Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 19:50

De stemming wordt gezet door de aard van alle aanwezige personen en het is moeilijk om vanuit deze positie (buiten de kaders van het gezelschap) goed te participeren. Ik denk dat je gewoon te weinig tijd hebt om planmatig te werk te gaan, zodat het resulteert in uitlatingen die op dat moment in je opkomen, wat achteraf misschien anders had gemoeten, maar ik vindt daarom niet dat men deze bijdragen (vanuit de eigen wezenlijke geaardheid) moet af te wijzen, want gezien de toestand binnen de groep lag de nadruk meer op de realisatie van de eigen positie en wat ook ten uiting komt in de daaruit voortgekomen reacties achteraf, waar het grote kijkende publiek (welke vlees eet) voor de andere leden kiest en daaraan gerelateerde reacties onderstreept. Het zou anders zijn als men zelf de regie heeft, maar nu zijn de deelnemers eerder de ballen van het tv-spel wat moet resulteren in hoge kijkcijfers. Er wordt in het belang daarvan waarschijnlijk veel geknipt, zodat informatie in het belang van het veganisme geen aandacht krijgt, want daarop ligt niet de nadruk. Ik denk dat een sterke positionering met een doeltreffend respons wel beter zou zijn geweest, maar dan is het nog maar de vraag of dit op het bevooroordeelde publiek een betekenisvolle indruk zou hebben gemaakt? Ik had toch sterk de indruk dat haar bijdragen meer het resultaat is van positionering dan van informatieve onbevooroordeelde debatten met de leden van de groep.

Ik heb me geergerd aan gegeven dat deze rijke westerlingen onderhandelden over de prijs van het verblijf en daar hoor je niemand over. Er moest aan de armoede zeker nog wat verdiend worden? :(

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr feb 24, 2012 21:56

Sasha schreef:...lang bericht...
Ik ben het in grote lijnen eens met Sasha.
Ik vind het dapper van Daphne dat ze heeft meegedaan.

Waar het volgens mij mis is gegaan is dat Daphne heeft meegedaan als veganist, Daphne namens de veganisten. De anderen zijn eigenlijk niet namens een groep mee gaan doen. Hielke komt daar misschien nog het dichtsbij als plattelander, maar ik geloof niet dat hij zich zo heeft gezien. De laatste dagen heb ik er wat over nagedacht. Ik kan me goed voorstellen dat Daphne mee heeft gedaan om zo het veganisme wat bekender te maken onder het Nederlandse volk (of zit ik er helemaal naast?). De vraag is of dat ooit had kunnen lukken. Ik denk, nu achteraf, van niet.
Eigenlijk is dit een steeds terugkerend probleem: 'we' weten het beter en we doen het beter. En dan vinden 'we' ook nog eens dat als je veganist bent dat je ook nog een goed voorbeeld voor anderen moet zijn. Als veganist ben je dus niet alleen veganist, maar ben je een veganist + voorbeeldfunctie. En dat is ontzettend onaantrekkelijk. Ben je veganist, moet je ineens ook gezond zijn, leuk zijn, spontaan zijn, milieuvriendelijk zijn, aardig zijn etc. Dat wil ik helemaal niet. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat anderen, die nog geen veganist zijn, dat ook helemaal niet willen.
Een ander probleem is, en ik denk dat het ook zo naar voren is gekomen in het programma, is dat het een soort veganisten tegen de anderen lijkt te zijn. Je hebt vleeseters+vegetariers en je hebt veganisten. En daar is strijd tussen. Zo kun je het beschouwen, maar je kunt ook in iedere vleeseter of vegetarier een pontentiele veganist zien. Ik ben niet altijd veganist geweest. Ik was er eerder nog niet klaar voor of het was mijn pad nog niet of hoe je het ook maar wilt noemen. Ik was toevallig een jaar of 18 dat ik de beslissing nam om veganist te worden, maar voor anderen komt dat veel eerder of veel later. En dat later kan ook heel goed na iemand zijn dood zijn of het kan zo zijn dat ik er gewoon naast zit met mijn veganisme. Misschien moet ik beter naar anderen luisteren, heb ik nu oogkleppen op, en is veganisme helemaal niet de juiste weg. Over het algemeen zouden veganisten zich wat bescheidener op moeten stellen denk ik (om even te generaliseren) en veel meer inleven in anderen personen. Die ene jongen met die krulletjes, die begrijpt het op een bepaalde manier heel goed: het is gewoon lekker om een beetje laat je nest uit te rollen, onderuitgezakt op een bank relaxt een sigaretje roken en een kop koffie drinken, je nergens druk om maken en je langzaam voorbereiden om met vrienden later op de dag iets leuks te gaan doen.

