Milouska Meulens

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Milouska Meulens

Bericht door Brent » do mei 31, 2018 21:47

Milouska Meulens van het programma Vroege Vogels is veganist en liet zich voor een heel akelig karretje spannen, namelijk het frame van het vermaledijke Voedingscentrum dat veganisten en zelfs vegetariers "heel snel tekorten oplopen".
Het was daarnet te zien op 3 Doc en heet 'Boter, Kaas noch Eieren'.

Nou was Milouska wat slordig geweest door te weinig B12 te slikken merk je tegen het einde van het programma, maar zie hoe ze in feite geframed wordt door mensen die veganisme afschilderen als fanatiek, drammerig, gevaarlijk voor kinderen en volwassenen. Ik schrok echt dat ze zich hier voor heeft laten lenen.
Zij heeft gewoon de pech dat ze blijkbaar in haar directe entourage nauwelijks vegans heeft waar ze gewoon relaxt samen mee kan eten en ideeen op doen.

https://www.npo.nl/3doc/31-05-2018/BV_101388050
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Pim
Leefwijze: veganist

Re: Milouska Meulens

Bericht door Pim » vr jun 01, 2018 10:03

Ik vond het een onprettig in elkaar gezet programma. Ze lieten bijvoorbeeld heel vaak stiltes vallen etc. Ik snap dat ze een beetje willen laten zien dat het niet heel gemakkelijk is. Maar ik vond dit niet echt op een nette manier gedaan.
Daarbij vond ik dat er voor het programma te weinig onderzoek was gedaan door de makers. Zo had ik het wel leuk gevonden als ze de bloedwaardes van een niet veganist vergeleken hadden.
En als je als B12 instituut met uitspraken komt over veganisten kom dan ook even met getallen X% van de mensen die hier komt is veganist. Maar ik denk dat het niet de bedoeling van het programma is om te laten zien dat veganisme gezond is.

Ben benieuwd wat Milouska van het programma vind.

Morality
Moderator

Bericht door Morality » vr jun 01, 2018 11:05

In het begin vond ik het opvallend dat de mensen op straat niet zeggen dat ze niet weten wat veganisme is. Ook dacht ik vooral dat Milouska medestanders nodig heeft. Ik was daarom blij met de gesprekken die ze bij Felixoord voerde.

Daarna ging het helaas weer snel de verkeerde kant op, het programma heeft een hele negatieve aanpak gebruikt en het leek alsof Milouska met een interventie overtuigd moest worden dat ze verkeerd leeft. Lang wordt de indruk gewekt dat veganistisch leven te extreem en ongezond is. Aan het eind wordt pas aangegeven dat ze structureel vitamine B12 kan innemen, maar er wordt niet aangegeven hoeveel je moet innemen om gezond te leven als veganist.

Het einde vond ik helemaal jammer, dat Milouska zegt dat ze denkt door het aanvullen van de vitamines vanzelf wat lichter in karakter te worden en niet meer te vallen over misschien een enkel keer een eitje en dat ze zo een happy vegan kan worden. Ze wilt met het programma iets positiefs bereiken (zie ook https://www.nporadio1.nl/homepage/9853- ... -belang-is en http://www.greenpeace.nl/2018/Opiniestu ... s-te-eten/), maar door dat einde lijkt het alsof het programma haar juist minder veganistisch heeft gemaakt (het verkeerde voorbeeld om te volgen).

Brent

Bericht door Brent » vr jun 01, 2018 13:10

Pim schreef:
vr jun 01, 2018 10:03
Ben benieuwd wat Milouska van het programma vind.
Ik heb het haar gevraagd en ze leek zich helemaal niet bewust van het negatieve framen (is ze wat naief?) of ze zei er nauwelijks iets op.
Dat dit negatieve framen heel bewust gedaan is kun je ook goed merken aan de onheilspellende muziek die onder het deel van het programma gezet is waar de meeste nadruk kwam op dat ze "verkeerd" bezig zou zijn.
Ik ben nog steeds pissig als ik erover denk, terwijl ik zelf helemaal geen al te principiele veganist ben.
Laatst gewijzigd door Brent op vr jun 01, 2018 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jun 01, 2018 14:46

Opmerkelijk hoe veganisme door tegenstanders telkens wordt neergezet als puur een gevoelskwestie. Er zitten ook hele rationele aspecten aan, vooral met oog op de toekomst. Ik denk eigenlijk dat het vooral vleeseters zijn die emotionele argumenten gebruiken voor hun hardnekkige gewoonten, net verstokte rokers. Dit soort programma's hebben aardig wat invloed op publieke opinie. Ik vraag me dan altijd af wie het vuurtje gestart heeft. Het lijkt erop dat de veganisten de komende jaren helaas nog defensief moeten blijven voeren.
Brent schreef:
do mei 31, 2018 21:47
mensen die veganisme afschilderen als fanatiek, drammerig, gevaarlijk voor kinderen en volwassenen.
Wat zou deze mensen toch motiveren om zoveel tijd te investeren in hun zaak tegen veganisme?

Wat me trouwens best irriteert is dat in media vrijwel altijd verzwegen wordt dat consumptiedieren B12 gevoerd krijgen en vleeseters dus indirect nog steeds B12 supplementen consumeren. Natuurlijk wel begrijpelijk, immers gaat het altijd populaire B12-argument dan niet meer op.
:govegan:

Brent

Bericht door Brent » ma jun 04, 2018 20:35

Rorrim schreef:
vr jun 01, 2018 14:46
Wat zou deze mensen toch motiveren om zoveel tijd te investeren in hun zaak tegen veganisme?
Er zit natuurlijk wel een grote vet verdienende voedingssector op de achtergrond met overal invloed die helemaal niet zit te springen om dalende verkopen in eigen land.
Veganisme is bovendien hip aan het worden in bepaalde steden, dus dat ze daar tegenin willen gaan hangen snap ik op zich wel.
En Nederland is echt een land van de sekten, iedereen wil heel graag afgeven op de andere groep.

Pim

Bericht door Pim » di jun 05, 2018 12:46

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di jun 05, 2018 17:04

Brent schreef:
ma jun 04, 2018 20:35
Er zit natuurlijk wel een grote vet verdienende voedingssector op de achtergrond met overal invloed die helemaal niet zit te springen om dalende verkopen in eigen land.
Inderdaad. Ergens is het best grappig hoe vurig allerlei carnivore schapen een mening nablaten die niet eens hun eigen is (al zullen ze het niet toegeven of zelfs beseffen).

Jullie mogen gerust zijn dat zulke goedkope campagnevoering de opkomst van het veganisme niet zal tegenhouden.
:govegan:

Plaats reactie