http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... ihadisten/
Met name tegen deze laatste categorie heeft de schrijver van het artikel een allergie. Ik vind echter de toon in het algemeen ook een beetje laagdunkend helaas.Ik onderscheid vier soorten vegans en vegetariërs. De eerste groep kiest voor het dier en probeert anderen te overtuigen door te wijzen op misstanden en laat alternatieven zien (de VeganVerleider of VeggieVerleider).
De tweede groep maakt een keuze en draagt deze niet in het bijzonder uit. Is geen activist of apostel, heeft liever geen discussies en doet het goede (de ZenVegan of ZenVegetariër).
De derde groep bestaat uit de hervormers die actief proberen via allerlei legale methoden het welzijn van dieren te verbeteren en hun rechten te laten erkennen (de VeganActivist of VegaActivist).
De vierde groep bestaat uit de mensen die ‘te’ kwaad zijn door het grote onrecht dat dieren wordt aangedaan en de compromisloze aanval opzoeken en daarbij een ieder die vlees, vis of zuivel eet veroordeelt. De vegetariër is net zo erg als de plofkipeter of alle vleeseters zijn moordenaars (de VeganJihadist of VeggieJihadist).
De afsluiting daarentegen vind ik wel mooi:
Tot welke categorie voel jij je aangetrokken? En denk je dat het zinvol is dat alle vier de types bestaan, of denk je dat de VeganJihadist meer kwaad dan goed doet?De plantaardige wereld komt er door overtuiging, innovaties, moed, argumenten, alternatieven, strijd, stigmatiseren en verleiden. Door slimme acties met een breed palet aan strategieën, in samenwerking met anderen, waarbij de samenleving uiteindelijk een nieuw sociaal contract gaat sluiten waarbij dieren deel uitmaken van de morele gemeenschap.