Bloed, zweet en luxeproblemen!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door Marcello » wo feb 15, 2012 12:04

Opmerkelijk goed programma van BNN! Er zit ook een veganiste in, die gelukkig haar mond niet weet te houden en de confrontatie aandurft met de anderen. Eerste uitzending, zie:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1240055
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Bloed, zweet en luxeproblemen!

Bericht door forisma » wo feb 15, 2012 13:31

Een veganiste :) Wat dacht je van "blackblossom" Daphne? ;)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo feb 15, 2012 13:38

Marcello schreef:Opmerkelijk goed programma van BNN! Er zit ook een veganiste in, die gelukkig haar mond niet weet te houden en de confrontatie aandurft met de anderen. Eerste uitzending, zie:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1240055
Die hedoniste weet anders ook prima haar mond te roeren! :shock: :P :lol:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Zen

Bericht door Zen » wo feb 15, 2012 13:41

Het is jammer dat bij dit soort programma's de tegenstellingen vaak zo groot zijn. Wat ik er van gezien heb in de 1e aflevering is Daphne de enige die echt idealistisch is ingesteld en een aantal van die andere deelnemers zijn enorme egotrippers en zelfs ronduit onbeschoft (Majellie). Dat maakt het voor Daphne ontzettend moeilijk om als een vrolijke, positieve vegan over te komen. Dat en de verdere omstandigheden die veelal verre van vegan-friendly zijn. Het lijkt me geen ideale setting om mensen (de kijkers) iets mee te geven over een plantaardige en compassievolle levensstijl.
Cut cold stone with a warm heart

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo feb 15, 2012 15:25

Zen schreef:...Dat en de verdere omstandigheden die veelal verre van vegan-friendly zijn. Het lijkt me geen ideale setting om mensen (de kijkers) iets mee te geven over een plantaardige en compassievolle levensstijl.
Sorry voor mijn cynisme maar: Welcome in the real world! :roll:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 15, 2012 17:11

Net even het intro gezien, en het valt me op dat de deelnemers niet echt 'van alles wat zijn'. Als ik het op het eerste gezicht zou moeten inschatten heb je 1 idealist (Daphne), 1 aardsrealist (die boer) en verder zijn het allemaal vrij oppervlakkige 'consumeerder'mensjes. Eerste indruk hoor, kan ik me in vergissen. Maar het lijkt me wel lastig daar 'tegenop te boksen'. Ik zou zelf voor de ik-neem-mijzelf-niet-al-te-serieus-instelling gaan, maar iets zegt me dat Daphne die route niet kiest. Ze komt toch steeds een beetje gereserveerd over denk ik, ik denk dat dat alleen al het vriendjes maken lastig maakt. Naast het feit dat ze van de rest wel het stempel 'raar' opgedrukt zal krijgen, maar dat zou iedere vegan waarschijnlijk van die mensen krijgen. Maar dat is mijn eerste indruk. Benieuwd! Binnenkort kijken :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Zen

Bericht door Zen » wo feb 15, 2012 19:51

Marcello schreef:
Zen schreef:...Dat en de verdere omstandigheden die veelal verre van vegan-friendly zijn. Het lijkt me geen ideale setting om mensen (de kijkers) iets mee te geven over een plantaardige en compassievolle levensstijl.
Sorry voor mijn cynisme maar: Welcome in the real world! :roll:
Misschien moet je eerst eens proberen te begrijpen wat er bedoeld wordt. Er zijn overigens talloze settings in die 'real world' die wel degelijk beter geschikt zijn om veganisme op een zo positief mogelijke manier uit te dragen. Als jou dat is ontgaan dan vraag ik serieus af hoe goed je de 'real world' eigenlijk kent.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » wo feb 15, 2012 20:46

Zen schreef:...dan vraag ik serieus af hoe goed je de 'real world' eigenlijk kent.
De "real world' heeft vele kanten, de ene kant fraai, de andere wat minder. Dit was niet als aanval op jou bedoeld, maar meer als een harde verzuchting! :?

