Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Rauwer

Bericht door TonyJello »

Vegantastic schreef:
TonyJello schreef:Wanneer ben je een diëtist of wat dan ook? Alleen als je een erkend papiertje hebt gehaald bij een of andere opleiding? Wat dacht je van zelfstudie?
Prima.. maar ze roept foute zaken. En dat is gevaarlijk.
Zoals wat?

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Rauw

Bericht door Marcello »

Opinie stuk in de Volkskrant vandaag:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... gaan.dhtml

Goed interview met moeder in Trouw vandaag:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4656/Jeugdzor ... tsen.dhtml

Interview in Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... -weg.dhtml
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Rauwst

Bericht door TonyJello »

Wat een kortzichtige en bemoeizuchtige ellende. :shock:

Ik sta 100% achter Francis en Tom.

Het is precies hetzelfde als wat carnisten tegen vegetariërs, veganisten en dus fruitariërs zeggen: Het kan niet, het is niet goed, het is extreem, etc.

Laat ze met rust! :banghead:

Emiel

Bericht door Emiel »

Griezelig hoe een overheidsinstelling kan bepalen of je je kind mag houden of niet.. Dát vind ik pas echt zorgwekkend aan het hele verhaal. De meningen van mensen zijn precies dat: meningen (en dus niet echt heel erg boeiend).

TonyJello

Rauwst

Bericht door TonyJello »

Precies!

Marla

Bericht door Marla »

Nou ja, in dit geval zijn het niet alleen meningen natuurlijk. Zijn groei is aantoonbaar achteruitgegaan nadat ze over gegaan zijn op rawfood. Ik vind dat jullie nogal laconiek doen over die groeiachterstand. Ik ben zelf heel klein (1.55) en heb daar op zich nooit moeite mee gehad, ben er wel mee gepest (en krijg nog wel opmerkingen) maar nooit op een hele vervelende manier, meer plagerijen. Maar als meisje is het wel veel makkelijker om klein te zijn, veel mensen vinden dat dan schattig etc. Voor jongens en mannen is dat toch wel anders. Hij heeft nu wel een vriendin die het niet erg vindt dat hij kleiner is dan zij, maar heel veel meisjes en vrouwen willen dat niet. Als hij eenmaal uitgegroeid is dan valt er niks meer aan te doen, die verloren centimeters komen er nooit meer bij. Ik vind dat nogal wat hoor.

Wat ik gewoon niet snap van het hele verhaal, is dat zij niet probeert om het dieet zodanig samen te stellen dat hij alles voldoende binnen krijgt. Want dat moet absoluut mogelijk zijn met een rawfood dieet. Ik snap heel goed dat ze geen vis wil geven, zou ik zelf ook niet doen, maar er moeten toch wel andere opties zijn om hem die stoffen binnen te laten krijgen. Die ene arts zei dat ze dat eerst ook deden maar er na een tijdje toch weer mee gestopt waren, dat snap ik dan gewoon niet. Daar maakt ze het zichzelf en haar zoon toch alleen maar moeilijker mee?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Marla schreef:...Wat ik gewoon niet snap van het hele verhaal, is dat zij niet probeert om het dieet zodanig samen te stellen dat hij alles voldoende binnen krijgt...
O? In welke uitzending kan ik dat horen of lezen? Heb je een link voor me?

TonyJello

Rauwst

Bericht door TonyJello »

