Stem allemaal op deze advertentie in de NRC Charity Awards!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Stem allemaal op deze advertentie in de NRC Charity Awards!

Bericht door Renee1137 » di jul 30, 2013 9:20

Elk jaar organiseert de NRC 'Charity Awards' waarin goede doelen een advertentie kunnen indienen. Er wordt zowel door het publiek gestemd als door een vakjury. De winnende advertenties worden meerdere malen megagroot in de NRC en NRC Next gezet. De inzending van de NVV is deze:

http://www.nrccharityawards.nl/inzendin ... anisme-24/

Ziet er behoorlijk gelikt en professioneel uit moet ik zeggen :) en de publieksprijs is de afgelopen jaren steeds naar Wakker Dier gegaan, wat aangeeft dat het zeker niet onmogelijk is voor een dier-gerelateerd goed doel om hoog te eindigen. Maar dan moeten we wel allemaal stemmen!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Re: Stem allemaal op deze advertentie in de NRC Charity Awar

Bericht door Renee1137 » di jul 30, 2013 10:19

Ja die van PETA is ook tof inderdaad... Maar ik denk dat het misschien het beste is om te focussen op de koploper (of mag je op meerdere ad's stemmen ?)

'we' hebben momenteel meer stemmen (200-nogwat) dan menig ander goed doel, ook speciaal geselecteerde... Alhoewel de winnaar van afgelopen jaren, Wakker Dier, wel al weer tórenhoog staat (over de 1000 stemmen). Ik neem aan dat die het meteen op hun nieuwsbrief etc. hebben gezet, en ze hebben natuurlijk een groot publiek.

Goed dattie ook op de voorpagina bij de NVV staat!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jul 30, 2013 21:07

Renee1137 schreef:Ja die van PETA is ook tof inderdaad... Maar ik denk dat het misschien het beste is om te focussen op de koploper (of mag je op meerdere ad's stemmen ?)
Met meer mailadressen wel :) Maar kan ook naar 1 organisatie gaan :)

De NVV staat nu 7e in de lijst qua aantal stemmen. Valt iig hopelijk ook even bij de NRC op :)

Maar het moet mogelijk zijn als we nationaal en internationaal promoten :) Vegans buiten NL kunnen ook natuurlijk stemmen :)

Heb dit topic even globaal ingesteld op het forum :) Wilde nl. net ook gaan plaatsen :)

Yilla
Contacteer:

Bericht door Yilla » do aug 01, 2013 11:46

Gestemd! :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » do aug 01, 2013 16:56

Zelf heb ik op de poster van wakker dier gestemd.

Ik vind de actie van de NVV gewoon slecht. Motivatie bij het eten van vlees en melk zijn smaak, comfort en gebrek aan kennis (of het niet willen weten) waar het echt vandaan komt. Gezondheid speelt geen rol. Als mensen gemotiveerd waren door gezondheid waren ze al lang veganistisch. Bij gezondheid moet eerder gedacht worden aan mensen informeren over recepten en hoe ze makkelijk, lekker en voldoende voedend veganistisch eten kunnen maken of kopen. Dit is niet omdat mensen het wat boeit dat ze niet optimaal gezond eten, maar omdat ze zich slecht voelen bij een slecht veganistisch dieet door gebrek aan kcal en voedingsstoffen waardoor ze weer doorgaan met het eten van vlees.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 01, 2013 17:37

Skyclad schreef:Zelf heb ik op de poster van wakker dier gestemd.

Ik vind de actie van de NVV gewoon slecht. Motivatie bij het eten van vlees en melk zijn smaak, comfort en gebrek aan kennis (of het niet willen weten) waar het echt vandaan komt. Gezondheid speelt geen rol. Als mensen gemotiveerd waren door gezondheid waren ze al lang veganistisch. Bij gezondheid moet eerder gedacht worden aan mensen informeren over recepten en hoe ze makkelijk, lekker en voldoende voedend veganistisch eten kunnen maken of kopen. Dit is niet omdat mensen het wat boeit dat ze niet optimaal gezond eten, maar omdat ze zich slecht voelen bij een slecht veganistisch dieet door gebrek aan kcal en voedingsstoffen waardoor ze weer doorgaan met het eten van vlees.
Ik ben benieuwd naar de campagne die jij gaat opzetten...?

