Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door Vegantastic » wo feb 22, 2012 16:40

Stokkie schreef:Inderdaad. De geiten in de Wadi Rum woestijn lijden niet. Hoe lijden ze dan volgens jou? Ik neem aan dat jij er ook geweest bent en er een mening over kunt geven.

En HUN vlees, van hun niet lijdende geitjes....... in tegenstelling tot ONS vlees, van de bio-industrie.
In feite is bezit zijn al lijden, omdat je altijd beperkt wordt. En het doden van dieren is dat ook.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo feb 22, 2012 16:49

Ik denk dat de mensen die het maar steeds hebben over het respecteren van persoonlijke keuzes nog nooit in ontwikkelingslanden zijn geweest. Eten weigeren van mensen die wonen in een land waar mensen dood gaan van de honger is respectloos. Het domme was dat ze eten weigerde dat niet eens dierlijke ingredienten bleek te bevatten.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo feb 22, 2012 16:51

Dat ben ik niet met je eens Vegantastic. Dan zouden mensen ook geen kinderen mogen nemen. Want die moet je ook in toom houden, net als dieren. Echt.........je bent er duidelijk niet geweest, dus laten we deze discussie maar stoppen.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 22, 2012 16:58

Stokkie schreef:Ik denk dat de mensen die het maar steeds hebben over het respecteren van persoonlijke keuzes nog nooit in ontwikkelingslanden zijn geweest. Eten weigeren van mensen die wonen in een land waar mensen dood gaan van de honger is respectloos.
Wat is er nou respectloos aan? Je bepaalt toch zelf wat je in je lichaam stopt?
Ik snap de redenatie niet van dat in een land waar veel mensen dood gaan van honger en dat als ze iets aanbieden dat je dan maar ja moet zeggen en opeten. Waarom zou dat moeten?
Het domme was dat ze eten weigerde dat niet eens dierlijke ingredienten bleek te bevatten.
Bij dat laatste vroeg ze het in beeld. Dat andere zat volgens mij gewoon wat in.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 22, 2012 17:00

Stokkie schreef:Dat ben ik niet met je eens Vegantastic. Dan zouden mensen ook geen kinderen mogen nemen. Want die moet je ook in toom houden, net als dieren. Echt.........je bent er duidelijk niet geweest, dus laten we deze discussie maar stoppen.
Wat hebben kinderen krijgen te maken met houden van dieren? Kinderen voed je op nl. die hou je niet.

Ik vind het een beetje dooddoener om te zeggen 'je bent er niet geweest dus je mag er niets over zeggen'.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo feb 22, 2012 17:13

Nou Alex, ik begrijp dat wel. De manier hoe je het verwoord is niet echt de manier van een wereldse man ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » wo feb 22, 2012 18:10

Ondanks het gekissebis erin vind ik het een mooi programma. Hier gaat het alleen maar over het gedoe met de veganist en dat is niet waar het programma om draait....jammer

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 22, 2012 19:40

Ik weet niet of het respectloos is om eten te weigeren van mensen die weinig hebben. Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt, én hoe die mensen er tegenaan kijken. Het is subjectief dus denk ik. Het kan als respectloos gezien worden, zeker. Maar als jij tegen die mensen zegt, "luister, ik kom uit een wereld waar niemand ooit honger heeft, en jullie hebben al zo weinig, ik wil jullie voedsel dus niet nemen, eet het zelf liever op." dan zouden ze dat misschien kunnen begrijpen en juist een mooi gebaar kunnen vinden. Ligt ook aan hun cultuur natuurlijk, hoe eten weigeren daar gezien wordt, of er sterke normen en waarden aan verbonden zijn.

