Wie helpt me: wat kan ik het best eten?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Wie helpt me: wat kan ik het best eten?

Bericht door Brent » wo jan 06, 2016 20:14

ijsbek schreef:De gedachte dat je heel veel eiwit binnen moet krijgen als sporter is een mythe. Als je de onderzoeken erop naleest blijkt de hoeveelheid extra eiwitten die je nodig hebt als professioneel atleet vaak rond de 10g te liggen. Dus bovenop de normale aanbevolen hoeveelheid (die verschilt nog wel, maar komt volgens mij niet heel veel hoger dan rond de 70g uit).

Ook de gedachte dat suikers slecht zijn moet wat genuanceerd worden. Geraffineerde suiker is absoluut slecht voor je in te grote hoeveelheden, maar de suikers in fruit bijvoorbeeld zijn belangrijke koolhydraten.
Inderdaad, grotere hoeveelheden "extra" eitwitten die je lichaam helemaal niet nodig heeft als bouwmateriaal zijn schadelijk voor je gezondheid omdat de restproducten na afbraak en verbranding niet goed zijn voor je.
Ook met het verbranden van vet in plaats van gezonde suikers moet je oppassen.
De meest natuurlijke verbrandingsstof voor een mens en ook de meest gezonde is de fructose-suiker uit vruchten.

Voor een gezonde aminzuurbalans in je lijf zijn eiwitpoeders en dergelijke helemaal niet goed.
Je cellen gaan zich daardoor helemaal niet sneller herstellen ofzo, eerder maak je ze het er moeilijker mee.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ijsbek
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do jan 07, 2016 12:19

Truus schreef:
ijsbek schreef: Je lichaam runt in principe voornamelijk op koolhydraten, in het bijzonder je hersenen.
Ik vraag me af hoe ze zoiets bepalen.
Dat is onderzocht en zou inmiddels algemene kennis moeten zijn, want dat is volgens mij toch al lang bekend. Het feit dat je pas vet gaat verbranden wanneer de voorraad glucose op is geeft al aan dat het lichaam koolhydraten als primaire energiebron gebruikt.
Koolhydraten zijn overigens hetzelfde als suikers (sachariden). Dat is een beetje verwarrend als je naar een etiket kijkt en onder 'koolhydraten' de woorden 'waarvan suikers' ziet staan; dit is dus niet per se of alleen eventuele toegevoegde suiker. Daarvoor moet je bij de ingrediënten kijken. Hoe eerder suiker, maltose, dextrose, maltodextrose, glucose-fructosestroop, etc. in de lijst staat, hoe meer suiker in het product zit.
Het is ook niet zo dat suiker, hoe geraffineerd ook, per definitie schadelijk is; je lichaam reageert er min of meer hetzelfde op als op andere koolhydraten. Het gevaar van toegevoegde suikers is dat je er enerzijds makkelijk teveel van binnenkrijgt, het overschot aan glucose dat dit oplevert wordt door je lichaam omgezet in vet. Anderzijds kan veel van de calorische waarde van bewerkte producten met suiker door deze suiker worden ingenomen, wat een gebrek aan andere, belangrijke voedingselementen als mineralen, vitaminen, etc. betekent. Je moet dan nog andere producten eten om die voedingsstoffen binnen te krijgen en deze bevatten geheid ook koolhydraten/suikers en dit resulteert dus ook in een overschot aan glucose.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Truus

Bericht door Truus » do jan 07, 2016 12:58

ijsbek schreef:Dat is onderzocht
Ach, er wordt zo veel onderzocht omdat er veel mensen zijn die willen promoveren en daarvoor een promotieonderzoek moeten doen. Ik geloof niet zo in die hele wetenschap. Eigenlijk weet niemand het zeker. Het lijkt me dat je geen hoogleraar hoeft te zijn om te vermoeden dat een dieet van cola, snoep, koek en chips niet goed voor je is, maar precies wélk bestanddeel van voedsel wát doet, ach, ik geloof niet dat we het kunnen weten.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do jan 07, 2016 14:48

