Ei Love You, Ei love you NOT

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 0:35

16 februari 2011 - De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) lanceert naar aanleiding van de 'Ei Love You' eierpromotie campagne van Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) de website http://www.eiloveyounot.nl. Op deze website zal de NVV duidelijk maken waarom er geen sprake is van ‘Love’ in de eiersector. De NVV vindt het namelijk schandalig dat de eiersector doet alsof er sprake is van liefde rondom eieren en dat er gezwegen wordt over het dierenleed, de 30 miljoen haantjes die jaarlijks vergast worden en over het feit dat er veel gezondere alternatieven zijn voor eieren.

Als we de PPE moeten geloven is de gezondheid van een mens afhankelijk van de eieren van een kip. Eieren bevatten diverse vitamines en mineralen die je gemakkelijk uit andere producten kunt halen. Het gaat o.a. om de vitamines A, B, D, E en de mineralen Calcium, IJzer en zink. Al deze stoffen kun je ook halen uit (plantaardige) bronnen zoals noten, granen, groenten, peulvruchten, zonlicht en fruit. De meeste van deze bronnen staan standaard op het dagelijks menu van de gemiddelde mens. Eieren zijn dus echt overbodig. Een voordeel van meer plantaardig eten is ook dat je minder cholesterol binnen krijgt!

Daarnaast loop je met het eten van eieren het risico om giftige stoffen en salmonella binnen te krijgen. Duitsland werd onlangs, in december 2010, opgeschrikt door de vondst van de kankerverwekkende stof dioxine in eieren. In januari dit jaar verschenen er berichten dat deze besmette eieren ook in Nederland zijn verkocht.

Ook het dierenleed is een goede reden om geen eieren te gebruiken. Elk kuikentje wat uit een ei komt belandt op de lopende band. De haantjes zijn niet bruikbaar, omdat ze geen eieren leggen, en worden vergast of versnipperd. Ze zijn voor de sector waardeloos. Bij de hennetjes worden de snavels gekapt, vervolgens leven zij ongeveer 17 maanden als leghen en gaan daarna naar de slacht. In Nederland zijn er 45 miljoen legkippen. De meeste daarvan zitten nog steeds in legbatterijen. Een dier heeft daarin vaak maar ongeveer een A4’tje aan ruimte. Veel stress en welzijnsproblemen zijn in deze sector dan ook aan de orde van de dag.

Vanwege de gevolgen van het eten van eieren voor de gezondheid van de mens en het leven van de kippen en haantjes heeft de NVV besloten om een tegenactie te starten tegen de eiersector met de website http://www.eiloveyounot.nl, een parodie op de site http://www.eiloveyou.nl.

Op deze site eiloveyounot.nl is informatie te vinden over het leed achter de eierindustrie, eivrije recepten en eivervangers. Met deze informatie is het een eitje om ei-vrij te eten!

lena

Re: Ei Love You, Ei love you NOT

Bericht door lena » do feb 17, 2011 10:11

Prima initiatief! Ben benieuwd of er wat media-aandacht voor komt. Ik zou nog even kritisch over de tekst gaan of er iemand naar laten kijken. Het is bijvoorbeeld HET productschap, en dus ook het PPE (hoewel ik die afkorting in het algemeen niet zo duidelijk vind, is dat een algemeen bekende afkorting? Anders zou ik gewoon productschap schrijven). Het is belandt met dt en versnipperd met een d. IJzer en dergelijke kunnen zonder hoofdletter (net als zink).

Anna

Bericht door Anna » do feb 17, 2011 10:44

heel goed dat jullie dit doen! (y)

ik zou alleen wel benadrukken dat biologische eieren ook niet ok zijn, de nadruk ligt nu wel heel erg op legbatterijen. dat vind ik ook zo jammer van jullie wol-folders, er wordt helemaal niet ingegaan op het feit dat er ook biologische alternatieven zijn en wat daar de nadelen van zijn.

of willen jullie de mensen niet al te erg afvallen omdat biologisch in ieder geval beter is dan niet-bio?
dat zou ik ook snappen hoor, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen de hele discussie afdoen met "ik eet alleen biologische eieren dus dat is prima."

