Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door blackblossom » do feb 23, 2012 0:57

Ik heb in ieder geval nooit iets gedaan of iets niet gedaan uit gebrek aan respect.. laat dat duidelijk zijn.

Hier stukjes uit berichten die ik van een van de tolks in Ethiopïe heb ontvangen.
Dat schept ook weer een ander licht.

"I could witness that you were the best and most kind person among the contestants. Actually all contestants were very nice persons but you were different much more than any other person as I found you very soft heartened and with sense of kind humanity."

"Here in Ethiopia no body considered you like contestants did. Everybody here was saying you are humble and cool. I think you were the one who showed respect for locals. That why we liked you so much."

Stokkie

Bericht door Stokkie » do feb 23, 2012 6:40

Jeetje, jammer dat je ook hier zo in de verdediging schiet Daphne, dat is nergens voor nodig. Mijn punt is alleen dat je in mijn optiek veel vooroordelen over veganisten bevestigde. Niet genoeg eten, niet lekker eten, alleen maar je punt proberen te maken. Dat doe je ook hier. Je wilt de discussie niet aangaan, je wil je gelijk halen. Wat dat betreft was je net zo min bereidt te leren als de anderen die meededen aan het programma. Dit gebaseerd op de eerste 2 afleveringen, het tij kan nog keren zullen we maar zeggen.

Wat mij met name stoorde is dat je niet uit wilde leggen aan die koffieplantage meneer waarom je zijn eten weggooide. Je had beleefd kunnen weigeren, aanpakken en weggooien is respectloos. Ook de koffie wilde je weigeren, maar toen werd je min of meer gedwongen door de anderen om het wel aan te nemen.

Oh ja..ik heb het nagekeken. Je hebt het niet over lijkenvreters gehad, je had het over kadavers. Same thing....

Ik denk dat iemand als Lisette Kreischer veganisme op een veel positievere en attractievere manier brengt waardoor mensen bereid zijn te luisteren........en dus te leren.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do feb 23, 2012 8:00

blackblossom schreef:Het voelt voor mij echt alsof ik in een val ben getrapt van Endemol, tijdens de reis al (ze zeiden vb. vooraf, dat ze mij heus niet met 6 vleeseters op reis zouden laten gaan), maar ook de zogenaamde "geruststellingen" die ik na de reis heb gekregen, blijken toch niet echt terecht.

Ze zeiden ook dat het programma draaide om de bewustwording, en het vertellen van het verhaal van de ervaring van 6 verschillende jongeren. Maar het is nu toch een ordinair sensatie-programma geworden met verdraaide gebeurtenissen.
Dat is denk ik je naïviteit, dat je niet door had dat dit soort commerciele zenders nooit geïnteresseerd zijn in het brengen van eerlijke boeiende beelden, maar enkel mensen willen vermaken en zoveel mogelijk reclamekijkers willen trekken.

Feitelijk ben je misbruikt voor anti-veganisme omdat de meeste mensen dat graag bevestigd zien als een extreme en rare manier van doen die buiten de orde is.
Net zoals mensen het heerlijk vinden om Wilders politiek links te zien bashen op hun negatieve karaktereigenschappen en veel media dat graag in beeld brengen omdat het scoort.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena

Bericht door lena » do feb 23, 2012 10:26

Wat een mooi mailtje van die tolk Daphne. Hou je daar maar aan vast. Kritiek krijg je toch wel als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Ik heb de aflevering niet gezien, maar wel ervaring met media. Het is zo makkelijk om achteraf te zeggen hoe je het anders had willen/kunnen doen. Hoe de media je in beeld brengen is vooral een kwestie van geluk, en soms is het ook gewoon moeilijk om de juiste dingen te zeggen/doen. Ik heb dat zelf ook wel eens, ook al ben ik over het algemeen een heel redelijk en positief iemand, soms zeg ik dingen waarvan ik achteraf denk dat ik dat beter anders had kunnen doen (zelfs gewoon hier in Nederland, waar ik aardige mensen om me heen heb en kan eten wat ik wil). Dan ben ik blij dat dat niet door miljoenen mensen achteraf nog even geanalyseerd en bekritiseerd wordt.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do feb 23, 2012 11:31

Hallo Daphne,

Het is erg jammer om te moeten lezen dat "jouw worst case scenario" is uitgekomen! :(
Als je met zoveel energie en goede intenties aan dit project bent begonnen, kan ik me voorstellen dat het resultaat, zoals gebracht en gemonteerd, een echte afknapper voor jou is! :x

Hopelijk komt er rond/voor jou weer snel positieve publiciteit en kun je deze vervelende ervaring spoedig achter je laten.