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » di feb 21, 2012 20:03

Nog mensen de uitzending van gisteren gezien? Het wordt er niet echt gezelliger op in de groep. :roll:
Zie eventueel:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241039

Zen

Bericht door Zen » di feb 21, 2012 22:24

Net de tweede aflevering gezien; overconsumerende, hedonistische vleeseters die iemand anders de maat nemen over respect. Kweenie hoor... :D

Apraxia

Bericht door Apraxia » di feb 21, 2012 23:02

Van mij had ons forumlid wat neutraler mogen zijn. Mijn ervaring is dat een neutrale houding (dus wel info geven maar niet veroordelend zijn) beter werkt dan 'aanvallend' richting vleeseters. Mensen luisteren vaak niet meer en gaan zich irriteren.
Maar wel respect dat ze op tv wilde. Dat doe ik haar niet na.

:)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo feb 22, 2012 12:45

Tja, als ik zou twijfelen of ik wel of geen veganist zou worden, zou ik na het zien van het programme toch neigen naar niet doen. Ik ken Daphne niet persoonlijk maar ze komt op mij erg betweterig over. Ook niet respectvol naar de locale mensen. Principes zijn leuk, maar als je niets te eten hebt (zoals deze mensen) dan heb je ook geen principes. Eigenlijk doet ze hetzelfde als waar ze die Haagse barkeeper van beschuldigd.

En mensen informeren over hoe slecht het eten van vlees is kun je beter NIET doen terwijl die mensen zitten te eten. Mijn ervaring is dat je beter je boodschap met wat humor kunt brengen, dan mensen lijkenvreters e.d. te noemen. Daarmee bereik je alleen maar dat mensen je heel irritant gaan vinden.

Het valt me wel op dat mensen hier op het forum hun mening normaal gesproken niet onder stoelen of banken stelen, soms op het botte af, maar over dit programma blijft het toch eeeerrrrggggg stil en zijn de meningen opeens heeeeeeel genuanceerd.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Ananas

Bericht door Ananas » wo feb 22, 2012 13:32

dat is denk ik ook omdat het in de veganisten group op facebook al uitgebreid ter sprake is gekomen...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 22, 2012 14:10

Stokkie schreef:Tja, als ik zou twijfelen of ik wel of geen veganist zou worden, zou ik na het zien van het programme toch neigen naar niet doen. Ik ken Daphne niet persoonlijk maar ze komt op mij erg betweterig over.
Volgens mij heeft ze deels gewoon feiten genoemd. Als Daphne iets zegt over waar vleeseters verantwoordelijk voor zijn en die andere reageert dat het onzin is en op welke pro-veganisme site ze dat heeft gelezen etc. dan is dat toch niet betweterig?
Ook niet respectvol naar de locale mensen. Principes zijn leuk, maar als je niets te eten hebt (zoals deze mensen) dan heb je ook geen principes. Eigenlijk doet ze hetzelfde als waar ze die Haagse barkeeper van beschuldigd.
Niets hebben betekent niet dat je geen principes hebt.

Verder vind ik iets weigeren niet getuige van disrespect.
En mensen informeren over hoe slecht het eten van vlees is kun je beter NIET doen terwijl die mensen zitten te eten.
Daar mee eens, maar er werd naar gevraagd. Als ze het op andere plek zou over beginnen zouden ze denk ook niet anders reageren.
Het valt me wel op dat mensen hier op het forum hun mening normaal gesproken niet onder stoelen of banken stelen, soms op het botte af, maar over dit programma blijft het toch eeeerrrrggggg stil en zijn de meningen opeens heeeeeeel genuanceerd.
Ik vond die veganist in die engelse versie van dit programma juist erg negatief voor veganisme. Hier kon hier en daar ook wel beter, maar ik denk dat je hier ook niet veel meer uit kan halen. Zelfs als je wat lacherig doet zou je toch ook in conflict komen met deze Majellie.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo feb 22, 2012 15:03

Lacherig hoeft toch ook niet? Er zijn veel andere manieren om je boodschap over te brengen en dus de luisteraar geboeid te maken.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo feb 22, 2012 15:54

Eten weigeren van mensen die zelf bijna niets hebben is wel respectloos. Die mensen willen het kleine beetje dat ze hebben met je delen. Dat is een mooi gebaar. Niet eens uit willen leggen waarom je hun kostbare eten weggooit (voor hun ogen ook nog) is in mijn ogen onbeschoft. Later bleek er niet eens iets dierlijks in te zitten, en at ze het wel. Maar toen had ze haar gastheer al wel beledigd.

