Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Rauw

Bericht door Marla » di dec 18, 2012 14:05

Ik vind het echt heel kinderachtig om over het uiterlijk van die arts te beginnen :?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 18, 2012 14:06

Marcello schreef:Jullie hebben het alleen over het dieet en de lengte van Tom, maar niet over het feit dat hij al jaren niet naar school gaat. Dit vind ik toch wel erg kwalijk, al begrijp ik dat z'n moeder hem probeert te beschermen tegen de "boze buitenwereld".
Thuisonderwijs is in NL haast onmogelijk. In andere landen meer ingeburgerd. Ik denk alleen wel dat hier een paranoïde reden de grondslag was om kind van school te halen en dat is niet goed. Ik snap dat school niet voor het kind beste omgeving is en dat klopt ook wel met angst die vegan ouders zullen hebben, maar je moet ook wel wat vertrouwen in kind hebben wat dat betreft.
Ik ben het trouwens met Alex eens dat zijn moeder manipulatief overkomt. Ik vond ook de confrontatie tussen Tom en die "goeroe" tenenkrommend. Hoeveel psychische druk mag en kun je uitoefenen op een kind?
Dat was zeker in het begin. Heb ik gemist. Hoop dat ik dat deel nog snel kan terugkijken. Klinkt ook niet goed.
Wat vonden jullie eigenlijk van haar methode om de oorontsteking van de hond te genezen? Gewoon een aantal dagen helemaal geen eten geven. :roll:
Bizar... gaf denk ook goed aan dat die moeder niet helemaal lekker was.
In beide documentaires zag of hoorde ik niets van voedingsupplementen. Wordt er wel B12 en vitamine D gebruikt en zo?
Ik had via via wel gehoord dat dat het geval was. Anders zou ik dat een goede reden vinden dat kind wel dat te laten geven.

TonyJello

Re: Rauwer

Bericht door TonyJello » di dec 18, 2012 14:32

Vegantastic schreef:
TonyJello schreef:Francis lijkt mij de meest ervaren diëtist. Maar Tom doet inmiddels wat hij zelf wil, hij is heel sociaal en slim. Hij heeft alles zelf meegemaakt en aangehoord en heeft weinig gezegd, maar hij trekt zijn eigen plan, daar heb ik alle vertrouwen in.
Dat is onzin. Francis heeft wel veel gelezen over voeding wellicht maar is geen dietist. Op youtube roept ze ook dingen die wetenschappelijk niet kloppen.

Ik vind het storend hoe gemakkelijk Francis word verdedigd. Wat ook nog opviel is dat ze de hond 2 dagen zonder eten zet om het dier zogenaamd te helen.. wat mij betreft word die hond ook onder toezicht geplaatst.
Wanneer ben je een diëtist of wat dan ook? Alleen als je een erkend papiertje hebt gehaald bij een of andere opleiding? Wat dacht je van zelfstudie?

Ze hongert haar hond echt niet uit. In de natuur zijn wel meer dieren die een paar dagen niet eten. Misschien werkt het wel. Meenemen in stress naar een dierenarts waarna hij dan dagen medicijnen moet gaan slikken? (Die getest zijn op dieren?) Is dat beter?

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 18, 2012 14:34

Marla schreef:Ik vind het echt heel kinderachtig om over het uiterlijk van die arts te beginnen :?
Ik niet. Zie je die donkere kringen rond haar ogen? Ziet ze er gezond uit? Ga jij naar een tandarts met een rot gebit? Neem jij rijles bij een instructeur die naar alcohol ruikt? Enzovoort?