Ik denk dat je er niets definitiefs over kan concluderen juist omdat het zo subjectief is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo feb 22, 2012 20:12

Ik weet niet of jullie dat is opgevallen, maar in deze uitzending draait Daphne het juist om; ze stelt dat het juist respectloos is om mensen iets aan te bieden en er maar van uit te gaan dat ze het opeten (weet niet meer precies woordelijk hoe ze het zei, maar daar komt het wel op neer).
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:14

Zen schreef:Dat maakt het voor Daphne ontzettend moeilijk om als een vrolijke, positieve vegan over te komen. Dat en de verdere omstandigheden die veelal verre van vegan-friendly zijn. Het lijkt me geen ideale setting om mensen (de kijkers) iets mee te geven over een plantaardige en compassievolle levensstijl.
Klopt Zen, de groep maakte het me inderdaad erg moeilijk! Ethiopïe was juist wel erg Vegan Friendly. Maar ze willen me natuurlijk in beeld brengen alsof ik niets te eten had. Het was idd geen ideale situatie, kon er absoluut geen Happy Herbi zijn.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:18

Apraxia schreef:Van mij had ons forumlid wat neutraler mogen zijn. Mijn ervaring is dat een neutrale houding (dus wel info geven maar niet veroordelend zijn) beter werkt dan 'aanvallend' richting vleeseters. Mensen luisteren vaak niet meer en gaan zich irriteren.
:)
Ik ben juist heel erg op mijn hoede geweest, om niet beschuldigend of veroordelend over te komen.

Een keer maak ik een opmerkingen die Majellie blijkbaar als een aanval ervaarde "Als je vlees eet ben je niet milieuvriendelijk". En meteen ben ik door iedereen afgeschreven terwijl ik inderdaad alleen feitelijke informatie wilde overbrengen.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:22

Stokkie schreef:Tja, als ik zou twijfelen of ik wel of geen veganist zou worden, zou ik na het zien van het programme toch neigen naar niet doen. Ik ken Daphne niet persoonlijk maar ze komt op mij erg betweterig over. Ook niet respectvol naar de locale mensen. Principes zijn leuk, maar als je niets te eten hebt (zoals deze mensen) dan heb je ook geen principes. Eigenlijk doet ze hetzelfde als waar ze die Haagse barkeeper van beschuldigd.
Wanneer kom ik betweterig over?
Wanneer kom ik niet respectvol over naar de locale mensen?
Waar beschuldig ik de Haagse Barkeeper van?
Waarom zou ik iets met boter eten, tegen mijn zin in, terwijl zij dat eten beter kunnen gebruiken?

Stokkie schreef: En mensen informeren over hoe slecht het eten van vlees is kun je beter NIET doen terwijl die mensen zitten te eten.
Mee eens! Maar we kregen de opdracht van de regisseur om het erover te hebben/

Stokkie schreef: Mijn ervaring is dat je beter je boodschap met wat humor kunt brengen, dan mensen lijkenvreters e.d. te noemen. Daarmee bereik je alleen maar dat mensen je heel irritant gaan vinden.
Wanneer heb je mij mensen lijkenvreters zien noemen?
Ik heb alleen verteld over mijn kijk op vlees...

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:35

Stokkie schreef:Eten weigeren van mensen die zelf bijna niets hebben is wel respectloos. Die mensen willen het kleine beetje dat ze hebben met je delen. Dat is een mooi gebaar. Niet eens uit willen leggen waarom je hun kostbare eten weggooit (voor hun ogen ook nog) is in mijn ogen onbeschoft. Later bleek er niet eens iets dierlijks in te zitten, en at ze het wel. Maar toen had ze haar gastheer al wel beledigd.

Communicatie is en blijft toch het sleutelwoord als je ook maar iets wilt veranderen/bereiken in de wereld.
Ik vind het niet respectloos om eten te weigeren. Iets tegen je zin in doen en acteren dat je iets lekker vindt, vind ik respectloos. Tegen iemand gaan zeggen wat ie MOET doen, vind ik respectloos. Ik ben nog steeds van mening dat ik die mensen er niet mee schaadt.
Ik heb niet hun kostbare eten weggegooid. Ik had toen de bak voor het eerst voorbij kwam, een piepklein kruimeltje tussen mijn vingers gepakt, omdat ik op dat moment nog niet wist of het wel of niet vegan was. Vervolgens riep de tolk meteen te zwaaien dat ik het niet moest eten omdat er boter in zat. Toen heb ik die kruimeltjes losgelaten. De mensen waren op dat moment helemaal niet met mij bezig.
Ik wilde absoluut wel uitleggen waarom ik het niet at, maar had niet het idee dat die man of andere locals het interesseerde want ik had met geen van hen contact op dat moment. Op dat moment vond ik de situatie er niet naar om het uit te leggen. Sowieso moet je bedenken dat alles via een tolk gaat. Dus dan wordt het meteen een "ding".