Bedoel ik natuurlijk wat sarcastisch, maar het is natuurlijk makkelijk kritiek uiten, maar m.i. sla je de plank wat mis. Wat nog steeds nl. gedacht wordt door mensen is dat zuivel 'moet' voor een goede gezondheid. Er is over deze campagne erg nagedacht. En de focus is ook niet alleen op gezondheid, wat je had kunnen weten als je de campagnesite bekeken had. Er zijn diverse groepen mensen en sommige daarvan zijn wel te bereiken door te vertellen dat zuivel niet moet, dat je zonder kan. Het eerste wat mensen roepen is 'maar waar haal ik dan mijn calcium vandaan' etc. Dus gezondheid is zeker belangrijk.

Daarnaast is een groot deel van de campagne gericht op het informeren over de alternatieven. Dat is erg belangrijk. Dus kortom, je mag een mening erover hebben (kritiek is goed, daar kunnen we van leren), maar bekijk dan de gehele campagne.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 01, 2013 19:30

Mwah, ik vind 'm wel goed eigenlijk. Tuurlijk, hij is wat tam, maar we hebben het hier over doorsnee Nederlands publiek. Die vinden dit gewaagd & extreem genoeg. "Melk niet nodig? Maar melk is toch de witte motor, melk-moet! Snap er niks van..." ;)

Nouja anyway, het zou wél een tof idee zijn om volgende keer een crowdsourcing-actie te doen bijvoorbeeld, vast genoeg NVV-leden handig met dit soort dingen (*Arthur* jij bijvoorbeeld? :P), en dan kiezen we democratisch de beste uit?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 01, 2013 20:27

Renee1137 schreef:
Nouja anyway, het zou wél een tof idee zijn om volgende keer een crowdsourcing-actie te doen bijvoorbeeld, vast genoeg NVV-leden handig met dit soort dingen (*Arthur* jij bijvoorbeeld? :P), en dan kiezen we democratisch de beste uit?
We juichen toe als mensen zelf initiatief nemen om iets te doen.

Maar deze campagne was al wat gecrowdsourced. Wel in besloten deel op dit forum ;)

Feedback e.d. hebben we meegenomen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 01, 2013 21:50

ARTHUR schreef:Enfin, dat het woord alsnog verspreid wordt, ik denk echter dat dat beter kan. Ik zet die campagne met alle liefde op, zet ik mijn netwerk in en mag Skyclad schaduwmonitoren.
Denk vooral mee. In besloten deel staat topics erover. Als je nieuwe ideeen wilt helpen ontwikkelen en uitdenken, dan juichen we dat zeer toe. We kunnen meer mensen goed gebruiken.

Wat mij betreft is de campagne op dit moment goed uitgedacht. Niet zomaar ff opgezet in ieder geval. Maar je kan natuurlijk meerdere invalshoeken hebben.

De poster is overigens bedacht door een vrijwilliger die werkt bij ervaren reclamebureau, die klanten heeft als Heineken, Nescafé e.d. Dus wel door iemand met kijk erop.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 01, 2013 22:54

Vegantastic schreef: De poster is overigens bedacht door een vrijwilliger die werkt bij ervaren reclamebureau, die klanten heeft als Heineken, Nescafé e.d. Dus wel door iemand met kijk erop.
Vond ik er ook aan af te zien hoor.

@rno

Bericht door @rno » vr aug 02, 2013 11:42

Gestemd.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr aug 02, 2013 18:01

Skyclad schreef:Motivatie bij het eten van vlees en melk zijn smaak, comfort en gebrek aan kennis (of het niet willen weten) waar het echt vandaan komt. Gezondheid speelt geen rol.
Volgens mij speelt gezondheid nog wel een grote rol bij het kiezen voor melk. Heel veel mensen denken dat zuivel nodig is voor je gezondheid, er zijn hele generaties die opgegroeid zijn met het idee dat zuivel verplicht is, dat je anders slechte botten krijgt. Dat zuivel niet nodig is, dat je ook op andere manieren aan je calcium kan komen (en dat calcium ook maar één onderdeel van het verhaal is), is volgens mij bij het grote publiek onbekend. Smaak, comfort en gewoonte spelen denk ik ook een grote rol, maar gezondheid ook echt wel.
Skyclad schreef:Als mensen gemotiveerd waren door gezondheid waren ze al lang veganistisch.
Dat klopt m.i. echt niet. Voor de vraag of mensen vanwege gezondheid wel of niet voor veganisme kiezen, telt namelijk niet óf veganisme het gezondste is (waar je overigens ook over zou kunnen discussiëren, maar dat is een ander onderwerp), maar of veganisme volgens die mensen het gezondste is. En het beeld dat de meeste mensen in Nederland van veganisme hebben is dat het erg ongezond, net ietsje minder gezond, of even gezond is als 'normaal' eten. Dus waarom zouden ze dan vanwege gezondheid voor veganisme kiezen?
Natuurlijk zijn er wel wat mensen die denken dat veganisme het gezondste is, maar het grote publiek denkt dat zeker niet. Zelfs behoorlijk veel mensen die vegetarisch, biologisch en anderszins alternatief eten denken dat veganisme minder gezond is.

