Stuk in Trouw: Geef het dier rechten naar zijn eigen aard

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Stuk in Trouw: Geef het dier rechten naar zijn eigen aard

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 11:09

Vandaag in de Trouw een stuk van Paul Cliteur en Hans Baaij om je hart bij op te halen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... aard.dhtml

Dit in respons op een nogal naïef stuk van Henk Jan Ormel die betoogde dat 'dierenliefde' zijn doel voorbij schoot.

Ik hoop dat jullie eventueel ook een positieve en inhoudelijke reactie op het artikel toevoegen op de website van Trouw, om nu eens die vaak weinig inhoudelijke tegenreacties voor te zijn en te laten zien dat dierenrechten serieus nemen steeds breder wordt gedragen in de samenleving.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Re: Stuk in Trouw: Geef het dier rechten naar zijn eigen aar

Bericht door cherry » wo dec 18, 2013 12:54

Toevallig net gedaan. Wat een ruimte ineens voor dierenrechten in de pers. Geweldig.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 15:02

cherry schreef:Toevallig net gedaan. Wat een ruimte ineens voor dierenrechten in de pers. Geweldig.
Ja goed hè! Hoop dat de discussie nog even aanhoudt...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 09, 2014 13:06

Nog een stuk in Trouw. Heel positief en fijn om te lezen. :)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... mpoo.dhtml

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jan 09, 2014 13:15

die had ik ook gelezen toen ik zelf nog niet serieus nadacht over veganisme. Het kwam toch wel wat absurd op me over, toen, maar dat kwam ook een beetje omdat het zo als ideaal weggezet wordt om zo te leven. Terwijl er niet genoeg aardoppervlak is voor iedereen om op deze manier te leven, en het bovendien ontzettend kosten-inefficient is als iedereen individueel zijn eigen eten gaan verbouwen etc., je vraagt ook af waar zij zoveel geld vandaan halen dat ze zoveel tijd kunnen besteden aan dit huishouden. Het is natuurlijk wel leuk om te zien dat het kán, maar door het zo excentriek weg te zetten mis je wel een kans om te laten zien dat het ook eenvoudiger kan (vegan boodschappen doen is ook ok als je niet je eigen aardappels wilt verbouwen en liever op kantoor werkt).

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 09, 2014 13:39

sillygirl schreef:Terwijl er niet genoeg aardoppervlak is voor iedereen om op deze manier te leven, en het bovendien ontzettend kosten-inefficient is als iedereen individueel zijn eigen eten gaan verbouwen etc., je vraagt ook af waar zij zoveel geld vandaan halen dat ze zoveel tijd kunnen besteden aan dit huishouden.
Dat staat in het artikel. Zij verbruiken zo weinig dat ze niet veel geld nodig hebben. Ze werken ieder 2 dagen in de week en hebben daardoor ook geen dure kinderopvang nodig. Ze verbouwen hun eten zelf, wat ik niet persé kosten-ineffeciënt vind, als het maar wel ooit zo zal worden dat er gezamelijke kweektuinen komen waar een straat, gemeenschap of wat voor groep dan ook samen van kan eten.
Ze gebruiken regenwater voor de meeste dingen en als er water gebruikt wordt dan is dat heel erg weinig en het weinige stroom dat ze gebruiken komt van de zonnepanelen.
Dus zoveel geld hebben ze echt niet nodig. :wink:

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jan 09, 2014 13:53

Nou ja, aangezien voor de meeste mensen minstens 1 fulltime inkomen alleen al dient om de huur/hypotheek te betalen. Ze kunnen zelf verbouwen omdat ze blijkbaar een huis met tuin hebben, daar misschdien niet zo duur maar in NL niet weggelegd voor iedereen.
Je zal wel gelijk hebben dat het meevalt omdat ze veel besparen, en toch kan ik het moeilijk voor me zien. Het kwam toch wel op me over als een armoedig leven als je er constant zó mee bezig bent om gezond, milieuvriendelijk, enzovoorts te zijn en nooit eens een dropje mag eten. Alsof je in je eentje wilt compenseren voor de hele rest van de bevolking. Maar zij kunnen het blijkbaar en voelen zich er toch goed bij :)

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jan 09, 2014 14:32

Dat klinkt heel logisch! :) maar toch heb ik soms ook dat gevoel, want ik kan een euro maar 1 keer weggeven (of deh elft minder geven per doel). En dan krijg ik toch het gevoel van, als ik die euro aan een stichting voor zwerfkatten besteed, sta ik daar dan echt genoeg achter dat ik aan een kind in India kan uitleggen waarom ik die zwerfkat belangrijker vond? zoniet, dan is dat voor mij een reden om liever te doneren aan een stichting die armen / kinderen helpt dan dieren. Ondanks dat ik liefst allebei een goed leven zou bezorgen.

In sommige opzichten moet je natuurlijk weldegelijk keuzes maken tussen verschillende idealen. maar jullie hebben gelijk dat het als 'algemeen' punt vaak een drogreden is. En ook gebruikt als 'argument' door mensen die zelf vervolgens geen van beide idealen echt willen nastreven omdat ze er cynisch van worden.

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 09, 2014 14:40

Ik vind het best inspirerend om te lezen. Het is natuurlijk redelijk extreem en een flinke stap om te maken, maar ik vind het wel knap en heb er respect voor. Het lijkt me duidelijk dat niet iedereen zo'n stap zou kunnen maken, maar het is een keuze die je maakt en als zij mensen inspireert en bewuster weet te maken is dat toch al weer mooi.
Wel heerlijk hoor, zo'n leventje. Een eigen boomgaard hee, wauw!
Lieve Nugget! <3
Clover

Plaats reactie