Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door Sasha » vr mar 09, 2012 20:19

Zen: ik kan me inderdaad voorstellen dat het zo gaat.
Stokkie: ik kan me voorstellen dat er een verschil zit in als je ergens een ethisch probleem mee hebt, dan dat het puur gaat omdat je het niet zo lekker lijkt/vindt. En het is inderdaad wel zo netjes uit te leggen waarom.
Blackblossem: ik vind het ook heel interessant!

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » za mar 10, 2012 17:58

blackblossom schreef:Ik zou niet weten hoe je met het niet eten van iets, iemands eigenwaarde kan krenken.
Als je iets doet met de beste intentie (je wilt anderen iets geven) en het voldoet niet aan je verwachting (ze ontvangen dit niet met blijdschap) dan kan dit wel een onaangename beleving veroorzaken dat als krenken kan worden opgevat en verwijzen naar hun gevoel van eigenwaarde als de reden van deze weigering niet past in hun voorstelling van de dingen waarin zij zich bevinden, maar naar mijn mening is de waarde van het dier iets belangrijker hun ongenoegen en dient men dit anders te compenseren. Echter wat dat onaangename gevoel betreft zal het wel mee vallen. :wink:

.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo mar 28, 2012 20:39

Ik heb nog even een paar afleveringen gekeken en ik geloof best dat er slecht geknipt en geplakt is. Echter...ik kan er niet helemaal aan voorbij gaan, dat ik je toch wel soms erg negatief vind. Misschien komt het door je houding, die is wat 'introvert' en 'traag'. Iets vlotter, iets rechtere schouders en alsjeblieft...íets meer humor/vrolijkheid en het was al heel anders overgekomen :)

Met alle respect natuurlijk :)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo mar 28, 2012 21:36

Positief zijn was erg moeilijk met zulke mensen en zulke oordelen en afwijzingen. Ik vind mezelf ook traag overkomen. Die schouders, daar was ik juist heel bewust mee bezig voor de camera.. geen "zielige"houding aannemen. Maar kennelijk ziet het er alsnog zielig uit als ik mijn schouders naar achteren doe. En ik kan er natuurlijk ook niet 24/7 op letten al zou ik het wel willen.
Ik kan niet anders zeggen dat ik echt keihard mijn best heb gedaan.
Ik heb in ieder geval niks onaardigs gezegd en geen anderen afgezeken of waardeoordelen gegeven voor de camera zoals de anderen wel doen.
Nog 1 aflevering en dan is het hoofdstuk BZL wat mij betreft afgesloten en in de doofpot.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo mar 28, 2012 21:53

Ik ben erg gevoelig, had daar dagelijks nare opmerkingen te verwerken en hatelijke blikken.. probeer dan maar eens vrolijk, vlot en grappig te doen. En tuurlijk iedere andere vegan had het beter gedaan dan ik, maar ik ben de enige die gevraagd is en blijkbaar waren er geen andere vegans die mee wilde doen.
Ik heb juist meegedaan omdat ik dacht veganisme in positief daglicht te kunnen zetten. Ik heb mijn kunnen flink overschat, daarbij komt ook nog eens dat ze idd ongunstig geknipt en geplakt hebben.
Ze hebben een bepaald script in hun hoofd, en selecteren alleen fragmenten die in dat script passen.
Kennelijk wilde ze een zielige, slome, domme, irritante, zwakke vegan op TV.

Zen

Bericht door Zen » do mar 29, 2012 10:41

blackblossom schreef:En tuurlijk iedere andere vegan had het beter gedaan dan ik
Dat betwijfel ik. Ik zou me echt alle kleuren van de regenboog ergeren aan die andere deelnemers en hun hedonistische levensopvatting en fatalistische houding en om die reden alleen al zou ik er ook niet positief kunnen functioneren. Maar aangezien ik dat van mezelf weet zou ik er ook niet aan beginnen dus. Je valkuil is waarschijnlijk geweest dat je te positieve verwachtingen had van de intenties van BNN om een veganist in hun formule te betrekken.

Enfin, het kan sowieso altijd erger (denk: Vegan Streaker). ;)
blackblossom schreef: Kennelijk wilde ze een zielige, slome, domme, irritante, zwakke vegan op TV.
C'mon, no need to exaggerate. Natuurlijk zijn er altijd mensen die zo'n beeld van je krijgen maar ik denk dat veel bewustere mensen wel wat verder kijken dan dit.

