Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 0:16

In Nederland hebben wij de luxe om voor een veganistische leefwijze te kunnen kiezen. In Afrika heeft men die luxe over het algemeen niet. Daarom heeft Daphne de meeste luxeproblemen van het groepje.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 0:38

In het intro van Bloed, Zweet en Luxeproblemen zegt de voice-over:
Zou je je koopgedrag aanpassen als je met eigen ogen zou zien hoe je spullen aan de andere kant van de wereld gemaakt zouden worden?

In het intro van net zo’n soort programma, bijvoorbeeld: Bloed, Stront en Dierenleed zou de voice-over het volgende zeggen:
Zou je je consumptiegedrag aanpassen als je met eigen ogen zou zien hoe je eten en je spullen gemaakt zouden worden?

:grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 9:11

Het gaat er in het programma om dat de deelnemers met de neus op de omstandigheden van de mensen gedrukt worden en daardoor bewuster worden in hun consumptiegedrag en het eventueel aanpassen.

Gedurende het hele programma zegt Daphne in feite hetzelfde over dieren. Wat dat betreft is Daphne heel bewust en brengt ze dat als veganist in praktijk, maar dat wordt niet opgemerkt en zelfs als irritant ervaren.
(Wat ik wel een beetje begrijp, omdat voor de deelnemers de overgang van hun luxe leven naar het leven in Ethiopië groot is en de levenswijze en informatie van Daphne er nog eens bovenop komt.)

Er waren veel scenes waarbij de link naar dieren direct te leggen viel.
Bijvoorbeeld:

Toen de deelnemers samengepakt zaten in het stinkende busje werd er door een deelnemer gezegd: ‘Als ik daar twee uur in zou moeten zitten zou ik gillend gek worden.’
Wat dachten ze dan van dierentransport? Wel eens een vrachtwagen met kippen gezien op de snelweg?
:mrgreen:
Deelnemers vonden het zielig voor de man van 87 jaar dat hij nog steeds moest werken.
Hoe is dat dan voor een koe die gemolken wordt tot ze erbij neervalt?
Deelnemers vonden het erg dat mensen zo hard moesten werken voor zo weinig geld. En dat de meeste bazen veel meer verdienden.
Hoe is het dan voor bijen die zich het schompes werken en de honing wordt hen afgenomen?
Deelnemers vonden het onvoorstelbaar dat iemand zijn kind maar een of twee keer per jaar kon zien.
Hoe is dat dan voor een koe wanneer haar kalf haar direct na de geboorte wordt afgenomen?
Deelnemers vonden het triest dat mensen in slechte huizen woonden.
Hoe zouden ze de woonomstandigheden vinden van dieren in de bio-industrie?
Deelnemers vonden het zielig dat mensen weinig kleren hadden.
Hoe voelt een dier zich wanneer hij levend gevild wordt om zijn vacht?
Toen de slaapplaats werd gewezen zei een deelnemer: ‘Dan maak je echt een grap als ik in stallen moet slapen!’
Hoe is dat dan voor dieren die in stallen moeten slapen?
Over de leefomstandigheden van de mensen zei een deelnemer: ‘Erg, want wij hebben het super goed en zij hebben het super slecht.’
Wat dacht je van… enzovoort.

Maar ja, twee programma’s door elkaar is misschien ook wel een beetje lastig.

Zen

Bericht door Zen » wo mar 07, 2012 10:06

TonyJello schreef:In Nederland hebben wij de luxe om voor een veganistische leefwijze te kunnen kiezen. In Afrika heeft men die luxe over het algemeen niet. Daarom heeft Daphne de meeste luxeproblemen van het groepje.
Nee, want de levensstijl van de overige kandidaten is nog veel meer een luxe dan die van Daphne. Het is overigens juist thuis dat ze de luxeproblemen hebben. Daphne had wel de meeste praktische problemen daar, met name met eten en in bepaalde keuzes omdat ze de enige lijkt te zijn met sterke principes die op de proef gesteld worden.

Veganisme, of althans plantaardig eten, is in grote delen van Afrika wel degelijk een optie maar dan wel in een andere vorm dan hier doorgaans. Die mogelijkheden zouden nog groter worden als het continent niet op zo'n grote schaal uitgebuit zou worden door 'de Eerste (en Tweede, denk China, e.d.) Wereld' en de eigen, vaak corrupte, autoriteiten.
Cut cold stone with a warm heart

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo mar 07, 2012 11:24

Ik had er geen enkel probleem met eten! Ethiopïe is juist heel vegan friendly.
Luxeproblemen heb ik daar ook niet gehad. Voor mij was het blaren, afwijzingen en geestelijk leed ipv bloed, zweet en luxeproblemen

Mooie vergelijkingen @tonnyjello !!

Doet me denken aan 1 van de regisseurs, die mij even moest duidelijk maken dat ze meer medelijden had met de mensen in het verkeer in Dakha, dan met dieren in de bio-industrie. Onbegrijpelijk!
Alsof een paar uur vast zitten in verkeer en getoeter, erger is dan je leven lang met pijn ziektes, zonder daglicht, in bewegingsvrijheid, in stank "rijp" staat te worden voor het slachthuis.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 11:34

Dank je.

