varkensleed in 'diervriendelijke' stallen

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

varkensleed in 'diervriendelijke' stallen

Bericht door jet » ma jun 20, 2011 8:12

The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Re: varkensleed in 'diervriendelijke' stallen

Bericht door Emiel » ma jun 20, 2011 9:27

Ik zit het net te lezen ja. Heel goed dat dit soort informatie naar buiten komt. Laat meteen aan de consument zien dat er geen diervriendelijk vlees bestaat.

Dit ook:
Het dode jong werd gefilmd bij de voorzitter van de vakgroep varkenshouderijen bij LTO-Noord, Annechien ten Have-Mellema.

De beelden schetsen volgens haar een oneerlijk beeld. "Als je een bedrijf hebt met vierduizend dieren, dan heeft er altijd wel één iets", zegt ze in de krant.
Om te kotsen, wat een walgelijke mensen heb je toch.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » ma jun 20, 2011 9:58

Deze Ten Have is een debiel en kan beter in het vervolg haar mond houden als ze niet weet waar ze het over heeft.

http://www.boerderij.nl/10115949/Landbo ... efstal.htm

Ze beweerd dat deze beelden zijn ´gestolen´ maar weet blijkbaar niet wat diefstal voor de wet inhoud. Het was uiteraard een illegale actie, maar deze mensen hebben niks gestolen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 20, 2011 10:55

Goede actie van ongehoord!

Misschien illegaal maar niet onjuist. Dit is een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid.

Sascha

Bericht door Sascha » ma jun 20, 2011 12:05

Ik moet zeggen dat ik de actie ook wel kan waarderen. Maar ik kan me wel voorstellen dat de varkenshouders aangifte doen.

Ik vind het zo bijzonder dat deze mensen altijd beweren zo open te zijn qua informatievoorziening maar je moet wel eerst een afspraak maken om te kijken hoe ze het daar aanpakken. Ik ben eigenlijk van mening dat als je met zulke gevoelige zaken werkt als leven en dood (en welzijn) van dieren dat de privacy van de veehouders van ondergeschikt belang hoort te zijn van manieren om dit te leven/welzijn te ´waarborgen´ (waaronder dus het onverwachts bezoeken en openbaar maken van wat er in deze stallen gebeurd).

Emiel

Bericht door Emiel » ma jun 20, 2011 12:08

Sascha schreef:Ik ben eigenlijk van mening dat als je met zulke gevoelige zaken werkt als leven en dood (en welzijn) van dieren dat de privacy van de veehouders van ondergeschikt belang hoort te zijn van manieren om dit te leven/welzijn te ´waarborgen´ (waaronder dus het onverwachts bezoeken en openbaar maken van wat er in deze stallen gebeurd).
Absoluut, het feit dat een bedrijf geen onverwachtse bezoeken wenst, geeft natuurlijk al aan dat het er niet pluis is.

Ik zeg meer van dit soort acties.

Zen

Bericht door Zen » ma jun 20, 2011 16:54

Zeer goed deze actie! Goed uitgevoerde undercoveronderzoeken zijn zeer waardevol. Hopelijk kan dit weer een discussie aanzwengelen, maar bovenal - hopelijk zet het weer een aantal mensen aan het denken over hun eigen keuzes en verantwoordelijkheden. :govegan:
Sascha schreef: Ik vind het zo bijzonder dat deze mensen altijd beweren zo open te zijn qua informatievoorziening maar je moet wel eerst een afspraak maken om te kijken hoe ze het daar aanpakken.
En dan te bedenken dat het bij proefdierlaboratoria zo mogelijk nog erger is, qua openheid. Kijk bijvoorbeeld naar BPRC in Rijswijk. Daar worden zelfs Kamerleden op werkbezoek (onze volksvertegenwoordigers) nog om de tuin geleid en afgescheept met een rondje langs de (buiten)verblijven. Om over de algemene 'rondleidingen' in labs nog maar te zwijgen. En het zijn voor een groot deel nota bene overheids- of semi-overheidsinstellingen waar grotendeels met gemeenschapsgeld proefdieronderzoek wordt gedaan. Het is ook aanzienlijk lastiger om op dergelijke plekken undercoveronderzoek te verrichten.