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 11:07

Anna schreef: ik zou alleen wel benadrukken dat biologische eieren ook niet ok zijn, de nadruk ligt nu wel heel erg op legbatterijen. dat vind ik ook zo jammer van jullie wol-folders, er wordt helemaal niet ingegaan op het feit dat er ook biologische alternatieven zijn en wat daar de nadelen van zijn.
Goede tip, nog even er bij gezet! Zodat het niet lijkt alsof het alleen over legbatterij gaat.
of willen jullie de mensen niet al te erg afvallen omdat biologisch in ieder geval beter is dan niet-bio?
dat zou ik ook snappen hoor, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen de hele discussie afdoen met "ik eet alleen biologische eieren dus dat is prima."
Nee, de NVV vind de gangbare en biologische eierindustrie 1 pot nat :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 11:09

lena schreef:Prima initiatief! Ben benieuwd of er wat media-aandacht voor komt. Ik zou nog even kritisch over de tekst gaan of er iemand naar laten kijken. Het is bijvoorbeeld HET productschap, en dus ook het PPE (hoewel ik die afkorting in het algemeen niet zo duidelijk vind, is dat een algemeen bekende afkorting? Anders zou ik gewoon productschap schrijven). Het is belandt met dt en versnipperd met een d. IJzer en dergelijke kunnen zonder hoofdletter (net als zink).
Zijn al wat dingen verandert inmiddels. PPE is afkorting die voor dat productschap gebruikt wordt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do feb 17, 2011 11:13

Goed idee!
Goede tekst ook.
Misschien kunnen jullie het logo van de NVV linken naar veganisme.org?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do feb 17, 2011 13:28

Goed initiatief, goede tekst, alleen het ziet er erg plat en niet leesbaar uit, ik zou er iets aan doen (boxjes maken?, letters groter, een aantal woorden groter(/vet) maken dan de rest, kopjes gebruiken, meer Enter gebruiken, een paar kleine afbeeldinkjes).

"gezondere en lekkerdere (plantaardige) alternatieven" - ik zou van deze woorden een actief linkje maken naar plantaardigmaandag.nl

Ik heb met de tekst een beetje gespeeld in InDesign, het is zeker nog niet perfect, maar dan snap je wat ik bedoel
http://www.divshare.com/download/14088178-52c

vegalan

Bericht door vegalan » do feb 17, 2011 13:37

Ziet er netjes en niet overdreven uit.

Maar:Hou jij van dieren? Is een beetje een dooddoener, want vlees e(t)ters zullen zeggen ja op mijn bord. Hou je van een leeuw die na de consumptie van dierbaren op het punt staat om jou te verschalken, van de teek in je been of luis op je hoofd en lint worm in je darmen? Ik hou ook niet van kippen en haantjes. Waarom zou ik van kippen en haantjes moeten houden om hun eieren niet te eten? Daarnaast zou ik van eieren kunnen houden, maar om een andere reden niet willen eten.

We halen geen vitamines en mineralen uit zonlicht, maar we ontvangen ultraviolet licht dat we voor de synthese van vitamine D gebruiken.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 17:03

forisma schreef:Goed initiatief, goede tekst, alleen het ziet er erg plat en niet leesbaar uit, ik zou er iets aan doen (boxjes maken?, letters groter, een aantal woorden groter(/vet) maken dan de rest, kopjes gebruiken, meer Enter gebruiken, een paar kleine afbeeldinkjes).
Dank! Heb wat suggesties overgenomen. Wil verder niet te veel afwijken van het ontwerp van de tegenstander ;) Het moet echt 'gelijkend' overkomen, terwijl het ook weer niet echt is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 17:04

vegalan schreef:We halen geen vitamines en mineralen uit zonlicht, maar we ontvangen ultraviolet licht dat we voor de synthese van vitamine D gebruiken. .
Zon is de bron. Wel gesimplificeerd natuurlijk. Maar dat is makkelijker te begrijpen voor de doelgroep.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 17:10

De AGD had het in ieder geval opgepakt. Weet niet of andere kranten het ook opgepakt hebben.

vegalan

Bericht door vegalan » do feb 17, 2011 17:17

Vegantastic schreef:Zon is de bron. Wel gesimplificeerd natuurlijk.
Het uit cholesterol afkomstige: 7-dehydrocholesterol is de bron. Het ultraviolet licht is nodig voor de omzetting in D3. De zon is een bron van ultraviolet licht, dat we dus ook nodig hebben.
Vegantastic schreef: Maar dat is makkelijker te begrijpen voor de doelgroep.
Het wordt over het algemeen wel zo gepositioneerd, maar is niet geheel juist.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 17, 2011 18:05

Denk niet dat je daar het heel proces hoeft uit te leggen. Dat kan in uitgebreidere info.

Zon benoemen is denk belangrijk om aan te geven hoe je dus stoffen kan verkrijgen. Dus in die zin vind ik het wel een bron. Ook al is dat chemisch niet helemaal het hele verhaal.

cavia

Bericht door cavia » ma feb 28, 2011 9:01

Jeetje zeg. Die reclame (Ei love you) is wel érg vaak op de radio. Ik erger me er best wel aan, haha.
Er moeten meer eieren verkocht worden, jaaaa, laten we doen alsof het zo goed en gezond is! :roll:

cavia

Bericht door cavia » ma feb 28, 2011 9:03

O ja, en waar kan ik kala manak (omgeving Den Haag) kopen? Ben bij vijf verschillende winkeltjes in Delft geweest, zij hadden geen idee waar ik het over had. Evenals de Oriental en de vega toko in Den Haag..

Ananas

Bericht door Ananas » ma feb 28, 2011 9:44

wat irritant zeg! gelukkig luister ik geen radio.
ik heb nog nooit van kala manak gehoord....

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma feb 28, 2011 12:44

Zelfs google weet niet wat kala manak is. Nou, ja, er komen een aantal mensen voorbij en nog zowat dingen, maar ik heb niet iets gezien wat op eten lijkt. Wel allemaal plaatjes uit de Hindoestaanse hoek. Dus wellicht lukt het in een Hindoestaanse winkel.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma feb 28, 2011 13:06

Je moet denk ik zoeken op kala namak (niet manak) of black salt. In Vegan Brunch wordt het gebruikt in o.a. de omelet omdat het een ei-achtig smaakje geeft, maar ik ben het ook nog niet tegengekomen in winkels. Iemand linkte hier ooit wel naar een webwinkel die het verkocht... dacht ik. kan het nu even niet vinden!

cavia

Bericht door cavia » ma feb 28, 2011 13:09

Het is een soort zwart zout. Ruikt naar zwavel en geeft een soort ei-achtige smaak aan je bijvoorbeeld scrambled tofu. Er staat trouwens ook iets over op Ei Love You NOT.nl

Had er een hele poos geleden ook al van gehoord, maar eigenlijk nog nooit actief naar op zoek geweest.
Niet dat ik trouwens de ei-smaak mis (vond die nasmaak gruwelijk), maar ben wel benieuwd.

Eismaak

De smaak beleven van een gebakken eitje, zonder het gebruik van eieren? Het lijkt onmogelijk maar het kan echt! Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is even een bezoekje brengen aan de dichtstbijzijnde toko en vragen naar “Kala Namak”. Je zult ongeveer 50 cent kwijt zijn voor een hoeveelheid waar je jaren mee voort kan.

Kala Namak wordt ook wel “zwart zout” genoemd. Dit poedertje is echter niet zwart, maar lichtgrijs. Het ruikt naar zwavel en juist deze eigenschap zorgt voor de eismaak. Dit specerij wordt veel gebruikt in India en heeft Ayurvedische medicinale eigenschappen. Het helpt bij maagzuur en winderigheid in tegenstelling tot kippeneieren die juist voor gasvorming zorgen.

Nu wil je vast weten Hoe je dit specerij gebruikt? Verhit wat plantaardige olie in een koekenpan en verkruimel stukjes tofu boven de pan. Voeg hier alle ingrediënten aan toe die je graag bij gebakken ei eet. Bijvoorbeeld een uitje, een stukje knoflook, wat kruiden en natuurlijk de Kala Namak.

Een video-instructie voor het maken van een “fake scrambled egg” vind je hier.

Tofu in combinatie met Kala Namak is de ideale basis om ei te vervangen in gerechten waar de smaak van ei in thuis hoort. Het vervangt niet alleen de smaak, maar ook de bindende functie. Maak bijvoorbeeld eens een quiche of een fritatta, met behulp van tofu en kala namak. Je kunt kala Namak dus voor elk gerecht gebruiken waar je een eismaak aan wilt geven.

cavia

Bericht door cavia » ma feb 28, 2011 13:10

Oeps, typfoutje! Ik bedoel dus NAMAK inderdaad! Heb ook wel wat op internet gevonden, maar zó goedkoop vond ik dat nou niet. Daarbij kwam er daar ook nog een bups verzendkosten bij.

Plaats reactie