Bont in ruim 1 op de 3 kledingwinkels

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » zo dec 05, 2010 17:53

http://www.nu.nl/lifestyle/2392582/bont ... tegen.html

Ik moet zeggen, gelet op het straatbeeld kan dit me moeilijk verbazen...

Volgens de detaillisten is het imago van bont verbeterd door het grote aanbod in het modebeeld, de volgens hen verminderde weerstand tegen bont en de toegenomen transparantie over de herkomst.

Hoewel er vanuit dierenbeschermingsorganisaties vooral vaak wordt gesuggereerd dat het onwetendheid is denk ik dat een heel groot aandeel ook te verklaren is door onverschilligheid. :(
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Re: Bont in ruim 1 op de 3 kledingwinkels

Bericht door vegalan » zo dec 05, 2010 21:48

In welke mate is de consument bewust verantwoordelijk voor deze toename, het modebeeld wordt toch door ontwerpers bep. Naarmate er minder alternatieven zijn, zal de consument overwegen om bond te dragen. Als er geen platte schoenen werden gemaakt, zou iedereen wel hakken lopen. Hoeveel vraagtekens zouden wij hierbij kunnen plaatsen? De consument wordt hierdoor (art) letterlijk en figuurlijk Murw (murf) geslagen.

.

Liadan

Bericht door Liadan » ma dec 06, 2010 20:43

Dat is wel veel! Ook enig idee welke winkels zoal bont verkopen?

Zen

Bericht door Zen » di dec 07, 2010 9:42

Liadan schreef:Dat is wel veel! Ook enig idee welke winkels zoal bont verkopen?
Er zijn wel lijsten bekend van grotere winkelketens die bont verkopen (je zou Bite Back kunnen mailen hierover of wellicht Respect voor Dieren, Bont voor Dieren heeft ook wel enig overzicht lijkt me), maar er zijn ook heel veel kleinere winkels die nu bont in het assortiment hebben. Er is vrijwel geen beginnen aan om daar allemaal druk op te zetten lijkt me. Het is toch vooral de consument die zal moeten veranderen...

Hier trouwens nog een filmpje met reacties van jongeren... :|

Zen

Bericht door Zen » di dec 07, 2010 9:49

vegalan schreef:In welke mate is de consument bewust verantwoordelijk voor deze toename, het modebeeld wordt toch door ontwerpers bep. Naarmate er minder alternatieven zijn, zal de consument overwegen om bond te dragen. Als er geen platte schoenen werden gemaakt, zou iedereen wel hakken lopen. Hoeveel vraagtekens zouden wij hierbij kunnen plaatsen? De consument wordt hierdoor (art) letterlijk en figuurlijk Murw (murf) geslagen.

.
Er zijn natuurlijk genoeg alternatieven als je kijkt dat nog altijd 2/3 geen bont verkoopt en er juist meer nepbont is dan vroeger. Ik denk niet zozeer dat modeontwerpers de ware trendsetters zijn maar in beginsel eerder celebrities. Zoals de woordvoerster van Bont voor Dieren ook aangeeft, de nieuwe opkomst van bont is begonnen in Urban Culture, die subcultuur is steeds meer het straatbeeld gaan bepalen en iedereen neemt het maar van elkaar over, ook andere kids en zelfs hun 'hippe ouders' in sommige gevallen... Natuurlijk ligt er steeds meer echt bont in de winkels maar dat is juist omdat het verkocht wordt. Ik denk dat je oorzaak en gevolg omdraait hier. De consument is primair verantwoordelijk voor een aankoop.

Liadan

Bericht door Liadan » di dec 07, 2010 14:10

Zen schreef: Het is toch vooral de consument die zal moeten veranderen...
Ja maar hoe doe je dat als je niet weet of winkels echt of nep bont verkopen? Ik kan zelf vaak niet het verschil zien tussen echt en nep. Ik koop zoiezo ook geen nep bont omdat ik het lelijk vind, en eigenlijk wil ik liever ook niks kopen bij winkels die bont verkopen. Maar dan zal ik inderdaad even informeren ernaar. Ik dacht dat echt bont alleen voor de elitewinkels was maar blijkbaar dus niet :?

Zen

Bericht door Zen » di dec 07, 2010 16:18

Liadan schreef:
Zen schreef: Het is toch vooral de consument die zal moeten veranderen...
Ja maar hoe doe je dat als je niet weet of winkels echt of nep bont verkopen? Ik kan zelf vaak niet het verschil zien tussen echt en nep. Ik koop zoiezo ook geen nep bont omdat ik het lelijk vind, en eigenlijk wil ik liever ook niks kopen bij winkels die bont verkopen. Maar dan zal ik inderdaad even informeren ernaar.
Ik bedoel vooral; wil het ooit echt stoppen met de ellende voor de pelsdieren dan is daarvoor voor nodig dat mensen bont collectief als een fout en onethisch product gaan zien. Als men het niet koopt en er niet langer goed geld mee kan worden verdient neemt de productie af en verdwijnt het mogelijk zelfs helemaal uiteindelijk. Dat is vooralsnog een illusie. Anderszins liggen er mogelijkheden in bepaalde landen (zoals NL) om de productie wettelijk te verbieden. Maar ook die strijd is pas echt gestreden als er geen land meer is waar het nog wel is toegestaan. Ook dat is een hele lange weg en mogelijk zelfs zonder einde... :(

Het zou waarschijnlijk een stuk sneller gaan als bont weer volledig 'uit de mode' raakt, maar het gevaar is dat als het daarbij blijft het later gewoon meer terug kan komen.

