Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ramona
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Ramona »

eerlijk gezegd denk ik niet dat je eraan ontkomt. (en dat is meteen het antwoord op het kulargument 'als jij het niet leuk vindt dan vier je het lekker niet'.). Hoe ga je een kind van 4 duidelijk maken dat hij/zij dat niet mag zeggen tegen andere kinderen? Ik denk dat ze het alsnog zeggen en dan heb je pas de poppen aan het dansen, helemaal als je beweegredenen voortkomen uit het feit dat je ZP racistisch vindt.
Ik heb overigens al bedacht dat ik mijn kinderen (die ik helemaal niet heb maar ok, misschien komt dat nog) puur hierom op een internationale school zal doen, daar doen ze niet aan Zwarte Piet, en dan kan ik ze ook gewoon vertellen dat dat niet echt is. Maar alsnog zullen kinderen hoogstwaarschijnlijk gebrainwasht worden door de maatschappij, ik kan me niet voorstellen dat er een kind is van 4 a 5 jaar in Nederland dat niet weet van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dat is wel en idee. Dat is mss een optie inderdaad. Anderzijds hoop ik dat er wat verandert binnen de scholen. En anders moeten er toch ouders mee beginnen.

Maar wellicht dat over enkele jaren een vegan school kunnen starten zonder deze flauwekul ;)

Ramona

Bericht door Ramona »

Lerares muziek, zang, Nederlands en Engels present.

(overigens zijn er best wat scholen in Amsterdam die niet aan Zwarte Piet doen)

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Ramona schreef:Ik heb overigens al bedacht dat ik mijn kinderen (die ik helemaal niet heb maar ok, misschien komt dat nog) puur hierom op een internationale school zal doen, daar doen ze niet aan Zwarte Piet, en dan kan ik ze ook gewoon vertellen dat dat niet echt is.
Dat wordt dan een flinke zak met geld mee nemen.
Gemiddeld zijn de kosten voor een internationale school volgens mij zo'n 10.000 euro per jaar per kind.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik ben nu twee berichtjes in mijn facebook tegen gekomen van mensen die het sinterkaasfeest graag in stand willen houden. Nav dit is ook hier de verontwaardiging weer een beetje aangewakkerd en stuur ik op dergelijke berichtjes het volgende:

Zwarte piet heeft op z'n minst een racistische oorsprong. En iedereen kan van alles ontkennen en voor sommigen is het misschien bijzaak, maar dat maakt het nog niet niet-racistisch. En ik zou zelf niet zo graag traditie in stand willen houden die zo met racisme te maken hebben. Soms moet je traditie wegflikkeren zodat je er morele vooruitgang kunt boeken. Vasthouden aan tradities is het aan de rem trekken van ontwikkelingen. Bovendien is dat hele feest een grote leugen en leer je kinderen dat liegen goed is en werk je materialisme en hebzucht in de hand, net de dingen die het leven afschuwelijk maken. Weg met die ouwe racistisch leugenachtige vent. Bedenk iets nieuws, bedenk iets wat wel hand in hand gaat met het goede leven. En om nog even te laten zien dat zwarte piet een racistische achtergrond heeft. Zie hier de overeenkomsten in dit schilderij uit 1740:

Hier achteraan zet ik de foto die Arthur eerder in dit topic postte.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Een van de mensen die op facebook meldde dat ze sinterklaas wilde behouden is mijn nichtje. Ik verwacht echter niet zulke reacties als Mystique heeft moeten verduren.
Eerder deze week heb ik dit bericht dus ook al bij iemand geplaatst en daar heb ik geen enkele reactie nog op gehad. :D
Het ziet er weer naar uit dat men mij in stilte gaat zitten haten :D.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik vind het punt over liegen tegen kinderen toch wel losstaan van het racisme-argument. Dat eerste is ongetwijfeld en heel interessante discussie, maar dat is misschien toch meer iets persoonlijks.
Ik ben ook bang dat mensen eerder in de verdediging zullen gaan als je het hele Sinterklaasfeest aanvalt in plaats van één problematisch aspect. Sommige lijken echt te denken dat er mensen zijn die gewoon graag hun feest van hen willen afpakken oid (zie bijv. 'Sinterklaasfeest moet blijven' facebookpagina). Niet dat je je mening niet mag delen natuurlijk, en ik hoop ook dat je geen nare reacties krijgt. Ik zou alleen graag wat vaker een gesprek over dit onderwerp zien waarin mensen zich niet meteen zo enorm aangevallen voelen...

Ramona

Bericht door Ramona »

Het probleem is volgens mij meer dat de aanval frontaal geopend wordt op een ieder die feiten aanhaalt over de racistische trekken aan Zwarte Piet. Het feit datwehier nog een discussie voeren over hoe het nou zit terwijl er ondertussen iemand met de dood bedreigd wordt\, dat is toch te erg voor woorden. Dat bijna he el Nederland dus de andere kant opkijkt en verder hysterisch onzin gaat uitkramen om maar Zwarte Piet te verdedigen, ipv dat men zich bekommert om de reacties die personen die hun mening uiten over Zwarte Piet naar zi ch geslingerd krijgen. Het liegen tegen je kind ding is wat dit betreft belangrijk omdat je dus mee MOET gaan werken aan een racistische traditie zodra je kind op school zi t. Je ontkomt er nauwelijks aan.

