Veganistisch stel hongerde baby dood

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

VEMP

Re: Veganistisch stel hongerde baby dood

Bericht door VEMP »

Dave schreef: Niets, maar dat stelde de aanklager ook vast.
Dus heeft veganisme noemen geen enkele relevantie.

veglife
Leefwijze: veganist

Bericht door veglife »

Dennis schreef:er van uitgaande dat ze ook bv gaf, dan zou je toch raar opkijken als je kind staads lichter wordt. Mijn dochtertje was 1900 gr bij haar geboorte en dat is klein! ik vind het vreemd.

Verder kan ik kort zijn over bv: ik vind het normaal dat dit optie 1 is. lukt het echt niet dan zoek je naar alternatieven. en die hangtieten krijg je uiteindelijk toch wel.
Onze dochter was ook tamelijk licht en toonde allergische reacties. We hebben na een dik jaar besloten om haar vegetarisch op te voeden en dat gaat tot op heden goed. Wel merken we dat ze eerder naar het veganistische neigt, met avondeten, dan naar het vegetarische.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Als je merkt dat je zwanger bent, ga je toch naar de huisarts of di?tiste of kraamvrouw of de NVV of weet ik veel wie om informatie te vragen over hoe je je kind het beste kunt voeden? Info over voedingsstoffen enzo, vooral voor baby's, lijkt me echt geen overbodige luxe. Daar houd je je als zorgzame ouder toch mee bezig? (lijkt mij dan).

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

En de huisarts zegt: als je geen vlees eet, of geen melk drinkt ben je geen goede moeder.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik bedoel dus: informatie inwinnen. Als je huisarts een kortzichtige lul is, doe je dat bij iemand anders (ik noemde in het rijtje ook de NVV...)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

En wat ik bedoel is: dat ik kan snappen dat mensen zich terugtrekken als ze eerst 10 x negatief zijn benaderd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Er is anders genoeg informatie te vinden bij verenigingen voor vegetari?rs en veganisten en op internet, ik vind het raar dat ze daar niet gezocht hebben. Van een gewone huisarts weet elke veganist dat hij zal zeggen dat het kindje vegetarisch of omnivoor opgevoed moet worden.

Dave

Re: Veganistisch stel hongerde baby dood

Bericht door Dave »

VEMP schreef: Dus heeft veganisme noemen geen enkele relevantie.
In de link van Alex kun je het lezen:
De aanklager betoogde dat ze het kind gewoon verwaarloosd hadden en dat ze het veganisme als schild gebruikten om strafvermindering te krijgen. Hij zei ook verder dat er met veganisme niets mis was en dat het vonnis ook geen aanklacht tegen het veganisme was.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Mijn zus is vegetarisch en ze heeft een kindje van 8 maanden. De dokter heeft het altijd heel positief gezien dat mijn zus vegetarisch is en kreeg zelfs een dieet mee om te zorgen dat ze alles binnen zou kijgen (in dit dieet moest zij zelfs minderen in zuivel producten en mocht ze niet meer dan 1 ei in de week eten).
Verder heeft haar kindje tot 6 maanden echt alleen maar borstvoeding gehad verder niets.. en ze is kern gezond, nooit te dun of te dik geweest.

Soms was het wel zo dat het even prikte zei ze als ze haar kindje net aanlegde. Ik neem aan dat je wel alles zult doen voor een gezonde baby, het lijkt me dat borstvoeding geven dan wel het beste is wat je kunt doen voor je kindje (als het mogelijk is). Hoevaak er wel niet op het internet word gewaarschuwd op alle soja sites ivm soja melk en baby's :S.

sunshine
Contacteer:

wat een bulshitt

Bericht door sunshine »

Framboos schreef:Niet alleen dat. Ze krijgen te veel phyto-oestrogenen binnen.

sunshine
Contacteer:

niet tegen you

Bericht door sunshine »

Ik heb het tegen Kiwi, met als je kinderen te vroeg soya geeft dat ze dan negatieve verscheinselen gan vertonen. Hoe weet zij dat nou eigelijk>??En WIE HEEFT JULLIE DIE FALSE INFORMATIE NOU INGELICHT??Mensen??