Dat spul wat ik bij de oude man at, was ook kocho, maar dan zonder boter. Het was een heel ander gerecht. Ik had niet de indruk dat die man beledigd was. Sowieso is er een fragment tussenuit geknipt, waarin ik de man uitleg dat ik dacht dat het 't zelfde spul was als bij de koffie. Ik vond het trouwens erg lekker spul en riep meteen dat het een goeie kaasvervanger was. Smaakte een beetje parmezaanse kaas-achtig. Maar dat soort fragmenten knippen ze er natuurlijk tussenuit. (Net zoals t fragment waarin Benjamin zegt "Ik wou dat er meer mensen dachten zoals Daphne")

Het gaat dus om 2 verschillende gerechten. Jammer dat er nou word gesugerreerd dat het prutje bij de koffie toch wel vegan was. Dat was mij nog niet eens opgevallen. Maar dat was dus absoluut niet zo!

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:37

Ik heb echt hele grote moeite met dit soort uitspraken. Je lijkt te suggereren dat het niet 'respecteren' van het aanbod van deze mensen erger is dan het niet respecteren dan iemands keuze om geen (producten van) dieren te eten. Daar ben ik het echt fundamenteel mee oneens. Wel vind ik dat je beter kunt aangeven waarom je het niet wilt aannemen en het liefst doe je dat van te voren. Maar onder deze omstandigheden vraag ik me af wat daartoe de mogelijkheden waren...

Daarnaast, ze zouden het juist beter zelf kunnen opeten, hoe goed de intentie an sich ook is om te 'delen' (ik vind niet dat dieren er zijn voor anderen om te 'delen') - ze zullen het harder nodig hebben dan de Nederlanders die na een week (of twee) weer heerlijk in de luxe zitten.
Precies! Dank!

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:39

Stokkie schreef:Ik denk dat de mensen die het maar steeds hebben over het respecteren van persoonlijke keuzes nog nooit in ontwikkelingslanden zijn geweest. Eten weigeren van mensen die wonen in een land waar mensen dood gaan van de honger is respectloos. Het domme was dat ze eten weigerde dat niet eens dierlijke ingredienten bleek te bevatten.
Eten aannemen van mensen die zelf honger lijden, terwijl je het zelf niet nodig hebt vind ik eerder respectloos.. Ik heb geen vegan eten geweigerd, maar dat heb ik al uitgelegd.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:40

Vegantastic schreef: Wat is er nou respectloos aan? Je bepaalt toch zelf wat je in je lichaam stopt?
Ik snap de redenatie niet van dat in een land waar veel mensen dood gaan van honger en dat als ze iets aanbieden dat je dan maar ja moet zeggen en opeten. Waarom zou dat moeten?
Precies! Thanks!

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:41

Renee1137 schreef:Ik weet niet of het respectloos is om eten te weigeren van mensen die weinig hebben. Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt, én hoe die mensen er tegenaan kijken. Het is subjectief dus denk ik. Het kan als respectloos gezien worden, zeker. Maar als jij tegen die mensen zegt, "luister, ik kom uit een wereld waar niemand ooit honger heeft, en jullie hebben al zo weinig, ik wil jullie voedsel dus niet nemen, eet het zelf liever op." dan zouden ze dat misschien kunnen begrijpen en juist een mooi gebaar kunnen vinden. Ligt ook aan hun cultuur natuurlijk, hoe eten weigeren daar gezien wordt, of er sterke normen en waarden aan verbonden zijn.

Ik denk dat je er niets definitiefs over kan concluderen juist omdat het zo subjectief is.
Mee eens!

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:47

Marcello schreef:Ik weet niet of jullie dat is opgevallen, maar in deze uitzending draait Daphne het juist om; ze stelt dat het juist respectloos is om mensen iets aan te bieden en er maar van uit te gaan dat ze het opeten (weet niet meer precies woordelijk hoe ze het zei, maar daar komt het wel op neer).
Ja ik zei ook "misschien" erbij, ik zei niet dat er sprake was van deze situatie. Maar als ze het echt beledigend zouden vinden als ik het niet eet, nadat ik hen uitleg had gegeven over mijn leefstijl..