Zo, ik heb net een grote schaal met rauwe spinazie op en daarin ook nog tomaat, komkommer, taugé, chiazaad, sezamzaad, lijnzaad, hennepzaad, komijnzaadpoeder en een avocado... hopelijk was dat een volwaardige maaltijd en raak ik niet ondervoed op zijn Afrikaans. Of had ik beter een boterham met hagelslag of kaas kunnen eten en een beker melk kunnen drinken? Misschien nog glas cola en een zakje chips toe?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Marla schreef:Nou ja, in dit geval zijn het niet alleen meningen natuurlijk. Zijn groei is aantoonbaar achteruitgegaan nadat ze over gegaan zijn op rawfood. Ik vind dat jullie nogal laconiek doen over die groeiachterstand. Ik ben zelf heel klein (1.55) en heb daar op zich nooit moeite mee gehad, ben er wel mee gepest (en krijg nog wel opmerkingen) maar nooit op een hele vervelende manier, meer plagerijen. Maar als meisje is het wel veel makkelijker om klein te zijn, veel mensen vinden dat dan schattig etc. Voor jongens en mannen is dat toch wel anders. Hij heeft nu wel een vriendin die het niet erg vindt dat hij kleiner is dan zij, maar heel veel meisjes en vrouwen willen dat niet. Als hij eenmaal uitgegroeid is dan valt er niks meer aan te doen, die verloren centimeters komen er nooit meer bij. Ik vind dat nogal wat hoor.

Wat ik gewoon niet snap van het hele verhaal, is dat zij niet probeert om het dieet zodanig samen te stellen dat hij alles voldoende binnen krijgt. Want dat moet absoluut mogelijk zijn met een rawfood dieet. Ik snap heel goed dat ze geen vis wil geven, zou ik zelf ook niet doen, maar er moeten toch wel andere opties zijn om hem die stoffen binnen te laten krijgen. Die ene arts zei dat ze dat eerst ook deden maar er na een tijdje toch weer mee gestopt waren, dat snap ik dan gewoon niet. Daar maakt ze het zichzelf en haar zoon toch alleen maar moeilijker mee?
Mee eens. Het stoort mij ook dat binnen de vegan beweging die vrouw nu als een heilige verklaard lijkt te worden, terwijl ze niet eens veganist is... er wordt dan net als vleeseters geredeneerd... zo van er is iets ergers (kinderen die chips, cola e.d. eten en dik zijn) dus dan hoeven we geen kritiek op deze vrouw te hebben...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Rauwer

TonyJello schreef:
Vegantastic schreef:
TonyJello schreef:Wanneer ben je een diëtist of wat dan ook? Alleen als je een erkend papiertje hebt gehaald bij een of andere opleiding? Wat dacht je van zelfstudie?
Prima.. maar ze roept foute zaken. En dat is gevaarlijk.
Zoals wat?
Wil ik best even terugzoeken als ik een momentje vind. Maar o.a. niet kloppende feiten over voedingsstoffen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vegantastic schreef:...Het stoort mij ook dat binnen de vegan beweging die vrouw nu als een heilige verklaard lijkt te worden, terwijl ze niet eens veganist is...
Welke veganbeweging?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

TonyJello schreef:
Vegantastic schreef:...Het stoort mij ook dat binnen de vegan beweging die vrouw nu als een heilige verklaard lijkt te worden, terwijl ze niet eens veganist is...
Welke veganbeweging?
Alle vegans bij elkaar.

defruiteters
Contacteer:

Bericht door defruiteters »

Ik ben zelf al weer bijna 5 jaar 'raw' en 'fruiteter' en eet ongeveer zoals Frances en Tom doen. Fruit, groente, zaden, noten en wat zeewier af en toe. En dat gaat heel prima. Ik heb zelf geen ervaring met het opvoeden van rauwe kinderen, want dat willen die van mij niet. Wel zijn ze praktisch veganistisch (99+%). En ze zijn van gemiddelde lengte en van ver boven gemiddelde gezondheid en intelligentie.

Frances had misschien beter een beetje low-profile kunnen blijven met het hele raw gebeuren, Nederland is daar nog niet klaar voor. De norm is nog steeds jezelf kapot eten en drinken aan allemaal troep. Alles wat naar veganisme of alternatief ruikt moet meteen worden afgezeken en kapotgemaakt. Want we zijn allemaal heel gezond hier in Nederland natuurlijk.

