Bio-industrie dringt zuivel op aan jeugd

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » wo apr 18, 2007 16:58

Morgenochtend komt Rolf van Llinke Soep Radio naar Winterswijk voor een interview. Ik zou o.a. daarvoor wel willen weten hoeveel subsidie de zuivelindustrie ontving het afgelopen jaar of het jaar daarvoor. Ik heb hier alleen de cijfers van 2004. Zo ook de cijfers van hoeveel er doeor het Productschap Zuivel uitgegeven werd aan promotie? Heeft iemand toevallig een link naar deze cijfers?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo apr 18, 2007 18:52

De website van productschap zuivel is offline op dit moment en daar zijn nu net de jaarverslagen te lezen over 2006waar dit in moet staan.
http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... /deel5.pdf
of
http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... erslag.pdf

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo apr 18, 2007 18:53

Ik heb even gezocht:

EU-subsidies voor Zuivel:
(In miljoen euro)
2003 656,9
2004 598,4
2005 529,1

Zuivel
De totale steun aan de zuivelsector laat een significante afname zien over de afgelopen drie jaar. Vooral de exportrestituties nemen af en naar verwachting zal die trend zich de komende jaren voortzetten, mede met het oog op de verwachte afspraken over de uitfasering van exportrestituties in het kader van de onderhandelingen in de WTO. De inkomenssteun stijgt als gevolg van de hervormingsafspraken. Ook deze trend zal zich de komende jaren voortzetten. De interventieprijzen voor boter en magere melkpoeder lopen fors terug. De melkpremie bedraagt in
2006 3,55 euro per ton.

Bron: http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=12894
en dan pagina 3 van pdf-bestand.

marjan

Bericht door marjan » wo apr 18, 2007 21:27

Okee, dank je voor deze info. Ik zocht eigenlijk naar Nederlandse cijfers. Zo weet ik dat in 2004 er 22 miljoen sucsidie ontvangen is door de zuivelindustrie en 10 miljoen euro uitgegeven werd door het Procuctschap Zuivel aan promotie!

Zijn er verder nog dingen die naar jullie idee echt gezegd moeten worden over deze Campina-actie? Of bepaalde dingen die ik er echt bij moet noemen als ik het toch op radio 1 mag vertellen?

Joop

Bericht door Joop » do apr 19, 2007 7:34

marjan schreef:Okee, dank je voor deze info. Ik zocht eigenlijk naar Nederlandse cijfers. Zo weet ik dat in 2004 er 22 miljoen sucsidie ontvangen is door de zuivelindustrie en 10 miljoen euro uitgegeven werd door het Procuctschap Zuivel aan promotie!

Zijn er verder nog dingen die naar jullie idee echt gezegd moeten worden over deze Campina-actie? Of bepaalde dingen die ik er echt bij moet noemen als ik het toch op radio 1 mag vertellen?
Waarom een minister zich voor een commercieel karretje laat spannen?!

(zal na de ambttermijn wel een mooi baantje voor haar in het verschiet liggen).

marjan

Bericht door marjan » do apr 19, 2007 9:01

Dick schreef:De website van productschap zuivel is offline op dit moment en daar zijn nu net de jaarverslagen te lezen over 2006waar dit in moet staan.
http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... /deel5.pdf
of
http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... erslag.pdf
De website is weer in de lucht maar wat een brij aan cijfers. Ik weet niet of ik hier snel relevante dingen in kan vinden :(

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do apr 19, 2007 9:08

Zo te zien is er 7,7 miljoen euro uitgegeven aan promotie en 55 miljoen euro ontvangen aan subsidies.
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op do apr 19, 2007 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.

marjan

Bericht door marjan » do apr 19, 2007 9:09

Okee, het produktschap Zuivel gaf in 2006 7,7 miljoen euro uit aan promotie van melkgebruik in NL. Dat is ??n.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do apr 19, 2007 9:10

Dat zeg ik net. :?
Ik ben nog gek ook dat ik me weer druk zit te maken over NVV-gerelateerde dingen...
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op do apr 19, 2007 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.

marjan

Bericht door marjan » do apr 19, 2007 9:13

Kiwi schreef:Dat zeg ik net. :? Negeer je mijn berichten hier nu ook al?
Toen ik dit postte stond je bericht er nog niet. Bedankt dat je meehelpt om dit even snel na te kijken!