Ananas

Bericht door Ananas » vr feb 24, 2012 22:57

Sasha schreef: En die Majellie (? heet ze echt zo?) daar ga ik niet eens aan beginnen. Ik ging bijna dood aan ergernis en die bijna-doodervaring is niet echt iets om graag te herbeleven...
:mrgreen:

vegalan

Bericht door vegalan » za feb 25, 2012 1:45

Rick schreef:Waar het volgens mij mis is gegaan is dat Daphne heeft meegedaan als veganist, Daphne namens de veganisten. De anderen zijn eigenlijk niet namens een groep mee gaan doen.

Het lijkt mij een onmogelijk opgaven en gezien de verschillende reacties (hier op het forum) is dat gewoon misplaatst. Zo heb ik er ook niet naar gekeken, want ik zag haar meer als een persoon met (overeenkomstige) ideeën die zij van uit haar wezenlijke geaardheid graag naar voren bracht. Dus meer als een individu dan als uithangbord voor het veganisme en daarom kon ik die persoonlijke tint er wel van waarderen. Ik zie liever een mens dat in de confrontatie met anderen worstelt met bepaalde ideeën dan een kopieermachine dat een (van te voren) bepaald programma uitspuwt, want dan verdwijnt de mens uit beeld en wordt een onaantrekkelijke show. Als ze daar werkelijk namens anderen aan mee zou hebben gedaan, dan kan ik dat niet waarderen, want men (ik dus) laat zichzelf niet graag door anderen representeren, maar gezien ze het gegeven (veganisme) niet los heeft kunnen maken van haar wezenlijke aard resulteerde dit (naar mijn visie) toch in een persoonlijke bijdragen, waardoor ik het wel kon waarderen. Niemand is perfect en dat verwacht ik ook niet van Daphne en ik kan ook belevingswaarde zien in bepaalde tekortkomingen.

Rick schreef: Eigenlijk is dit een steeds terugkerend probleem: 'we' weten het beter en we doen het beter. En dan vinden 'we' ook nog eens dat als je veganist bent dat je ook nog een goed voorbeeld voor anderen moet zijn. Als veganist ben je dus niet alleen veganist, maar ben je een veganist + voorbeeldfunctie.

Zo zie ik dat niet, want ik zet mezelf eigenlijk nooit op een voetstuk! Dat vind ik moreel ook onjuist. Dus hier heb je dezelfde verwerpelijke een poging om andere te representeren. Dat heb ik ook niet in haar gezien. Als ze het onpersoonlijk had willen maken dan had ze gewoon wat vegan lectuur (V) kunnen uit delen.

Rick schreef:En dat is ontzettend onaantrekkelijk. Ben je veganist, moet je ineens ook gezond zijn, leuk zijn, spontaan zijn, milieuvriendelijk zijn, aardig zijn etc. Dat wil ik helemaal niet. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat anderen, die nog geen veganist zijn, dat ook helemaal niet willen.
Ik denk dat je vooral jezelf moet blijven, want anders ben je een clown of marionet van anderen.

