artikel in de stentor

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
cherry
Leefwijze: part-time veganist

artikel in de stentor

Bericht door cherry »

Van een collega kreeg ik vandaag de stentor, waarin een hele pagina staat over veganisme met de titel 'de veganist wint terrein'.
Best een positief stuk. Alleen de nadruk ligt op de gezondheidsredenen. Volgens het artikel gaat het veganisten oude stijl om dierenwelzijn en veganisten nieuwe stijl om de persoonlijke gezondheid. Als ik zo op dit forum rondkijk lijkt dit niet echt te kloppen.
Verder was het wel leuk om bekende termen tegen te komen; de china study wordt genoemd, de NVV, Lisette Kreischer en Happy Herbi (verkeerd gespeld als Happi Herbi).
Wel weer jammer dat er wordt geeindigd met de mededeling dat veganisme een duurdere levensstijl is.

Helaas kon ik op de website van de stentor het artikel niet vinden. Als ik het nog tegenkom zal ik het nog even posten.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: artikel in de stentor

Bericht door Vegantastic »

Het hele stuk is slecht journalistiek werk. Wel positief dat er meer over veganisme gesproken wordt afgelopen tijd (ik hoop dat veganisten dat goed beseffen!!!).

Maar het is eigenlijk een slecht stuk. Namen fout, feiten fout etc. Bv. volgens het artikel is Jasmijn degene van Happy Herbi en niet Daphne e.d.

cherry

Bericht door cherry »

Even de website van happy herbi gecheckt, en inderdaad is het Daphne. Erg slordig.
Ik vond het ook vreemd dat ze de raw food beweging als oorsprong van het veganisme noemen:
"veganistisch eten was lange tijd niet meer dan raw food; rauw voedsel dat niet gekookt, gebakken of gestoomd wordt."
Vraag me af waar ze dat vandaan hebben.

Ik had gisteren op het werk het artikel op mijn bureau gelegd in de hoop dat collega's het zouden lezen en we een gesprek erover konden hebben. Maar de ene collega die het heeft doorgekeken begon direct over het stukje waarin Bill Clinton wordt geciteerd over het drinken van proteinedrankjes. Zijn opmerking was dat als je gezond wilt eten je beter die commerciele troep kunt laten staan. Dat was niet het soort gesprek waar ik op hoopte.

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Als het hetzelfde artikel is dat vandaag bij ons in de regionale krant stond, vond ik het best meevallen.
Ik heb het op LP gezet:
http://www.lekkerplantaardig.net/Vegani ... 2GO001.pdf
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

cherry

Bericht door cherry »

Ja, dat is hem, bedankt voor de link.

Ananas

Bericht door Ananas »

Is het zo dat er nu al 20 000 vegans zijn in Nederland? Da's een flinke toename! :mrgreen: :govegan:

Wel cool dat ik volgens de nieuwe trend van cooked foods mee doe ook haha.

Marcello, thanks for sharing!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ananas schreef:Is het zo dat er nu al 20 000 vegans zijn in Nederland? Da's een flinke toename! :mrgreen: :govegan:
Het aantal leden van de NVV schiet dan ook omhoog!! ;)

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Waar die 20.000 vandaan komt weet ik niet, maar ik hoor dat getal al sinds ik in vega-kringen verkeer, dus al meer dan 15 jaar. :?: :roll:

Sascha

Bericht door Sascha »

Het is inderdaad een behoorlijk slecht artikel. Goed dat er meer over wordt geschreven hoor, maar deze journalist heeft geen idee waar hij het over heeft.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Marcello schreef:Waar die 20.000 vandaan komt weet ik niet, maar ik hoor dat getal al sinds ik in vega-kringen verkeer, dus al meer dan 15 jaar. :?: :roll:
Daar is de NVV schuldig aan ;) Dat getal wordt sinds een onderzoekje gebruikt. Inderdaad onderzoek van heel lang geleden.

cherry

Bericht door cherry »

Ik zag laatst een filmpje van een amerikaanse voedingsdeskundige (zelf veganist), en hij zei dat er in amerika meer mensen zijn die geloven door aliens te zijn ontvoerd dan dat er veganisten zijn.
Ik vond die vergelijking een beetje ongelukkig, maar het zal inderdaad wel zo zijn dat beide groepen met argwaan bekeken worden :?

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

:shock: Hoe moet dat dan, zoals in mijn geval, dat je en door aliëns ontvoerd bent en veganist bent? :?: :lol:

Ananas

Bericht door Ananas »

Marcello schreef:Waar die 20.000 vandaan komt weet ik niet, maar ik hoor dat getal al sinds ik in vega-kringen verkeer, dus al meer dan 15 jaar. :?: :roll:
Oh, ik hoor altijd 16 000, dus ik dacht (& hoopte :mrgreen:) dat dit een toename was.

Zen

Bericht door Zen »

Vegantastic schreef:
Daar is de NVV schuldig aan ;) Dat getal wordt sinds een onderzoekje gebruikt. Inderdaad onderzoek van heel lang geleden.
Ik weet ook niet anders dan dat getal. Ben nu wel benieuwd waar het precies vandaan komt.
Marcello schreef::shock: Hoe moet dat dan, zoals in mijn geval, dat je en door aliëns ontvoerd bent en veganist bent? :?: :lol:
Je werd eerst ontvoerd en kwam toen terug als vegan? ;)
http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com ... vegans.jpg

Wel typisch trouwens, wat er bij 'cultural traits' staat. Dat past juist zo goed bij diereneters. Elders zijn 'we' kennelijk wel met aanzienlijk meer. :lol:
Laatst gewijzigd door Zen op do sep 01, 2011 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

Fynnya

Bericht door Fynnya »

cherry schreef:Ik zag laatst een filmpje van een amerikaanse voedingsdeskundige (zelf veganist), en hij zei dat er in amerika meer mensen zijn die geloven door aliens te zijn ontvoerd dan dat er veganisten zijn.
Als je groepen vergelijkt op basis van aantallen, kom je soms tot vreemde ontdekkingen. Zo zijn er in Nederland naar schatting ook meer prostituees dan veganisten, dus als er een willekeurig persoon naast je zit in de bus is de kans groter dat diegene prostituee is dan veganist :lol:

Zen

Bericht door Zen »

Zolang er maar meer veganisten zijn dan TROTS stemmers.
Cut cold stone with a warm heart

Plaats reactie