jannekevt

Bericht door jannekevt » di dec 18, 2012 14:39

Marcello schreef:Jullie hebben het alleen over het dieet en de lengte van Tom, maar niet over het feit dat hij al jaren niet naar school gaat. Dit vind ik toch wel erg kwalijk, al begrijp ik dat z'n moeder hem probeert te beschermen tegen de "boze buitenwereld". Maar hoe stelt ze zich dat verder voor, vraag ik me af?!? Ze kan de jongen niet in een vilten doosje opbergen voor de rest van z'n leven. Hij zal toch ooit de confrontatie met de maatschappij en alles wat daarin voorkomt, aanmoeten. De puberteit is bij uitstek een periode waarin zo veel mogelijk contact met leeftijdsgenoten en andere inzichten belangrijk is. Men moet zich een eigen oordeel kunnen vormen op grond van wat men om zich heen ziet en ervaart. Tom's wereld is beangstigend klein.
Hier ben ik het ook mee eens! De maatschappij is what it is... op de één op andere manier moet je er toch mee omgaan (en je kan natuurlijk nog steeds voor je principes uitkomen).

Wat me vooral opviel tijdens de documentaire is dat er bijna niet werd gesproken over de eetstijl van heel veel andere kinderen. Ik werk al jaaaaaaarenlang met kinderen en zie elke dag weer hoeveel 'shit' die kinderen binnenkrijgen. Ik vind eerlijk gezegd de manier van opvoeden/eten van Francis te extreem, maar wat hij binnenkrijgt is iig niet slecht. Er wordt gepraat over dat Tom niet goed groeit of dat hij voedingsstoffen te kort zou komen, maar volgens mij komen heel veel andere kinderen (ook) heel veel stoffen te kort.... en zit het AMK/Jeugdzorg daar achteraan??! NEE! "Tom is te klein" .... maar, zoals Francis zei, hij krijgt idd al die groeihormonen niet binnen. Is het wel 'normaal' om kinderen iedere dag groeihormonen te laten eten of friet of chips of snoep. Is dat niet veel schadelijker?
Ik vond Tom er ook jonger uitzien dan 15... hij leek wel 12 of zo.... maar ja, is dat slecht? Mijn broer was als kind ook altijd te klein en te licht (wij aten vroeger alles, ook vlees, vis en zuivel)..... so what? Iedereen is anders.
TonyJello schreef:En nog even over de lengte van Tom (waar hebben we het over?). Zijn moeder is ook niet heel groot en zijn vader zo even te zien ook niet. Het is nogal simpel en nietszeggend om alleen naar de lengte te kijken. Kijk dan ook meteen naar zijn gewicht, spiermassa, vetmassa, kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen en hersteltijd. Laat hem sporttesten doen. Gaat hij meteen aan de kant zitten, omdat hij geen fut en zin heeft? Heeft hij een snotneus of ademhalingsproblemen? Kan Tom zich goed vermaken en ontspannen? Slaapt hij goed?
Ik denk dat dat idd belangrijk is ja, TonyJello! Tom vergelijken met een ondervoed kind uit Afrika vond ik erg ver gaan...

Ik vond het eigenlijk wel zielig om te zien hoe ze met zijn tweetjes een eenzame strijd aangingen. Goed dat ze ergens voor staat, maar poehee.... mentaal moet dat ook wel zwaar zijn. Voor Tom vind ik het helemaal zielig... zo jong en dan al zoveel 'strijd' met iedereen. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij hier over 10 jaar over denkt!

Marla

Bericht door Marla » di dec 18, 2012 15:01

TonyJello schreef:
Marla schreef:Ik vind het echt heel kinderachtig om over het uiterlijk van die arts te beginnen :?
Ik niet. Zie je die donkere kringen rond haar ogen? Ziet ze er gezond uit? Ga jij naar een tandarts met een rot gebit? Neem jij rijles bij een instructeur die naar alcohol ruikt? Enzovoort?
Misschien heeft ze wel net een kind gekregen, weet jij veel. Ik zie er ook niet heel fris en fruitig uit nu ik elke nacht minstens 3 keer wakker wordt gemaakt door een baby die wil eten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 18, 2012 15:24

Allemaal prima, maar ik hoef geen advies van een vrouw die er zo uitziet.