Ik bedoel eigenlijk meer te zeggen, wij moeten respect naar hen tonen, maar zij moeten toch ook respect naar ons tonen en er begrip voor hebben als wij iets anders doen dan zij gewend zijn?

Daarnaast werd het ritueel op TV in mijn ogen serieuzer gebracht dan in werkelijkheid. De voice-over zei iets over respect geloof ik ook, en dat het een belediging is om voor de 3e ronde weg te gaan, maar die info hebben wij helemaal niet gekregen. Voor mij was het meer van we komen aan op een koffieplantage, en we worden verwelkomd met een bakkie leut en een "koekje" bij de koffie.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 22:19

Iig doet het mij pijn de reacties hier te lezen. Mijn worst-case scenario is geheel uitgekomen. Zowel als tijdens de reis, mijn plek in de groep, als hoe ik nu op TV wordt neergezet. Ik wilde Happy Herbi op TV, die anderen inspireert. Niet als degene die als irritante, respectloze, egoïstische betweter wordt gezien.
Ik heb in ieder geval keihard mijn best gedaan. Ook echt voorbereid op de reis, verdiept in juiste manier van communiceren en "hoe om te gaan met "vleeseters"".
Vind zelf ook dat het beter had gekund, als ik mezelf terug zie denk ik ook "ik had beter dat of dat kunnen zeggen". Maar als je al enorm down bent, je uitgekotst en nutteloos voelt, afhankelijk bent van een groep mensen die je niet mogen en ook nog eens slecht/ongezond en onregelmatig eet.. is het moeilijk scherp te zijn, maar vooral ook moeilijk positief te zijn.

Ik heb mijn eigen kunnen overschat, en heb enorm gefaald. Mijn bedrijf en missie is juist gebaseerd op het positief willen overbrengen van veganisme en de focus te leggen op het goeie van plantaardig eten in plaats van het benadrukken van het slechte van dierlijk eten. Ik dacht ik ga Nederland wel eens even laten zien hoe leuk en noodzakelijk het is om veganist te zijn.
Op TV kom ik niet over als Happy Herbi en krijg ik reacties dat ik respectloos en betweterig overkom en dat het geen goeie reclame is voor veganisme. Terwijl mijn doel exact het tegenovergestelde was :cry:
En dan zenden ze ook nog eens de meest stomme stukjes uit.
Hier maakte ik me tijdens de reis al ernstige zorgen over, toen de groep mij irrirant, respectloos en egoistisch noemde. Ik dacht "als ik zo op TV kom en iedereen gaat me zo zien, dan kan ik mijn bedrijf wel opdoeken" en van die gedachte werd ik alleen nog maar depressiever. 1 van de regisseurs zei dat zij ons ook niet zo in beeld wilde brengen, maar toch gebeurd het nu.... :cry:
Dit programma bleek toch geen goeie setting inderdaad om over te brengen wat ik wil(de) overbrengen.
Toch krijg ik ook positieve reacties en 1 bericht gehad van een meisje die n.a.v. mijn verschijning op TV en het zien van mijn website besloten heeft ook vegan te worden!
En ik hoop wel door mijn verschijning op TV nog in contact te komen met andere media, waar ik wel de kans krijg om Happy Herbi te laten zien en zo wat "schade" te herstellen.
Iig verschijnt er maandag een artikel in Trouw. Ben zeer benieuwd..

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » do feb 23, 2012 0:44

Ik heb net de uitzending weer terug gekeken en ik zit me echt op te vreten over het valse beeld wat wordt geschetst.

Ik merk in de reacties dat er allerlei valse aannames worden gedaan, wat ik mensen niet eens kwalijk kan nemen omdat veel ook zo wordt gesuggereerd.
Mensen gaan er vanuit dat alles wat de voice-over zegt waar is en wat Majellie en Lotte over mij zeggen ook.
Het is duidelijk dat ze er echt een sensatie-programma van willen maken en de hele tijd de aandacht leggen op mij als buitenstaander.

Er is ook zo'n fragment dat Majellie "bitch" roept, terwijl dat volgens mij helemaal niet over mij ging. Ik heb dat helemaal niet door gehad in ieder geval. Er wordt gesuggereerd dat dat over mij gaat. De voice-over zegt ook dat ik voor 'de zoveelste keer over fair trade" begin, terwijl ik op dat moment helemaal niet aan het praten was (omdat ik en aan het werk was, ik uit de buurt bleef van Majellie en bovendien mochten we niet praten). Sowieso heb ik het alleen in het gesprek met Benjamin over fair trade gehad en ook nog een gesprek erover met de baas, maar dat is niet getoond.