Truus schreef:
ijsbek schreef:Dat is onderzocht
Ach, er wordt zo veel onderzocht omdat er veel mensen zijn die willen promoveren en daarvoor een promotieonderzoek moeten doen. Ik geloof niet zo in die hele wetenschap. Eigenlijk weet niemand het zeker. Het lijkt me dat je geen hoogleraar hoeft te zijn om te vermoeden dat een dieet van cola, snoep, koek en chips niet goed voor je is, maar precies wélk bestanddeel van voedsel wát doet, ach, ik geloof niet dat we het kunnen weten.
Er is een wezenlijk verschil tussen een promotieonderzoek en een wetenschappelijke aanname gesteund door tal van onderzoeken met een brede consensus onder wetenschappers. Het effect van koolhydraten in het menselijk metabolisme behoort tot het laatstgenoemde.
Niemand weet het zeker is eigenlijk een drogreden, omdat wetenschap eigenlijk geen zekerheden biedt. Alles wat de wetenschap als waar bewijst is enkel waar totdat het ontkracht wordt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bruikbaar is, eerder het tegenovergestelde.
Het is wel waar dat over de effecten van een dieet zeer arm in koolhydraten geen consensus bestaat, behalve dat het ontbreken van voedingsvezels (niet-glycemische/onverteerbare koolhydraten) in een dieet zeer schadelijk kan zijn, omdat ze een belangrijke functie in de spijsvertering vervullen.
Het feit dat je geen hoogleraar hoeft te zijn om te beseffen dat cola, snoep, koek en chips niet gezond voor je zijn komt omdat wetenschappelijk onderzoek dit heeft uitgewezen en de informatie zijn weg heeft gevonden in het collectieve bewustzijn (doch niet overal en bij iedereen). Met de vooruitgang in de (medische) wetenschap is het wel degelijk mogelijk te onderzoeken wélk deeltje wát doet, maar er zijn inderdaad nog onderwerpen waarover geen consensus bestaat en het feit dat het menselijk lichaam zeer complex is betekent ook dat het niet zo simpel ligt als vaak in de media bericht wordt. Iets dat slecht is voor het ene orgaan kan bijvoorbeeld een positieve werking op een ander orgaan hebben, terwijl een ander onderzoek weer geen positief effect uitwijst. Over een basale werking van de bouwstenen van onze voeding in het lichaam bestaat echter redelijk wat consensus en om dit zomaar weg te wuiven lijkt me naïef.
Ik ben het wel met je eens dat je met gezond verstand een heel eind komt. Eet gevarieerd, genoeg maar niet te veel en eet overwegend onbewerkte producten en dan zit je in de basis goed.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Truus

Bericht door Truus » do jan 07, 2016 15:57

ijsbek schreef:een wetenschappelijke aanname gesteund door tal van onderzoeken met een brede consensus onder wetenschappers.
Kun je me verwijzen naar enkelen van die tal van onderzoeken?
ijsbek schreef:Het is wel waar dat over de effecten van een dieet zeer arm in koolhydraten geen consensus bestaat, behalve dat het ontbreken van voedingsvezels
Waar zou zo'n dieet uit kunnen bestaan? In alles dat plantaardig is zit koolydraat, behalve olie (wat ik een deelvoedsel noem). Zo'n dieet zou dus ook arm zijn in bv vit.C tenzij het paardenvlees bevat.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do jan 07, 2016 17:12

Truus schreef:
ijsbek schreef:een wetenschappelijke aanname gesteund door tal van onderzoeken met een brede consensus onder wetenschappers.
Kun je me verwijzen naar enkelen van die tal van onderzoeken?
ijsbek schreef:Het is wel waar dat over de effecten van een dieet zeer arm in koolhydraten geen consensus bestaat, behalve dat het ontbreken van voedingsvezels
Waar zou zo'n dieet uit kunnen bestaan? In alles dat plantaardig is zit koolydraten, behalve olie (wat ik een deelvoedsel noem). Zo'n dieet zou dus ook arm zijn in bv vit.C tenzij het paardenvlees bevat.
Nee, maar als je bedenkt dat de identificatie van de drie bronnen van energie (koolhydraat, vet en proteïne) aan het einde van de 19e eeuw geschiedde en de basis legde voor veel verdergaand onderzoek, zowel binnen de scheikunde, biologie en voedingskunde als onafhankelijk onderzoeksveld, dat de energiewaarden van de drie bronnen in ongeveer dezelfde periode ook werd vastgesteld en dat men sinds omstreeks de Eerste Wereldoorlog bezig is met het bekijken van het ideale voedingspatroon voor het voorkomen van ziektes en een gezonde levensstijl (het laatste voornamelijk sinds WO2), is het een redelijke aanname dat er flink wat aandacht aan is besteed.

