Veganist in Jong (EO)

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Veganist in Jong (EO)

Bericht door ActivePaul »

Ik hoorde het vanavond pas in de kerk, maar iemand wees me erop dat er gister een veganist op de buis was bij het jongerenprorgamma Jong van de EO. Dit vondt ik erover:

Jong
Per bus gaat Manuel Venderbus langs bij jongeren met een bijzonder verhaal of uiterlijk. Hoe gaan ze om met hun anders-zijn? En hoe reageert hun omgeving? Manuel ervaart het zelf en stapt een dag in het leven van een jongere. Afl.: Zij is jager, zij veganist. Corrien (21) is jager. Op haar slaapkamer hangt haar grote trots: een gewei van een 400 kilo zwaar hert. Lisette (27) is veganist. Ze gebruikt geen enkel dierlijk product. Om haar levenstijl te promoten schreef ze het boek 'Veggie in Pumps'. Allebei zijn ze gek op de natuur, alleen wel op hun hele eigen manier! De gemiddelde Nederlander eet zo'n 89 kilo vlees per jaar. Als rechtgeaarde Bourgondiër doet presentator Manuel Venderbos hier niet voor onder. Toch laat hij zich door Lisette uitdagen drie dagen veganistisch te eten. Met een tas vol veganistische boodschappen als brood, kaas, chili con veggie, sojayoghurt en zelfs een veganistische breezer gaat hij deze uitdaging aan. Maar niet voordat hij met Corrien een jachttripje maakt naar Engeland. Nog voor zonsopgang lopen ze door het bos op zoek naar wild. Wie mans genoeg is om te jagen moet ook mans genoeg zijn om te villen en ontleden vindt Corrien. Maar die confrontatie valt vleeseter Manuel zwaarder dan hij dacht. Presentatie: Manuel Venderbosch.

Algemene informatie
Presentator Manuel Venderbos ontvangt in 'Jong' twee jongeren met een bijzonder, ontroerend of opmerkelijk verhaal.

Uitzending gemist?: http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... j-veganist" target="_blank
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Eagle

Re: Veganist in Jong (EO)

Bericht door Eagle »

Bij mij op het werk hadden ze er het ook over. Ik vond het al raar dat ik hier recent niets over op het forum had gelezen, maar het is een herhaling. Een jaar geleden is hier wel over gesproken. Zie hier

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Ahh kon het niet zo snel vinden, was ook nieuw voor mij. Nouja mensen die gemist hebben (zelfs na de herhaling) check link hierboven ;)
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door forisma »

Oh, erg... Dat afschieten... En die dieren overal aan de muur.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Die stukken waarin de jager voorkwam heb ik doorgespoeld (heb het op de computer gekeken). Lisetten vond ik wel erg goed. Jammer dat ze Manuel niet uitgelegd had dat vegan kaas gewoon op een boterham door de meeste mensen niet zo smakelijk wordt gevonden (ik maak er zelf ook altijd tosti's van).
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Stokkie schreef:Die stukken waarin de jager voorkwam heb ik doorgespoeld (heb het op de computer gekeken). Lisetten vond ik wel erg goed. Jammer dat ze Manuel niet uitgelegd had dat vegan kaas gewoon op een boterham door de meeste mensen niet zo smakelijk wordt gevonden (ik maak er zelf ook altijd tosti's van).
Ja, ik heb ze ook doorgespoeld hoor, kon het niet aan. Heb wel meegekregen dat ze dat diertje niet hebben kunnen afschieten, juppie!

Lisette vond ik niet in alles goed hoor. Zo legt ze bijvoorbeeld niet uit, dat het helemaal niet uitmaakt of ei nou wel of niet biologisch is, de haantjes worden zo wie zo versnipperd of vergast.
Verder vond ik niet goed dat zij hem naar Gimsel meenam.
Lang niet iedereen kan biologische producten betalen.
Vegan zijn betekent niet per ce biologisch eten.
Als ik haar was zou ik hem ook helemaal begeleiden in het vegan koken. In het begin is het echt niet zo makkelijk.

Dank je wel voor de tip over kaas. Ik heb een keer Tofutti Mozarella Style gekocht, maar ook weer weggegooid, omdat ik het echt smerig vond.

cavia

Bericht door cavia »

Ik vond wel dat die presentator wat overdreef, met die Cheezly. Goh, het is geen echte kaas. Maar vastplakken doet het niet. Althans, niet bij mij. En vergelijken met kaas moet je het zeker niet.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Tja...Lisette is natuurlijk ook afhankelijk van wat ze uiteindelijk uitzenden. Maar al met al vond ik het niet slecht.

En Tofutti is heerlijk ook op pizza (maar Cheezly is nóg lekkerder vind ik).

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

De recenties over No Muh zijn toch het beste :)) (ik heb hem nog nooit op, maar ik mis kaas ook helemaal niet, ik vond het altijd al niet echt bijzonder)
Van Tofutti vind ik hun non hydrogenated cream cheese heerlijk, gisteren heb ik er nog een taart van gemaakt. Mmm!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

forisma schreef:De recenties over No Muh zijn toch het beste :)
Ja, No Muh is echt lekker :D

Stokkie

Bericht door Stokkie »

De No Muh met kruiden heb ik nu liggen thuis. Zalig!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

:grin: En ik, en ik... Ik heb deze in mijn koelkast! :) Lekker!
http://cdn.webshopapp.com/i/zz4l5j/220x ... 180-gr.jpg

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Oh, die ken ik niet. Lekker?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Ik vind het wel lekker ja :) Lijkt heel erg op smeerkaas met bieslook.
Onze PLUS bioafdeling heeft deze.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik vind die ook erg lekker. Leuk dat ze 'm ook bij de plus hebben, wij kopen 'm bij de biologische winkel.
Nadeel voor mij is dat ik zo'n potje nooit op krijg vóórdat ie bederft, dus dan wordt het erg duur. Dus koop ik het bijna nooit. Maar het is wel echt lekker spul :)
Misschien toch maar weer eens halen :mrgreen:

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Vroeger maakte ik rolletjes van dun AH pita brood, smeerkaas met bieslook, sla en zalm.
Wat kun je ipv zalm gebruiken?? Ik denk eigenlijk dat het ook zonder lekker is. Maar misschien heeft iemand een idee.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Misschien ook lekker met de nep ham uit de natuurwinkel? Zal eens kijken of onze plus het heeft. Lijkt me ook lekker op een toastje voor 's avonds.

Wen

Bericht door Wen »

Ja, dat van dat vegan eten precies ook biologisch moet zijn vond ik wel spijtig. Ik koop wel bio, maar ook veel niet-bio. Het is gewoon superduur en veel vegan produkten zijn ook al zo duur (vegan vlees of kaas,...)
Dat van de bio-eitjes en bio-vlees, was iets dat me ook geweldig stoorde aan veggie in pumps. Dat boek gaf wel de indruk dat eieren en melk redelijk OK zijn, als ze bio zijn. Als een mens dat leest en hij is bezorgd om dierenwelzijn, dan koopt hij dus bio en denkt hij niet verder over veganisme.

Ananas

Bericht door Ananas »

forisma schreef:Vroeger maakte ik rolletjes van dun AH pita brood, smeerkaas met bieslook, sla en zalm.
Wat kun je ipv zalm gebruiken?? Ik denk eigenlijk dat het ook zonder lekker is. Maar misschien heeft iemand een idee.
ik denk dat seitan ook wel lekker is, maar je krijgt dan natuurlijk wel een heel andere smaak.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Bij Veggiedeli kan je vegan zalm kopen, als het goed is. Ik hem em niet gehad (alleen de tonijn).

Plaats reactie