Ik denk verder dat er voor iedere vegan wel een les te trekken valt uit jouw TV-avontuur. Het blijft oppassen met de media en hun bedoelingen als het gaat om veganisme, vooral bij 'populaire' zender als BNN.
Cut cold stone with a warm heart

Apraxia

Bericht door Apraxia » do mar 29, 2012 10:47

Ik zie wel overeenkomsten in hoe je je hier nu opstelt, en daar in het programma. Begrijp me niet verkeerd maar ik kan het niet beter omschrijven als dat je "een slachtofferrol" aannam en in deze draad nu soms ook. Het is een lelijk woord met een negatieve klank maar ik bedoel het wel aardig :)
En zo'n houding kán je nekken helaas.....
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 29, 2012 11:12

Blackblossom,

Nu heb je heel veel ervaring opgedaan. Dat is toch fantastisch!

Hoe zou je het aanpakken als je over zes maanden in zo'n zelfde programma zou zitten?

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » do mar 29, 2012 12:00

Ik haat de slachtofferrol en wil absoluut geen slachtoffer zijn, maar als je er in wordt geluisd en je hebt 15 mensen (kandidaten + crew) tegen je, en er wordt ook nog eens een vals beeld van je geschetst op TV, tja dan ben ik inderdaad een slachtoffer ja. http://bit.ly/qoe5nH. Er is misbruik van mij gemaakt..

@Tony, waarschijnlijk zou ik over 6 maanden exact hetzelfde doen. Daarom zou ik ook nooit meer aan zo'n programma mee doen. Ik ben helemaal niet zo representatief voor veganisme als ik had gedacht.

Ik ben een enorme illusie over mezelf armer, dat is het enige wat ik heb geleerd van mijn deelname aan BZL.
Daarmee ben ik ook het geloof in mezelf verloren, dus ik had eerlijk gezegd liever in die illusie blijven hangen.

Ik voel me zeer ongelukkig en ontevreden met mijzelf, mijn leven, mijn prestaties en mijn keuzes sinds mijn deelname aan BZL. Dus ik heb er zowel voor mezelf als voor veganisme geen goed aan gedaan.

Verder wens ik me er dan ook niet meer mee bezig te houden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 29, 2012 12:29

Over een paar jaar zie je alles anders. Ik vind je heel dapper.

EDIT:

En veganisten kunnen leren van jouw ervaring en deze discussies hierboven. Mochten ze ooit zelf aan een dergelijk programma meewerken (of in een vergelijkbare situatie terecht komen) hebben ze hierdoor een betere voorbereiding.

Niets is voor niets. Van alles kunnen we leren, of iets nu 'gelukt' of 'niet gelukt' is.

En wat me opgevallen is aan je, is dat wanneer de andere deelnemers diep onder de indruk waren van iets, jij er redelijk onbewogen naar stond te kijken. Voor jou was het minder vreemd, omdat je vanuit het veganisme, en met name dierenleed, al grotendeels weet wat er op de wereld gaande is. Ik vond je overkomen als iemand met al veel meer levenservaring dan de anderen.

EDIT:

In het eerste kwartier van aflevering 1, in de auto en tijdens het eerste avondmaal, wordt de toon gezet voor de rest van het programma. Als je daar met je uitspraken iets begripvoller was geweest en iets meer op het belevingsniveau van de andere deelnemers had gezeten hadden ze zich, naar mijn inziens, minder tegen je gekeerd en had het hele programma anders kunnen verlopen. Ze stonden tijdens het eten open voor je, want ze stelden diverse vragen. Het kon daar nog alle kanten op gaan.
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 29, 2012 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mar 29, 2012 14:29

blackblossom schreef:Ik ben een enorme illusie over mezelf armer, dat is het enige wat ik heb geleerd van mijn deelname aan BZL. Daarmee ben ik ook het geloof in mezelf verloren, dus ik had eerlijk gezegd liever in die illusie blijven hangen.
Ja, dat gevoel ken ik, al was het misschien bij een minder grote prestatie dan wat jij van jezelf verwachtte. Dat is inderdaad heel erg naar, en je hebt een poosje het gevoel dat je helemaal nergens goed voor bent. Het duurt een tijdje voordat dat slijt.
Ik zou zeggen, na de laatste aflevering kun je proberen opnieuw te beginnen. Jij bent nog steeds jij, met alle mooie en minder mooie eigenschappen die daarbij horen. Je kent jezelf nu een stukje beter, en dat kan inderdaad pijnlijk zijn en het kan een tijdje duren voor je daar de positieve kant van gaat zien. Maar die positieve kant is er wel hoor! Begin klein en zorg voor positieve ervaringen door dingen te doen waarvan je weet dat je die goed kunt. Maak bijvoorbeeld lekker eten voor mensen, schrijf recepten etc. Zorg dat je je zelfvertrouwen terugwint.

