Veganistische Zomerweken 2011

Evenementen waar veganisme in de aandacht staat of moet staan

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Veganpix
Leefwijze: veganist

Veganistische Zomerweken 2011

Bericht door Veganpix »

Ja jullie lezen het goed. Niet 1 week maar net als vorig jaar 2 verschillende weken:

9 juli t/m 16 juli - zonder kinderen

31 juli t/m 7 augustus - met kinderen

Algemene info over de Zomerweken op http://www.zomerweek.org. Gedetailleerde info over de komende Zomerweken volgt zo spoedig mogelijk op genoemde site.

JudithK
Contacteer:

Re: Veganistische Zomerweken 2011

Bericht door JudithK »

Heeft iemand ervaring met de zomerweek met kinderen? Het lijkt me wel leuk voor de meiden om eens bij anderen te zijn die ook veganistisch eten.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

marjan

Bericht door marjan »

Hoi Judith, ja ik. Vanaf dat mijn jongste 3 jaar was en mijn oudste 5 hebben we vele jaren dit als zomervakantie gedaan. In peuter- kleuter- en lagere schoolleeftijd was dit ook een groot succes. Rond de tijd dat ze de lagere school gaan verlaten wordt het wat minder passend.

Je bent er natuurlijk altijd van afhankelijk hoeveel mensen er met kinderen komen en welke leeftijd die andere kinderen dan hebben maar mijn ervaring is dat zich dat altijd wel voegt en de kinderen altijd met nieuwe of hernieuwde vriendschappen weer naar huis gingen. De begeleiders van het kinderprogramma waren over het algemeen ook heel geschikt en betrokken.

Bij mij was het vaak zo dat je 's morgens druk was om de kinderen op tijd en gewassen en gestreken aan het ontbijt te krijgen. Daarna begon het kinderprogramma en vaak bleven ze 's middags ook spelen met de kinderen die ze in het kinderprogramma tegenkwamen wat veel ruimte voor mezelf opleverde om andere programma-onderdelen te volgen of te praten met de vaak erg boeiende mensen die ik daar altijd tegen kom... Rondom het avondeten en het naar bed gaan was ik dan weer even wat meer met ze bezig maar bij ons was het een heerlijke vakantie toen ze nog klein waren.

Tegenwoordig ga ik zonder kids maar bij mij zijn ze ook al 15 en 17 als de volgende zomerweek zal zijn. Ik zal voor het eerst - waarschijnlijk - naar de zomerweek zonder kinderen gaan. Vooral omdat ik die week vakantie heb en die andere week niet. Maar natuurlijk ook omdat het nu niet meer hoeft om rekening te houden met andere kinderen die er ook zouden kunnen zijn en die mijn kinderen graag zouden ontmoeten. Wel jammer dat ik jullie dan niet zal ontmoeten in het geval jullie ook zullen gaan...

Als je nog vragen hebt over zo'n zomerweek met kinderen en hoe dat dan gaat. Vraag gerust!

Ik heb in de organisatie gezeten dus weet er aardig wat van...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Voor ons is het wel fijn dat de kinderweek pas eind juli is, want de zomervakantie begint hier 22 juli.

Iets anders wat ik me nog afvroeg is of het niet te zweverig is allemaal. Want wij zijn niet zo zweverig aangelegd...

Zat net de foto's van vorig jaar te bekijken. Klopt het dat er vorig jaar helemaal geen jongere kinderen waren (peuters/kleuters)?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

marjan

Bericht door marjan »

v\Voor zover ik me kan herinneren zijn er altijd wel peuters en kleuters geweest maar als het echt relevant is voor je kun je voor je definitieve aanmelding altijd contact met Peter opnemen om te vragen of er ook andere peuters en kleuters zullen zijn.

Verder is het zweverige gehalte aan deelnemers altijd erg wisselend. Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet zweverig en Veganpix van hier nog veel minder.... Ik vind het altijd wel een erg leuke uitwisseling want hoewel ik helemaal niet zweverig ben vind ik het gedachtengoed van de wel zweverige mensen altijd wel erg interessant....

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

JudithK schreef: Iets anders wat ik me nog afvroeg is of het niet te zweverig is allemaal. Want wij zijn niet zo zweverig aangelegd...
Ik ben er een keer kort geweest, maar voor mij was het te zweverig.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Vegantastic schreef:
JudithK schreef: Iets anders wat ik me nog afvroeg is of het niet te zweverig is allemaal. Want wij zijn niet zo zweverig aangelegd...
Ik ben er een keer kort geweest, maar voor mij was het te zweverig.
Zweverig, ja dat wel, maar met zo'n vega-vakantie vind ik dat niet zo'n bezwaar. En zoals Marjan al zei: het trekt ook broodnuchtere mensen. Dat moet ook wel met al die veganisten. De keuze voor veganisme komt immers vaak voort uit realisme. Verder vind ik het wel amusant om te horen hoe mensen er toe komen om bepaalde zweverige ideeën te omarmen. De afgelopen jaren ben ik niet geweest. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik de laatste paar jaar überhaupt niet zo vakantie-minded was. Ik heb dus geen vakanties gehad en ik had er ook helemaal geen zin in.