Ik heb wel respect voor haar moed. En ze heeft gelijk dat ze meer weet dan de gemiddelde diëtiste of arts over voeding. Van de artsen en diëtisten die ik tot nu toe heb gesproken, ben ik zeer weinig van onder de indruk. En Nederland is ook een deprimerend land om je kind op te voeden, als je een beetje bewust bent van wat gezond eten is.

Ik vind Tom er gezond en gelukkig uitzien, met een leuk vriendinnetje. Hij is op de foto die ik vandaag zag bijna even lang als zijn moeder. Hij wil ook niet bij zijn moeder weg, dus laat hem daar lekker blijven. Uit-huisplaatsing wordt niemand gelukkig van. Ik hoop dat ze een goede oplossing vinden voor dat schoolprobleem. Helaas ben je helemaal niets zonder diploma in Nederland.

Wat betreft Tom zijn gezondheid: het enige wat was geconstateerd was dat hij klein was. Geen botscan om te zien of hij dunne botten had, geen bloedtesten zover ik weet. Hopelijk zet hij nu nog een groeispurt in, als hij zijn verlate (of normale(?)) puberteit in gaat... Misschien dat hij meer calorieen binnen moet krijgen. Bananen, of mangos, avocados geven meer energie dan appels die hij veel lijkt te eten...
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

defruiteters schreef:...Ik hoop dat ze een goede oplossing vinden voor dat schoolprobleem...
Ja, natuurlijk zie ik niets in een uit huis plaatsing, maar ook niet in een "vlucht" naar Engeland! Waarom kwalificeert de moeder niet voor thuisonderwijs? Volgens mij hebben we daar niet het hele verhaal gehoord. Jeugdzorg is gebonden aan een stuk geheimhouding.

Wat ik al eerder aangaf: De wereld van Tom is zo wel erg klein! Ik gun hem een ruimere wereld waar ook plaats is voor zijn manier van eten. Vegan vrienden van mij hadden ook best wat problemen met hun kinderen op school. Dat is allemaal bespreekbaar en oplosbaar. Tom's moeder wil echter de totale controle houden; dat lijkt mij uiteindelijk niet goed voor Tom :roll:.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

defruiteters schreef:Ik ben zelf al weer bijna 5 jaar 'raw' en 'fruiteter' en eet ongeveer zoals Frances en Tom doen. Fruit, groente, zaden, noten en wat zeewier af en toe. En dat gaat heel prima. Ik heb zelf geen ervaring met het opvoeden van rauwe kinderen, want dat willen die van mij niet. Wel zijn ze praktisch veganistisch (99+%). En ze zijn van gemiddelde lengte en van ver boven gemiddelde gezondheid en intelligentie.

Frances had misschien beter een beetje low-profile kunnen blijven met het hele raw gebeuren, Nederland is daar nog niet klaar voor. De norm is nog steeds jezelf kapot eten en drinken aan allemaal troep. Alles wat naar veganisme of alternatief ruikt moet meteen worden afgezeken en kapotgemaakt. Want we zijn allemaal heel gezond hier in Nederland natuurlijk.

Ik heb wel respect voor haar moed. En ze heeft gelijk dat ze meer weet dan de gemiddelde diëtiste of arts over voeding. Van de artsen en diëtisten die ik tot nu toe heb gesproken, ben ik zeer weinig van onder de indruk. En Nederland is ook een deprimerend land om je kind op te voeden, als je een beetje bewust bent van wat gezond eten is.

Ik vind Tom er gezond en gelukkig uitzien, met een leuk vriendinnetje. Hij is op de foto die ik vandaag zag bijna even lang als zijn moeder. Hij wil ook niet bij zijn moeder weg, dus laat hem daar lekker blijven. Uit-huisplaatsing wordt niemand gelukkig van. Ik hoop dat ze een goede oplossing vinden voor dat schoolprobleem. Helaas ben je helemaal niets zonder diploma in Nederland.