In 1961 was het bijvoorbeeld al mogelijk om eten op een moleculair niveau te 'markeren'; zo kon men zien welke zogeheten macromoleculen niet door het lichaam afgebroken werden, maar in zijn geheel werden opgenomen. Deze zijn dus makkelijker verteerbaar.
Er is nog veel onduidelijk, maar aanbevolen hoeveelheden, bijvoorbeeld van de WHO, voor het percentage koolhydraten waar de voeding idealiter uit bestaat (meestal tussen 50 en 70%) zijn niet uit de lucht gegrepen, maar grijpen terug en bouwen voort op de groeiende hoeveelheid kennis over het effect van koolhydraten. Als ergens te weinig informatie over is of controversieel is binnen de wetenschappelijke wereld wordt dit in de regel niet vermeld of vermeld, maar met de kanttekening dat er zulke of zulke claims bestaan, maar dat deze niet algemeen erkend worden.

Als je specifiek wil weten waar zulke adviezen vandaan komen zou je zoiets moeten lezen: http://www.who.int/nutrition/publicatio ... 041148/en/

Wat betreft koolhydraatarme diëten: die zullen vooral voeding bevatten rijk aan eiwitten en vet, waarbij je volgens mij min of meer automatisch uitkomt bij vlees en vis, eieren en in mindere mate zuivel (daar zit namelijk lactose in, een suiker). Het ligt ook een beetje aan de definitie van 'koolhydraat' die gehanteerd wordt, omdat soms 'koolhydraat' nog steeds wordt gebruikt om vooral bewerkte producten aan te duiden als pasta en brood en niet of in mindere mate de koolhydraten in fruit en groente. Als de suikers in groente en fruit niet als 'koolhydraten' worden geteld in zo'n dieet is de kans op een gemis aan essentiële micronutriënten zoals vitamine C minder groot, maar zou je alsnog moeten opletten dat je genoeg vezels binnenkrijgt, dunkt me.

In onderstaand artikel wordt vermeld dat extreme restrictie van koolhydraten in het dieet mogelijk schadelijk kan zijn, maar dat komt dan vooral door het ontbreken van micronutriënten. In principe wordt het gebrek aan koolhydraten opgevangen door het verteren van vet. Theoretisch gezien kan het lichaam zonder koolhydraten, maar in de praktijk is het absoluut niet handig ze uit het dieet te schrappen, omdat je dan enorm moet gaan micromanagen om te zorgen dat je alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.
Wat overigens ook interessant is en niet in het artikel wordt vermeld is dat bevolkingsgroepen die weinig koolhydraten binnenkrijgen zoals de Inuit (Eskimo in het artikel) worden genoemd. De schrijver suggereert dat als meer bevolkingsgroepen zo zouden eten, men misschien een negatief effect zou kunnen zien ten opzichte van bevolkingsgroepen die wél veel koolhydraten eten. Als je gaat zoeken naar de frequentie van diabetes in Inuit-groepen zie je echter al snel dat deze hoger liggen dan in bevolkingsgroepen die minder afhankelijk zijn van vleesconsumptie. De suggestie hierbij is ook dat de hoeveelheid vet in een dieet een bepalende factor kan zijn voor de ontwikkeling van diabetes (het wordt in ieder geval vaak genoemd als een negatieve invloed op het ziektebeeld).
http://ajcn.nutrition.org/content/75/5/951.2.long

