor..

anyway, eetze.
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 27, 2004 16:07

Dat laatste staat als een synthetisch zout onder de enummers (e-500)

musáj

suiker

Bericht door musáj » di apr 27, 2004 17:52

Heb je de suiker uitgezocht dan.. waar die vandaan komt..

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di apr 27, 2004 18:24

Wat zou er mis moeten zijn met suiker volgens jou?

musz

leed voor suiker!

Bericht door musz » do apr 29, 2004 2:51

Suiker KAN gebleekt worden m.b.v. beendermeel. Het gebeurt niet altijd op deze manier, maar dat bijv. het bedrijf CSM zegt dit niet meer te doen, betekent niet dat dus alle suiker dus veganistisch is.

http://www.gaia.be/nl/vragen20.html
15. Veganistische ingrediënten.
...Het is hier echter vooral van belang hoe ver je zelf wil gaan. In deze maatschappij is het allicht een illusie om alle dierlijke ingrediënten te vermijden (om een voorbeeld te geven: geraffineerde, witte suiker wordt wit gemaakt middels een koolfilter op basis van beenderen van dieren)...

http://www.ca4a.org/literature/ingredients.html
Sugar?
In the US, approximately half of white table sugar (labelled cane sugar or sucrose or simply sugar) is made from sugar cane. The production of white sugar (and some brown sugar) from sugar cane involves a whitening step that is often accomplished by filtering the sugar with activated bone charcoal. While no animal products remain in the sugar, some vegans choose to avoid refined sugar and many products marked vegan exclude it as well. Alternatives to cane sugar include beet sugar (about as common as cane sugar), maple and date sugars, and partially refined cane sugar (labelled unrefined, unbleached, turbinado, demerarra, or raw sugar). Other non-sucrose sugars including maltose, dextrose, glucose, and fructose are also fine.

http://www.vrg.org/nutshell/faqingredients.htm
Why won't some vegans eat sugar?

Because some sugar companies process sugar through a bone char. The bone char decolorizes the sugar. For more information read "Sugar and Other Sweeteners: Do they Contain Animal Products?" by Caroline Pyevich. It is online at: http://www.journal/vj97mar/973sugar.htm

Hmm.. ik heb ff gekeken op http://www.vrg.org/journal/vj97mar/973sugar.htm en ik kan iedereen op dit forum aanraden om deze pagina goed door te lezen. Het komt er op neer dat bietsuiker altijd veganistisch is (wit en bruin), maar RIETSUIKER DOORGAANS NIET! Ook bruine rietsuiker heeft een even grote kans om gebleekt te zijn, als witte rietsuiker. Er is dan slechts een melasse aan toegevoegd die de suiker bruin maakt.

Ik hoop dat iedereen hier wat aan heeft, want het verhaal dat het bleken van suiker een fabeltje is, is de fabel hemzelve![/i]

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » za mei 01, 2004 19:32

ohh ja..

uhm, nee de suiker weet ik zo gauw niets van. niet zo gauw aan gedacht toen ik dit postte.

damn, bedenk me nu eens dat bijna OVERAL suiker in zit... ook mijn heilige aldi icetea, en zo nog meer.... damn, is dat geen onbegonnen werk? ofzo? :oops:
uhm.. hoe doen jullie dat eigenlijk?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mei 01, 2004 20:13

De suikerindustrie had toch gezegd dat bijna al het suiker nu geen dierlijke producten gebruikten ofzo? Tenminste dat stond dacht hier ook ergens?

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » za mei 01, 2004 20:25

zou wel mooi zyn :)

via de zoekfunctie hier kan ik nie veel vinden iig..

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo mei 02, 2004 9:31

Uit de laatste Gezond Idee!:

Suiker
Suiker zou gebleekt wordenmet beendermeel. In een ver verleden gebeurde dit inderdaad, maar suiker wordt al meer dan 50 jaar chemisch gebleekt (bron: CSM).

Annemieke

Bericht door Annemieke » zo mei 02, 2004 10:35

Waarom rietsuiker bleken en vervolgens weer kleuren????

Corrupted

Bericht door Corrupted » zo mei 02, 2004 12:38

Omdat het er dan 'natuurlijk' uit ziet? Misschien dat als het echt natuurlijk is de kleur niet mooi genoeg is ofzo.

musz

Bericht door musz » zo mei 02, 2004 15:48

DeNatuur.NL schreef:De suikerindustrie had toch gezegd dat bijna al het suiker nu geen dierlijke producten gebruikten ofzo? Tenminste dat stond dacht hier ook ergens?
Dat zegt CSM.
Rick schreef:Uit de laatste Gezond Idee!:

Suiker
Suiker zou gebleekt wordenmet beendermeel. In een ver verleden gebeurde dit inderdaad, maar suiker wordt al meer dan 50 jaar chemisch gebleekt (bron: CSM).
Omdat CSM dit zegt, neem ik het ten eerste al in twijfel. Een producent heeft maar 1 doel; winst maken (en dus verkopen, aan een zo groot mogelijke doelgroep, dus ook veganisten). Ik zeg overigens niet dat CSM liegt, maar stel ze zouden er over liegen, dan zouden ze er ook makkelijk mee wegkomen. Dit is producenten al vaker gelukt, zonder enige moeite. Van mijn huisgenoot hoorde ik dat er in Duitsland eens een onderzoek was naar brood bij bakkers. Hij weet niet meer precies hoe het zat, maar iets van 14 bakkerijen beweerden allen dat hun brood ook geschikt was voor veganisten. Na nader onderzoek bleken ze daar allemaal over gelogen te hebben. Achja, als ik een kapitalistische bakker was zou ik het ook proberen. Vervolgd wordt je daarvoor toch niet.

Ok, genoeg over wantrouwen. Stel, CSM bleekt chemisch (erg aannemelijk), betekent dat dan ook meteen dat alle suikerproducenten (en dat zijn er veel, heel veel) dit doen? Lijkt me niet erg aannemelijk. Sterker nog, ik weet wel zeker van niet. Uit het onderzoek van Caroline Pyevich voor Vegetarian Journal (http://www.vrg.org/journal/vj97mar/973sugar.htm) kun je concluderen dat in de verenigde staten rietsuiker met beendermeel gebleekt wordt. En de verenigde staten zal echt niet het enige land zijn die dat doet. CSM in nederland misschien niet, maar er zijn zoveel meer producenten van suiker.

Als je een product koopt waar suiker in zit, is de kans erg groot dat die suiker afkomstig is van een andere producent, uit een ander land.
CSM is slechts één van de vele suikerproducenten op deze aardbol.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 02, 2004 15:54

Is de rietsuiker in biologische producten weer wel goed? Of kan het daar ook verkeerd zijn? Welke suikers kan ik dan wel vertrouwen?

Misschien moet de NVV even hier een onderwerpje over doen in het blad? En even alles uitzoeken?

musz

Bericht door musz » zo mei 02, 2004 16:31

xTiMx schreef:damn, bedenk me nu eens dat bijna OVERAL suiker in zit... ook mijn heilige aldi icetea, en zo nog meer.... damn, is dat geen onbegonnen werk? ofzo? :oops:
Tja.. veganisme lijkt soms onbegonnen werk, net als het streven naar een vrije wereld soms onbegonnen werk lijkt. Maar toch vecht ik voor mijn vrijheid, toch minacht ik de politie, de staat, de (huidige) wet. En toch eet ik geen producten waarvoor dieren gebruikt, misbruikt en mishandeld zijn. Nee bedankt, niet voor mij.
xTiMx schreef:uhm.. hoe doen jullie dat eigenlijk?
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Ik ontdek aan de ene kant dat er wel erg veel dingen afvallen voor iemand die niet aan dierenleed mee werken wil. Aan de andere kant ben ik veel bewuster gaan leven, met veel meer respect voor het leven en de natuur. We hebben laatst enorm veel zaadjes en plantjes gekocht (van ons allerlaatste geld dat we eigenlijk al niet hadden (geleend dus)..), zodat we al iets minder afhankelijk hoeven te zijn van het kapitalistisch systeem vol dierenleed.
Als je zin in wat zoets hebt, kan je wel een tip geven Tim! Haal bij de natuurvoedingswinkel eens NOLIGY, een errrrug lekkere nougat reep met pure chocolade. Met ruwe rietsuiker, maar op de voorkant staat het "Suitable for Vegetarians & Vegans" waarborg. 80 cent, niet zo duur dus, maar ook niet erg groot (40 gr.). Wel erg lekker!

musz

Bericht door musz » zo mei 02, 2004 16:43

DeNatuur.NL schreef:Is de rietsuiker in biologische producten weer wel goed? Of kan het daar ook verkeerd zijn? Welke suikers kan ik dan wel vertrouwen?
Mijn huisgenoot koopt wel biologische ruwe rietsuiker, maar zeker weten of dit vega is weten we niet. Moeten we nog uitzoeken, ik laat het resultaat hier dan wel weten. We weten allemaal dat biologisch niet hetzelfde is als veganistisch. Het komt vaak voor dat biologische producten wel veganistisch zijn, maar het is geen vereiste. Dus ook als blijkt dat een biologisch merk veganistische suiker produceert, betekent dat niet dat alle suiker in biologische producten veganistisch is. Als ik jou was zou ik het per product checken. Veel werk dat wel.. ik weet het :( Maar het is allemaal niet voor niets! Idealen worden je niet voorgeschoteld.. Ik laat liever iets staan, dan het risico te lopen dat ik bij het nuttigen ervan producten van misbruikte dieren binnen krijg, of op of indirecte manier bijdraag aan dierenleed.
DeNatuur.NL schreef: Misschien moet de NVV even hier een onderwerpje over doen in het blad? En even alles uitzoeken?
Zou wel handig zijn ja. En dan niet effe navragen bij nederlands grootste suikerproducent om vervolgens onterecht te concluderen dat alle suiker wel veganistisch zou zijn... Ik vind het jammer dat veel mensen zich niet wat kritischer opstellen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 02, 2004 17:36