Rick schreef: (...) het kan zo zijn dat ik er gewoon naast zit met mijn veganisme. Misschien moet ik beter naar anderen luisteren, heb ik nu oogkleppen op, en is veganisme helemaal niet de juiste weg.
Heb je dat nog niet onderzocht? Ik constateer hier een twijfel, maar als er wordt getwijfeld is daar mogelijk een bekende of onbekende reden. Het lijkt mij dan verstandig om dit eens te onderzoeken. :P Een gedachten flexanist? ;)
Rick schreef: Over het algemeen zouden veganisten zich wat bescheidener op moeten stellen denk ik (om even te generaliseren) en veel meer inleven in anderen personen.
Neem je Daphne nu als voorbeeld? Gezien de reacties op dit forum zijn er individuele verschillen. Ik heb ook niet het ideee dat Daphne iedereen hier representeert of dat iedereen Daphne als voorbeeld ziet, ik in ieder geval niet.
Rick schreef: Die ene jongen met die krulletjes, die begrijpt het op een bepaalde manier heel goed: het is gewoon lekker om een beetje laat je nest uit te rollen, onderuitgezakt op een bank relaxt een sigaretje roken en een kop koffie drinken, je nergens druk om maken en je langzaam voorbereiden om met vrienden later op de dag iets leuks te gaan doen.
Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen, maar is dit geen struisvogel politiek met een egoistisch trekje? Dat is mogelijk de reden waarom al die arme mensen zich kapot moeten werken en dieren worden dood gemarteld. Die luxe is het probleem van bloed, zweet en tranen.

.

Zen

Bericht door Zen » za feb 25, 2012 10:38

Rick schreef: Eigenlijk is dit een steeds terugkerend probleem: 'we' weten het beter en we doen het beter. En dan vinden 'we' ook nog eens dat als je veganist bent dat je ook nog een goed voorbeeld voor anderen moet zijn. Als veganist ben je dus niet alleen veganist, maar ben je een veganist + voorbeeldfunctie. En dat is ontzettend onaantrekkelijk.
Ja en nee. Het is inderdaad onaantrekkelijk in de zin dat het veel en hoge verwachtingen schept, maar tegelijkertijd vinden veel mensen dit soort eigenschappen positief en kan het mooi (aantrekkelijk) streven zijn. Ik denk ook niet dat je het moet zien als 'verplichting'. Maar er valt wel veel voor te zeggen dat het consistent is met het idealisme achter veganisme.
Rick schreef: Ben je veganist, moet je ineens ook gezond zijn, leuk zijn, spontaan zijn, milieuvriendelijk zijn, aardig zijn etc. Dat wil ik helemaal niet.
Goh, en ik vond je nu juist zo leuk, spontaan, milieuvriendelijk en aardig. :D Balen man en sorry daarvoor! :wink:

Again, het zijn wel eigenschappen die mensen als positief zien dus voor veel mensen maakt dit veganisme wel interessanter. En volgens mij is het juist een beetje wat veganisme nodig heeft; meer gezonde, leuke, aardige vegans... maar ja, het valt niet mee natuurlijk om altijd vrolijk, aardig en positief te zijn. Dat merk ik zelf ook.

Maar jij ziet dus graag een soort Vegan Streaker 2.0? Nieuw: de Vegan Klootzak.
Rick schreef: Die ene jongen met die krulletjes, die begrijpt het op een bepaalde manier heel goed: het is gewoon lekker om een beetje laat je nest uit te rollen, onderuitgezakt op een bank relaxt een sigaretje roken en een kop koffie drinken, je nergens druk om maken en je langzaam voorbereiden om met vrienden later op de dag iets leuks te gaan doen.
Wat begrijpt ie goed? :)
Laatst gewijzigd door Zen op za feb 25, 2012 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za feb 25, 2012 10:39

vegalan schreef:Ik denk dat je vooral jezelf moet blijven, want anders ben je een clown of marionet van anderen.
Dat is nu juist niet mogelijk als je je voor zo'n zender leent. De beelden die ze van je maken worden zodanig gemanipuleerd dat het beeld onstaat dat zíj van je willen neerzetten. Je bent dan dus idd die marionet geworden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

vegalan

Bericht door vegalan » za feb 25, 2012 11:41

Dan is dat een rede om er juist niet aan mee te doen en om naar dit soort programma's te kijken, want het is een gemanipuleerde show ten bate van het soort publiek waar ik niet bij hoor. Het is niet in overeenstemming met mijn verwachting, omdat er dan geen of weinig ruimte is voor een persoonlijke invulling.