Maar los van de (onaangekondigde) inspecties is het natuurlijk ook zo dat de wetgeving an sich de dieren in veel gevallen al niet of nauwelijks beschermd. Dus moet men het wel heel bont maken wil je er echt een serieuze sanctie opgelegd worden.
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » ma jun 20, 2011 20:35

Het welzijn van het dier wordt altijd afgewogen tegen het welzijn van de mens. Zolang het gebruik van het dier als 'noodzakelijk' voor de mens wordt gezien, zal er altijd in het nadeel van het dier worden gehandeld. En (daar gaat ie weer;) zolang het dier bezit van de mens is, mag laatstgenoemde dus ook alles met het dier doen wat binnen de normen van 'normaal' gebruik valt, dus om als voedsel te dienen, om mensen te entertainen, of gebruiken in experimenten.

Dierenwelzijnswetten zullen dieren alleen maar beschermen tot een bepaalde grens. Deze grens wordt door mensen bepaald die denken te weten tot welk niveau dierenleed aanvaardbaar is. Het gehoorzame en geindoctrineerde volk neemt dit natuurlijk gretig van ze aan, want dat betekent dat ze onverminderd door kan gaan met gewetenloos consumeren. Zo nu en dan wordt er een wetje aangenomen waardoor kippen 1 cm meer bewegingsruimte hebben en het is weer 'ok'.

Dit was trouwens in reactie op Zen's laatste zin..

Sorry voor m'n cynisme, maar ik heb ff zo'n dag :wink:

Sascha

Bericht door Sascha » ma jun 20, 2011 20:51

Emiel: iedereen heeft wel eens zulke dagen. Helaas maken dit soort berichten het er niet beter op. Voordeel van dit filmpje is wel dat het laat zien dat er niet alleen problemen in andere landen zijn als in amerika. Ik krijg vaak te horen: och, in Nederland is dat vast allemaal goed geregeld...

Zen

Bericht door Zen » ma jun 20, 2011 23:10

Sascha schreef:Deze Ten Have is een debiel en kan beter in het vervolg haar mond houden als ze niet weet waar ze het over heeft.
Understatement. ;)

Hier zie je Annechien in actie bij Vis Noch Vlees (vanaf 59:55). Nuff said. Hele docu is wel de moeite waard, maar wel weer zeer veel nare beelden en onvoorstelbare hypocrisie en ongevoeligheid voor het lijden van dieren. Wat met name wel aardig is zijn de reacties van allerlei 'linkse' wereldverbeteraar types die gigantisch gaan stampvoeten en slachtofferrollen als 'hun' vleeskroket van het kantinemenu wordt geschrapt. :roll:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jun 21, 2011 0:12

Goede actie van Ongehoord! Fijn dat ze weer actief zijn :)

Sascha

Bericht door Sascha » di jun 21, 2011 10:40

Zen schreef:
Sascha schreef:Deze Ten Have is een debiel en kan beter in het vervolg haar mond houden als ze niet weet waar ze het over heeft.
Understatement. ;)

Hier zie je Annechien in actie bij Vis Noch Vlees (vanaf 59:55). Nuff said. Hele docu is wel de moeite waard, maar wel weer zeer veel nare beelden en onvoorstelbare hypocrisie en ongevoeligheid voor het lijden van dieren. Wat met name wel aardig is zijn de reacties van allerlei 'linkse' wereldverbeteraar types die gigantisch gaan stampvoeten en slachtofferrollen als 'hun' vleeskroket van het kantinemenu wordt geschrapt. :roll:
Ik heb haar inderdaad wel vaker gezien (ook in deze docu maar heb toch even teruggekeken om wat ze precies zei) en ik erger me een beetje aan haar manier van praten en ´argumenteren´.

