Reactie op de website van het Argrarisch dagblad

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Reactie op de website van het Argrarisch dagblad

Bericht door Ineke »

Dit heb ik recent op de website van het Argrarisch dagblad op een artikel over dat jonge boeren de middelen moeten krijgen om te ondernemen zie de reacties, ik heb het in ieder geval geprobeert. . .

03 aug 2007 19:20
Het zou het beste zijn het dierlijk productengebruik bij de consument te ontmoedigen, de productie van 1 kg vlees kost gemiddels 15 kg plantaardig voedsel en dus ook grondoppervlakte, 70% ? 80 % van het voedsel wordt via de veeteelt gewoon weggegooit, dit voedsel zou naar de derde wereld moeten gaan. Nederland is groot genoeg om voor alle Nederlanders gezond plantaardig voedsel te verbouwen, nu wordt driekwart hiervan ge?mporteerd uit het buitenland, de mensen daar kunnen voor zichzelf geen voedsel meer verbouwen, en/of dieren worden heen en weer gezeuld Met het afnemen van de minerale brandstoffen is de grond nodig om gewassen plantaardige plastic en dergelijke te verbouwen. Dierlijke producten zijn ongezond, (osteoporose bijvoorbeeld komt alleen voor in landen waar melk wordt gedronken!) het dier onvriendelijk, en voor mens en milieu ongezond, verwoestijning, de veeteelt stoot evenveel CO2 uit als ons gehele wagenpark, zure regen, etc. Ik zou zeggen tegen alle veeboeren en vooral hun zonen en dochters willen zeggen KOM OP STOP! er is frisser en prettiger werk te doen. bijvoorbeeld (biologische) akkerbouw en fruitteelt, zodat er over honderd jaar nog op een verantwoorde duurzame manier een voedselvoorziening bestaat, waar mens dier en milieu echt bij gebaat zijn!.

Geplaatst door Ineke de Wild, Uden

07 aug 2007 16:28

2050 - Einde van de veeteelt De boodschap van Nostradamus' "Centurie X, vers 52", zijn profetie voor het jaar 2052 zal de huidige mens doen huiveren (?) De vandaag nog steeds ontzette populaire vleesleveranciers als koeien, varkens, schapen en kippen zullen er tegen het jaar 2050 volgens Nostramasus niet meer zijn. Vanaf het midden van de 21ste eeuw meent de ziener dat deze dieren niet langer zullen gefokt worden en dus praktisch uitsterven. Een paar stuks vee zal nog te bewonderen zijn in verblijven die op de huidige dierentuinen lijken. De Franse ziener gaat ervan uit dat de mens er tegen die tijd in zal geslaagd zijn op vlees gelijkende producten van planten te halen. Om kort te gaan: de boer zal zijn vlees zaaien en oogsten. Het zal mij benieuwen wie er gelijk zal krijgen. Groeten een varkens boer

Geplaatst door varkens boer, raalte

06 aug 2007 15:25

Of Ineke gelijk of ongelijk heeft, daar gaat het toch niet om. Kijk nou eens even goed wat ze ook zegt: jonge boeren zijn in staat om verder te kijken dan alleen naar het product dat zij van thuis uit kennen. Een jonge boer die goed in de smiezen heeft welke problemen en kansen rond de nieuwe landbouw zwermen, kan ook heel andere keuzen maken. Nieuwe landbouw vraagt nieuwe ondernemers, d.w.z. lui die wereldwijd voedsel kunnen maken voor steeds meer mensen, voedsel dat steeds milieuvriendelijker zal moeten zijn. Ga eens een paar uurtjes met een grasspriet tussen de tanden in zo'n schommelstoel zitten, voor mijn part bij de barbeque, en verbeeld je dan eens dat jij degene bent met het perfecte idee. Kassa ?

Geplaatst door Canjels, Roermond

05 aug 2007 15:32

Ineke je bent wel erg negatief over onze sector er zijn echt ook positieve punten b.v. de sate stokjes bij de barbecue de snitsels (jager of wiener) in de restaurants en eethuisjes de hamlapjes in de babi panga. de carbonaatjes op de barbecue. de speklapjes op de barbecue. de varkenshaas met champignonsaus de parmaham bij het diner of onbijt. de plakjes ham onder het ei bij de uitsmijter. de leverworst bij de hapjes de rookworst bij de boerenkool en zuurkool. Kortom kunnen we dit missen nee|||| Dit is cultuur van de bovenste plank.