Ik vind trouwens niet dat je het slecht gedaan hebt in die serie. Ik zou het zeker niet beter gedaan hebben. Er bestaan misschien superveganisten die altijd positief kunnen blijven en hun boodschap op een gezellige manier kunnen blijven verspreiden, maar ik ken zulke mensen niet en zo iemand zouden ze ook nooit mee hebben laten doen in die serie. Ik denk dat de mensen die openstaan voor jouw boodschap/levenswijze daar echt wel wat van meekrijgen als ze dit kijken, ook al is het programma daar totaal niet voor bedoeld. Wat de rest van Nederland betreft, tja, die horen het misschien later via een andere weg nog wel een keer.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ted

Bericht door Ted » do mar 29, 2012 17:30

blackblossom schreef:Ik haat de slachtofferrol en wil absoluut geen slachtoffer zijn, maar als je er in wordt geluisd en je hebt 15 mensen (kandidaten + crew) tegen je, en er wordt ook nog eens een vals beeld van je geschetst op TV, tja dan ben ik inderdaad een slachtoffer ja. http://bit.ly/qoe5nH. Er is misbruik van mij gemaakt..

@Tony, waarschijnlijk zou ik over 6 maanden exact hetzelfde doen. Daarom zou ik ook nooit meer aan zo'n programma mee doen. Ik ben helemaal niet zo representatief voor veganisme als ik had gedacht.

Ik ben een enorme illusie over mezelf armer, dat is het enige wat ik heb geleerd van mijn deelname aan BZL.
Daarmee ben ik ook het geloof in mezelf verloren, dus ik had eerlijk gezegd liever in die illusie blijven hangen.

Ik voel me zeer ongelukkig en ontevreden met mijzelf, mijn leven, mijn prestaties en mijn keuzes sinds mijn deelname aan BZL. Dus ik heb er zowel voor mezelf als voor veganisme geen goed aan gedaan.

Hey, kom op, niet zo negatief nu. Tijd om even te relativeren. Jij had daar niet de regie in handen en de lui die dat wel hadden waren er niet op uit om veganisme te promoten. Die tv makers hebben helemaal geen baat bij promotie van veganisme, die hebben alleen baat bij sensatie en kijkcijfers. Klaar. Dus alles wat je er wel uit gesleept hebt aan mensen die je aan het denken hebt gezet is meegenomen.

Ik had het eerder al geschreven, maar ik vind het dapper dat je deel nam! Rug recht, kin omhoog, schouders naar achter en door met het leven. Het was maar een tv programma, het leven biedt veel meer.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » do mar 29, 2012 17:58

Ted schreef:
blackblossom schreef:Ik haat de slachtofferrol en wil absoluut geen slachtoffer zijn, maar als je er in wordt geluisd en je hebt 15 mensen (kandidaten + crew) tegen je, en er wordt ook nog eens een vals beeld van je geschetst op TV, tja dan ben ik inderdaad een slachtoffer ja. http://bit.ly/qoe5nH. Er is misbruik van mij gemaakt..

Hey, kom op, niet zo negatief nu. Tijd om even te relativeren. Jij had daar niet de regie in handen en de lui die dat wel hadden waren er niet op uit om veganisme te promoten. Die tv makers hebben helemaal geen baat bij promotie van veganisme, die hebben alleen baat bij sensatie en kijkcijfers. Klaar. Dus alles wat je er wel uit gesleept hebt aan mensen die je aan het denken hebt gezet is meegenomen.

