Vanavond ketnet/canvas 21.55 uur - Temple Grandin

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Vanavond ketnet/canvas 21.55 uur - Temple Grandin

Bericht door Rick » zo dec 03, 2006 19:11

Wetenschappelijk programma over de autistische Dr. Temple Grandin.
In de op een na laatste Vega heb ik een artikeltje geschreven over de moraal bij dieren. Dit ging voornamelijk over Frans de Waal, maar ik noemde daarin ook het boek Denken als de dieren van Temple Grandin. Ik vond dit een zeer interessant boek. Grandin is geen vegetarier of veganist, maar haar ideeën over het denken van dieren kunnen volgens mij van belang zijn voor dierenrechten.

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Bericht door Rick » ma dec 04, 2006 10:15

Ik heb het gisteravond bekeken. Vast niet iedereen zou denk ik zo enthousiast geweest zijn over haar. De helft van de Amerikaanse slachthuizen werkt met een systeem dat zij heeft ontwikkeld. (wel een verbetering voor de dieren). Toch vond ik het erg interessant en zou ik iedereen nog steeds haar boek Denken als de Dieren aan willen raden.
De documentaire gisteren liet in beeld ongeveer zien wat ze in hoofdstuk 1 van het boek zegt.

Kort gezegd haar boek: Ze is autistisch en volgens haar lijkt haar denken (als autist zijnde) veel meer op dat van dieren dan van mensen (niet volledig gelijk). Doordat zij min of meer haar omgeving net zo ervaart als een dier, kan zij zich veel beter inleven in dieren dan andere mensen. Vandaar ook de verbeteringen voor slachthuizen: een papiertje op de grond, een trui over een hek, een schaduw op de grond, het kan er allemaal voor zorgen dat koeien niet door willen lopen. Een ander voorbeeld van haar is dat er ergens een compleet nieuw slachthuis was gebouwd, maar de koeien waren niet naar binnen te krijgen. Zij werd ingeschakeld en zag dat het te donker was. Koeien zijn bang voor iets dat donker is. Ze deed een schuurdeur aan de andere kant open waardoor het binnen licht werd. Nadat ze dat gedaan had, liepen de koeien zonder tegenstribbelen naar binnen. Ze is overigens niet alleen met slachthuizen bezig, ze helpt ook bij andere dieren als paarden, honden en dierentuindieren.
Gisteren zei ze in het programma dat ze geen idealist was, ze was gewoon heel praktisch bezig. Vond ik op de een of andere manier wel grappig dat ze dat zei.
Ik zou hier nog een hele hoop over kunnen vertellen. Ik vind haar onderzoek heel erg interessant. Het geeft inzicht over het denken van dieren, die ik erg aannemelijk vind.
Heeft iemand anders haar boek wel eens gelezen?

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Temple Grandin

Bericht door Wildflower » ma dec 04, 2006 23:18

Gisteren ook gekeken. Ik had van haar gehoord doordat in de laatste 'Leven' (NVB) een recensie van haar boek stond. Mijn interesse werd vooral gewekt door het feit dat zij haar brood verdient met het adviseren van slachthuizen. Ook na het zien van de documentaire heb ik hier nog een erg dubbel gevoel over. Natuurlijk zijn het verbeteringen voor de dieren, maar als je zo van koeien beweert te houden en ze denkt te begrijpen, waarom doet het dan geen pijn als je weet dat ze massaal worden afgeslacht? Wel positief vind ik dat het verhaal van Temple weer eens aantoont dat niet-menselijke dieren en menselijke dieren meer verwantschap hebben dan veel mensen graag geloven.

Plaats reactie