muszáj schreef:Ik laat liever iets staan, dan het risico te lopen dat ik bij het nuttigen ervan producten van misbruikte dieren binnen krijg, of op of indirecte manier bijdraag aan dierenleed.
Ja, dat is zo. De suiker is dan nog wel te vermijden of iig te controleren.
DeNatuur.NL schreef:Zou wel handig zijn ja. En dan niet effe navragen bij nederlands grootste suikerproducent om vervolgens onterecht te concluderen dat alle suiker wel veganistisch zou zijn... Ik vind het jammer dat veel mensen zich niet wat kritischer opstellen.
Hoe zou het anders te achterhalen zijn? Denk dat je toch wel bij die suikerproducenten moet zijn. Maar misschien als ze bereid zijn om productverklaringen te ondertekenen dat men dan niet zomaar gaat liegen toch?

Ik ga denk eens even ook mailen met wat suikermaatschappijen. Benieuwd of er ook andere zijn die andere dingen zeggen, dan wat CSM zegt.

musz

Bericht door musz » zo mei 02, 2004 18:27

DeNatuur.NL schreef:Hoe zou het anders te achterhalen zijn? Denk dat je toch wel bij die suikerproducenten moet zijn.
Oh, miscommunicatie.. :P Ik bedoelde niet te zeggen dat er géén navraag gedaan moet worden bij producenten (anders wordt het inderdaad erg lastig), ik bedoel gewoon dat er niet meteen gesteld kan worden dat dus álle suiker (ook van andere producenten) veganistisch is.
DeNatuur.NL schreef:Maar misschien als ze bereid zijn om productverklaringen te ondertekenen dat men dan niet zomaar gaat liegen toch?
Lijkt me al iets betrouwbaarder inderdaad. Toch blijf ik altijd wat kritisch en wantrouwend.
DeNatuur.NL schreef:Ik ga denk eens even ook mailen met wat suikermaatschappijen. Benieuwd of er ook andere zijn die andere dingen zeggen, dan wat CSM zegt.
Dat is wat ik bedoel :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 02, 2004 18:54

http://www.suikerinfo.nl
http://www.sugar.org

is waar ik een email naar verzonden heb.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mei 02, 2004 18:56

Daar staat we dit over het proces:
Is sugar bleached or chemically altered during the refining process?
No. The sugar that results from sugar cane and sugar beet processing is the same sucrose that is found naturally in the original plants and in fruits and vegetables. The raw sugar color is removed by physical separation of plant materials and by carbon filters which absorb colored impurities. Since the pure sugar crystals are naturally colorless, no bleaching or whitening is necessary.

Does refined sugar contain preservatives or other additives?
No. Refined sugar contains purified sugar -- pure sucrose. It contains no preservatives or additives of any kind.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » zo mei 02, 2004 20:53

muszáj schreef:
Tja.. veganisme lijkt soms onbegonnen werk, net als het streven naar een vrije wereld soms onbegonnen werk lijkt. Maar toch vecht ik voor mijn vrijheid, toch minacht ik de politie, de staat, de (huidige) wet. En toch eet ik geen producten waarvoor dieren gebruikt, misbruikt en mishandeld zijn. Nee bedankt, niet voor mij.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Ik ontdek aan de ene kant dat er wel erg veel dingen afvallen voor iemand die niet aan dierenleed mee werken wil. Aan de andere kant ben ik veel bewuster gaan leven, met veel meer respect voor het leven en de natuur. We hebben laatst enorm veel zaadjes en plantjes gekocht (van ons allerlaatste geld dat we eigenlijk al niet hadden (geleend dus)..), zodat we al iets minder afhankelijk hoeven te zijn van het kapitalistisch systeem vol dierenleed.
dont get me wrong, ik ben zelf ook veganist hoor.. :)

wel vaag dat 'r nog zoveel onduidelijk is over suiker dan... anyway zoals ik zei bepaalde dingen waar suiker inzit gebruik ik wel. :?

in frisdrank enzo zit 't toch ook gewoon? andere veganisten die ik ken/ontmoet heb dronken ook wel gewoon frisdrank enzo... weirdness.

Als je zin in wat zoets hebt, kan je wel een tip geven Tim! Haal bij de natuurvoedingswinkel eens NOLIGY, een errrrug lekkere nougat reep met pure chocolade. Met ruwe rietsuiker, maar op de voorkant staat het "Suitable for Vegetarians & Vegans" waarborg. 80 cent, niet zo duur dus, maar ook niet erg groot (40 gr.). Wel erg lekker!
thanx 4 the tip.. ik zal eens kijken!
maar uhm hoe zit het met de cacao van die repen dan?

Plaats reactie