Wat betreft Tom zijn gezondheid: het enige wat was geconstateerd was dat hij klein was. Geen botscan om te zien of hij dunne botten had, geen bloedtesten zover ik weet. Hopelijk zet hij nu nog een groeispurt in, als hij zijn verlate (of normale(?)) puberteit in gaat... Misschien dat hij meer calorieen binnen moet krijgen. Bananen, of mangos, avocados geven meer energie dan appels die hij veel lijkt te eten...

Ik ben het met je eens, Henk en Gerda 'slavink met aardappels en tot pulp gekookte sperzieboontjes' zijn nog niet klaar voor raw food.

Precies mijn punt ook: er wordt niks gezegd over medische testen met negatieve resultaten, bloedonderzoek e.d., alleen dat Tom 'klein' is. Tom heeft ook nog geen gezichtshaar of baard in de keel, dus die puberteit gaat gewoon nog komen. Ik heb met een heel stel van dat soort jongens in de klas gezeten vroeger, als ik die nu tegenkom zijn ze groter dan ik (ik ben 1,76M). Aan de andere kant zag ik er zelf op mijn twaalfde uit alsof ik minstens 16 was, heel lastig als je zelf net niet meer met Barbie's speelt en je wordt ineens versiert door jongens/mannen. Ik was toen al in de 1,70 en had cup C. Daarnaast ben ik altijd aan de mollige kant geweest als kind. Is dat dan wel normaal? Ik moest elke dag melk drinken van mijn moeder en at ook eigenlijk heel lang wel dagelijks vlees :? Waar was bureau jeugdzorg toen?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel »

Je hebt wel humor Butternutkin :wink: .

jannekevt

Bericht door jannekevt »

defruiteters schreef: Frances had misschien beter een beetje low-profile kunnen blijven met het hele raw gebeuren, Nederland is daar nog niet klaar voor. De norm is nog steeds jezelf kapot eten en drinken aan allemaal troep. Alles wat naar veganisme of alternatief ruikt moet meteen worden afgezeken en kapotgemaakt. Want we zijn allemaal heel gezond hier in Nederland natuurlijk.
(y)
Butternutkin schreef:Ik ben het met je eens, Henk en Gerda 'slavink met aardappels en tot pulp gekookte sperzieboontjes' zijn nog niet klaar voor raw food.

:grin:

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

defruiteters schreef:Ik vind Tom er gezond en gelukkig uitzien, met een leuk vriendinnetje. Hij is op de foto die ik vandaag zag bijna even lang als zijn moeder...

...Wat betreft Tom zijn gezondheid: het enige wat was geconstateerd was dat hij klein was...
Helemaal mee eens! Alsof lengte een indicator voor gezondheid is. Ik was zelf ook de één na kleinste in de klas. Ik denk, maar dat is meer een gevoel, dat het qua eten best mogelijk is op deze manier aan alle benodigde voedingsstoffen te komen. Let dan wel ook op supplementen zoals B12 en D (maar dat scheen in orde te zijn zei Alex eerder).

Maar nogmaals: Tom's wereld is naar mijn mening echt te klein, dat is niet goed!

jannekevt

Bericht door jannekevt »

Vegantastic schreef: Het stoort mij ook dat binnen de vegan beweging die vrouw nu als een heilige verklaard lijkt te worden, terwijl ze niet eens veganist is... er wordt dan net als vleeseters geredeneerd... zo van er is iets ergers (kinderen die chips, cola e.d. eten en dik zijn) dus dan hoeven we geen kritiek op deze vrouw te hebben...
Ik vind het er niet op lijken dat ze als heilige verklaard lijkt te worden door alle veganisten.. Ik doe dat tenminste niet en zo vind ik ook niet iedereen overkomen hier.

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat mensen zich bij veganisten o.i.d. opeens heel erg druk maken om voedingsstoffen en bij kinderen/volwassenen die 'gewoon' eten worden daar meestal geen vraagtekens bij gezet... terwijl ik denk dat die eetstijl veel schadelijker is voor iemand.
Laatst gewijzigd door jannekevt op wo dec 19, 2012 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jannekevt

Bericht door jannekevt »

oeps quote fout gegaan

Plaats reactie