Truus

Bericht door Truus » do jan 07, 2016 18:00

ijsbek schreef:Als je specifiek wil weten waar zulke adviezen vandaan komen zou je zoiets moeten lezen: http://www.who.int/nutrition/publicatio ... 041148/en/
Goed, het hele verslag staat online dus ik zal het aandachtig bekijken. Daar ben ik wel even zoet mee. Ben benieuwd of dit verslag je stellingen ondersteunt.
ijsbek schreef:Als de suikers in groente en fruit niet als 'koolhydraten' worden geteld in zo'n dieet is de kans op een gemis aan essentiële micronutriënten zoals vitamine C minder groot
Een 'wetenschappelijk' onderzoek dat suikers in groente en fruit niet meetelt als 'koolhydraten' lijkt me niet betrouwbaar.
ijsbek schreef:bevolkingsgroepen die weinig koolhydraten binnenkrijgen zoals de Inuit (Eskimo in het artikel) worden genoemd. [knip] De suggestie hierbij is ook dat de hoeveelheid vet in een dieet een bepalende factor kan zijn voor de ontwikkeling van diabetes
Voordat de Inuit blootgesteld werden aan het modern dieet bestond er onder hen geen diabetes. Nu lijden zij daar in hoge mate aan. Het doet vermoeden dat zij genetisch ingesteld zijn op een dieet van hoofdzakelijk walvisblubber en niet lichamelijk geëquipeerd zijn op een grotendeels plantaardig dieet. Dat zou dan het ene uiterste zijn, en het andere uiterste zijn bv de Jainisten in India die blijkbaar prima gedijen op een dieet van louter fruit. Als dit waar is, wat ik niet zeker kan weten, dan toont het aan dat we allemaal individuën zijn, en een dieet die voor de één geschikt is hoeft dat nog niet voor de ander te zijn. In dat geval zijn alle dieetadviezen zinloos, behalve dat we allemaal intuïtief aanvoelen dat het fabrieksvoedsel uit de supermarket weinig goeds en veel kwaad doet.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do jan 07, 2016 20:29

Truus schreef:
ijsbek schreef:Als je specifiek wil weten waar zulke adviezen vandaan komen zou je zoiets moeten lezen: http://www.who.int/nutrition/publicatio ... 041148/en/
Goed, het hele verslag staat online dus ik zal het aandachtig bekijken. Daar ben ik wel even zoet mee. Ben benieuwd of dit verslag je stellingen ondersteunt.
ijsbek schreef:Als de suikers in groente en fruit niet als 'koolhydraten' worden geteld in zo'n dieet is de kans op een gemis aan essentiële micronutriënten zoals vitamine C minder groot
Een 'wetenschappelijk' onderzoek dat suikers in groente en fruit niet meetelt als 'koolhydraten' lijkt me niet betrouwbaar.
ijsbek schreef:bevolkingsgroepen die weinig koolhydraten binnenkrijgen zoals de Inuit (Eskimo in het artikel) worden genoemd. [knip] De suggestie hierbij is ook dat de hoeveelheid vet in een dieet een bepalende factor kan zijn voor de ontwikkeling van diabetes
Voordat de Inuit blootgesteld werden aan het modern dieet bestond er onder hen geen diabetes. Nu lijden zij daar in hoge mate aan. Het doet vermoeden dat zij genetisch ingesteld zijn op een dieet van hoofdzakelijk walvisblubber en niet lichamelijk geëquipeerd zijn op een grotendeels plantaardig dieet. Dat zou dan het ene uiterste zijn, en het andere uiterste zijn bv de Jainisten in India die blijkbaar prima gedijen op een dieet van louter fruit. Als dit waar is, wat ik niet zeker kan weten, dan toont het aan dat we allemaal individuën zijn, en een dieet die voor de één geschikt is hoeft dat nog niet voor de ander te zijn. In dat geval zijn alle dieetadviezen zinloos, behalve dat we allemaal intuïtief aanvoelen dat het fabrieksvoedsel uit de supermarket weinig goeds en veel kwaad doet.
Terminologie is niet altijd eenduidig binnen de wetenschap en ik refereerde hier meer in het bijzonder aan diëten die complexe koolhydraten 'koolhydraten' noemen, in ieder geval degenen die je moet vermijden. De diëten à la 'geen pasta en brood, want daar word je dik van'. Ik antwoordde immers op de vraag waar zo'n dieet uit zou kunnen bestaan. Over specifieke wetenschappelijke onderzoeken van het weglaten van koolhydraten weet ik niet meer dan wat ik uit het eerder genoemde artikel haalde.