Kom wat een achterstand lopen jullie toch???Weet je warom ik dit zeg, zodat julie weten dat er families zijn die hun kinderen het gezondst op het veganistische manier hebben opgevoed!

xmarloesx schreef:Mijn zus is vegetarisch en ze heeft een kindje van 8 maanden. De dokter heeft het altijd heel positief gezien dat mijn zus vegetarisch is en kreeg zelfs een dieet mee om te zorgen dat ze alles binnen zou kijgen (in dit dieet moest zij zelfs minderen in zuivel producten en mocht ze niet meer dan 1 ei in de week eten).
Verder heeft haar kindje tot 6 maanden echt alleen maar borstvoeding gehad verder niets.. en ze is kern gezond, nooit te dun of te dik geweest.

Soms was het wel zo dat het even prikte zei ze als ze haar kindje net aanlegde. Ik neem aan dat je wel alles zult doen voor een gezonde baby, het lijkt me dat borstvoeding geven dan wel het beste is wat je kunt doen voor je kindje (als het mogelijk is). Hoevaak er wel niet op het internet word gewaarschuwd op alle soja sites ivm soja melk en baby's :S.

-gebruikergewist-

Re: niet tegen you

Bericht door -gebruikergewist- »

sunshine schreef:Ik heb het tegen Kiwi, met als je kinderen te vroeg soya geeft dat ze dan negatieve verscheinselen gan vertonen. Hoe weet zij dat nou eigelijk>??En WIE HEEFT JULLIE DIE FALSE INFORMATIE NOU INGELICHT??Mensen??

Kom wat een achterstand lopen jullie toch???Weet je warom ik dit zeg, zodat julie weten dat er families zijn die hun kinderen het gezondst op het veganistische manier hebben opgevoed!
Huh? :roll:
Dat weet zij omdat dat gewoon algemeen bekend is. Kijk hierbijvoorbeeld maar eens (of typ zelf gewoon een keer soja-allergie + baby in in Google).
Je ziet mij nergens beweren dat je kinderen niet op een gezonde manier veganistisch kunt opvoeden, alleen dat je ze het eerste jaar geen soja moet geven.

Over achterstand gesproken... :roll:
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op vr mei 11, 2007 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Re: niet tegen you

Bericht door Framboos »

sunshine schreef:Ik heb het tegen Kiwi, met als je kinderen te vroeg soya geeft dat ze dan negatieve verscheinselen gan vertonen. Hoe weet zij dat nou eigelijk>??En WIE HEEFT JULLIE DIE FALSE INFORMATIE NOU INGELICHT??Mensen??
Ik denk wel dat het mensen waren ja. En je hoeft niet te schreeuwen.

Dave

Bericht door Dave »

Het is idd zo dat als je baby's te vroeg sojamelk of koemelk geeft dat ze een verhoogde kans (dus niet altijd) hebben om op latere leeftijd daar een allergie voor te ontwikkelen. Moedermelk is het beste voor een baby. Het is ook helemaal melk op maat voor die baby.
En ik denk idd ook dat deze info van mensen komt.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Ik eet ook vegan ?n ik geef nog borstvoeding aan mijn 7 maanden oude zoontje. Hij krijgt er sinds een maand of 2 fruit en sinds kort ook groente bij. Ik zat er alleen een beetje mee wat ik hem nou toch moest geven als ik met hem op stap ben en om hem uit een bekertje te leren drinken. Toen vond ik die Alpro Soja voor kinderen (vanaf 1 jaar, zitten extra ijzer en b-vitamines in...) en die geef ik hem zo nu en dan, en ik gebruik het ook wel om pap van te maken. Ik heb dit keurig op het consultatiebureau gemeld bij de kinderarts en ze had (zowaar) geen commentaar hierop. Volgens mij moet dit gewoon kunnen, want er is ook zuigelingenmelk vanaf de geboorte op sojabasis. Sterker nog, als je geen borstvoeding geeft kun je alleen kiezen uit koemelk of sojamelk. Dan moet het toch ook geen kwaad kunnen dat ik zo nu en dan die sojamelk geef? Jakkes, nu ben ik weer bang dat ik hem een allergie aandoe...

Framboos

Bericht door Framboos »