Ondanks de manipulatie werd zij om haar persoonlijke reden betreffende het veganisme niet geheel buiten beeld geplaatst. Dus kon je hier toch een glimp van opvangen, want ze bleef om die rede toch deel uitmaken van dat gebeuren. Maar inderdaad niet zoals dat zou moeten of zoals dit bij een persoonlijke bijdragen gewenst is.

.

Ineke

Bericht door Ineke » za feb 25, 2012 18:53

Kunnen we niet met z'n alle een beetje geld bij elkaar leggen om naar de mensen te sturen waar je hebt gelogeerd?.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ted

Bericht door Ted » zo feb 26, 2012 13:43

Afleveringen 1 en 2 gezien (via de links hier) en ik heb eigenlijk alleen maar respect voor Daphne gekregen. Dapper om mee te doen! Het is inderdaad een feit dat tv makers bepalen hoe je neer gezet wordt... dat is nou eenmaal zo. Maar intussen zie je ook wel dat juist zij de enige is die wat verder nadenkt over het leven. Wie de aflevering kijkt en niet ziet dat die Majollie of hoe heet zo ookalweer een enorme domme bitch is, is echt blind... midden in het leven daar zitten en gewoon de oogkleppen ophouden...
Vanaf de luie stoel in onze luxe leventjes is het natuurlijk wel makkelijk om kritiek te leveren, maar ga er maar eens aan staan!
Daphne, laat je niet kisten door de kritiek. Doe er eventueel je voordeel mee, maar laat het verder los. Je bent een mooi mens, dat heb ik iniedergeval wel geleerd.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » ma feb 27, 2012 11:56

Dank je Ted! Ik maak me erg zorgen over de uitzending van vanavond... :S

http://www.telegraaf.nl/prive/11588205/ ... men__.html

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma feb 27, 2012 12:25

Ik had hier nog niet gereageerd, maar ik had inderdaad het idee dat ze iedereen zo overdreven mogelijk neerzetten (niet alleen extreme veganist, maar ook boerenjongen, aso wie het allemaal niks kan schelen, modemeisje met zoveel paar schoenen, blabla) dus dat vind ik sowieso altijd vervelend om naar te kijken in programma's, zit je je steeds af te vragen in hoeverre ze dingen misleidend in elkaar hebben gemonteerd enzo :/
Het lijkt mij in ieder geval ook een heel moeilijke situatie om veganisme positief neer te zetten.

En omg, die preview :( arme beestjes. Moet er niet aan denken...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma feb 27, 2012 12:33

Bonnie schreef:Ik had hier nog niet gereageerd, maar ik had inderdaad het idee dat ze iedereen zo overdreven mogelijk neerzetten (niet alleen extreme veganist, maar ook boerenjongen, aso wie het allemaal niks kan schelen, modemeisje met zoveel paar schoenen, blabla) dus dat vind ik sowieso altijd vervelend om naar te kijken in programma's, zit je je steeds af te vragen in hoeverre ze dingen misleidend in elkaar hebben gemonteerd enzo :/
Zo'n programma is het inderdaad wel :( dat schijnt sensationeler te zijn, mensen zo ééndimensionaal mogelijk neer te zetten, anders wordt het zeker te moeilijk voor de kijker... :(
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

reggie

Bericht door reggie » ma feb 27, 2012 22:44

goed gedaan hoor daphne,respect!