En dat de Inuit geen diabetes hadden voordat ze blootgesteld werden aan 'een modern dieet' geen diabetes hadden is me nogal een claim. Heb je daar een bron voor?
Overigens weet ik dat de Inuit in Groenland nog steeds vrij weinig plantaardig eten. In grote steden als Nuuk is zoiets nog wel te doen, maar in de kleinere dorpen kost het heel veel om dat in te voeren. Een groot gedeelte van het dieet bestaat nog steeds uit dierlijke producten; er is alleen wel meer variatie in gekomen. Ook leefden lang niet alle Inuit van oudsher van de walvisvangst; zeehonden waren voor veel groepen makkelijker te vangen en werden aangevuld met vis en gevogelte en in de zomer met plantaardige voedselbronnen, maar dat terzijde.

En we zijn inderdaad allemaal anders; er is niet één dieet dat voor iedereen ideaal is, maar er zijn mijns inziens wel een aantal pijlers die voor verreweg het grootste gedeelte van de mensheid gelden. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden zijn ook niet voor niets gebaseerd op gemiddelden en hebben vaak alsnog een marge. Dat maakt ze geenszins zinloos.
En dat we 'intuïtief' aanvoelen dat fabrieksvoedsel slecht is komt omdat het tegenwoordig, door onderzoek, redelijk wijdverbreide kennis is geworden. Dat fabrieksvoedsel is namelijk ook een tijd beschouwt als de oplossing voor alle voedselproblemen.

Truus

Bericht door Truus » vr jan 08, 2016 11:23

ijsbek schreef:En dat de Inuit geen diabetes hadden voordat ze blootgesteld werden aan 'een modern dieet' geen diabetes hadden is me nogal een claim. Heb je daar een bron voor?
Voer de woorden 'Inuit' en 'diabetes' in op Google of een andere zoekmachine, en je krijgt zo'n 300.000 treffers.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » vr jan 08, 2016 16:21

Truus schreef:
ijsbek schreef:En dat de Inuit geen diabetes hadden voordat ze blootgesteld werden aan 'een modern dieet' geen diabetes hadden is me nogal een claim. Heb je daar een bron voor?
Voer de woorden 'Inuit' en 'diabetes' in op Google of een andere zoekmachine, en je krijgt zo'n 300.000 treffers.
Ik heb een paar artikelen en wikipedia geraadpleegd, maar de link tussen de verhoogde frequentie van diabetes gevallen en het dieet is niet direct en als die er al is wordt die in verband gebracht met andere factoren zoals levensstijl, armoede en simpelweg erfelijkheid, waarvan de rol die elke factor speelt niet echt duidelijk lijkt te zijn.

Daarnaast wordt er bij in ieder geval één onderzoek melding gemaakt dat van het aantal onderzochten die diabetes bleken te hebben 79% geen diagnose had. Het is dus ook nog mogelijk dat de groei in het aantal diagnoses losstaat van het daadwerkelijk aantal gevallen. http://www.medscape.com/viewarticle/804296

Een ander artikel wijt het weer aan de vervuiling van walvisblubber. Hier is er ook weer sprake van dat veel onderzochten niet wisten dat ze diabetes hadden. De aanmerkelijke groei van de diabetesgevallen voor Canada wordt hierin rond 2008 gegeven, wat zeer lang na de introductie van een modern dieet zou betekenen. Voor Groenland worden de cijfers voor Nuuk als lager gegeven dan de bevolking in de kleinere plaatsen, terwijl Nuuk dé plek is waar je het grootste gedeelte van je dieet 'modern' zou kunnen maken. http://www.nunatsiaqonline.ca/stories/a ... ate_soars/

De claim dat er voorheen geen diabetes onder de Inuit bestond lijkt me op zijn best twijfelachtig en dat het door het moderne dieet zou komen lijkt me helemaal ongefundeerd.

jade

Bericht door jade » za jan 09, 2016 10:51

Als je tegenwoordig gaat kijken op internet, zou je niets meer kunnen eten :( . Over zowat alles wordt wel gezegd dat het in mindere of meerdere maten ongezond is. Ik zie echter geen gezondheidsvoordelen van suiker en lees wel regelmatig dat het niet zo goed voor je is. Daarom leek het me geen kwaad ermee te stoppen/minderen. Uiteraard krijg je ook suikers binnen van natuurproducten (fruit en groente, daar zitten ook suikers in). Koolhydraten eet ik nog wel, maar probeer ik ook te beperken. Zo eet ik geen 2x op een dag een broodmaaltijd, maar heb ik mijn ontbijt vervangen door eiwitrijke producten.