Het is echt een godvergeten schande dat er uit hoeken en gaten opeens blanke mensen aankomen kakken die de slavernij en de gevolgen daarvan ontkennen en belachelijk maken om Zwarte Piet maar goed te praten. Als ik nog 1x keer van iemand gejengel aan moet horen dat we in een maatschappij leven die niet naar ras ontplof ik denk ik echt. Hoe priviliged ben je als je dat denkt, en hoe priviliged ben je als je te lui bent om ipv hierover gewoon een fakking google search te doen te verwachten dat een donker iemand je het maar allemaal uit gaat leggen.

Ramona

Bericht door Ramona »

@rick, ik ben ook benieuwd. Hou je maar vast voor veel hysterie

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ramona schreef:@rick, ik ben ook benieuwd. Hou je maar vast voor veel hysterie
Nog geen reactie. Ik vermoed dat ik inmiddels een bepaalde reputatie heb ;)

Mystique

Bericht door Mystique »

Ramona schreef:Het probleem is volgens mij meer dat de aanval frontaal geopend wordt op een ieder die feiten aanhaalt over de racistische trekken aan Zwarte Piet.
En het extra domme is dat de voorstanders van Zwarte Piet enkel keihard in de aanval gaan, lopen te discussiëren met hoofdletters en uitroeptekens, maar dat er geen enkel feit tevoorschijn komt waarom ZP wél zou moeten blijven. Het enige wat ze blaten is dat het leuke kinderfeest verpest wordt en dat Sinterklaas moet blijven. Het bewijs dat ze meer blaten dan lezen, want het feest zelf is niet (echt) ter sprake geweest, enkel een onderdeel ervan, maar toch schieten ze uit hun vel alsof wij lopen te roepen dat het hele Sinterklaasfeest op de schop moet. Van mij mag dat ook wel, maar die discussie ga ik dan maar niet aan... :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik heb op Facebook gezegd dat het me vooral opvalt dat de discussie zo gemeen gevoerd wordt, en dat dat helemaal niet nodig is. Mijn nicht, die eerder een plaatje van 'Handen af van Zwarte Piet' gepost had, viel me bij en share-de het zelfs op haar pagina, zeggende, 'voor of tegen, waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?'.

Mijn visie is denk ik, dat alhoewel ik niet denk dat zwarte piet actief als racisme bedoeld is (tegenwoordig) of racisme veróórzaakt, het wel (zoals Rick zegt) voortkomt uit een tijd en een mindset waarin Zwarte Piet wel als 'slaaf' bedoeld was, en het idee dus racistisch te noemen is. Daarmee is het nu niet meer van deze tijd.

Ik zie bij de tegenstanders dat het verschil niet duidelijk gemaakt wordt tussen het zeggen dat het concept racistische is of racistische ondertonen heeft, en zeggen dat voorstanders racistisch zijn. Ik denk dat dat verschil duidelijker aangegeven moet worden want het kan deel vormen van de reden waarom voorstanders zo heftig reageren. Voorstanders zou ik zeggen; men probeert je niet een traditie af te nemen, maar die slechts te veranderen. Hoe belangrijk is het nou eigenlijk of zwarte piet helemaal zwartgesminckt is of wat roetstrepen heeft (en wellicht wat andere aanpassingen)?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona »

ZP houdt racisme in stand, door stelselmatig te ontkennen wat de ware aard van het beetje is en door te doen alsof het ok is om dingen die racistisch te zijn gewoon te blijven gebruiken want dat is gezellig. Dat is het probleem. Het is trouwens behoorlijk racistisch om als veelal blanke maatschappij naar de veelal donkere menigte die ZP als racistisch ervaart te zeggen dat je het het gewoon toch zo gaat vieren want je bedoelt het niet racistisch. De marginalized verliezen het zo altijd.

Verder leven we in een racistische maatschappij, maar mensen willen er niet aan (en ik heb nu echt al genoeg linkjes gegeven over wat institutioneel racisme is. Als we dat lezejn en dat concept snappem, snap je dat we allemaal, zonder enige uitzondering een beetje racistische dingen denken. Dus er is niets mis met de tegenstanders, de voorstanders kunnen het gewoon niet aan dat de maatschappij anders in elkaar zit dan zij denken (het stelselmatig negeren van het racisme als sociaal begrip)

Vooral racismschool is fantastisch, hoef ik het niet meer allemaal te doen, iemand heeft dat al voor me gedaan.
http://racismschool.tumblr.com/Racism:Definitions

http://www.kifkif.be/cult/racisme-is#.U ... yI.twitter
http://whiteseducatingwhites.com/

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Interessant is wel dat Wikipedia verteld dat volgens diverse 19e eeuwse verhalen Zwarte Piet dan wel echt een donkere bediende/(ex)-slaaf was, maar dat de rol van de Sint was dat deze hem vrijkocht danwel beschermde tegen blanke pesterijen.

