VVD tegen eerlijke voorlichting bio-industrie

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

VVD tegen eerlijke voorlichting bio-industrie

Bericht door Renee1137 »

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... eerd.dhtml

Laat gerust een comment achter (ik zou wel zeggen, een beetje genuanceerd voor een breed publiek hè, anders werkt het averechts).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Mystique

Re: VVD tegen eerlijke voorlichting bio-industrie

Bericht door Mystique »

Ik moest, een tijdje terug, een aardrijkskundeles geven aan groep 5 over landbouw en ook de boerderij, maar dan met name gericht op melk.
Ik heb de kinderen aangegeven dat ik het heel moeilijk vond om deze les te geven, ze wisten al dat ik veganist was, en ze verteld dat ik verplicht ben lessen te geven volgens de methode en dat ze anders de toets niet goed zouden maken, maar dat ik ook mijn waarheid erover wilde vertellen. Ik heb van te voren globaal verteld over melk en hoe het eigenlijk bestemd is voor de kalfjes etc. We hebben er een half uur over gesproken en zijn toen aan de les begonnen die we heel vluchtig hebben doorgenomen.

De kinderen reageerden heel positief... Sommige ouders daarentegen niet...

Ik krijg als leerkracht regelmatig een ouder die mijn 'brainwash praktijken' niet op prijs stelt, kinderen hebben recht op een jeugd zonder zorgen en het is 'mijn' moraal dat ik ze aanpraat en niet dat van henzelf...

Wat mij betreft zijn veel methodes nog lang niet zo eerlijk als in het artikel beweerd wordt. Zo werd in die les een beeld geschetst dat de koeien zelf in de melkmachine konden stappen wanneer ze wilden en dat het nodig was dat ze gemolken werden. Niet echt iets over kalfjes die snel worden weggehaald, geslacht of opgesloten en koeien die amper nog bewegingsruimte hebben en zwanger gemaakt moeten worden voor de melk en een korter rotleven hebben...
lena

Bericht door lena »

Mystique schreef: Wat mij betreft zijn veel methodes nog lang niet zo eerlijk als in het artikel beweerd wordt.
Mee eens! Dat is ook mijn ervaring. Dieren worden nog steeds als productiemiddelen gezien, er wordt echt niet gesproken van het feit dat melk eigenlijk bedoeld is voor kalfjes, etc. Je ziet nu ook weer dat de discussie dan voornamelijk gaat over of bepaalde soorten dieren nu wel of niet af en toe buiten lopen. Alsof dat is waar het om gaat...

Heel apart dat de VVD dit in een links/rechts discussie probeert te trekken.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

De foto die de Trouw erbij heeft gezet geeft wel een mooi contrasterend beeld.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Goed gedaan, die aardrijkskundeles, Mystique. (y)

Moeilijk he, als het volgens het foute boekje moet... Maar wel een mooie uitdaging, oefening ofwel kunst om het zo goed mogelijk te doen.

Waarschijnlijk heb je veel kinderen weten te bereiken met je eerlijkheid. Mooi!
Mystique schreef:Ik krijg als leerkracht regelmatig een ouder die mijn 'brainwash praktijken' niet op prijs stelt, kinderen hebben recht op een jeugd zonder zorgen en het is 'mijn' moraal dat ik ze aanpraat en niet dat van henzelf...
Kop-in-het-zand-gedrag.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Mystique schreef: Ik krijg als leerkracht regelmatig een ouder die mijn 'brainwash praktijken' niet op prijs stelt, kinderen hebben recht op een jeugd zonder zorgen en het is 'mijn' moraal dat ik ze aanpraat en niet dat van henzelf...
Wat mij betreft is het een taak van een docent om feiten te vertellen. En als lesmateriaal onjuistheden bevat is het de taak van docent het te verbeteren. Ongeacht of dat leuk is of niet.
DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Er is toch geen vriendelijke versie van de feite? Ik snap het ook gewoon niet. Wat wil ze DAN vertellen over de herkomst van voedsel? Ik vind het nogal antiliberaal, de kinderen misleiden met leugens.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zeker. Ik ben het met beiden eens.
Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

lena schreef:Mee eens! Dat is ook mijn ervaring. Dieren worden nog steeds als productiemiddelen gezien, er wordt echt niet gesproken van het feit dat melk eigenlijk bedoeld is voor kalfjes, etc.
Maar dat is toch ook zo? Op het AOC waar ik ooit ook nog heb gewerkt heb je ook gewoon het vak productiedieren. Dat is dan wel weer een eerlijke benadering.
lena

Bericht door lena »

Ja, ik was onduidelijk. Wat ik bedoelde was dat zelfs in het "linkse ideaalbeeld" dieren als productiemiddelen werden gezien, en dat er alleen maar wat kritiek is op de ruimte die de dieren krijgen, en of ze af en toe naar buiten gaan, en dat er helemaal geen vragen worden gesteld bij fundamentelere zaken.
Plaats reactie