Daarnaast wilde ik nog even zeggen dat ik niet bezig ben met afvallen (dat is niet nodig). Dit betekent natuurlijk niet dat ik kan eten wat ik maar wil. Als ik producten ga vervangen voor veganistische producten, wil ik niet opeens veel meer calorieën o.i.d. binnenkrijgen, maar dat terzijde.

Seitan, dat spreekt me wel aan. Alleen weer een maar. Waar is dat voor een redelijke prijs te halen? Bij mij in de buurt zitten amper biowinkels en zeker geen goedkope. Ik merk dat veganistische en biologische producten vaak zo prijzig zijn :( :? ...

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » za jan 09, 2016 11:20

Seitan is volgens mij altijd duur in de winkel, maar je kan het ook zelf maken, dan is het wel te doen om regelmatig(er) te eten. Zie onderstaande links:
https://vegetus.nl/ingredienten/tarwegluten/
https://vegetus.nl/basis-seitan/

Mystique

Bericht door Mystique » za jan 09, 2016 11:21

De goedkoopste manier is zelf seitan maken. Ik koop mijn gluten bij een molen vlakbij voor 4,20 euro per kilo en kan daar zo'n 10 keer een maaltijd van maken. Erg goedkoop dus. :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 09, 2016 17:47

Zelfgemaakte seitan is ook nog eens lekkerder dan die uit de winkel, dus win, win, win :-D

Je kunt behalve rechtoe-rechtaan seitan ook allerlei heerlijke smaakjes en variaties maken, zoals deze: https://vegetus.nl/sla-wraps-met-olijven-seitan/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » za jan 09, 2016 18:14

Zonder me verder te mengen in de discussie.
Ik als Powerlifter heb toch echt wel de behoefte aan wat extra eiwitten/aminozuren.
Dat gebruik ik dan bij in de vorm van een mix van erwt/soja/wat-dan-ook shake. Ik kan dat echt niet bij-knabbelen in de vorm van wat noten/zaden etc...
Ik weeg 105kg (natuurlijk (te)veel, maar ik doe het er goed op). Mijn voeding moet voor een groot gedeelte bestaan uit eiwitten. Ik eet al extra veel soja. Het jammere is dat er voor kwark geen volwaardige soja vervanger bestaat 100gr=9gr eiwitten

Ik lees hier met veel plezier mee.

Truus

Bericht door Truus » za jan 09, 2016 19:34

jade schreef: Ik merk dat veganistische en biologische producten vaak zo prijzig zijn :( :? ...
Als je niet perse biologisch wilt, kijk dan eens rond in de toko's. Daar hebben ze kilozakken bonen, noten, zaden en granen voor zachte prijzen. Vooral in Indische winkels (met producten uit India) hebben ze allerlei voedingsmiddelen die je elders niet kunt vinden zoal linzenmeel en meel van waterkastagnes.
franske schreef:Ik weeg 105kg (natuurlijk (te)veel, maar ik doe het er goed op).
Als jij het er goed op doet, is het voor jou niet te veel.

jade

Bericht door jade » di jan 12, 2016 17:00

Op zulke momenten vind ik het jammer dat ik een dorpje woon. Geen toko's, ecologische supermarkten, biologische winkeltjes...helemaal niets in de buurt. Enige wat ik ken is een natuurwinkel 15 kilometer verderop, maar die is ook wel prijzig..

Truus

Bericht door Truus » di jan 12, 2016 18:25

jade schreef:Geen toko's, ecologische supermarkten, biologische winkeltjes...helemaal niets in de buurt
Dat is jammer. Je kunt ook kopen bij gewone gangbare winkels. Die hebben minder variatie dan een oosterse toko, maar toch best veel, tenzij de supermarkt in jouw dorp dergelijke artikelen niet in het assortiment heeft omdat er daar onvoldoende omzet is.

Om je een idee te geven van wat er allemaal is, hier wat urls:
http://www.peulvruchten-bestellen.nl
http://www.buywholefoodsonline.co.uk
http://www.trs.co.uk/overseas

Plaats reactie