Ik zou zowieso niet willen liegen tegen mijn kinderen, zeker niet zo onder peer pressure. Toen ik als kind hoorde dat de Sint niet bestond heb ik het ook meteen aan mijn nichtje (zelfde leeftijd) verteld. Die ging toen uithuilen bij haar ouders, waarop ik van mijn ouders op m'n kop kreeg omdat ik beloofd had het aan niemand te vertellen :P maar het is wel een beetje een mixed message die je zo krijgt! Mag je nou niet liegen of wel..? Maar het is echt te gek voor woorden dat het je wordt kwalijk genomen als je het niet doet...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique »

Renee1137 schreef:Toen ik als kind hoorde dat de Sint niet bestond heb ik het ook meteen aan mijn nichtje (zelfde leeftijd) verteld. Die ging toen uithuilen bij haar ouders, waarop ik van mijn ouders op m'n kop kreeg omdat ik beloofd had het aan niemand te vertellen :P
Whahaha, hier precies hetzelfde! Mijn nichtje en onze ouders waren er ook niet zo blij mee. Geweldig! :mrgreen:

Ramona

Bericht door Ramona »

http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YA ... e=youtu.be

1987, Sesamstraat, en Gerda vertelt hoe vervelend donkere mensen Zwarte Piet vinden.
16 jaar geleden, en nog steeds niets veranderd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ramona schreef:http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YA ... e=youtu.be

1987, Sesamstraat, en Gerda vertelt hoe vervelend donkere mensen Zwarte Piet vinden.
16 jaar geleden, en nog steeds niets veranderd.
Wow, Sesamstraat was zijn tijd ver vooruit! Ik heb nog niet eerder wat gepost in deze draad, maar ik ben het met je eens hoor. Het is een hele rare traditie en bijzonder ongastvrij naar niet-blanke Nederlanders (en dat terwijl je in je eigen geboorteland toch eigenlijk geen 'gastvrijheid' nodig zouden moeten hebben).
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Mystique schreef:
Renee1137 schreef:Toen ik als kind hoorde dat de Sint niet bestond heb ik het ook meteen aan mijn nichtje (zelfde leeftijd) verteld. Die ging toen uithuilen bij haar ouders, waarop ik van mijn ouders op m'n kop kreeg omdat ik beloofd had het aan niemand te vertellen :P
Whahaha, hier precies hetzelfde! Mijn nichtje en onze ouders waren er ook niet zo blij mee. Geweldig! :mrgreen:
:D Ha! Ja ik weet het nog precies. We waren op een familiedag en ik zei tegen m'n nichtje. "Hee, em, Sinterklaas bestaat niet. Maar het is niet erg, okee, want je krijgt nog steeds kadootjes." (dit illustreert hoe lekker praktisch ingesteld ik was :P). Mijn nichtje nam het goed op. Dacht ik. 's avonds in de auto naar huis is ze in tranen uitgebarsten. Mijn mama kwam later die avond bij mij op bed zitten om uit te leggen waarom het niet de bedoeling was dat ik dit doorvertelde. Alles wat ik kon denken was, "Wat is het probleem? Ik zei toch dat ze nog kadootjes kreeg??!"

:D

Dat Sesamstraat-filmpje is awesome.
Niet helemaal waar. Ze vertelt hoe vervelend ze het vindt dat andere mensen haar Zwarte Piet noemen...

Mystique

Bericht door Mystique »

De kern is er inderdaad niet helemaal uit gekomen, maar ik heb 'm toch op FB gezet met de mededeling: Als Pino het kan snappen dan kan jij het vast ook. :mrgreen: No offense Pino. :roll:

Ramona

Bericht door Ramona »

Renee1137 schreef: Dat Sesamstraat-filmpje is awesome.
Niet helemaal waar. Ze vertelt hoe vervelend ze het vindt dat andere mensen haar Zwarte Piet noemen...
Rondom 14 min:
"Maar voor heel veel zwarte mensen, grot emensen en kinderen, is het helemaal geen feest."

"..nee[...]we kunnen bijna niet vrolijk zijn"

"en ik heb er genoeg van om voor pieterbaas uitgemaakt te worden, ik ben het zat!"

Ze heeft het en over zichzelf, en de gehele groep. Het gaat er wel degelijk over dat donkere mensen het allemaal niet als zo'n feest zien door zwarte piet?

Mystique

Bericht door Mystique »

Ja, maar zij legt de nadruk op dat mensen niet meer donkere mensen moeten uitschelden voor Zwarte Piet en niet dat überhaupt Zwarte Piet eigenlijk niet zo'n goede term is.
Maar goed, het blijft natuurlijk op kinderen gericht, dus ik vind dit geweldig!

Plaats reactie