Kop op! / Gree(n)tings,
Marcello
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » do feb 23, 2012 11:44

Stokkie schreef:Jeetje, jammer dat je ook hier zo in de verdediging schiet Daphne, dat is nergens voor nodig.
Jawel, want er worden allerlei valse aannames gedaan op basis van een vals beeld wat wordt geschetst en daardoor wordt mij onrecht aangedaan. Ik wil graag mijn verhaal doen en de context van situiaties uitleggen en vertellen wat niet klopt en hoe ik er zelf over denk.
Stokkie schreef: Mijn punt is alleen dat je in mijn optiek veel vooroordelen over veganisten bevestigde. Niet genoeg eten, niet lekker eten, alleen maar je punt proberen te maken.
Dat komt echt door het knip en plakwerk. Ethipïe heb ik juist als enorm Vegan Friendly ervaren. De momenten dat ik mijn enthousiasme toon over het eten, hebben ze er uit geknipt.
Stokkie schreef: Wat mij met name stoorde is dat je niet uit wilde leggen aan die koffieplantage meneer waarom je zijn eten weggooide. Je had beleefd kunnen weigeren, aanpakken en weggooien is respectloos. Ook de koffie wilde je weigeren, maar toen werd je min of meer gedwongen door de anderen om het wel aan te nemen.
Ik wilde het wel uitleggen maar vond het op dat moment niet gepast! Ik wilde de koffie absoluut niet weigeren. Ik vond het juist leuk om verse koffie direct van de plantage te proeven, wilde alleen niet een hele bak drinken op een lege maag omdat ik daar (net als bij alcohol) beroerd van wordt!
Stokkie schreef: Oh ja..ik heb het nagekeken. Je hebt het niet over lijkenvreters gehad, je had het over kadavers. Same thing....
Is niet the same thing. Lijkenvreters klinkt beschuldigend, terwijl kadaver gewoon een woord zonder waardeoordeel is. Vlees = een kadaver

.
Laatst gewijzigd door blackblossom op do feb 23, 2012 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » do feb 23, 2012 11:50

Nog een ding. De voice-over zegt dat "veganist Daphne bedankt voor het ritueel"..
Zo worden mensen meteen al op het verkeerde been gezet, zoals wel vaker. Ik heb enkel bedankt voor het boterprutje.. Degene die het uitdeelde sprak geen Engels en de tolk stond een aantal meter verderop.. dus ik heb eerst een piepklein beetje tussen mijn vingers gepakt, maar kreeg toen meteen het signaal van de tolk dat er boter in zat. Om mij heen zaten de mensen te klagen dat het vies was, die zaten niet te wachten op die kruimeltjes van mij dus heb ik de kruimels maar losgelaten.
Wat had ik er anders mee gemoeten? De hele tijd die vieze boterbende in mijn handen houden?

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:10

Stokkie schreef:Inderdaad. De geiten in de Wadi Rum woestijn lijden niet. Hoe lijden ze dan volgens jou? Ik neem aan dat jij er ook geweest bent en er een mening over kunt geven.
Handig he, de vraag omdraaien? Jij beweert dat ze niet lijden, bewijs het dan maar. Je hebt ze gesproken?

Ze worden nooit gedwongen in de brandende zon te blijven voor uren achtereen, zonder mogelijkheden tot beschutting? Ze krijgen altijd voldoende te eten, etc.

En ze worden vast doodgeknuffeld denk je niet?
Stokkie schreef: En HUN vlees, van hun niet lijdende geitjes....... in tegenstelling tot ONS vlees, van de bio-industrie.
Dat het hier erger is, maakt het daar niet okee. Maar mijn punt dus; vlees van een dier is geen eigendom van de mens als het aan mij ligt.
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:17

Stokkie schreef:Ik denk dat de mensen die het maar steeds hebben over het respecteren van persoonlijke keuzes nog nooit in ontwikkelingslanden zijn geweest. Eten weigeren van mensen die wonen in een land waar mensen dood gaan van de honger is respectloos.
Eigenlijk zeg je dus, die mensen 'blij' maken is belangrijker dan het niet willen bijdragen aan dierenleed. Want veel meer dan 'blij' maken is het niet. Dat heeft helemaal niets te maken met of je wel of niet in een ontwikkelingsland geweest bent maar met je opvattingen over (de waarde van) mensen en dieren en hun belangen.

