Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Rauw

Bericht door Marcello »

Ik heb natuurlijk de docu van vanavond nog niet gezien, maar als ik lees dat Tom niet (meer) op school zit en thuis les krijgt van zijn moeder, dan wordt zijn wereld wel heel erg klein. Dat lijkt me niet goed. :roll:
Ongetwijfeld heeft zijn moeder de beste bedoelingen, maar ook met de beste intenties worden soms ernstige fouten gemaakt. Ik ben benieuwd naar de docu.

In de docu van gisteren ("rauw") vond ik Tom in ieder geval over komen als een verstandige jongen.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Butternutkin
Leefwijze: veganist

Bericht door Butternutkin »

Ik heb de docu net gezien, ik krijg nou niet het idee dat het zo slecht gaat met die jongen. Hij komt actief en niet dom over, heeft zelfs een vriendinnetje. Hij eet zelfs wel eens stiekem een patatje of een kroket (en dan wordt zijn moeder niet boos). Ik snap niet waar de wereld zich zorgen over maakt. Ik heb bij een hoop kinderen met een groeiachterstand in de klas gezeten, die kwamen altijd weer bij (of zijn van nature gewoon klein). Mijn ex-vriend is iets kleiner dan ik, Aziaat enzo. Lekker boeien, de wereld vergaat niet! (of misschien wel over een paar daagjes ;) )

EDIT: ik vind het alleen een beetje jammer dat ze naar een seminar van David Wolfe gingen, met zijn hertengeweidrankjes :( http://i.ytimg.com/vi/grZcvWU9N-8/0.jpg

Trouwens, zou jij voedingsadvies aannemen van haar? Ze ziet er niet echt vitaal uit ofzo. Dat kan ook aan d'r drukke baan liggen, maar toch...

http://i47.tinypic.com/20jpnci.jpg
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Apart dat iedereen het toch wel anders kan ervaren. Ik vind haar nog steeds overkomen als manipulatief, zowel naar de jongen als dat ze zelf makkelijk eenzijdig informatie slikt. Ze probeert wel te doen alsof ze alle kanten bekijkt, maar je ziet duidelijk dat daar een soort act is m.i.
Ze lijkt mijzelf overmatig gefixeerd op het gezonde. Dat hoeft niet direct fout te zijn, maar het kan ook overslaan in dus niets van anderen aannemen of iig serieus bekijken.

Ik hoop dat in ieder geval voor de jongen eventueel wijzigingen in dieet plaatsvinden. Kan binnen het raw food, maar wel dat er een dietist te kijk komt die daar meer ervaring mee heeft. De focus van de docu lag een beetje op de lengte, terwijl ik dat nou niet bepaald belangrijk vind als meter voor iemands gezondheid. Ik heb eerste kwartier gemist, maar had iig gehoopt dat er meer in gegaan zou worden op of er voedingstekorten waren enzo.

Emiel

Bericht door Emiel »

Butternutkin schreef:Trouwens, zou jij voedingsadvies aannemen van haar?
Nee, je bent zelf nog altijd je beste dokter. Ik ben het verder met je eens.

Butternutkin

Vegantastic schreef:Ik heb eerste kwartier gemist, maar had iig gehoopt dat er meer in gegaan zou worden op of er voedingstekorten waren enzo.
Ik neem aan dat die er dus niet waren, anders waren ze wel besproken? Het lijkt me niet dat die docu is opgezet om het mooier te laten lijken dan het is (integendeel).
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Emiel schreef:
Butternutkin schreef:Trouwens, zou jij voedingsadvies aannemen van haar?
Nee, je bent zelf nog altijd je beste dokter. Ik ben het verder met je eens.
Ben ik met je eens. Maar ik zou ook nooit voedingsadvies aan willen nemen van iemand die er moe en futloos uitziet (en ook nog eens een paar pondjes teveel draagt). Ik ben zelf ooit naar een diëtiste geweest en het is niet dat ze heel dik was, maar ze was ook niet echt slank. Ik vind dat je lichaam in zo'n beroep echt een visitekaartje is, dus dat je er goed voor moet zorgen. Niet alleen met voeding, maar ook met sport en genoeg nachtrust. Dat deze dame het er dus over heeft dat de jongen uit de documentaire ondervoed zou zijn zoals een kind in een derdewereldland vind ik echt belachelijk, bijna hilarisch. Je ziet toch direct dat dat niet zo is, ook als je geen arts bent? En dan dat gezeur over calcium door zuivel... ze heeft vast goede bedoelingen.
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Gelukkig is Tom een intelligente jongen en inmiddels geen 5 jaar meer. Nog maar even dan dan is hij 18 en kan hij helemaal zijn eigen beslissingen nemen. Volgens mij vindt hij het meeste wat hij eet erg lekker en hij ziet er gezond uit. Ook zijn haar ziet er gezond uit.

Francis is helaas wel wat mager, maar ze ziet er ook gezond uit, haar huid in haar gezicht is mooi glad en fris, terwijl te bijna 60 jaar is.

Ik hoop van harte dat Francis en Tom het nog even volhouden totdat Tom 18 jaar is.

Verder ben ik het helemaal met Butternutkin eens.

Francis weet ruim voldoende over voeding, ik heb geen idee welke diëtist daar iets aan toe te voegen heeft.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik heb de docu van gisteravond nog niet gezien. Wel lees ik net dit in de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2116 ... Tom__.html

TonyJello

Re: Rauwer

Bericht door TonyJello »

Vegantastic zonder avatar schreef:Apart dat iedereen het toch wel anders kan ervaren. Ik vind haar nog steeds overkomen als manipulatief, zowel naar de jongen als dat ze zelf makkelijk eenzijdig informatie slikt. Ze probeert wel te doen alsof ze alle kanten bekijkt, maar je ziet duidelijk dat daar een soort act is m.i.
Ze lijkt mijzelf overmatig gefixeerd op het gezonde. Dat hoeft niet direct fout te zijn, maar het kan ook overslaan in dus niets van anderen aannemen of iig serieus bekijken.
Francis is zo goed als in haar eentje haar leefwijze en inzichten aan het verdedigen tegen een bemoeizuchtige en vaak half onwetende buitenwereld. Ze probeert het allerbeste te doen voor haar zoon en anderen dreigen haar haar kind af te nemen... Hoe zou jij je opstellen en verdedigen?
Vegantastic schreef:Ik hoop dat in ieder geval voor de jongen eventueel wijzigingen in dieet plaatsvinden. Kan binnen het raw food, maar wel dat er een dietist te kijk komt die daar meer ervaring mee heeft. De focus van de docu lag een beetje op de lengte, terwijl ik dat nou niet bepaald belangrijk vind als meter voor iemands gezondheid. Ik heb eerste kwartier gemist, maar had iig gehoopt dat er meer in gegaan zou worden op of er voedingstekorten waren enzo.
Francis lijkt mij de meest ervaren diëtist. Maar Tom doet inmiddels wat hij zelf wil, hij is heel sociaal en slim. Hij heeft alles zelf meegemaakt en aangehoord en heeft weinig gezegd, maar hij trekt zijn eigen plan, daar heb ik alle vertrouwen in.

Wie zegt hoe groot Tom zou zijn geworden met een andere eetwijze? We zijn niet allemaal even lang en gemiddelden zijn leugens. Als er 100 mensen gemeten worden en de helft is 1.60 meter en de andere helft is 1.90 meter dan is de gemiddelde lengte 1.75 en dat was dus niemand van die 100 mensen. Dus is 1.75 meter een leugen.

Net als dat er bij bepaalde ziekten kinderen van 5 jaar en mensen van 90 jaar sterven. De gemiddelde leeftijd van de stervenden is dan 47,5 jaar, terwijl er dus helemaal niemand sterft van 47,5 jaar.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Annikka-Ayla schreef:Ik heb de docu van gisteravond nog niet gezien. Wel lees ik net dit in de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2116 ... Tom__.html
Afschuwelijk! Laat ze met rust, dat is veel gezonder!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Butternutkin schreef:Trouwens, zou jij voedingsadvies aannemen van haar? Ze ziet er niet echt vitaal uit ofzo. Dat kan ook aan d'r drukke baan liggen, maar toch...

Met haar tegenover me zou ik geen hap door mijn keel kunnen krijgen!

Emiel

Bericht door Emiel »

TonyJello schreef:Hoe zou jij je opstellen en verdedigen?
Ik zou überhaupt niet eens meewerken aan zo'n documentaire.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Emiel schreef:
TonyJello schreef:Hoe zou jij je opstellen en verdedigen?
Ik zou überhaupt niet eens meewerken aan zo'n documentaire.
Nee, ik ook niet zomaar, maar Francis zal het misschien aangrijpen als mogelijkheid om haar doel beter te kunnen bereiken. Al zal dat heel misschien averechts werken, omdat de meeste mensen niet open staan voor 'anders'. Integendeel.

-Edit-
Reden van bewerking: taalfoutje.
Laatst gewijzigd door TonyJello op di dec 18, 2012 12:40, 3 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

En nog even over de lengte van Tom (waar hebben we het over?). Zijn moeder is ook niet heel groot en zijn vader zo even te zien ook niet. Het is nogal simpel en nietszeggend om alleen naar de lengte te kijken. Kijk dan ook meteen naar zijn gewicht, spiermassa, vetmassa, kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen en hersteltijd. Laat hem sporttesten doen. Gaat hij meteen aan de kant zitten, omdat hij geen fut en zin heeft? Heeft hij een snotneus of ademhalingsproblemen? Kan Tom zich goed vermaken en ontspannen? Slaapt hij goed?