Marla

Bericht door Marla » di dec 18, 2012 15:35

Ik hoop voor je dat je het nooit nodig zult hebben dan.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 18, 2012 16:46

TonyJello schreef:Wanneer ben je een diëtist of wat dan ook? Alleen als je een erkend papiertje hebt gehaald bij een of andere opleiding? Wat dacht je van zelfstudie?
Prima.. maar ze roept foute zaken. En dat is gevaarlijk.
Dietist hoef je niet direct te zijn voor de kennis, maar eenzijdige kennis kan wel weer gevaarlijk zijn.
Ze hongert haar hond echt niet uit. In de natuur zijn wel meer dieren die een paar dagen niet eten. Misschien werkt het wel. Meenemen in stress naar een dierenarts waarna hij dan dagen medicijnen moet gaan slikken? (Die getest zijn op dieren?) Is dat beter?
Sorry, maar dat doet ze wel. Dat is echt niet goed voor de hond. Tom vond de hond zelfs mager.
Niet elke hond heeft overigens stress om naar dierenarts te gaan. En medicatie kan gewoonweg helpen. Bij infectie zal wel antibiotica gegeven worden. Het dier zal waarschijnlijk nu juist stress hebben door de honger en steeds eten zien waar die niet van mag eten. Ik denk dat dat ook niet goed is voor die infectie.

Emiel

Bericht door Emiel » di dec 18, 2012 17:31

TonyJello schreef:Neem jij rijles bij een instructeur die naar alcohol ruikt?
Ik heb ooit een alcoholist gehad als rij-instructeur. Die kerel was echt maf. Heb ook ruzie met hem gehad, toen ging hij me bedreigen :wink: . Hij is later wel ontslagen.

Maar dat terzijde..

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 18, 2012 17:39

Uh, hoezo? Ik vind dat globaal wel een goede indicatie geven van iemand levensstijl en dieet hoor. Het gaat me er niet om dat ze geen miss Nederland is, maar die wallen zijn niet van 1 nachtje doorhalen en zo te zien heeft ze ook wel wat overgewicht. Dan vind ik het raar dat je je zorgen gaat maken om een jongetje dat rauw eet, kijk eerst eens op je eigen bord zou ik zeggen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 18, 2012 17:47

Marcello schreef:Jullie hebben het alleen over het dieet en de lengte van Tom, maar niet over het feit dat hij al jaren niet naar school gaat. Dit vind ik toch wel erg kwalijk, al begrijp ik dat z'n moeder hem probeert te beschermen tegen de "boze buitenwereld".
Op dit punt sta ik aan jouw kant, ik had die beslissing als ouder ook niet gemaakt. Aan de andere kant zijn er zat kinderen die thuisscholing krijgen. Het punt is, dat ze waarschijnlijk alleen maar achter je aan gaan als je naar school bent geweest, als Tom nooit naar school was geweest had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid.

Over het hondje: je kan er voor of tegen zijn, maar Google eens 'ontsteking & vasten'. Het is niet eens een 'alternatieve' geneeswijze, het is gewoon medisch erkent dat het kan werken. Zo gek is het dus niet, in de natuur vasten dieren die vlees eten wel vaker. Daar zijn ze dan ook op gebouwd. Dat is echter niet aan te raden als ze brokjes of blikvoer krijgen met veel plantaardige ingrediënten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di dec 18, 2012 18:19

Vegantastic schreef:...Dat was zeker in het begin. Heb ik gemist. Hoop dat ik dat deel nog snel kan terugkijken....
Het staat inmiddels online bij uitzending gemist:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313508
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di dec 18, 2012 19:38

Nederland is één van de weinige landen waar naast een leerplicht ook een schoolplicht is. Vreemd dat die termen door de rechterlijke macht zo door elkaar worden gehaald en al helemaal vreemd dat je in Nederland niet vrij bent om te kiezen om zelf je kinderen les te geven.