Verder is mijn ervaring dat de kinderen altijd de grootste lol hebben. Dus daar zal het niet aan liggen. Vorig jaar was er, dacht ik, een week mèt kinderen en een week zònder kinderen. In zo'n week met kinderen zijn er meestal wel kleintjes bij, maar ieder jaar is het weer anders.

Wat het eten betreft is zo'n week altijd een feest. Mijn ervaring is dat er in zo'n week altijd een erg gezellige sfeer hangt. Er zijn mensen van allerlei pluimage en zo kun je je blik ook weer verbreden. Je bent buiten het meedraaien in het corveerooster ook helemaal nergens toe verplicht.

Ik ben na mijn scheiding er met mijn dochter meermalen geweest (vanaf toen ze 3 jaar was en totdat ze 12 was) en het ging altijd goed. Ik heb zelf ook vaak mee helpen organiseren. Toen mijn dochter 4 jaar was is ze met mij in een fietskar, waar ik ook de bagage in geladen had, van Zutphen naar Bakkeveen (in Friesland) achter mijn fiets meegereden. Nu is mijn dochter 15, en ze heeft het er nu nóg over dat ze dat toen zo leuk heeft gevonden. Wat meehielp is dat het toen een prachtige dag was en ongeveer 30 graden. Ik moest haar natuurlijk goed tegen de zon beschermen en we hadden uiteraard ook liters drinkvoorraad bij ons. Langs velden en langs wegen en door bossen, beekjes, "bergen" en dalen.

Nu mijn dochter wat ouder is mis ik die tijd nog wel eens!
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

jet
Moderator

Bericht door jet »

Misschien moeten we een keer met allemaal niet-zweverige types erheen gaan :mrgreen: ?
Ik ben helemaal geen zweverig type en de meeste mensen slaan steil achterover als ze horen dat ik veganist ben :mrgreen: Dan word ik van top tot teen opgenomen, en gecheckt of ik niet stiekem iets niet-veganistisch aan heb (flauw, maja, jullie kennen het waarschijnlijk ook).
Ergens anders in een topic stond iets over stoffige vegetariers (zo werden klanten van een restaurant in Den Haag genoemd) en soms betrap ik me erop dat ik dat ook vind.... :oops: Niet dat alle vegetariers en/of veganisten stoffig zijn, maar het deel wat in de picture is, die zijn het vaak wel (ook niet altijd, maja). En al die vooroordelen ben ik wat beu, dus dan wil ik me soms ook niet vereenzelvigen met het stoffige imago...., sorry (ik schaam me diep). Dat is ook een van de redenen waarom ik nog niet op zo'n zomerweek geweest ben (de anderen waren o.a. geld en tijd :mrgreen: ).....
Zo heeft iedere 'groepering' een bepaald imago, niet alle voetbalsupporters zijn vandalen, niet alle golf-rijders zijn sjonnies en noem maar op, maar als ik op vakantie ga, dan wil ik soms ook gewoon even lekker oppervlakkig zijn, en bijvoorbeeld een kampvuur bouwen, bier of pullen thee drinken en slap ouwehoeren (en niet over de wereldproblematiek praten, want dat doe ik al vaak genoeg).
Een weekje zonder 'gezeik' *) veganistisch eten heeft ook wel wat..... :mrgreen:

*) sommige mensen weten van geen ophouden met de flauwe opmerkingen
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen »

Als je houdt van blotevoetendans zou ik zeker gaan. :idea:
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan »

Ik neem aan nog gewoon met de blote voetjes op de grond? Ik hou wel van zweverige toestanden, maar dat is me na wat blauwe plekken nog steeds niet gelukt. :P

.

marjan

Bericht door marjan »

jet schreef:.. dan wil ik soms ook gewoon even lekker oppervlakkig zijn, en bijvoorbeeld een kampvuur bouwen, bier of pullen thee drinken en slap ouwehoeren (en niet over de wereldproblematiek praten, want dat doe ik al vaak genoeg).
Een weekje zonder 'gezeik' *) veganistisch eten heeft ook wel wat..... :mrgreen:

*) sommige mensen weten van geen ophouden met de flauwe opmerkingen
Je kunt er vaak vuurtjes stoken en praten over wat je maar wilt en zo zwaar of zo relaxt als je maar wilt... Veel thee drinken zal ook geen enkel probleem zijn. Alcohol wil Peter eigenlijk niet hebben in deze zomerweken. Het wordt er dus niet verkocht en is ook niet welkom in het pand of er omheen...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ach Jurjen, ik snap nog steeds jouw blotevoetenfobie niet. Op blote voeten dansen is bijna net zo fijn als met crocs.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ben er trouwens nog nooit geweest. Ga vast nog wel een keer, als ik het geld heb.