Ik had het eerder al geschreven, maar ik vind het dapper dat je deel nam! Rug recht, kin omhoog, schouders naar achter en door met het leven. Het was maar een tv programma, het leven biedt veel meer.
Ik had een heel lief stukje geschreven voor Daphne (vond ik zelf dan, hehe) maar het is verloren gegaan :( :(. Ik ben te moe om het helemaal opnieuw te schrijven, maar ik wil toch een klein stukje herhalen:

Lieve Daphne,

Ik heb best wel een beetje spijt van mijn kritische woorden. Ik hoopte ermee te bereiken dat je in de toekomst je beter kunt wapenen tegen anti-veganisten (a.k.a. het grootste gedeelte van de wereld) maar heb het tegenovergestelde bereikt. Ik ben zo blij dat ik jou heb leren kennen (niet in het echt, maar gewoon als iemand die ik soms op tv zie, soms in de krant, iets vaker hier op het forum) en je bent voor mij echt een inspiratie. Je doet dingen soms niet zoals ik ze zou doen, je doet sommige dingen misschien niet 100% goed (zijn er mensen die dat wel doen??? zou ik best een beetje bang van worden haha) maar je maakt de wereld, en in ieder geval mijn wereld, een stukje beter. Je houd vast aan je principes en dat vind ik bewonderingswaardig. Ik had allang mijn principes verloochend (sterker nog, ik doe dat heel vaak) om erbij te horen. Maar waarbij? Een wereld die intolerant is naar mensen die anders zijn, zoals veganisten. Verder is het een kwestie van vallen en opstaan. Niemand is hardlopend geboren en begreep de meest ingewikkelde natuurkunde en kon de meest ingewikkelde muziekstukken spelen. Oefening baart echt kunst. En dat geld ook voor activisme. Het zou inderdaad een illusie zijn als je zou denken dat je de hele wereld van veganisme kunt laten houden dmv 1 programma. Maar mensen die het hebben gekeken, die hebben veel ongemakkelijke waarheden gezien, en bewust of onbewust is het vlees op hun bord er ook een. Dat was misschien too much voor velen, maar er is een zaadje geplant, en misschien gaat het dood, misschien is het vertrapt door mensen, maar heel misschien groeit er binnenkort, of over een hele lange tijd, een mooi plantje uit. Probeer te leren van wat anders had gekund, maar vergeet vooral niet jezelf te blijven en in jezelf te geloven! Ik geloof in ieder geval in je!

Ananas

Bericht door Ananas » do mar 29, 2012 20:49

blackblossom schreef: Ik voel me zeer ongelukkig en ontevreden met mijzelf, mijn leven, mijn prestaties en mijn keuzes sinds mijn deelname aan BZL. Dus ik heb er zowel voor mezelf als voor veganisme geen goed aan gedaan.
Ik gun het je zo om dat boek eens te lezen wat ik je heb aangeraden. Ik vind het echt naar om te horen dat je zo in dat gevoel van mislukking en minderwaardigheid blijft hangen. Daar wordt niemand beter van, integendeel, daar word je alleen maar nog meer ongelukkig van.

En PS: ik ben ook blij als BZL voorbij is, want nu wil ik het toch graag kijken steeds, maar het is echt een teennagelkrommend gebeuren. Dat is nou het type mensen voor wie ik weinig sympathie kan opbrengen, die andere deelnemers aan het programma.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mar 30, 2012 14:39

Ananas schreef:En PS: ik ben ook blij als BZL voorbij is, want nu wil ik het toch graag kijken steeds, maar het is echt een teennagelkrommend gebeuren.
Ja, ik ook eigenlijk...

Ik vind het rot dat het programma zo anders blijkt te zijn dan je verwacht had, Daphne :( ik zou het zelf zeker niet beter doen, maar het zou dan ook echt niks voor mij zijn. Het lijkt me sowieso al moeilijk om iets als veganisme positief neer te zetten in zo'n situatie, en dan helemaal als je ook nog een groepje mensen tegen je hebt dat al van tevoren bepaald heeft hoe alles weergegeven gaat worden. Vraag me af of de andere kandidaten daar ook nog last van gehad hebben (dat moet haast wel, toch?)