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:19

Vegantastic schreef:Ik vind het een beetje dooddoener om te zeggen 'je bent er niet geweest dus je mag er niets over zeggen'.
Exactly

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:25

Stokkie schreef:Dat ben ik niet met je eens Vegantastic. Dan zouden mensen ook geen kinderen mogen nemen. Want die moet je ook in toom houden, net als dieren.
Mensen gaan kinderen doorgaans niet slachten om ze op te eten. Ze worden ook niet als bezit gezien. Los daarvan, kinderen op de wereld zetten is sowieso altijd iets wat je doet voor eigen belang, als de omstandigheden waaronder ze zullen opgroeien dan ook nog eens heel slecht zijn dan is het helemaal iets waarvan je je kunt afvragen of het een goede keuze is (niet in de laatste plaats voor het kind zelf).

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:29

Barbera schreef:Ondanks het gekissebis erin vind ik het een mooi programma. Hier gaat het alleen maar over het gedoe met de veganist en dat is niet waar het programma om draait....jammer
Dit is een forum over veganisme en dit is gepost onder Veganisme in de Media dus is het logisch dat we het hier vooral over dat aspect hebben.

Ik ben het niet eens dat het programma helemaal niet draait om veganisme. Er deed een veganist mee en er is een reden dat ze hiervoor hebben gekozen. Dat de grotere intentie van dit programma ergens anders ligt doet daar niets aan af.

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:33

Apraxia schreef:Nou Alex, ik begrijp dat wel. De manier hoe je het verwoord is niet echt de manier van een wereldse man ;)
Well now, wat moeten we ons daarbij voorstellen, een 'wereldse man'?

Zen

Bericht door Zen » do feb 23, 2012 13:43

blackblossom schreef:Ik heb in ieder geval keihard mijn best gedaan. Ook echt voorbereid op de reis, verdiept in juiste manier van communiceren en "hoe om te gaan met "vleeseters"".
Dat geloof ik direct en ik vind dat echt te prijzen.
blackblossom schreef: Ik heb mijn eigen kunnen overschat, en heb enorm gefaald.
Ach probeer het wel in het perspectief te blijven zien. Je hebt wel degelijk ook een inhoudelijke boodschap over kunnen brengen (en ik weet zeker dat je bepaalde mensen aan het denken hebt gezet) en tja, de mensen die zich vooral ergeren aan de manier waarop je dat soms hebt gedaan, zijn dat sowieso de mensen die er ook maar enigszins voor open staan...?

Maar zoals gezegd, wellicht was dit project wat te hoog gegrepen. Niet eens voor jou specifiek, maar voor elke veganist. De formule van dit programma leent zich er niet optimaal voor om veganisme op een positieve manier voor het voetlicht te brengen. Ze schilderen namelijk een enorm probleem (de erbarmelijke situatie waaronder zoveel mensen moeten leven in ontwikkelingslanden) en daardoor wordt iets als veganisme door veel mensen gewoon overschaduwd.

Daarnaast, je zult er ongetwijfeld dingen van geleerd hebben. Dat is ook wat waard.

blackblossom schreef:En ik hoop wel door mijn verschijning op TV nog in contact te komen met andere media, waar ik wel de kans krijg om Happy Herbi te laten zien en zo wat "schade" te herstellen. Iig verschijnt er maandag een artikel in Trouw. Ben zeer benieuwd..
Succes!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do feb 23, 2012 14:01

In mijn beleving is er geen sprake van falen. Blackblossom je was in een moeilijke situatie en gegeven die omstandigheid vind ik dat je het goed gedaan hebt. Je basishouding is rustig en dat is belangrijk. Ik denk dat de kijkers dat ook wel zien.

Het hele verhaal over respect wordt prima in perspectief gezet doordat de meisjes in de andere woning ook flink in tweestrijd zitten voordat ze hun voeten laten wassen.

Ik ben blij dat je dit gedaan hebt. Dank je wel. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen (de leerlooierij).

Stokkie

Bericht door Stokkie » vr feb 24, 2012 8:13

Ik heb nog nooit een veganist gezien die op zoveel slakken zout legt Zen :D .

Maar euh....ik ga me echt niet voor iedere zin die ik geschreven heb verdedigen. Het lijkt mij heel duidelijk. Geiten in Jordanie kunnen goed tegen de zon, net zoals de mensen, omdat ze dat gewend zijn. Daarom hebben de mensen daar zo'n donkere huid. De rest van je "vragen" kunnen met dezelfde logica beantwoord worden. Succes ermee.

vegalan

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 16:41

Ik heb even naar twee afleveringen gekeken op internet, want normaal gesproken kijk ik maar weinig tv en trekken dit soort programma's mij niet, maar ik vond de inbreng of bijdragen van Blackblossom betreffende het vegan standpunt niet verkeerd. De kritiek hier op dit forum gedeelte is misplaatst, zeker als men zelf geen poging onderneemt om het haar na te doen. Ze zegt waaraan ik soms zou denken in dit soort situaties, maar laat om de stemming niet te verpesten, omdat ik daar dan ook indirect last van ondervindt. Dus ik doe dit anders, maar een ieder doet wat het beste bij hem of haar past. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Het is een moeilijke situatie en het is niet bepaald het gezelschap waarmee ik opstap zou willen gaan. Ik heb genoten van de momenten waarop ze haar ideeen en standpunten betreffende het veganisme naar voren bracht, dat hoor je van vega/vegan BNR's gewoon te weinig. Soms lekker confronterend, dat mag wel eens een keer. Want het ontnemen van een leven is voor het dier geen leuk spelletje. Voor deze soms zeer confronterende uitlatingen moet je sterk in je schoenen staan, want daardoor wordt je al snel buiten de groep geplaatst en het maakt je binnen de groep minder populair. Daarom kon ik het zo waarderen, want anderen doen (gezien het dier, mens en milieu onvriendelijke standpunt) liever veel water bij de wijn om als pluche bolletje mee te kunnen hobbelen met de rest, waardoor dit probleem geen of onvoldoende aandacht krijgt. Stokkie zou waarschijnlijk vlees hebben gegeten of een kip of varken hebben geslacht om de gastheer te plezieren. ;) Nee daar kan ik me niet in vinden, dan heb ik liever de manier zoals Blackblossom het heeft gedaan. Gezien de kansen die je krijgt om je mening te uiten betreffende het vegan standpunt is klein en het is dus nu of nooit, dus goedgedaan Blackblossom! :govegan:

Zo werd het voor mij nog een vermakelijk tv program, dus van mij had je nog meer puntjes op de i mogen zetten. :lol: Ik hou wel van een beetje sensatie ;)

.

Stokkie

Bericht door Stokkie » vr feb 24, 2012 18:18

Nee hoor, ik zou geen vlees gegeten hebben, dat doe ik al bijna 8 jaar niet meer. Ook niet om anderen te plezieren. Ik moet er niet aan denken. Maar ik zou wel uitleg gegeven hebben. En producten die niet dierlijk zijn, wel geaccepteerd hebben, ook al vond ik het niet te eten.

vegalan

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 18:52

Ik eet wat ik als zodanig als plantaardig herken en niets anders, dus in geval van bijv soep is dit moeilijk aan te tonen. Ik eet daarom nooit gerechten waarvan ik niet zeker weet dat het plantaardig is en in het geval dat het van een vleeseter komt (kok) heb ik zo mijn twijfels inzake het gebruik van uitsluitend plantaardige ingredienten.

.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr feb 24, 2012 18:53

Ik heb erg gemengde gevoelens bij de twee afleveringen die zijn uitgezonden. Ten eerste echt respect als je in zo'n situatie vasthoud aan je principes. Het lijkt me lastig als je medestanders eerder een soort tegenstanders zijn, er veel minder luxe is ook qua eten (in Nederland hoef je bijna niks te missen omdat je natuurlijk allerlei heerlijks hebt. je kunt mensen ook veel makkelijker overtuigen met een lekkere taart dan met een droog prutje omdat je de rest niet 'mag' eten) en je veel zware arbeid moet verrichten. Ik vind het lastig om in te schatten hoe de communicatie tussen Daphne en de mensen daar was. Ik zou verwachten dat die mensen daar op zich best blij zijn met iemand die over problemen na wil denken en daar ook daadwerkelijk iets aan doet. Het is jammer dat het in beeld word gebracht alsof Daphne gewoon een of ander gestoord idee heeft wat nergens op slaat, terwijl veganisme eigenlijk perfect aansluit op het thema van het programma.

Wat ik minder vond, en wat wellicht te verbeteren is, is hoe sommige dingen werden gezegd en hoe er soms werd gekeken. Ik begrijp absoluut dat het lastig is om positief te blijven zeker tussen sommige van die andere mensen... en wellicht hebben ze de positievere dingen eruit geknipt, maar dan nog hadden sommige dingen niet gehoeven.

Bijvoorbeeld een uitspraak als Ik ga liever dood dan dat ik iets niet veganistisch eet.. (ik weet niet de precieze formulering, maar dit is wel echt gezegd in afl 1) dat is natuurlijk niet iets om andere mensen te laten denken: ohhhh leuk! fijn dat veganisme toch niet zo dogmatisch is dan mijn vooroordelen van te voren zeiden... ik wil er meer over weten!! Niet erg handig in mijn ogen.

Het stukje over de goudmijn dat het eigenlijk best zonde was om zoveel werk te verzetten en bergen te fijnmalen voor zo'n klein beetje goud, iets wat alleen maar waarde heeft omdat wij het zoveel waarde toekennen. Het is geen noodzakelijkheid ofzo. Prima dat er uitleg over wordt gegeven, daar kon ik me heel goed in vinden. Maar de manier waarop werd gezegd 'gelukkig heb ik nooit goud gedragen' komt een beetje irritant over. Kijk mij eens goed zijn, ik doe hier allemaal niet aan mee en dat heb ik nooit gedaan omdat ik zo goed ben (niet iets wat gezegd is, maar hoe het op mij overkwam en ik denk niet dat ik de enige ben). Het staat ook ver van de belevingswereld af van de mensen die je iets wilt laten inzien. de meeste mensen vinden goud oid wel mooi en hebben het wel gedragen en willen het blijven dragen. Als je mensen wilt doen veranderen is het in mijn ogen nuttig om bij de belevingswereld van die mensen te blijven, ze te informeren en ze zelf doen nadenken over wat ze wel kunnen doen zonder direct alles op te geven wat ze hebben.

Verder vind ik het woord kadaver gebruiken voor vlees niet handig. je kunt dan wellicht gelijk hebben, maar daar koopt niemand wat voor en zeker de dieren niet. Het jaagt mensen alleen maar op de stang, want als je vlees eet dan vind je terminologie als kadavers debiel en veganisme wordt daardoor niet iets waar je je mee wil associëren want die veganisten zeggen zulke gestoorde dingen.... Vlees vergelijken met stront lijkt me ook niet handig. Ik heb zelf jarenlang vlees gegeten en vond het heerlijk. Ik snap waarom mensen het graag eten. En nu ik die 'klik' heb gehad (die dat je beseft dat je eigenlijk een kadaver zit te eten ;)) vind ik het net zo erg om mijn kat op te eten dan een stuk vlees (beide doe ik dan dus niet) maar ik zie het nog steeds niet als stront. En als iemand tegen mij had gezegd dat ik stront zat te eten op het moment dat ik vlees zat te eten, dan zou ik diegene hard in zijn gezicht hebben uitgelachen.

En als laatste negatieve puntje vond ik een opmerking op twitter. De goudmijn was behoorlijk pittig en jammer (maar heel herkenbaar) dat die zwaarte wordt geassocieerd met veganisme. Ze kan het niet aan omdat ze vleestekort heeft ofzo. Gelukkig kan ik dat gemakkelijk pareren met mijn geneeskundestudie maar dat kan erg lastig zijn. Maar op tv was wel te zien dat Daphne het erg zwaar had, misschien wel iets zwaarder dan de rest (en of dit nu waar is of niet, zo komt het wel over). Natuurlijk komt dat niet door veganisme. Maar op twitter zeggen dat je het jammer vond dat er zo weinig zwaar lichamelijk werk was, dat lijkt me niet zo handig na die ene aflevering...

Maar nu klinkt het wel weer erg negatief en dat is ook absoluut niet eerlijk. Ik vond het goed dat Daphne het had over fair trade. Een klein tipje voor de volgende keer als je met zo'n verstard persoon aan het praten bent die aan de ene kant een grote mond heeft over hoe zielig het wel niet is maar er ondertussen totaal niks aan wil doen. Als je 5 koppen koffie drinkt per dag kan het erg duur zijn om dat allemaal fair trade te maken. Natuurlijk, kwestie van keuzes, je hoeft het niet te drinken, etc. Maar je kunt ook een gedeelte van je koffie fair trade drinken en de rest gewoon. Zo stimuleer je fair trade, verminder je je steun aan foute koffie maar gooi je niet direct je leven om en het blijft betaalbaar. Maar ik vraag me af of die jongen daar voor open had gestaan. Je zag hem wel samen met die ene andere jongen (niet die boer maar die andere stadse jongen) veel geinteresseerde gesprekken voeren met die locals en ook echt wel geschokt zijn. Maar er iets aan doen, ho maar.

En die Majellie (? heet ze echt zo?) daar ga ik niet eens aan beginnen. Ik ging bijna dood aan ergernis en die bijna-doodervaring is niet echt iets om graag te herbeleven...

Plaats reactie