Voor wat betreft mensen die welwillend zijn maar niet weten waar ze op moeten letten om de echtheid te controleren; die kun je informeren en daar richten dierenbelangenorganisaties zich gelukkig ook al op. Alleen het valt niet mee om een groot bereik te krijgen en echt tot mensen door te dringen zodat ze er zelf mee aan de slag gaan (denk aan van die bonttesten).

Het beste is natuurlijk zoals je zelf al zegt, ook nepbont laten liggen. Ongeacht of je het wel of niet mooi vindt, het bepaald mee aan het straatbeeld waar je veel bont ziet. Zolang echt bont legaal is en er veel verwarring is over nep of echt lijkt me dat sowieso onwenselijk.
Ik dacht dat echt bont alleen voor de elitewinkels was maar blijkbaar dus niet :?
Dat is inderdaad helaas allang niet meer zo... :| In dat opzicht is het nu erger dan vroeger.

vegalan

Bericht door vegalan » di dec 07, 2010 16:38

Zen schreef:Er zijn natuurlijk genoeg alternatieven als je kijkt dat nog altijd 2/3 geen bont verkoopt en er juist meer nepbont is dan vroeger. Ik denk niet zozeer dat modeontwerpers de ware trendsetters zijn maar in beginsel eerder celebrities. Zoals de woordvoerster van Bont voor Dieren ook aangeeft, de nieuwe opkomst van bont is begonnen in Urban Culture, die subcultuur is steeds meer het straatbeeld gaan bepalen en iedereen neemt het maar van elkaar over, ook andere kids en zelfs hun 'hippe ouders' in sommige gevallen... Natuurlijk ligt er steeds meer echt bont in de winkels maar dat is juist omdat het verkocht wordt. Ik denk dat je oorzaak en gevolg omdraait hier. De consument is primair verantwoordelijk voor een aankoop.
Ik bedoel dat je het door dit soort artikelen ook populariseert, want er is altijd een reden om juist voor bond te kiezen. Als men loopt te schreeuwen bond is weer in, dan is dat ook een beginsel van een acceptatie proces. Er zijn altijd industrieën die inspelen op de vraag naar bond, maar dit op een of andere manier ook bewerkstelligen. Wat het oog ziet en begeert was meer of minder al gemaakt en zet de trend. De trend komt niet zomaar uit de lucht vallen want het bevat altijd bestaande ingrediënten. Zulke bewegingen worden door aanwezige factoren bepaald en veranderingen liggen in de heersende beweging al besloten, want er zijn altijd bestaande uitgangspunten. Die opkomst berust volgens mij altijd meer of minder op een wissel werking tussen vraag en aanbod. Nu vind ik iemand die wat bij elkaar raapt waardoor het een trend wordt ook een mode ontwerper, maar dat terzijde. Het zijn natuurlijk niet alleen modeontwerpers, maar er zijn wel altijd direct of indirecte belanghebbende bij betrokken, want men speelt als producent handig in op de vraag, want zij bepalen uiteindelijk toch of er meer bond in de winkels komt. De markt is voortdurend in beweging en elke bijdragen (ook kranten artikelen) zetten en continueren de trend en vergroten het draagvlak. Het zijn soms de kleine dingen die het doen om een bepaalde beweging in gang te zetten. Het is dan wel een doorn in het oog van hen die bond verwerpen, maar zij leveren op de een of andere manier hier ook weer ongewild een bijdrage aan, want er is minder verzet dan men had verwacht. Bijna iedereen doet dit, dus waarom wij niet idee hangt in de lucht. De trendvolgers worden door de producenten gestimuleerd om die beweging te continueren door het aanbod van bond te vergroten. Ik vind het merkwaardig dat er geen fase is, waar producent de consument bewust of onbewust tegemoet treed en daardoor bijdraagt aan de trend om deze vervolgens te continueren, vandaar die vraagtekens. Als er geen bond zou zijn, was het ook geen begeerlijk artikel. Popularisatie wordt mede bepaald door continuering van wat beschikbaar is. Wat is de rede of waarop berust die toename van bond, toch niet alleen op idolen trend?

