Maatregelen op gebied van dierenwelzijn

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Maatregelen op gebied van dierenwelzijn

Bericht door AnAnAN »

http://www.nu.nl/politiek/3593437/huisd ... deren.html
Huisdier kopen verboden voor kinderen
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) wil niet dat kinderen nog langer zelf een konijn of goudvis kopen.

Foto: ANP
Dat zegt ze tegen NU.nl. Vanaf volgend jaar wil ze de verkoop van huisdieren verbieden aan kinderen onder de 16.
"De koper moet zich bewust zijn van de zorg voor zo'n dier op het gebied van voer en huisvesting. Kinderen kunnen die inschatting niet maken", aldus Dijksma.
Ook wil ze niet dat huisdieren nog langer in de etalage van een winkel te zien zijn. "Een dier in de etalage is niet meer van deze tijd."
Volgens haar moet dit mensen weerhouden om in een impuls een huisdier te kopen, zonder dat zij zich realiseren wat het onderhoud van een dier allemaal met zich meebrengt.
Ze is niet van plan bij elke dierenwinkel een toezichthouder neer te zetten, maar ze wil wel het bewustzijn bij de verkopers vergroten om kopers van goede informatie te voorzien.
Dierenwelzijn
Dijksma presenteert meerdere maatregelen op het gebied van dierenwelzijn, voor zowel de gezelschapsdieren als voor landbouwdieren.
Hoewel ze vindt dat Nederland op het gebied van dierenwelzijn voorop loopt in de wereld is er volgens haar nog genoeg te verbeteren.
Zo wil ze vriesbranden van nummers in vee verbieden. Ook zijn er afspraken gemaakt om de pijn bij onthoornen van geiten en kalveren te beperken.
Ze wil het onthoornen niet verbieden, vanwege de risico's voor de houders en voor de dieren zelf.
Sterren
Dijksma zegt dat de sector zelf al veel stappen zet om het dierenwelzijn te verbeteren, via bijvoorbeeld het sterrensysteem op de verpakking. Vanaf 2020 moet de hele vleessector duurzaam zijn en de staatssecretaris zegt optimistisch te zijn dat dit wordt gehaald.
Voor extra fiscale stimulans van duurzaam vlees is volgens haar geen geld, maar het is volgens haar ook niet nodig.
"De duurzame markt is booming en ook in de gangbare vleesindustrie worden stappen gezet", aldus Dijksma.
Brussel
Ze wil van Brussel dat deze meewerkt aan het creëren van een gelijk speelveld voor Europese veehouderij. "Het is heel belangrijk dat Europa dat been bijtrekt", aldus de staatssecretaris.
Ze vindt overigens niet dat Nederland een concurrentienadeel heeft ten opzichte van andere Europese landen door voor de troepen uit te lopen.
"Nederland loopt voorop qua diervriendelijk en duurzaam. Juist in een tijd van teruglopende grondstoffen is daar wereldwijd enorm veel belangstelling voor", stelt ze.
Wat vinden we? Triest dat er nog zoveel wel mag of blij dat er meer en meer aandacht komt voor dierenwelzijn in de media?
Het doet me in elk geval goed dat een niet PvDD minister zegt dat het 'niet meer van deze tijd is'. Dat geeft me hoop!! Doorpakken die trend!!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!
Appelmoes
Contacteer:

Re: Maatregelen op gebied van dierenwelzijn

Bericht door Appelmoes »

Babystapjes... en babystapjes zijn voor baby's.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.
Ramona

Bericht door Ramona »

Nouja het is iets.
Persoonlijk zou ik dan als eerste stap voor een dierenbewijs gaan ofzo, ik zie mensen echt de meest idiote dingen doen met dieren, dat ik echt denk: Beter was er een examen voor je een dier mocht kopen.
Nog beter zou zijn dat we helemaal geen dieren alsdingen verkopen maar goed, ik probeer dan nu iets te bedenken wat nu meteen geimplementeerd zou kunnen worden. En dieren via marktplaats moet verboden worden, dat is echt het meest bizarre ooit en ik snap nog steeds niet dat mensen dit zo normaal vinden.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik vind het hoopvol. Het is deel van een bredere trend. En je moet ergens beginnen. Misschien is het met de maatschappij net als met individuele mensen: Je hoeft niet bang te zijn als ze een klein stapje zetten, dat ze dan denken dat het wel weer genoeg is. Mensen die beginnen met een stapje (flexitariër, vegetariër) hebben een veel grotere kans om nog meer stapjes te nemen. Zo is het ook met dierenwelzijnswetgeving denk ik :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Plaats reactie