Ik dacht dat er op sommige momenten niet zo veel te eten was en dat jij dan nog minder had dan de anderen.

Niet alleen eten valt onder luxeproblemen, jij had daar ook minder keus in werk.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 11:45

:grin:
Oh, haha! W8 ff, ik zie in het woordenboek dat het woord 'luxeproblemen' precies tegenovergesteld is van hoe ik het gebruik... :grin:

Zen

Bericht door Zen » wo mar 07, 2012 11:50

blackblossom schreef:Ik had er geen enkel probleem met eten! Ethiopïe is juist heel vegan friendly.
Ik bedoel met wat je werd aangeboden, dat was duidelijk niet allemaal plantaardig. Je moest daar vaak naar informeren en goed opletten terwijl dat voor de andere deelnemers natuurlijk niet speelde.
blackblossom schreef: Luxeproblemen heb ik daar ook niet gehad.
Luxeproblemen slaat sowieso terug op teveel luxe die men hier heeft. Luxeprobleem betekent niet dat je een probleem hebt door afwezigheid van luxe.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 11:56

Ja, ik dacht het wel op die manier.
Luxeproblemen zoals een slecht bed, geen douche of een vieze wc.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 17:57

Er is een flinke discussie geweest over of het niet volledig meedoen aan een ritueel respectloos is.

Naar mijn mening ligt de grens voor iedereen op een andere plek en de grens van Daphne was bij dit ritueel eerder bereikt dan bij de andere deelnemers.

Ik vraag me af of alle deelnemers meegedaan zouden hebben wanneer zij levende spinnen moesten eten als ritueel! Om maar wat te noemen.
Bij de anderen werd de grens later enigszins benaderd toen een meisje hun voeten moest wassen.

Bruce Parry doet in de onderstaande video vrolijk mee aan een ritueel. Hij moet daarbij ingesmeerd met koeienpoep in zijn blootje door het dorp rennen en over koeien lopen. Het hele dorp is daarbij aanwezig.

Zouden de deelnemers van Bloed, Zweet en Luxeproblemen allemaal aan dit ritueel hebben meegedaan uit respect voor de dorpelingen?

Bruce’s Ritual Jump - Tribe - BBC
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Ebibwjm3eI

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 22:56

Een Onvoorwaardelijk Basisinkomen Systeem,
zou dat een oplossing zijn voor de financiele ongelijkheid in de wereld?

Website Vereniging Basisinkomen waarop een Duitse documentaire met Nederlandse ondertiteling waarin het systeem grondig wordt uitgelegd:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Qni8FVWbLw

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » vr mar 09, 2012 1:10

Allen, lees dit: http://bit.ly/zyJIMK
Echt onbegrijpelijk hoe iemand voor zichzelf goed kan praten om vlees te eten in een f&$&#7ing derde wereldland.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr mar 09, 2012 7:50

Dat is carnisme. Ik snap dat het lastig is, maar carnisme is zo'n grote en in de samenleving doordrenkte ideologie dat je het eigenlijk de mensen zelf niet kwalijk kunt nemen dat ze er niet aan kunnen ontsnappen. Als je begrijpt hoe carnisme werkt, dan begrijp je ook waarom mensen die er goed overna (lijken te) denken hier niet/ maar moeilijk aan kunnen ontsnappen. Zo heeft ze het over het eten van een kippenpoot. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af, zou ze hetzelfde hebben gedaan als het om een hondenpoot zou gaan?

Wat ik ook altijd een grappige redenatie blijf vinden is: ik kan niet weigeren want ergens anders gaan er mensen dood. In welke manier helpt het opeten van een maaltijd (in dit geval vlees) tegen de hongerdood van andere mensen? Ik heb dat nooit gesnapt. Het zou respect zijn ofzo, maar ik kan me dat echt niet voorstellen. Ik ben er nog nooit geweest, maar van de verhalen die ik heb gehoord is vlees daar juist een luxeproduct. Als die mensen je, omdat ze het speciaal vinden dat je daar bent, je hun geld gaan geven, dan neem je dat toch ook niet aan? Waarom kun je dan niet beter hun luxeproduct, namelijk vlees, door hunzelf laten opeten? Zij hebben er meer aan lijkt me.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr mar 09, 2012 8:22

blackblossom schreef:Doet me denken aan 1 van de regisseurs, die mij even moest duidelijk maken dat ze meer medelijden had met de mensen in het verkeer in Dakha, dan met dieren in de bio-industrie. Onbegrijpelijk!
Alsof een paar uur vast zitten in verkeer en getoeter, erger is dan je leven lang met pijn ziektes, zonder daglicht, in bewegingsvrijheid, in stank "rijp" staat te worden voor het slachthuis.
Maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze het leed van niet-menselijke kunnen invoelen of navoelen zonder dat ze die dieren in het echt meemaken [zelfs als je er bij staat kijken zul je daar moeite mee hebben].
Een organisme dat in stilte lijdt door onthouding of het nu een dier is of een mens, trekt geen aandacht.