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di dec 07, 2010 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » di dec 07, 2010 16:57

Liadan schreef:Ja maar hoe doe je dat als je niet weet of winkels echt of nep bont verkopen? Ik kan zelf vaak niet het verschil zien tussen echt en nep. Ik koop zoiezo ook geen nep bont omdat ik het lelijk vind, en eigenlijk wil ik liever ook niks kopen bij winkels die bont verkopen. Maar dan zal ik inderdaad even informeren ernaar. Ik dacht dat echt bont alleen voor de elitewinkels was maar blijkbaar dus niet :?
Ik neem aan dat als men per se echt bond wil, dit wel geëtiketteerd zal worden of label krijgt.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op wo dec 08, 2010 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

robis24

Bericht door robis24 » di dec 07, 2010 22:15

die nertsen zijn zo schatig , ik kwam veel sites tegen die beweren dat bont duurzaam en groen is SCHANDALIG!

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » vr dec 10, 2010 16:57

vegalan schreef:
Liadan schreef:Ja maar hoe doe je dat als je niet weet of winkels echt of nep bont verkopen? Ik kan zelf vaak niet het verschil zien tussen echt en nep. Ik koop zoiezo ook geen nep bont omdat ik het lelijk vind, en eigenlijk wil ik liever ook niks kopen bij winkels die bont verkopen. Maar dan zal ik inderdaad even informeren ernaar. Ik dacht dat echt bont alleen voor de elitewinkels was maar blijkbaar dus niet :?
Ik neem aan dat als men per se echt bond wil, dit wel geëtiketteerd zal worden of label krijgt.

.
Nee, staat bijna nooit gelabeld. Waar de jas zelf van gemaakt is wel, het bont wat eraan hangt niet. Vaak weten verkopers het niet eens of ze liegen. =/ Maar zo moeilijk is het echt niet te onderscheiden hoor.. Je zou eens met iemand die het wel kan op straat moeten gaan staan, dan heb je het in een paar minuten wel door, want eerlijk is eerlijk - zo goed kunnen ze het nou ook weer niet namaken. Die haren die meedeinen als iemand loopt, pluizige ondervacht met donkere haren die er in plukjes bovenuit steken..

vegalan

Bericht door vegalan » vr dec 10, 2010 20:51

*Eva* schreef:Nee, staat bijna nooit gelabeld. Waar de jas zelf van gemaakt is wel, het bont wat eraan hangt niet. Vaak weten verkopers het niet eens of ze liegen. =/
Wat is dan het nut van Bond boven Nep?
*Eva* schreef: Maar zo moeilijk is het echt niet te onderscheiden hoor.. Je zou eens met iemand die het wel kan op straat moeten gaan staan, dan heb je het in een paar minuten wel door, want eerlijk is eerlijk - zo goed kunnen ze het nou ook weer niet namaken. Die haren die meedeinen als iemand loopt, pluizige ondervacht met donkere haren die er in plukjes bovenuit steken..
Zou die koop door horen en zeggen worden bepaald?

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 12:32

Vanmorgen zag ik bij Kinderspeciaalzaak OllekeBolleke de hele winkel vol hangen met kleding met bont!

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... KQmlkrE5Ug

Ik moest bijna kotsen, maar onderstaande foto's heb ik toch direct gemaakt. :shock:

Ik ga ze per E-mail pittige informatie sturen en ik hoop dat jij en vele anderen van dit forum dit ook gaan doen. Dan bombarderen we ze even met wat tekst en filmpjes!

E-mail: ollekebolleke-valkenburg@kpnmail.r

Brieven, posters en/of stickers naar: OllekeBolleke Walramplein 18, 6301DD Valkenburg

Bellen kan ook: 043-6016821

En ze hebben facebook.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo sep 26, 2012 12:46

De onderste foto is in ieder geval nepbont. Ik zie dus geen reden om te mailen.
Je mag ook een aantal close ups maken zodat ik kan kijken wat misschien wel echt is.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 12:50

Aan die jas twijfelde ik ook, maar die stond het dichtstbij het raam wat nogal spiegelde.

Verder ben ik nu aan het kijken naar de merken en het volgende heb ik gevonden:

Kijk maar bij de afbeeldingen van scotch r'belle winterjassen:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 0QS5YX0jYe

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... dRerBgWsYw

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... JPFuuIVZka

En zo kijk ik nog even verder bij de andere merken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 12:53

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 12:54

forisma schreef:De onderste foto is in ieder geval nepbont. Ik zie dus geen reden om te mailen.
Je mag ook een aantal close ups maken zodat ik kan kijken wat misschien wel echt is.
Ja, ik zou de winkel in moeten gaan... Maar ik kan er toch wel vanuit gaan dat niet alles nep is daarbinnen?

Deze merken hebben ze:
Gymp, Blue Rebel, CKS, Scotch, IKKS, Scotch r'Belle, Baker Bridge, Muy Malo, Vingino Jeans, Carbone Casual, Jottum, Imps&Elfs, Retour en Rita b.
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo sep 26, 2012 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo sep 26, 2012 13:02

Alles wat afgebeeld is is nep.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 13:05

forisma schreef:Alles wat afgebeeld is is nep.
Jij neemt het snel voor lief!

IKKS waarvan ook de rode jas is op mijn eigen foto:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... U6svNCoTV3_

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 26, 2012 13:13

Ik zal OllekeBolleke nu meteen mailen en vragen of ze nep of echt bont verkopen.

Plaats reactie