Het gesprek over vlees waar ik naar verwijs, ging nog over een gesprek bij de mijn.
In dat gesprek probeerde Majellie mij duidelijk te maken dat je vlees echt nodig hebt, toen ik zei dat dat niet zo is.. zei ze dat de mijnwerkers zeggen dat het zo is en dat die het veel beter weten omdat die hun leven lang al zwaar werk doen. (drogredenatie) Toen ik haar vervolgens wilde vertellen over de gezondheidsnadelen van vlees, werd mij direct de mond gesnoerd. Ze schreeuwde meteen "IK HOEF HET NIET TE WETEN" en toen ben ik ook onmiddelijk gestopt en heb ik gezegd "ok".

Ik word neergezet als zeur op basis van wat anderen en de voice-over vertellen, maar dat is dus gewoon niet waar. Volgens Majellie was alles wat uit mijn mond kwam gezeur.. ik was juist bezig met positieve ervaringen met plantaardig eten delen en de feiten over vlees liet ik al heel snel achterwege omdat daar zo fel op werd gereageerd.

Majellie zegt 2x dat ik haar naief en dom heb genoemd, ook nog achter haar rug om.. Ik kan me echt niet herinneren dat ik zulke uitspraken heb gedaan. "naief" is ook een woord wat ik helemaal niet bij haar zou gebruiken, omdat ik dat meer iets vind voor schattige onschuldige meisjes die bepaalde dingen niet doorhebben, en dat is zij niet bepaald. Ze heeft dit of verzonnen om mij zwart te maken, of 1 van de andere kandidaten heeft zoiets over mij gezegd.

Er wordt ook gesuggereerd dat ik die koffie dan tegen mijn zin in heb gedronken. Terwijl ik bij de koffie meteen zoiets had van dat ik het wilde proeven en de rest weg wilde geven (omdat t ongezond is en ik bang was voor buikpijn en sowieso koffie erg heftig vindt op een nuchtere maag, vandaar ook vergelijking met alcohol) Majellie quote dat ik gezegd heb dat ik de koffie niet wilde drinken, dat is gewoon niet zo. Sowieso worden er wel meer uitspraken gedaan over mij die niet kloppen (vooral uit de mond van Majellie die continue valse conclusies en aannames deed)...

Wat mij gewoon stoorde in het gesprek is dat mensen me gaan vertellen wat ik moet doen en dat ik ook nog moet doen "alsof". Dat vind ik respectloos...
Ik zou het ook vreselijk vinden als mensen bij mij thuis enkel uit beleefdheid iets aannemen en dan doen alsof ze het lekker vinden.
En zelf zie ik er geen kwaad in om iets af te wijzen.
Wat is beleefdheid waard als je het enkel doet omdat het hoort en niet omdat je het echt graag wilt en meent? Ik heb liever dat mensen gewoon eerlijk zijn, doen waar ze behoefte aan hebben en vind niet dat je mensen iets mag opleggen voor een ceremonie of traditie.

(Sowieso was ik best bereid om uitleg te geven over waarom ik de kocho niet at, (deed ik ook bij de oude man) maar zag er op dat moment geen reden voor omdat het de locals naar mijn idee niet was opgevallen.)

Er wordt ook de hele tijd over mij gesproken alsof ik fruitariër ben.. je laat 1x keer weten dat je je in een bepaald eetpatroon aan het verdiepen bent en je krijgt meteen de stempel fruitariër.

Het voelt voor mij echt alsof ik in een val ben getrapt van Endemol, tijdens de reis al (ze zeiden vb. vooraf, dat ze mij heus niet met 6 vleeseters op reis zouden laten gaan), maar ook de zogenaamde "geruststellingen" die ik na de reis heb gekregen, blijken toch niet echt terecht.

Ze zeiden ook dat het programma draaide om de bewustwording, en het vertellen van het verhaal van de ervaring van 6 verschillende jongeren. Maar het is nu toch een ordinair sensatie-programma geworden met verdraaide gebeurtenissen.

Plaats reactie