@rno

Bericht door @rno » vr aug 02, 2013 18:26

Meestal wordt gezegd dat vegetariërs/veganisten van die bleke magere mensen zijn. (Alsof bol en blozend wel gezond is....) Zolang dat vooroordeel er is, hebben we nog een lange strijd te gaan.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za aug 03, 2013 16:46

Skyclad schreef:Als mensen gemotiveerd waren door gezondheid waren ze al lang veganistisch.
O ja, daarom zijn de McDonalds en de Burger King ook al lang failliet toch :P ?

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo aug 04, 2013 14:32

Heineken gooit alleen maar geld weg met marketing. Ik heb nog nooit heineken gedronken omdat ik bier smerig vind en geen reclame zal ervoor zorgen dat denk van "hey, ik moet toch echt bier gaan drinken". En dat terwijl ik die "Walk in fridge" reclame echt geniaal vind. Het verkoopt zichzelf, heineken drinkers zijn heineken drinkers. Wat ik nu wel wil is een "Walk in fridge". Dus volgens mij is het meer een reclame voor "Walk in fridges"?

En zeg je nu serieus dat ik de "hele campagne" had moeten zien? Als ik al de hele campagne niet kijk, hoe verwacht je dan dat mensen zonder enige interesse in veganisme het wel doen?

Mijn idee, zelfde insteek:
Campina verkoopt het sprookje dat melkkoeien vrolijk in de wei staan en gras eten. Doe daar dan wat mee. Bijv een plaatje met een koe in een assepoester jurk op een weide en daarnaast een koe in een schuur in vodden met een bak sop en een spons. Dit heb ik in een minuut bedacht en wat mij betreft veel beter, omdat het een andere insteek heeft dan schokkende beelden en gezondheid. Alle uitgehongerde kindertjes in Afrika en galberen in kooien hebben mensen een beetje immuun gemaakt voor schokkende beelden en gezondheid is een "preach but don't practice" situatie.

"Gezondheid" van "oh dat heb je nodig" is niet de werkelijke reden dat mensen dierlijke producten eten. Ze denken echt niet dat ze hamburgers en softijsjes nodig hebben, dat eten ze voor de lol. Zelfs al "informeer" je dan is de kans dat je mensen die het wel belangrijk vinden bereikt minimaal. De NVV is niet bepaald een...onpartijdige derde. En suggesties zoals veganistische "melk" zijn veel duurder. 2 liter melk voor 1 euro vs 1 liter rijstmelk voor 2 euro of die soja rotzooi voor 1 euro+. En ik weet wel zeker dat de productiekosten voor rijst en soja melk veel lager liggen. Van die dikke calciumtabletten zijn een betere en goedkopere oplossing, en die zijn ook de enige reden dat veganistische "melk" veel calcium bevat. Het meeste voegen ze gewoon toe.

Verder kan je de simpele realiteit niet ontkennen dat veel veganisten minder dan 525 mg calcium binnenkrijgen (wat zich tevens uit in verminderde botmassa en meer botbreuken), veel gebruiken niet eens B-12 supplementen. Dat je er dan mager en bleek uitziet vind ik eerlijk gezegd helemaal niet vreemd. Ik voel me al kut met 2800 kcal, moet er niet aan denken hoe de veganisten die niet eens 50g eiwit en 1500 kcal binnenkrijgen zich moeten voelen. Vegetariërs hebben dit probleem niet. Ra ra waarom? Dus wat dat betreft is het verhaal van zuivel niet geheel een sprookje. Calcium is gewoon erg lastig binnen te krijgen als veganist (zelfs als vleeseter als je geen zuivelproducten binnenkrijgt) met maar enkele bronnen die voldoende bevatten, en als je als NVV de discussie opent op een punt waar de feiten al amper in je voordeel staan vind ik dat niet erg slim. Want dan kom je uiteindelijk uit bij het "melk verkalkt je aderen" verhaal, en dan moet je zo technisch gaan worden dat de gemiddelde persoon het argument al lang niet meer volgt.