marjan

Bericht door marjan » do apr 19, 2007 10:25

Rolf van Llinke Soep Radio is al weer weg. Het ging allemaal wel razendsnel en mijn verhaal wordt teruggeknipt tot zo ongeveer ??n ? anderhalve minuut. Hmmm... Toch denk ik wel dat het een goede uitzendig wordt morgenavond om 20.00 uur. Hij heeft opnames op een basisschool in Hoofddorp gemaakt en is bij een alternatieve arts geweest die ook uitgelegd heeft dat zuivel ongezond is. Nu was hij dus bij mij en morgenochtend heeft hij een afspraak met de directeur van Campina om te vragen wat die van al die tegengeluiden vindt.

Ik heb in elk geval verteld dat de NVV er pertinent op tegen is dat basisschoolkinderen gesuggereerd wordt dat zuivel gezond is omdat zuivelgebruik slecht is voor mens, dier en milieu. Dat ik ook niet zou weten waarom je dieren zou gebruiken als er genoeg gezondere en minder belastende alternatieve voedingsmiddelen zijn. In wat voor plantaardige produkten calcium voorkomt. Ook dat het me tegenvalt dat minister Gerda Verburg zich voor dit commerciele karretje laat spannen. Dat ik de zuivelpromotie als puur commercieel verhaal zie wat dus niet ten goede komt aan mens, dier en milieu. En ook nog iets over die enorme subsidie gezegd die de zuivelindustrie krijgt. Zoiets. Ben benieuwd wat ze er van maken...

marjan

Bericht door marjan » vr apr 20, 2007 17:42

Brrr, nog 1 uur en 23 minuten. Wel spannend!

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr apr 20, 2007 19:00

Nog 5 minuten, ik ga luisteren. :lol:

Mocht je ook nog de groetjes doen?

marjan

Bericht door marjan » vr apr 20, 2007 19:01

Nee, ik mocht maar heel weinig zeggen :(

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr apr 20, 2007 19:46

Het was inderdaad weinig en heel kort, de tijd die jij kreeg toebedeeld. De programmamaker heeft het handig ingedeeld, 2 voorstanders en 2 tegenstanders aan het woord laten. Maar je hebt de boodschap duidelijk overgebracht en hopelijk mensen aan het denken gezet. Je hebt het veganisme weer prima onder de aandacht gebracht. Heel goed Marjan!! (y)

marjan

Bericht door marjan » vr apr 20, 2007 20:40

Aan: jeugdjournaal@nos.nl

Ik wil vertellen dat mek drinken niet goed voor je is

Hallo jeugdjournaalmensen,

Ik ben Dani?l Tuk en ben 10 jaar (bijna 11). Ik woon in Winterswijk.

Ik ben al bijna mijn hele leven veganist en ben tegen het gebruiken van dieren. We kunnen best wel zonder dieren gezond en fijn leven vind ik. Ik ben ook boos omdat de melkfabriek Campina aan kinderen van mijn leeftijd heel veel gratis koeiemelk gaat geven op school. Melk is niet goed voor je en melk geven aan mensen is ook niet fijn voor dieren en slecht voor het milieu. Je kunt veel beter andere dingen eten en drinken om gezond te blijven. Ik eet alleen maar dingen van planten en ben hartstikke gezond. Ik wil ook best wel in het jeugdjournaal hierover komen vertellen. Het is ook juist slecht voor je botten om koeiemelk te drinken en melk is voor kalvjes!!!!!

Groetjes
Dani

marjan

Bericht door marjan » ma apr 23, 2007 16:26

Daniel is vandaag gebeld door het jeugdjournaal. Ze willen wel iets met hem en zullen morgen opnieuw contact proberen te leggen! Spannend!!!

ingenting

Bericht door ingenting » ma apr 23, 2007 18:55

:D
La maquereau des petits g?teaux (h)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma apr 23, 2007 20:16

marjan schreef:Daniel is vandaag gebeld door het jeugdjournaal. Ze willen wel iets met hem en zullen morgen opnieuw contact proberen te leggen! Spannend!!!
:cheerie:

Zeg je het als ie ook echt op tv komt ofzo??

marjan

Bericht door marjan » ma apr 23, 2007 20:17

tuurlijk!

Plaats reactie