Vraag me trouwens wel af wat hier onder ´zweverig´ verstaan wordt. Volgens mij typeren maar weinig mensen zichzelf als zweverig. Beetje offtopic misschien, maar goed.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Grappig, bij "praktische informatie" staat dat je uit moet stappen op de halte Galgensteeg, toen ik nog in Kranenburg woonde was dat precies voor mijn deur.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

jet schreef:Misschien moeten we een keer met allemaal niet-zweverige types erheen gaan :mrgreen: ?

Ergens anders in een topic stond iets over stoffige vegetariers (zo werden klanten van een restaurant in Den Haag genoemd) en soms betrap ik me erop dat ik dat ook vind.... :oops: Niet dat alle vegetariers en/of veganisten stoffig zijn, maar het deel wat in de picture is, die zijn het vaak wel (ook niet altijd, maja). En al die vooroordelen ben ik wat beu, dus dan wil ik me soms ook niet vereenzelvigen met het stoffige imago...., sorry (ik schaam me diep). Dat is ook een van de redenen waarom ik nog niet op zo'n zomerweek geweest ben (de anderen waren o.a. geld en tijd :mrgreen: ).....
Ja, ik wil mee met de niet zweverige groep!!

Pfff ja he!
Van de week nog in de supermarkt eentje gezien. Ik stond bij de AH soja gehakt te zoeken. Naast mijn stond een man met lang onverzorgd haar naar de vleesvervangers te gluren. Zo stonden we een tijdje naast elkaar niks vindend :)
Toen pakte hij een pakje Quorn en zei: "Dan maar deze." Ik riep dat ie niet veganistisch was :P
Mag zal wel een aardige man zijn maar hij zag eruit alsof hij in een horror film gespeeld heeft.

vegalan

Bericht door vegalan »

forisma schreef:Mag zal wel een aardige man zijn maar hij zag eruit alsof hij in een horror film gespeeld heeft.
Bijverschijnsel van Quorn. :mrgreen:

.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

:lol:

jet
Moderator

Bericht door jet »

:mrgreen:
mja, ik stond laatst in de buurt van iemand die echt stonk (verwassen shirtje, gympen, baggy trousers, zweetplekken onder de oksels, piercing in de lip, lang haar wat er vettig uitzag etc), waar andere mensen met een boogje omheen liepen. Diegene ging triomfantelijk staan roepen dat iedereen maar vegetarian moest worden (kennelijk ging er een discussie met iemand anders), en je zag mensen het hokjeskastje openen, en de stinkerd in het vega-hokje duwen.... Dan vind ik het opeens niet meer zo gek als ze van me zeggen dat ik er niet als vegetarier/veganist eruit zie, want zo zie ik er inderdaad niet uit (hoewel de gympen wel natuurlijk) en zo ruik ik meestal ook niet.....

Afijn, om even on-topic te blijven, als ik naar de zomerweek ga wordt het waarschijnlijk de 2e week (de eerste heb ik geen vakantie, of misschien kan ik een dagje komen ofzo, maar goed, dat moet ik nog maar even zien)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen »

Cut cold stone with a warm heart

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

^ :lol:

Ik vond het ook wel zweverig, zou er niet snel meer heengaan.. Het was wel gezellig, maar er waren maar een paar veganisten, en vleeseters die niet eens van plan waren om diervriendelijker te eten ofzo maar er alleen kwamen voor het programma. Niet dat ik vind dat die dan niet mogen komen, ik had juist van zo'n gelegenheid verwacht wat meer vegans te ontmoeten, maar dat waren er niet zoveel. Ik heb wel wat dingetjes meegedaan maar niet met die biodanza enzo. Wel veel leuke mensen ontmoet hoor, hele relaxte sfeer, zwembad...

Over stereotypering gesproken, ik draag ook gewone kleren en heb geen zweverige hobby's, maar wel dreads (en best nette, met een lok van voren, geen ongewassen vieze met geschoren kantjes enzo..). Als ik dan zeg dat ik vegan zeg kijken mensen altijd meteen daarnaar, zo van "oh ja, met dat haar...." =')

Plaats reactie