Je kan beter op zoek gaan naar nieuwe originele argumenten. Mensen hebben al een mentale "verdediging" opgebouwd met propaganda van de zuivel en vleesindustrie. Hun gedachten wat betreft deze punten zijn bijna onmogelijk te veranderen.

Verder zou de NVV meer kunnen doen wat betreft makkelijke maaltijden met wat meer inhoud. Als ik die recepten bekijk zijn dat dingen waar ik misschien gek genoeg voor ben, maar de gemiddelde persoon niet. Op dat plantaardig maandag verhaal zie ik bijv niks met witte bonen. Hier zit veel kcal en calcium in (ok ok, ook scheetenzymen, wat misschien iets minder is...) dus een makkelijk recept wat gebaseerd is op witte bonen zou al helpen. Dat het zo lastig is om goede veganistische maaltijden te bereiden is een hoge drempel waar veganisten zelden mee bezig zijn om weg te nemen terwijl dit een erg belangrijke reden is dat zelfs mensen die er proberen er aan te beginnen uiteindelijk opgeven.

Mystique

Bericht door Mystique » zo aug 04, 2013 14:38

Skyclad schreef:Bijv een plaatje met een koe in een assepoester jurk
Een beetje zoals jij, op zondag, de enige dag dat je wel kleren draagt, maar enkel prinsessenjurken? Ik denk dat dat ook wel mensen trekt hoor, jij met kleren aan die actie voert. :wink:

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo aug 04, 2013 16:58

Jij hebt echt wel een obsessie met naakte mannen en mannen in jurken.

Geeft niet hoor, ik heb een obsessie met naakte vrouwen en vrouwen in jurken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo aug 04, 2013 20:46

Skyclad schreef:
En zeg je nu serieus dat ik de "hele campagne" had moeten zien? Als ik al de hele campagne niet kijk, hoe verwacht je dan dat mensen zonder enige interesse in veganisme het wel doen?
Even een snelle reactie... dat je de hele campagne had moeten zien is omdat ik aangeef dat de bepaalde aspecten waar je het over hebt ook in de campagne belicht worden. Je kan moeilijk alles in 1 campagne uiting brengen. Dus die poster zal je niet alles vertellen wat we binnen die campagne doen... maar wel de boodschap. Er worden sprookjes verteld. En je kan zonder melk. Dat we niet op de poster alles zetten wat we doen, op de site hebben etc. lijkt me toch wat logisch he...

Wat betreft je assepoester idee. Ja leuk. Maar we hebben er 1 met pinokkio bedacht, maar daar zitten helaas juridische risico's aan. Hoewel je idee zeker interessant is.
"Gezondheid" van "oh dat heb je nodig" is niet de werkelijke reden dat mensen dierlijke producten eten.
Denk dat we hier van mening verschillen. Mijn ervaring is anders. Tuurlijk hamburgers en milkshakes hebben andere redenen, maar ik kan elke week wel iemand tegen komen die zegt dat die melk drinkt voor gezondheid. Een gewoonte, een gedachte die er nog steeds in zit.

Ook ligt hier en groot focuspunt nog steeds van de zuivelindustrie. Dat is niet zonder reden... en die hebben ook nog eens 1000000x meer budget om dat te onderzoeken.

Wat betreft recepten. Zie ook de http://www.veganchallenge.nl site. Deze campagne biedt veel recepten van goede kwaliteit om mensen over de streep te trekken.

Maar meld je vooral aan als vrijwilliger voor de campagne of om mee te denken op andere vlakken binnen de NVV. Mail kan naar info@veganisme.org

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 05, 2013 11:20

Overigens nog toevoeging. Mocht NVV winnen, dan is het niet perse deze poster die gebruikt gaat worden. Dus er kunnen dan nog meer ideeen uitgewerkt worden (gaan we doen in ieder geval). Dus stem vooral. Ook als je deze poster niets vind ;)

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma aug 05, 2013 17:59

Eh...ik had hier toch een ellende lang antwoord gegeven?!

Dus niet...en ik ben te lui om het weer allemaal te typen...

Plaats reactie