Esther A schreef:Ik eet ook vegan ?n ik geef nog borstvoeding aan mijn 7 maanden oude zoontje. Hij krijgt er sinds een maand of 2 fruit en sinds kort ook groente bij. Ik zat er alleen een beetje mee wat ik hem nou toch moest geven als ik met hem op stap ben en om hem uit een bekertje te leren drinken. Toen vond ik die Alpro Soja voor kinderen (vanaf 1 jaar, zitten extra ijzer en b-vitamines in...) en die geef ik hem zo nu en dan, en ik gebruik het ook wel om pap van te maken.
Ik wil je verder ook niet bangmaken ofzo, maar er staat niet voor niets 'vanaf 1 jaar op'. Kun je pap niet gewoon met water aanmaken, evt met (gekookte!) perziken of peren erdoor voor de smaak?
Ik heb dit keurig op het consultatiebureau gemeld bij de kinderarts en ze had (zowaar) geen commentaar hierop. Volgens mij moet dit gewoon kunnen, want er is ook zuigelingenmelk vanaf de geboorte op sojabasis. Sterker nog, als je geen borstvoeding geeft kun je alleen kiezen uit koemelk of sojamelk.
Maar 'op sojabasis' is iets anders dan sojamelk. Net zoals 'formula' iets anders is dan koemelk. Misschien kun je eens zoeken naar 'formula' op sojabasis?

In Vive le Vegan! staat trouwens een voedings-introductieschema voor vegan baby's (van een dokter, en haar kids zijn er mee opgevoed). Als je wilt, wil ik die wel een keer (over twee of drie weekjes) voor je inscannen (of je kunt 'm hier voor iets minder dan 9 pond kopen, en dat is verder echt een geweeeldig kookboek).

Edit: maar ik denk niet dat als je het zo af en toe gebruikt (sowieso niet binnen vier dagen nadat hij het gehad heeft), je baby gelijk een enorme allergie krijgt ofzo...

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Dat denk ik ook niet hoor, maar toch. Vroeger (mijn oudste kinders zijn inmiddels 21 en 20) mochten ze gewoon al yoghurt na een maand of 5, ik heb het vanmorgen nog nagekeken in de groeiboekjes van het cb. Ik mocht ze na een half jaar ook pap geven van halfvolle melk...
In het boekje van tegenwoordig staat dat je na 6 maanden pap mag geven van 'opvolgmelk', dat is dus aanmaakpoeder op melk of sojabasis. En ook yoghurt! Maar de reden waarom je nog geen gewone melk mag geven is niet vanwege het evt. opbouwen van een allergie, maar vanwege het te hoge eiwit- en zoutgehalte en het te lage ijzergehalte voor kleine kinderen. De Alprosoja voor kinderen heeft juist al die gehaltes aangepast, vandaar dat het me wel goed leek om het zo af en toe eens te geven...
De opvolgmelk op sojabasis is wel te krijgen hoor, maar zo'n blik kost ?20 en is maar 3 weken houdbaar. Om nou voor die paar keer dat hij het krijgt elke 3 weken zo'n blik te kopen en meer dan de helft weg te gooien vind ik nogal duur.
Maar volgens mij is dit nogal off topic :? .

Framboos

Bericht door Framboos »

Esther A schreef:Maar de reden waarom je nog geen gewone melk mag geven is niet vanwege het evt. opbouwen van een allergie, maar vanwege het te hoge eiwit- en zoutgehalte en het te lage ijzergehalte voor kleine kinderen. De Alprosoja voor kinderen heeft juist al die gehaltes aangepast, vandaar dat het me wel goed leek om het zo af en toe eens te geven...
Ik dacht dat het ook te maken had met de grootte van de eiwitten (kan dat?).

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Ik moet volgende week naar het cb en dan zal ik het eens uitgebreid vragen (als ze daar tenminste verstand van hebben :wink: ).

Dave

Bericht door Dave »

Het heeft te maken dat de kans bestaat dat een babydarmpje van een baby jonger dan 1 jaar nog niet volgroeid is waardoor ook grotere eiwitten de darmwand kunnen passeren en in het bloed kunnen komen.
Het lichaam ziet deze eiwitten als lichaamsvreemd waardoor antistoffen aangemaakt worden. De baby moet er natuurlijk wel aanleg voor hebben en het kan zowel acuut een allergische reactie zijn als op latere leeftijd.

Maar vraag het idd nog even na.

Misschien kun je deze pdf uitprinten en meenemen en aan hen voorleggen of het allemaal klopt.

http://www.mandypijl.nl/ovn_01_Moedermelk.pdf

Edit:
Hier nog een interessante link over een uitslag van een onderzoek van de AAP over soja formules voor zuigelingen:
http://aappolicy.aappublications.org/cg ... /1/148.pdf

Komt er op neer dat soja isolaat formules veilig te gebruiken zijn in ieder geval voor zuigelingen vanaf twee maanden en hoger dan 1800 g dus niet voor te vroeg geboren baby's tussen de 1500 en 1800 g. Er zijn geen gegevens bekend voor zuigelingen beneden 1500 g.
Laatst gewijzigd door Dave op ma mei 14, 2007 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie