Butternutkin schreef:Sowieso vind ik de 'nou, als je het echt wil dan doe je toch' mentaliteit heel westers en kapitalistisch.
Dat vind ik ook wel eigenlijk. We zijn natuurlijk met zijn allen heel verwend hier in het westen, wat we willen lijkt soms boven alles te gaan. Net als dat mensen die een nieuwe keuken willen zich daarvoor diep in de schulden steken. Als je maar krijgt wat je wilt...
Mystique schreef:Ik kwam er laatst achter dat ik ontbijtkoek had gegeten met honing erin (de receptuur was veranderd). Ik ga mij daar niet druk om maken, ik kan er niets aan doen en heb er niet bewust voor gekozen, dus ik zou niet weten waarom ik mijzelf dat schuldgevoel aan zou doen.
Oh nee ik ook niet, dat is ook heel wat anders vind ik, als je het per ongeluk eens doet. Ik vind het zelfs ook nog wat anders als je bijv. ergens in Zimbabwe op vakantie bent en je kunt echt niet genoeg vegan eten vinden, of je weet door communicatieproblemen niet van alles zeker waar het in gebakken is enzo. Dan probéér je het tenminste. Cheesecake eten omdat je er zin in hebt, terwijl je ook zelf een taart kan gaan bakken, daar is geen kunst aan.
@Bonnie: Ik ben het met je eens dat schuldgevoel op zich helemaal geen nuttige emotie is, die hoef je zo weinig mogelijk te voelen. Maar wat veel vegans denk ik zeggen is; je hoeft je ook niet schuldig te voelen als je het gewoon niet doet

! Zoals ik zeg vind ik het superfijn dat zo veel mensen bezig zijn met veganisme, met of zonder uitzonderingen, want het helpt enorm. Maar puur op persoonlijk ethisch vlak snap ik het niet zo goed als je expres uitzonderingen maakt, gewoon omdat je er zin in hebt. Als je echt niks anders kan vinden of je maakt een foutje, is dat natuurlijk helemaal niet erg. En ik heb mijn overgang naar veganisme zelf ook heel erg stap voor stap gedaan, het duurde wel een half jaar voordat ik helemaal om was qua eten

!
lena schreef:Ik denk dat je dat krijgt als "veganisme" niet wordt gezien als morele overweging die te vergelijken is met feminisme of pacifisme maar als "iets goeds voor de wereld doen", te vergelijken met, zeg, de verwarming een graadje lager zetten, niet met het vliegtuig op vakantie gaan, dat soort dingen. En daar kun je best eens een uitzondering op maken, omdat je het meestal "goed" doet.
Ik denk dat je daar precies de vinger op de juiste plek legt! Voor heel veel mensen zal het heel logisch zijn om het zo te zien. Kan me goed voorstellen eigenlijk. Het is pas als je gaat nadenken over wat het nu eigenlijk betekent om iets moreel verkeerd te vinden, dat je er anders tegenaan gaat kijken.
Ik moet zeggen dat alhoewel de VeganChallenge een geweldig bedacht concept is (volgens mij heel effectief) er niet echt aandacht besteed werd aan deze, meer filosofische kant van zaken. Misschien ook lastig om uit te leggen en voor sommigen afschrikwekkend... maar toch wel belangrijk vind ik.
Ik heb daar niet zoveel mee, die nadruk op "luisteren naar je lichaam" als dat lichaam aangeeft dat je allerlei junkfood "nodig hebt". Het komt ook allemaal zo verwend over, alsof je eigen gevoel het allerbelangrijkste in de wereld is.
Het klinkt ook allemaal erg als de 'coming out' van Alex Jamieson, een bekende Amerikaanse die laatst toegaf dat ze niet meer vegan was omdat ze 'cravings' had. Waarop één vegan blogger aankondigde, dat hij ook naar zijn lichaam ging luisteren en dus vanaf nu kannibaal was

(
http://paleovegan.blogspot.nl/2013/03/c ... month.html)
Vegantastic schreef:Bedacht mij net dat als het blog item zou gaan over toegeven aan wens om een bontjas te kopen, dat de reacties denk toch anders waren geweest.
Ach Alex, soms mag je jezelf toch wel een beetje verwennen

?
Natuurlijk denken we allemaal wel eens, 'mmm daar heb ik trek in'. Heb ik bijvoorbeeld als ik op een feestje de taart oversla. Maar persoonlijke 'trek' staat voor mij niet in verhouding tot het volgen van mijn ethische principes. En vaak denk ik, 'hee, als ik echt zo'n trek heb in chocoladetaart, dan kan ik het altijd zelf thuis maken' (vervolgens ben ik daar te lui voor en zal het verlangen dus ook niet zo erg zijn geweest

)
Bij de ACU in Utrecht heb ik ook wel eens een geweldige vegan cheesecake gehad trouwens.