Geplaatst door Rikus , Drenthe

04 aug 2007 20:58

Volgens mij Ineke heb je er niet heel lang over na gedacht. zet eens een vegetari?r en een niet vegetari?r naast elkaar, dan schrik je er vast van als je ziet hoe slecht de vegetari?rs er uit zien, dus zo slecht zijn dierlijke producten niet. Dus als je wat wilt bikken moet je de boer vooral niet laten stikken!!!! Wees blij dat er nog boeren zijn, anders was het hier een grote wildernis, en dan begin je weer te zeuren over de muggen....

Geplaatst door Riemer, Ferwerd

04 aug 2007 13:00

Het stoort mij dat mensen het consumeren van vleesproducten en daarbij ook de zuivelproducten vanuit hun eenzijdige principes proberen (soms radicaal)te ontmoedigen. In de landbouw en het buitengebied horen (productie)dieren (vee) thuis. Het nuttigen van vleesproducten en zuivel mag dan ook. Het is de gewoonste zaak dat agrari?rs nu duurzaam en diervriendelijk gaan ondernemen. Dit misschien met kleinere veestapels en minder C02 uitstoot. De nieuwe boer als rentmeester en natuurbeheerder van een duurzaam en leefbaar buitengebied. De consument (al is dat nu nog pril) vraagt daar ook om. Als er goed met vee wordt omgesprongen is er niks aan de hand. En mogen we de producten van het vee ook gebruiken. We moeten oppassen dat radicale zogenaamde diervriendelijke urbans een buitengebied voor ogen hebben zonder vee. Deze dieren valt toch niks te verwijten? Ik ben v??r duurzame en diervriendelijke landbouw. U toch ook? In de AH of andere supers kunt u zelf kiezen tussen dieronvriendelijke of duurzame en zelfs biologische producten. Help de boer en zijn vee in plaats van een strijd te voeren tegen ze.

Geplaatst door Joep, Zutphen

04 aug 2007 04:49

ineke probeer eens een reactie te schrijven met behulp van feiten en zonder beweringen!

Geplaatst door arend, canada
Laatst gewijzigd door Ineke op za sep 01, 2007 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Corrupted

Re: Reactie op de website van het Argrarisch dagblad

Bericht door Corrupted »

Ineke schreef:
Volgens mij Ineke heb je er niet heel lang over na gedacht. zet eens een vegetari?r en een niet vegetari?r naast elkaar, dan schrik je er vast van als je ziet hoe slecht de vegetari?rs er uit zien, dus zo slecht zijn dierlijke producten niet.

In de landbouw en het buitengebied horen (productie)dieren (vee) thuis. Het nuttigen van vleesproducten en zuivel mag dan ook.
Haha, en dan tegen jou zeggen dat je geen feitelijke argumentatie voert :)

Anna

Bericht door Anna »

ik word z? moedeloos van dit soort reacties :cry:

mensen weigeren vaak om na te denken en met een ?cht weerwoord te komen ("in de agrarische sector horen productiedieren, dus mogen we ze opeten"...???)

de moed zakt mij echt in de schoenen...

zijn er hier mensen die wel eens een positieve reactie op hun veganisme krijgen?

Ineke

Bericht door Ineke »

Het had erger gekunt, een of twee vielen nog wel mee.:wink:
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle »

ik zou dat echt niet kunnen zo discussieren met dat soort mensen. ik kan daar alleen maar heel boos v. het is heel moeilijk om andere mensen te overtuigen of een kijkje te laten nemen in jou manier v denken en voelen terwijl zij exact het tegenovergestelde denken of voelen. het is alsnog wel belangrijk dat dat gebeurt.

Theo

Bericht door Theo »

Fontanelle schreef:ik zou dat echt niet kunnen zo discussieren met dat soort mensen. ik kan daar alleen maar heel boos v. het is heel moeilijk om andere mensen te overtuigen of een kijkje te laten nemen in jou manier v denken en voelen terwijl zij exact het tegenovergestelde denken of voelen. het is alsnog wel belangrijk dat dat gebeurt.
word. het is ook erg moeilijk. als journalist en - nog meer- docent doe ik eigenlijk niets anders dan dat. het is sowieso voor de meeste mensen moeilijk om niet te objectiveren (of om de negatieve dialectiek toe te passen zoals adorno het zo mooi zou zeggen). gebeurt hier op het forum ook heel erg sterk. een medium doet iets fout, dus is de alle media fout. ik ben het inmiddels zo gewend om constant te maken te hebben met dat soort manieren van redeneren dat het me weinig meer doet. dat is ook niet goed, bedenk ik me nu.

ach ja, de strijd tegen de objectivering - de basis ook van hoe we met dieren omgaan - gaat voor mij in ieder geval onverminderd door.

Plaats reactie