Zelf ben ik vaak in Jordanie geweest, te gast bij bedoeienen. Ik nam wel de moeite de mensen daar uit te leggen waarom ik geen vlees eet. Hoe dieren hier behandeld worden (mishandeld dus). Dat het niet te vergelijken is met het leven dat hun geitjes leven, lekker elke dag op pad met een bedoeienen meisje, gras eten. Ze vonden het daarna nog steeds wel raar dat ik HUN vlees niet at, want daar zat immers geen leed achter, maar ze begrepen mijn standpunt wel en waren niet beledigd omdat ik hun vlees niet at.

Communicatie is en blijft toch het sleutelwoord als je ook maar iets wilt veranderen/bereiken in de wereld.

JesseL

Bericht door JesseL » wo feb 22, 2012 16:07

Sorry hoor, maar ik ga echt geen vlees eten, onder geen enkel beding. Jammer als ik mensen daarmee beledig, maar mensen beledigen mij om te denken dat ik zou willen dat ze voor mijn plezier dieren moeten doden. Respect moet van 2 kanten komen.

Zen

Bericht door Zen » wo feb 22, 2012 16:13

Stokkie schreef:Eten weigeren van mensen die zelf bijna niets hebben is wel respectloos.
Ik heb echt hele grote moeite met dit soort uitspraken. Je lijkt te suggereren dat het niet 'respecteren' van het aanbod van deze mensen erger is dan het niet respecteren dan iemands keuze om geen (producten van) dieren te eten. Daar ben ik het echt fundamenteel mee oneens. Wel vind ik dat je beter kunt aangeven waarom je het niet wilt aannemen en het liefst doe je dat van te voren. Maar onder deze omstandigheden vraag ik me af wat daartoe de mogelijkheden waren...

Daarnaast, ze zouden het juist beter zelf kunnen opeten, hoe goed de intentie an sich ook is om te 'delen' (ik vind niet dat dieren er zijn voor anderen om te 'delen') - ze zullen het harder nodig hebben dan de Nederlanders die na een week (of twee) weer heerlijk in de luxe zitten.
Stokkie schreef:Zelf ben ik vaak in Jordanie geweest, te gast bij bedoeienen. Ik nam wel de moeite de mensen daar uit te leggen waarom ik geen vlees eet. Hoe dieren hier behandeld worden (mishandeld dus). Dat het niet te vergelijken is met het leven dat hun geitjes leven, lekker elke dag op pad met een bedoeienen meisje, gras eten.
Zeg je nu dat geiten in Jordanië een lekker leven hebben?

Stokkie schreef: Ze vonden het daarna nog steeds wel raar dat ik HUN vlees niet at, want daar zat immers geen leed achter, maar ze begrepen mijn standpunt wel en waren niet beledigd omdat ik hun vlees niet at.
Hoezo zat daar geen leed achter? En hoezo HUN vlees? Dat vind ik nogal een disrespectvol; naar het dier toe.

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo feb 22, 2012 16:28

Inderdaad. De geiten in de Wadi Rum woestijn lijden niet. Hoe lijden ze dan volgens jou? Ik neem aan dat jij er ook geweest bent en er een mening over kunt geven.

En HUN vlees, van hun niet lijdende geitjes....... in tegenstelling tot ONS vlees, van de bio-industrie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 22, 2012 16:38

Stokkie schreef:Eten weigeren van mensen die zelf bijna niets hebben is wel respectloos.
Hoe ver wil je gaan in dat 'respect' tonen? Of heb je grenzen in 'niet weigeren'? Als je grenzen hebt, dan lijkt mij dat het niet respectloos is

Ik vind dat niet respectloos. Ik vind het eerder respectloos als je individuele keuzes van een persoon niet respecteert.

Ik denk overigens dat niet elke veganist bij elke gelegenheid gaat uitleggen waarom die iets weigert.

Plaats reactie