Veggie

Bericht door Veggie » ma feb 27, 2012 23:32

Lieve Daphne, zou het niet als 'worst case scenario' zien, hoor. Onderschat niet iedereen, veel mensen zien heus wel dat personen in programma's op een bepaalde manier worden neergezet. Ze kunnen wel tussen de regels door lezen. Als je op een bepaalde manier wordt neergezet, geeft dat vaak juist aandacht aan dat wat je wilt overbrengen, ook al wordt dat op dat moment niet uitgesproken. Maar moet je ze later dan horen. Dus hoe die tolk je beschreef, zo zien veel tv-kijkers je ook, hoor. In de laatste aflevering (die met het leer) was jouw kijk op de zaak voortdurend hét onderwerp van het programma. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je alleen hebt gevoeld. Niet dat die andere kandidaten nou zozeer de kwaadste waren, maar dat hoort er nou eenmaal bij: als je een boodschap verkondigt krijg je vaak te maken met het 'kill the messenger'-effect, omdat je iets losweekt en mensen daar dan onrustig van worden. Dan slaat de sfeer wat dood naar jou toe en lijkt het (let wel: lijkt) alsof je faalt. Hoort er nou eenmaal bij. Zoiets verloopt bijna nooit gladjes. Zou raarder zijn als het niet zo zou uitpakken. Dus ... mission accomplished. Bedankt dat je dit avontuur hebt willen aangaan.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » di feb 28, 2012 0:29

Wauw! Dat is lief veggie.. Ik zie het na deze uitzending allemaal wat minder somber in, al werden er weer dingen gezegd die niet kloppen en werd er gesuggereerd dat ik geen begrip ervoor zou hebben dat die mensen dieren gebruiken.

Ik vind juist dat de rijke Westerse mensen een voorbeeld aan hen moeten nemen. Natuurlijk zie ik liever dat niemand dieren gebruikt, maar ons overdadig en onnodig gebruik van dieren maakt de armen juist nog afhankelijker van het gebruik van dieren. Zij zijn absoluut niet de eerste die hun leefgewoontes zouden moeten veranderen. Wij zouden juist een voorbeeld moeten nemen aan hen, betreft voeding. Die mensen daar eten niet elke dag vlees, maar enkel als er niet genoeg ander voedsel is en bij speciale gelegenheden.. Dus dat komt misschien neer op een paar dagen per maand. Als iedereen dat zou doen zou de wereld er al veel beter uit zien!
Het grote nadeel daar is.. de dieren lopen wel los rond maar worden wel onnodig geslagen en overbeladen :(

Bij deze aflevering heb ik zelfs een paar keer moeten lachen.
Ik vond het leuk de baas van de leerlooierij en de fruitsalade weer terug te zien :)

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » di feb 28, 2012 12:52

Het thema van Bloed, zweet en luxeproblemen van volgende week is schoenen. Ze werken met canvas, maar er worden ook leren schoenen in de fabriek gemaakt. Toch goed om er aandacht aan te besteden op veganisme.org en daar zouden we jullie hulp bij kunnen gebruiken.
Ik wil jullie vragen om een foto te maken van je mooiste en/of favo veganistische schoenen en deze te mailen naar daphne@veganisme.org. Er zal ook een pinboard komen waar plaatjes van mooie vegan schoenen verzameld worden van online winkels ed. Om Nederlands even te laten zien dat vegans niet alleen maar op hennepsandalen lopen en dat er zat keus is qua vegan schoenen. Als je de url's van de afbeeldingslocatie mailt van bezienswaardige vegan schoenen die je online ziet staan, kunnen ze op het pinboard gezet worden.
Bedankt alvast!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di feb 28, 2012 20:12

@ Blackblossom,

Ik las vandaag jouw mail op de website van Ecofabulous. Goeie mail! En goed dat je dat gedaan hebt!