In mijn ogen zijn opmerkingen als ´dieren hebben gevoelens en pijn´ en ´vlees is slecht voor het milileu´ vrij feitelijke constateringen en geen ´emotionele kreten´ zoals zij het noemt. Ik vind vaak een vleeseter emotioneler reageren op dit soort zaken dan ikzelf bijvoorbeeld. Sowieso is het positioneren van smaak boven verstand in mijn ogen vrij ´emotioneel´. Het lijkt er ook helemaal niet op dat zij (en andere boeren die zo nu en dan bij dit soort zaken worden uitgenodigd) het anders willen. Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat ze een beetje in een spagaat zitten omdat ze vaak enorme hypotheken hebben voor die bedrijven, waardoor ze moeten blijven draaien (en vaak dus uitbereiden om mee te komen met de rest met als gevolg weer nieuwe hypotheken en zo is het vicueuze spiraal). Toch denk ik wel: waar een wil is, is een weg. En ik denk dat er zat mensen zijn die willen nadenken over hoe deze mensen dat kunnen aanpakken. Maar ze moeten het dan eerst wel willen en niet doen of er geen probleem is en doen alsof ze heldenwerk uitvoeren door onze monden van heerlijk vlees (ahum) te voorzien..

En nog over die docu: wat een reacties inderdaad. Het zou je maar gebeuren dat je in 1 van de 3 maaltijden een keertje geen vlees of vis hebt. Poepoe wat een drama. Wie is hier nu emotioneel ;)

Emiel

Bericht door Emiel » di jun 21, 2011 11:02

Mooi verwoord Sacha :)

Trouwens vandaag in Spits (dat geweldig hoogstaande stukje journalistiek dat je als OV-reiziger 's ochtends in je handen krijgt gedrukt) expliciete foto's van dode en zieke biggen. Hopelijk zet het wat mensen aan tot nadenken.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 21, 2011 11:46

Hopelijk zet het wat mensen aan tot nadenken.
even heel cynisch: ik denk het niet

:cry:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen » di jun 21, 2011 13:26

Sascha schreef: Ik heb haar inderdaad wel vaker gezien (ook in deze docu maar heb toch even teruggekeken om wat ze precies zei) en ik erger me een beetje aan haar manier van praten en ´argumenteren´.

In mijn ogen zijn opmerkingen als ´dieren hebben gevoelens en pijn´ en ´vlees is slecht voor het milileu´ vrij feitelijke constateringen en geen ´emotionele kreten´ zoals zij het noemt. Ik vind vaak een vleeseter emotioneler reageren op dit soort zaken dan ikzelf bijvoorbeeld. Sowieso is het positioneren van smaak boven verstand in mijn ogen vrij ´emotioneel´.
Tja, we hebben ook niet echt te maken met een intellectueel zwaargewicht denk ik. Wat je zegt klopt wel; het hechten aan smaak bijv. is ook een emotionele kwestie. Maar dat is sowieso wel een valkuil vind ik; het wegwuiven van emoties in inhoudelijke discussies. Het is niet zo alsof ratio en gevoel volledig los van elkaar gezien kunnen worden. Ze zijn vaak met elkaar verweven. Iets kan emotioneel overkomen (op iemand) maar toch een sterke rationele basis hebben. Sterker nog, de emotie kan (grotendeels) worden ingegeven (danwel worden versterkt) door het besef dat er ook een feitelijke basis is.

Sascha schreef: Het lijkt er ook helemaal niet op dat zij (en andere boeren die zo nu en dan bij dit soort zaken worden uitgenodigd) het anders willen. Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat ze een beetje in een spagaat zitten omdat ze vaak enorme hypotheken hebben voor die bedrijven, waardoor ze moeten blijven draaien (en vaak dus uitbereiden om mee te komen met de rest met als gevolg weer nieuwe hypotheken en zo is het vicueuze spiraal). Toch denk ik wel: waar een wil is, is een weg. En ik denk dat er zat mensen zijn die willen nadenken over hoe deze mensen dat kunnen aanpakken. Maar ze moeten het dan eerst wel willen en niet doen of er geen probleem is en doen alsof ze heldenwerk uitvoeren door onze monden van heerlijk vlees (ahum) te voorzien..
Als er uiteindelijk op dat vlak zaken wettelijk geregeld gaan worden die erop termijn toe gaan leiden dat veehouders hun bedrijf moeten omvormen danwel uit moeten kijken naar geheel ander werk dan zullen ze hoe dan ook enorm gecompenseerd gaan worden. Maar het zal inderdaad zo zijn dat voor zover er al een wil is om enigszins te veranderen deze veehouders het idee hebben dat ze reeds het point of no return hebben bereikt. Maar ze proberen zichzelf vaak wel heel graag in een slachtofferrol te manoeuvreren terwijl ze toch ooit zelf het idee hebben bedacht om dieren te gaan uitbuiten voor eigen gewin en al die tijd zijn verder gegaan.
Sascha schreef: En nog over die docu: wat een reacties inderdaad. Het zou je maar gebeuren dat je in 1 van de 3 maaltijden een keertje geen vlees of vis hebt. Poepoe wat een drama. Wie is hier nu emotioneel ;)
Hehe, yep. Je hoort één zo'n gast ook zeggen dat ie 'dan maar ontslag neemt' (omdat z'n vleeskroket niet in de vitrine ligt). En dan dat figuur die het vleesvrije kantinebeleid vergelijkt met 'Noordkoreaanse' toestanden. Man, man...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 21, 2011 14:09

jet schreef:
Hopelijk zet het wat mensen aan tot nadenken.
even heel cynisch: ik denk het niet

:cry:
Amerikaans onderzoek gaf juist aan dat dergelijke beelden en vooral ophef in samenleving lijdt tot minder vlees eten. Dus die aandacht is denk wel goed. Ook al zal het geen groots resultaat opleveren dat je dat meteen kan constateren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 21, 2011 14:09

Opvallend trouwens weer hoe Wakker Dier de actie afkeurt.

Sascha

Bericht door Sascha » di jun 21, 2011 17:33

Vegantastic: ik kan mij voorstellen dat wakker dier alle illegale acties afkeurt (dat geven ze zelf ook aan) en ik denk ook dat het goed is dat dit hun officiële beleid is. Verder denk ik wel dat veel mensen stiekem blij zijn met deze actie, ook bij wakker dier. Alleen zou het niet handig zijn dit officieel naar buiten te brengen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 21, 2011 18:30

Sascha schreef:Vegantastic: ik kan mij voorstellen dat wakker dier alle illegale acties afkeurt (dat geven ze zelf ook aan) en ik denk ook dat het goed is dat dit hun officiële beleid is. Verder denk ik wel dat veel mensen stiekem blij zijn met deze actie, ook bij wakker dier. Alleen zou het niet handig zijn dit officieel naar buiten te brengen.
Nee, ik vind het onvoorstelbaar dat ze dit afkeuren. Dit soort acties kan je illegaal zien, maar ook als burgerlijk ongehoorzaamheid. Dit zijn acties die peter r de vries, alberto stegeman e.d. ook gerust doen. Je kan dit zien als nodig, omdat overheid allerlei rapporten niet vrijgeeft en achterhoudt + dat de sector totaal geen openheid kent.

Wakker Dier toont hiermee aan dat ze misschien van dierenwelzijnsorganisatie naar een organisatie van de sector zelf gaan. Ze zijn zo close betrokken daarmee, dat zelfs in die sector men blij is met wakker dier.
Dan krijg je hetzelfde als gebeurd is met Proefdiervrij. Cruciale informatie achterhouden om nog handjes te kunnen schudden met de sector.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jun 22, 2011 9:44

Behoorlijk wat media-aandacht (scroll naar beneden).
http://indymedia.nl/nl/2011/06/76782.shtml

Ook flinke discussies op de fora, al kom je daar natuurlijk tevens zeer domme en treurige reacties tegen..

*edit*

Blijkbaar hebben dit soort acties wel degelijk effect:
http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/aust ... 13429.html
Lees ook de reacties eronder (het is een online magazine voor slagers en mensen in de vleessector met "een passie voor vlees").

Plaats reactie