Ik vind Tom er gezond uit zien, maar wel heel jong voor zijn leeftijd. En wat ligt er een druk op hem door alles wat er om hem heen speelt. Tijdens het proces aan het begin van de uitzending vond ik het raar dat hem wel vragen werden gesteld, maar dat hij niet de kans kreeg daar op te antwoorden. Hij wilde meer vertellen en werd dan onderbroken met nieuwe vragen.

Ik vond het wel sneu voor die hond. Kan best zijn dat er dieren zijn die vasten als ze ziek zijn, maar zou dat wellicht het gevolg zijn van dat ze te ziek zijn om op jacht te gaan. In mijn gezin gaan we eerder meer eten als we niet fit zijn.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » di dec 18, 2012 19:44

O jee! Net het openingsitem bij het RTL nieuws van 19:30u. Zo te zien had de moeder RTL er zelf bijgehaald. De politiek bemoeit zich er ook mee. Heel erg allemaal! Hopelijk zijn er mensen met invloed in de buurt die het hoofd koel houden, anders gebeuren er nog ongelukken! Ik maak me echt zorgen! :roll:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 18, 2012 19:51

Annikka-Ayla schreef:
Ik vond het wel sneu voor die hond. Kan best zijn dat er dieren zijn die vasten als ze ziek zijn, maar zou dat wellicht het gevolg zijn van dat ze te ziek zijn om op jacht te gaan. In mijn gezin gaan we eerder meer eten als we niet fit zijn.
Ze vasten niet omdat ze ziek zijn, ze vasten gewoon omdat er niet elke dag voedsel is :)

Als ik ziek ben heb ik juist een verminderde eetlust en wil ik de hele dag slapen, volgens mij heeft dit met de prioriteiten te maken van je lichaam? Ik weet het niet zeker, maar kan best dat sommige mensen juist honger krijgen (al ben je dan niet goed ziek denk ik).

Ziek zijn is voor een hond/wolf geen reden om niet te eten omdat ze dan voedsel zouden krijgen van andere honden in de roedel. Maar vasten is echt een manier om van ontstekingen af te komen, Google het :)
Linda mcCartney

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » di dec 18, 2012 19:55

RTL interview met Tom (en moeder):
http://www.rtl.nl/xl/#/u/21388c34-f275- ... 151c7ca97/

Er wordt gesproken over onderduiken en zo. Dit kan eigenlijk alleen maar eindigen in een drama. Heel erg allemaal!

Eerder item bij RTL:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/c269c3d3-5547- ... 68b9ee692/

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 18, 2012 20:01

Marla schreef:Ik hoop voor je dat je het nooit nodig zult hebben dan.
Kijk, dit vind ik dan weer een beetje een dooddoener (of kinderachtig ;) ). Het is toch nergens voor nodig om zo op Tony te reageren?

Je betrekt het wel heel erg op jezelf door te zeggen dat ze net een baby gekregen zou hebben, ik denk niet dat die kans heel groot is. Ik zei al, misschien heeft ze het wel heel druk op d'r werk, maar ze ziet er niet supergezond uit, dat moet je toegeven. Dus dan is het gewoon raar om kritiek te leveren op de levensstijl van een ander vind ik persoonlijk.
Linda mcCartney

Marla

Bericht door Marla » wo dec 19, 2012 0:27

Tja en ik vind het idioot om over het uiterlijk van iemand te beginnen waar je verder niks over weet. Zelfs als iemand overgewicht heeft zegt dat ook nog niet alles, de een heeft er nou veel meer aanleg voor dan een ander.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo dec 19, 2012 9:00

Wat triest hoe dit allemaal gaat. Laten ze vooral zo snel mogelijk in Engeland gaan wonen. En dat hier in Nederland de schoolplichtwet gaat vervallen. Na de slechte ervaringen die wij hebben gehad met basisschoolonderwijs had ik mijn kinderen ook liever zelf les gegeven. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Plaats reactie