Rondom Tien: Mens of Dier

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Fontanelle
Leefwijze: veganist

Rondom Tien: Mens of Dier

Bericht door Fontanelle » zo mar 23, 2008 9:34

http://info.omroep.nl/ncrv/tv?nav=sgmkpDsHfHEIJaFeB" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

In Rondom 10: Het oprukkend dierenactivisme in Nederland. De helft van de proefdierwetenschappers wordt geconfronteerd met acties van tegenstanders, zo blijkt uit een steekproef van Rondom 10.
Vooral het onderzoek met proefdieren ligt zwaar onder vuur. De intimiderende acties lijken succes te hebben: begin dit jaar werd de bouw van laboratoriumpark ‘Science Link’ in Venray stopgezet. Huizen van medewerkers werden beklad en bij de verantwoordelijke wethouder van Venray werd een grafkrans aan de voordeur gehangen.
Farmaceutische bedrijven, wetenschappers en patientenverenigingen schreven na dat besluit een ‘brandbrief’ aan het kabinet met het verzoek harder op te treden tegen dierenactivisten. Deze week kwam het antwoord: Dierproeven zijn noodzakelijk. En: Het kabinet is bezorgd dat steeds meer Nederlandse proefdierwetenschappers naar het buitenland uitwijken voor onderzoek.

In Rondom 10: Hoe noodzakelijk is proefdier-onderzoek? Staat de mens boven het dier? Hoe belastend is dat onderzoek voor dieren? Verder: Hoe bedreigend is de opmars van het dierenactivisme in Nederland?
Een live-debat met onder anderen dierenactivisten Marianne Huiberts en Ed Destrée, Nefarma-voorzitter Michel Dutrée, neonatoloog Willem de Boode die onderzoek doet op lammeren en biggen, en de ernstig zieke dierenactiviste Terese Grassi. Zij is tegen proefdier-onderzoek, maar wel afhankelijk van op dieren geteste medicijnen.

Ik vond het best goed gaan ! Huiberts, Ouwehand en Destree waren erg sterk in de discussie. (y) Die gast van Radboud kwam erg bang en hypocriet over, ik geloof dat mensen daar thuis wel doorheen prikken. Die man van Nefarma leek al helemaal onstabiel en opgefokt, simpelweg niet sympathiek.

Dick
Contacteer:

Re: Rondom Tien: Mens of Dier

Bericht door Dick » zo mar 23, 2008 15:00

Ook gezien.
Ik vond Ed, Marianne en Esther sterk.
Alex op de achtergrond gezien en nog een paar bekenden.
Was wel gevaarlijk daar met al die veganisten. :)

Dick
Contacteer:

Re: Rondom Tien: Mens of Dier

Bericht door Dick » ma mar 24, 2008 19:48

Ik had eigenlik ook veganstreaker verwacht. :)
Van Ed stond een tijdje geleden in Change nog een heel stuk.

Plaats reactie