Als hij mijn zoon was zou ik me geen zorgen maken. Hij lijkt me een perfect joch.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Jullie hebben het alleen over het dieet en de lengte van Tom, maar niet over het feit dat hij al jaren niet naar school gaat. Dit vind ik toch wel erg kwalijk, al begrijp ik dat z'n moeder hem probeert te beschermen tegen de "boze buitenwereld". Maar hoe stelt ze zich dat verder voor, vraag ik me af?!? Ze kan de jongen niet in een vilten doosje opbergen voor de rest van z'n leven. Hij zal toch ooit de confrontatie met de maatschappij en alles wat daarin voorkomt, aanmoeten. De puberteit is bij uitstek een periode waarin zo veel mogelijk contact met leeftijdsgenoten en andere inzichten belangrijk is. Men moet zich een eigen oordeel kunnen vormen op grond van wat men om zich heen ziet en ervaart. Tom's wereld is beangstigend klein. Ik ben het trouwens met Alex eens dat zijn moeder manipulatief overkomt. Ik vond ook de confrontatie tussen Tom en die "goeroe" tenenkrommend. Hoeveel psychische druk mag en kun je uitoefenen op een kind?

Wat vonden jullie eigenlijk van haar methode om de oorontsteking van de hond te genezen? Gewoon een aantal dagen helemaal geen eten geven. :roll:

In beide documentaires zag of hoorde ik niets van voedingsupplementen. Wordt er wel B12 en vitamine D gebruikt en zo?
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Francis vertelde in het interview dat ze door zich bezig te houden met gezond eten van het een op het ander kwam en ze een holistische visie ontwikkelde. Daardoor is ze het ook niet meer eens met het onderwijs en omdat Tom gepest werd en 'de appeljongen' werd genoemd besloot ze hem van school te halen en hem zelf te onderwijzen. Dat alles maakt het natuurlijk nog moeilijker voor haar en Tom om door anderen als verstandig gezien te worden. Ik zie school ook niet als een ideale plek voor het beste onderwijs voor een kind. Tom kan na schooltijd altijd nog andere kinderen ontmoeten. Misschien is hij wel lid van een sportclub of muziekschool. Dat is toch prima. Tenslotte heeft hij een vriendin en dat is ook heel veel waard.

Ja, confrontaties zal hij al meer dan genoeg gehad hebben zo jong en er zullen er nog meer dan genoeg komen. Nu is het misschien fijn voor hem om even een paar jaar niet naar school te gaan.

Als hij een boek gaat schrijven of in een film gaat spelen of wat dan ook, kan hij ook wat geld verdienen. Mensen zullen wel nieuwsgierig zijn hoe het met hem verder zal gaan.

Die goeroe vond ik ook een griezel en de hond een paar dagen geen eten geven vind ik niet zo leuk. Of het werkt, dat weet ik niet.

Over B12 en vitamine D heb ik ook niets gehoord, maar dat zal ze echt wel weten en gebruiken. Je kunt nou eenmaal niet alles in een programma aan de orde laten komen.

Emiel

Bericht door Emiel »

Marcello schreef:Wat vonden jullie eigenlijk van haar methode om de oorontsteking van de hond te genezen? Gewoon een aantal dagen helemaal geen eten geven. :roll:
Ik ben een voorstander van homeopathie, ook voor dieren, maar dit gaat een beetje ver. :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het lijkt me leuk als Tom en Francis op dit forum komen meepraten...

Misschien kan iemand hen uitnodigen?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Trouwens, als we horen dat er bij de buren dieren, echtgenoten of kinderen worden mishandeld wordt er niet ingegrepen zolang er geen zichtbaar letsel is. Hoe zouden ze Tom uit huis kunnen plaatsen zonder dat hij zichbaar letsel/schade heeft?

(Door de blinde rechter misschien? :mrgreen: )

Er worden ook kinderen veganistisch opgevoed door mensen hier op het forum. Moeten die ook maar uit voorzorg uit huis geplaast worden door burocratische instanties?

Als alle mensen in heel Afrika het dieet van Tom zouden krijgen... Wat zouden ze/we dan gelukkig zijn!
Of moeten 'we' alsnog alle Afrikaanse kinderen dan uit huis gaan plaatsen wegens ondervoeding?

http://moronwatch.net/wp-content/upload ... talism.jpg

Ik vind rauw wel een goede middenweg.

http://www.documentairenet.nl/docuv2/wp ... taire4.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

TonyJello schreef:Francis lijkt mij de meest ervaren diëtist. Maar Tom doet inmiddels wat hij zelf wil, hij is heel sociaal en slim. Hij heeft alles zelf meegemaakt en aangehoord en heeft weinig gezegd, maar hij trekt zijn eigen plan, daar heb ik alle vertrouwen in.
Dat is onzin. Francis heeft wel veel gelezen over voeding wellicht maar is geen dietist. Op youtube roept ze ook dingen die wetenschappelijk niet kloppen.

Ik vind het storend hoe gemakkelijk Francis word verdedigd. Wat ook nog opviel is dat ze de hond 2 dagen zonder eten zet om het dier zogenaamd te helen.. wat mij betreft word die hond ook onder toezicht geplaatst.

Plaats reactie