Die regisseur zal ongetwijfeld wél zelf ervaringen hebben met "fileleed".
Dan is zo'n drogreden al snel zijn keelgat uit om jou te kakken te zetten.
Het is een drogreden omdat de vergelijking helemaal mank gaat op die manier, maar wel bedoeld is om jou op je nummer te zetten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » vr mar 09, 2012 9:31

@sasha, zo te zien heb jij ook Why we love dogs, eat pigs and wear cows gelezen?

En ben het helemaal met je eens, ik vind het ook veel logischer om het vlees af te wijzen ivm de situatie van die mensen.
Met het aannemen van het vlees neem je die mensen meer af, zowel op kleine als grote schaal, dan wanneer je het vlees af zou wijzen.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr mar 09, 2012 10:21

Ja dat heb ik inderdaad gelezen. Voor de mensen die dat niet gelezen hebben heb ik hier een hele goede behoorlijk recente toespraak van Melanie Joy, de auteur van dat boek, over carnisme:

http://www.youtube.com/watch?v=ZCojVjwJP7o

En over die excuses die door dit soort mensen, die er zogezegd heel goed overna hebben gedacht, heeft ze een ander artikel geschreven over neocarnism. Ook heel interessant (ook in het licht van waarom biologisch vlees geen oplossing is, en andere 'moderne' excusen a la Michael Pollan zoals dat het goed is voor het milieu en paleo diets die zeggen dat je juist veel vlees e.d. nodig hebt om gezond te blijven).

http://www.onegreenplanet.org/lifestyle ... eocarnism/

Zen

Bericht door Zen » vr mar 09, 2012 14:58

Sasha schreef:Het zou respect zijn ofzo, maar ik kan me dat echt niet voorstellen.
Volgens mij is het nog erger; 'respect' is de boeg waarover men het gooit maar de reden is denk ik meer dat mensen opportunistisch zijn en het op drie manieren 'goed voelt'

1) ze voelen zich goed over het idee dat ze mensen niet zouden hebben 'beledigd' (voor zover ze dat echt zouden zijn en los van het feit of dat wel of niet terecht is) door iets niet te weigeren
2) ze willen 'gewoon' kunnen eten wat ze thuis ook al doen - m.a.w. toch zoveel mogelijk van luxe en keuzevrijheid kunnen genieten
3) ze zien het als een verdere bevestiging dat vlees eten 'moet kunnen', ook in het Westen. Want veg*isme zou een luxe zijn.
Sasha schreef: Ik ben er nog nooit geweest, maar van de verhalen die ik heb gehoord is vlees daar juist een luxeproduct.
Dit is een feit. En al helemaal in gebieden waar de grond beter is en plantaardig voedsel goed verbouwd kan worden.
Laatst gewijzigd door Zen op za mar 10, 2012 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Stokkie

Bericht door Stokkie » vr mar 09, 2012 16:20

Met het aannemen van het vlees neem je die mensen meer af, zowel op kleine als grote schaal, dan wanneer je het vlees af zou wijzen.
Toch ben ik dat niet met je eens hoor. Je kunt het vlees wel afwijzen, maar dan met uitleg waarom je het niet wilt eten. Dat je geen vlees van hen af wilt nemen is voor hen geen goede reden, over het algemeen. Ze delen liever het weinige dat ze hebben met jou, dan dat ze moeten horen dat jij het niet wilt.

En sommige dingen doe je gewoon. Ik was ooit ook in Bangladesh en kreeg daar bij locale mensen 's ochtends vroeg hete pinda's en chips geserveerd bij de koffie. Geen combi in mijn opinie, maar speciaal voor mij gehaald want "dat vinden vrouwen zo lekker'. Nou, dan eet ik dat gewoon, want ik vind dat lief van die mensen, ook al heb ik daar 's ochtends vroeg geen trek in. Het niet eten, dat zou beledigend zijn.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » vr mar 09, 2012 17:12

@zen Je slaat de spijker op zijn kop met die 3 punten!
En idd, wat als het om geitenballen of koeienogen had gegaan, dan hadden ze waarschijnlijk heel anders geredeneerd.

Sowieso (maar dat had ik hier waarschijnlijk al ergens eerder gezet), heb ik het vermoeden dat de mensen daar niet zulke grote ego's hebben en niet zo snel beledigd zijn.

Defenitie belediging: "een krenking van iemands gevoel van eer of eigenwaarde"

Ik zou niet weten hoe je met het niet eten van iets, iemands eigenwaarde kan krenken.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » vr mar 09, 2012 17:14

@sasha, bedankt voor de linkjes! Ik kan beiden goed gebruiken voor het artikel wat ik binnenkort ga schrijven!
Erg interessant dat neocarnisme.

Plaats reactie