Veggie

Bericht door Veggie » zo apr 01, 2012 22:30

Er is inderdaad een spelletje met je gespeeld, Daphne, waartegen je met geen mogelijkheid had kunnen opboksen. Vergeet niet dat het in het 'echte leven' veel makkelijker is om als veganist positief over te komen, want de omgeving heeft meestal geen 'last' van jouw keuzes. Maar in het programma moest er steeds gezámenlijk worden beslist over het eten, en uit principe niet meedoen met werkzaamheden had direct consequenties voor de hele groep. Als je dan ook nog eens door BNN op een bepaalde manier wordt neergezet en je hebt met een onbegripvolle crew en kandidaten te maken, tja, dan kun je het automatisch wel schudden. Dus Daphne, wees niet zo streng tegen jezelf. Je zegt zelf: ik heb mijn stinkende best gedaan, nou dan! Ga jezelf niet verder onderuithalen met misplaatste beschuldigingen. Je was hier wel degelijk een slachtoffer, je kunt er niets aan doen. En andere forumbezoekers, kom niet aanzetten met dingen als 'je schouders laten afhangen.' en dat soort niet ter zake doende opties. De waarheid is: Daphne had met geen mogelijkheid die draak van de beeldvorming kunnen verslaan.
Het roept natuurlijk een klotegevoel op, maar ga dit alsjeblieft niet naar jezelf toe vertalen als dat je gefaald zou hebben. Het is vervelend dat je je doel niet hebt kunnen bereiken, maar laat je eigenwaarde erbuiten. Een negatief gevoel betekent niet automatisch dat er iets is wat jíj beter had kunnen doen. Het betekent alleen dat iets niet helemaal naar je zin ging. En in dit geval ligt de oorzaak dus buiten jou. Laat het daar dan ook bij. Laat die shit niet ook nog eens jouw systeem bevuilen, laat het erbuiten. Zeg niet tegen jezelf: Daphne, misschien had je toch beter iets meer sus kunnen doen, of iets meer zo. Nee, dat had je niet. Je bent een illusie armer dat dingen altijd maakbaar zijn als jij maar genoeg je best doet. Dat is alles. Kijk naar de dierenbeweging: je bent niet de enige: hoeveel teleurstellingen en frustraties moeten velen niet incasseren voordat ze een beetje verbetering bereiken op dat vlak in de maatschappij. En denk je dat die mensen niet capabel waren toen het mislukte, toen ze niet werden gehoord, toen ze belachelijk werden gemaakt? Nee, ze moesten alleen opboksen tegen allerlei ondermijnende krachten. Dat is alles. Laat die ondermijnende krachten niet ook nog eens het geloof in jezelf ondermijnen, wees er juist trots op dat jij een van die mensen bent voor haar idealen blijft staan, ondanks alle tegenwerking. Dat je in het programma trouw bent gebleven aan jezelf. Dus Daphne, een complimentje naar jezelf toe zou meer op zijn plaats zijn. Be happy, be Daphni! :)

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » ma apr 02, 2012 18:27

Dank @veggie! :)

BTW met het gesprek met het eten, ze wisten toen allang al dat ik veganist was, dat was geacteerd. De vragen stelden ze niet uit oprechte interesse, maar in opdracht van de regisseur. Niet dat de vragen werden voorgekauwd, maar we kregen dus de opdracht om het over mijn leefstijl te hebben...

jojo

Bericht door jojo » di apr 03, 2012 8:49

WIJZE WOORDEN VAN VEGGIE ......... (y) (y) (y)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jun 30, 2012 20:30

Ik heb deze week alle afleveringen gekeken. Idd komt Daphne er niet altijd goed vanaf. In de laatste aflevering was dit een heel stuk beter.
Ik vond het bij elkaar een goede serie. Misschien dat het veganisme uitdragen niet helemaal goed gelukt is, maar het heeft mij iig wel aan het denken gezet.
En sowieso mijn complimenten voor de hele groep. Dat jullie dit volgehouden hebben.
Ik ben benieuwd wat voor effect deze reis heeft gehad in het leven van de deelnemers. Zijn ze zich nog steeds zo bewust van de luxe waarin wij leven en heeft het toch consequenties gehad zoals fair trade producten of giften oid.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za jun 30, 2012 23:20

Hé, ik wist helemaal niet dat jij dat was! Ik kijk dat soort programma's nooit.

Je kwam laatst naar boven in een gesprek dat ik met iemand had, iets in de trant van "... en die nam ook niks aan van arme mensen!!!" en toen heb ik ook meteen gezegd dat dat ook niet iets is dat je zou moeten willen ;)

Ik vind het erg dapper van je dat je eraan mee hebt gedaan. Ik geloof ook meteen dat ze die beelden behoorlijk verdraaid hebben. Natuurlijk had je sommige dingen beter anders kunnen doen, maar ik denk dat ik in jouw plaats met dingen was gaan gooien en compleet doorgedraaid was. Lijkt me vreselijk om met zulke kortzichtige mensen die alles goedpraten met drogredenaties in zo'n land te zitten, jeetje zeg. De goede stukken worden er natúúrlijk meteen uitgeknipt... pffft.

Je moet er niet zo zwaar aan tillen. Bij de herhalingen van Jersey Shore in Miami is iedereen het toch allang weer vergeten... en wie weet blijft er wel iets positiefs hangen! :grin:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie