Veganist in tv-programma Jong

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Veganist in tv-programma Jong

Bericht door Fynnya » wo sep 09, 2009 15:57

6 oktober: Veganisme in het tv-programma Jong, in de aflevering 'Zij is jager, zij veganist'
De presentator gaat met een meisje mee jagen :S en daarna met die meid van Veggie in Pumps veganistisch leven voor 3 dagen.
Heb zelf geen tv, maar het klinkt interessant (eh de tweede helft dan!)

*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganist in tv-programma Jong

Bericht door *Eva* » wo sep 09, 2009 16:08

Ik weet nog wel dat ze daar iemand voor zochten inderdaad, ben benieuwd naar de uitzending (al hoef ik het eerste gedeelte denk ik niet te zien..)

Wen

Bericht door Wen » wo sep 09, 2009 16:26

Moet die veganist dan gaan jagen?

Zen

Bericht door Zen » wo sep 09, 2009 17:09

Nee, zo te zien niet:
Corrien (21) is jager. Op haar slaapkamer hangt haar grote trots: een gewei van een 400 kilo zwaar hert. Lisette (27) is veganist. Ze gebruikt geen enkel dierlijk product. Om haar levenstijl te promoten schreef ze het boek 'Veggie in Pumps'. Allebei zijn ze gek op de natuur, alleen wel op hun hele eigen manier!

De gemiddelde Nederlander eet zo'n 89 kilo vlees per jaar. Als rechtgeaarde Bourgondiër doet presentator Manuel Venderbos hier niet voor onder. Toch laat hij zich in deze aflevering door Lisette uitdagen 3 dagen veganistisch te eten. Met een tas vol veganistische boodschappen als brood, kaas, chili con veggie, sojayoghurt en zelfs een veganistische breezer gaat hij deze uitdaging aan. Maar niet voordat hij met Corrien een jachttripje maakt naar Engeland. Nog voor zonsopgang lopen ze door het bos op zoek naar wild. Wie mans genoeg is om te jagen moet ook mans genoeg zijn om te villen en ontleden vindt Corrien. Maar die confrontatie valt vleeseter Manuel zwaarder dan hij dacht...
Cut cold stone with a warm heart

Liadan

Bericht door Liadan » wo sep 09, 2009 21:44

Oh interessant, dat ga ik kijken!

Wen

Bericht door Wen » wo sep 09, 2009 21:53

Ah, ok. Dat leek me anders maar luguber.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do sep 10, 2009 8:04

Wen schreef:Moet die veganist dan gaan jagen?
Hahaha gelukkig niet! Zouden er veganisten zijn die zelf zouden mee jagen alleen om een stukje publiciteit voor veganisme te krijgen daarna? :roll:

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do sep 10, 2009 8:18

Fynnya schreef:
Hahaha gelukkig niet! Zouden er veganisten zijn die zelf zouden mee jagen alleen om een stukje publiciteit voor veganisme te krijgen daarna? :roll:
Betekent meegaan dan zelf jagen of ga je alleen mee om te kijken? En maakt dat verschil uit?

Fynnya

Bericht door Fynnya » do sep 10, 2009 8:28

Rick schreef:
Fynnya schreef:
Betekent meegaan dan zelf jagen of ga je alleen mee om te kijken?
Wat bedoel je precies?
Die presentator gaat volgens mij mee met jagen en zelf ook daadwerkelijk het doen. Die veganiste staat helemaal los van het jagen, ze zitten gewoon samen in 1 aflevering omdat jagen en veganisme een mooi contrast is.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » do sep 10, 2009 11:07

Jagen in Engeland?, valt er niets meer te jagen op de veluwe of vinden mensen het wel goed dat er ergens anders gejaagd wordt als het maar niet in Nederland is wat ook nog op TV komt, want hier mag alles natuurlijk wel stiekem.
Jagers natuur liefhebbers, waarom dan alles afschieten en boven de haard hangen en dan maar zwetsen tegen anderen, vroeger toen hadden we nog natuur, maar wij hebben het maar gauw afgeschoten voordat een ander je voor is.
Dat je je trots kunt voelen met een gewei boven je bed van een dier wat je zelf van zijn leven hebt beroofd.

Wen

Bericht door Wen » do sep 10, 2009 12:58

Ja Taeka, dat gaat mijn verstand ook te boven. De bossen zijn trouwens zo goed als leeg, laat ze toch lekker vol dieren zitten .

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 10, 2009 13:28

Het jagen in NL is sterk gereguleerd. Oftewel met allemaal regels. Dus is het hier niet zo interessant.