Jammer dat het niet zo gegaan is als je graag wilde met dat programma.
Lijkt wel op hoe het ging met het programma 'Big Brother'. Daar waren deelnemers ook niet altijd gelukkig met hoe de afleveringen in elkaar geknutseld waren en dat dat lang niet altijd recht deed aan hoe het werkelijk zat.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » di feb 28, 2012 22:01

Ik wilde nog even zeggen dat ik de derde aflevering heb gezien en die al een stuk beter vond! Jammer dat je niet goed ziet dat regisseur en weet ik veel wat ook vele invloed heeft, maar de sfeer was 180 graden anders. En je idee over veganistische schoenen is ook een goed idee vind ik.

Chana

Bericht door Chana » wo feb 29, 2012 21:26

Black Blossem, ik vond het wel meevallen hoe je overkwam. Ja het kon beter en ja sommige opmerkingen waren niet zo handig... Maar ik weet ook dat media een verhaallijn wil, persoonlijkheden uitvergroten. Een kennis deed eens mee aan een klusprogramma en werd neergezet alsof hij zelf niets deed en alles door andere op liet knappen, dat is TV.

Ik vind het programma goed, n.l. mensen laten nadenken over etisch kopen. Het lijkt mij een prachtig programma om op school te gebruiken. Als ze dan iets over jou zeggen kan de docent er op inspelen, maar wat zegt ze nu eigenlijk, klopt dat? enz.

Alleen die Majellie of zo roept bij mij afkeer op, maar ook daar zal wel knip en plakwerk aan te pas zijn gekomen.

Uiteindelijk gaat het om de boodschap.

Je ziet er trouwens prachtig uit, ook goed om vooroordelen uit de weg te ruimen.

Ik kan mij wel heel goed voorstellen dat je dit heel vervelend vond, zowel de groep als de uitzendingen. Je zou denken dat jouw doel en het doel van het programma gelijk zouden zijn, waarom je dan zo neergezet wordt weet ik ook niet. Misschien moet het sensatie hebben om de mensen te laten kijken? Als de boodschap maar overkomt!

Danbo

Bericht door Danbo » di mar 06, 2012 16:22

Had nog nooit van de show gehoord tot ik per toeval deze compilatie tegenkwam op internet, zodanig geëdit dat de veganiste met geen mogelijkheid positief neergezet wordt (nog beter gezegd: de video draait simpelweg om niets anders dan haar er bekaaid vanaf te laten komen):

http://www.dumpert.nl/mediabase/2038621 ... iopi_.html

Hoewel ongelooflijk biased door de 'anti-vegan' houding, kreeg ik zelfs na deze paar korte fragmenten - die dus maar een klein deel van de show weergeven - al overduidelijke sympathie voor Daphne. Zij laat duidelijk zien met een reden ergens voor te staan en te handelen op basis van eigen overtuigingen, niet de rest van de groep volgend zonder stil te staan bij eigen verantwoordelijkheid. Na een beetje dit topic door te hebben gelezen, is dat gevoel alleen maar toegenomen. Indien ik het nog niet duidelijk genoeg gezegd had: ik vind het knap hoe je voor je zaak bent blijven staan, Daphne! Zeker omdat dit min of meer hetgeen is waar ik het meest bang voor ben: veganistisch kunnen blijven consumeren in situaties waarin je mogelijkheden stukken beperkender zijn dan de eigen keuken/supermarkt/winkels thuis (lees: vooral het buitenland).

Mind you, voor wie die korte compilatie kijkt: lees vooral niet teveel de bijbehorende comments, want die halen werkelijk alle bloed onder je nagels vandaan. Wat een ongelooflijk kortzichtige, slecht geïnformeerde, hatelijke en zelfs dood-wensende opmerkingen sommige posters wel niet kunnen maken; ik word er niet goed van. Maar ach, valt ook weinig anders te verwachten van een website gelinkt aan GeenStijl, overbevolkt door anonieme internetcowboys. Wees dus gewaarschuwd.

Plaats reactie