In andere landen wel.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do sep 10, 2009 13:36

De gemiddelde Nederlander eet zo'n 89 kilo vlees per jaar.
:shock: Ik blijf schrikken van dit soort getallen
Met een tas vol veganistische boodschappen als kaas
:| Ik hoop dat ze hier vegan kaas bedoelen
Vegantastic schreef:gereguleerd. Oftewel met allemaal regels.
no shit Sherlock :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di okt 06, 2009 15:52

Dit is vanavond dus! om 21:40 op Nederland 3.
(voor mensen die het net zoals ik wilden gaan kijken maar het bijna vergeten waren).

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo okt 07, 2009 9:40

Heb het programma gezien, maar vond er weinig diepgang in.
Er was te weinig tijd om iedereen goed aan het woord te laten.
Het begin was al walgelijk, de presentator wist niet hoeveel soorten vlees hij nog even naar binnen moest werken voor het programma, om te laten zien hoe geweldig lekker vlees wel niet was.
Het einde was ook een beetje vreemd, want hij kwam tot de conclusie dat beide niet veel verschilden, want het waren beide natuur liefhebbers.
Met het grote verschil, dat de ene vind dat je dieren overal voor mag gebruiken en de andere niet.
De ene vind moorden geweldig, de ander niet. Ja, ze zijn beide bijna hetzelfde, niet dus.

Liadan

Bericht door Liadan » wo okt 07, 2009 9:55

Ik heb het ook gezien.. ik vond het ook jammer dat er niet wat dieper op in werd gegaan. Er werd nu vooral laten zien wat je niet kan eten als veganist :roll: En dat jagen.. verschrikkelijk gewoon. Ze had wel gelijk dat als je vlees eet, je ook moet weten waar het vandaan komt, maar ik begrijp gewoon niet hoe je ooit zo'n hert kan schieten en dan de kop aan je muur kan hangen, of een foto op je kamer zet waar je met een dood dier op staat :x
Dat vlees eten van tevoren was inderdaad wel erg overdreven, die presentator is waarschijnlijk maar een dagje bij die veganiste geweest :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo okt 07, 2009 10:32

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... d9a6a0ee73" target="_blank
(geluid/beeld lopen niet synchroon :/)

Whoa hij ging naar de Oude Plek! Hoe kun je nou niet helemaal enthousiast zijn van de Oude Plek : o
maar hij vond het ook wel lekker geloof ik.

Alleen wel raar ook dat-ie "veganistische boterham met kaas" ging eten - daar is voor zover ik geproefd heb niet echt een smakelijke versie van te vinden...

Mmm nouja, het was denk ik wel zo positief over veganisme als je kan verwachten van het gemiddelde tv-programma.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 07, 2009 11:17

Betere reclame dan een vegan streaker die ergens door het beeld rent.

Maar idd.. was wel erg kort en beetje oppervlakkig. Misschien was beter geweest als ze in die supermarkt ook producten van gelijke soort hadden gepakt die wel konden. Nu kwam het beetje over als dat in supermarkt niets te vinden is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo okt 07, 2009 11:39

Ik vond het jammer dat beweerd werd dat bio-eten net zo duur is. Het is volgens mij, hoe je het ook wendt of keert, altijd duurder. En dat is ook niet zo gek, voor een eerlijk product is nou eenmaal meer nodig. Geld is niet de reden om voor bio te kiezen.

Het leek overigens ook alsof aspertaan (schrijf ik het goed?) niet vega zou zijn.

Ik vond het verder hier en daar wel een beetje flauw. Weer moest er aan het eind een hamburger gegeten. ik zeg 'weer' omdat laatst Gordon Ramsey na het helpen van een vega-restaurantje aan het eind ook beweerde echt toe te zijn aan een hamburger, terwijl hij demonstratief een hamburger in zijn mond stopte.

Het is uiteindelijk niet eenvoudig om veganisme een beetje goed uit de verf te laten komen in zo'n programma. Het is ook een programma dat gaat over uitersten, en de conclusie van zoiets wordt natuurlijk altijd dat het gelijk ergens in het midden ligt.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo okt 07, 2009 12:36

Ik vond het geen goed beeld geven van veganisme. In de supermarkt ging het alleen maar om wat je als vegan niet eet/gebruikt, terwijl er zoveel mogelijk is. En inderdaad, iemand overtuigen van lekker vegan eten moet je niet doen met een broodje nepkaas :| Lisette kreeg naar mijn idee weinig gelegenheid om voor de camera duidelijk uit te leggen wat veganisme is, niet zozeer waar je allemaal van afziet, maar de redenen erachter.

En die jaagster... even op en neer vliegen naar Engeland om een hert neer te knallen omdat het jachtzeizoen in Nederland voorbij is. Wat een vreselijk kind. Die presentator leek meer affiniteit met haar te hebben dan met Lisette, maar dat kan ook alleen maar zo lijken door mijn eigen standpunten. En die hamburger op het einde, lekker volwassen :roll:

Aan de ene kant vond ik het goed om te zien dat veganisme relatief normaal werd bekeken, aan de andere kant miste ook ik zeker diepgang.

Plaats reactie