Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ramona
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Ramona »

Het stuk over priviliged klopt prima op wikipedia, maar ngmaals, scholar.google.com staat voor u klaar. Ik kan wel linkjes geven, maar dat werkt niet want ik heb een universiteitsVPN.
Institutional racism is dus precies dat wat zwarte piet nu is, http://academic.udayton.edu/race/2008el ... cism02.htm.

Hier nog meer over institutional racism en over hoe het verleden doorwerkt in het heden (aka institutional racism in the making) http://www.solid-ground.org/Programs/Le ... E_7-09.pdf

Verder ga ik hier stoppen op dit draadje, ik word nogal verdrietig van de dingen die hier neergezet worden en was eigenlijk naar dit forum gekomen om nieuwe vegan vrienden te maken en een leuke tijd te hebben, niet om me juist vervelend te gaan voelen.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Ik vind wel dat het sinterklaasfeest erg commercieel is. En vind het hele sinterklaas feest altijd al wat dubbel, vanwege de racistische elementen.
Treat others how you would like to be treated.

dorus

Bericht door dorus »

nog nooit zoveel halve waarheden bij elkaar gezien
zulke dingen helpen de zaak echt niet vooruit, integendeel door zulke dingen te verkondigen wordt je niet meer au serieux genomen, spijtig

iedereen die een beetje op de hoogte is van geschiedenis, volkskunde etc. schiet zo een gat in alle elementen
die via die afbeelding naar voor geschoven worden. dit is écht niet de juiste wijze van argumenteren.

vb. pages bestaan al eeuwen voordat er zwarte slaven in europa waren en hadden een zekere status, er bestond zeer dikwijls een sterke vertrouwensband tussen oudere pages en hun heer
vb. jutten zak, werd voor alles gebruikt niet alleen voor koloniale waren,evengoed voor bv. aardappelen (in vlaanderen heten dat trouwens petattenzakken), dierenvoer, graan, meel, bloem noem maar op en is geen voorwerp dat symbool kan staan voor de onderdrukking van wat dan ook
vb. ik ken niemand die Zwarte Piet als boeman naar voren schuift, integendeel
enz. enz.
Laatst gewijzigd door dorus op ma sep 23, 2013 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

dorus

Bericht door dorus »

had dit al eens gezien maar de zwarte mensen die ik ken kunnen zich daar hoegenaamd niet in vinden, die vinden het juist goed dat kinderen geconfronteerd worden met een zwarte mens die een hoge status heeft.

het helpt niet om iets dat niet meer racistisch is opnieuw racistisch te maken, het zou meer helpen om de zwarte gemeenschap uit te leggen waar Piet nu voor staat en de echte problemen waar ze mee geconfronteerd worden aan te pakken

door te zeggen dat zwarte Piet racistisch is (terwijl dit niet meer het geval is) impliceer je dat iedereen die sinterklaas viert met een piet erbij een racist is en dan schrikt men zich een ongeluk dat witte mensen zo fel reageren, waarbij ze dan nog eens extra voor racist gescholden worden want ze zijn het niet eens met een gedeelte van de zwarte gemeenschap.

symbolen zijn goed maar gebruik de juiste, je discours gaat volledig de mist in als je symbool niet meer beantwoord aan de realiteit van de dag maar integendeel deel uitmaakt van een realiteit van een eeuw geleden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Discriminatie is van alle tijden. Ook vandaag is er nog steeds veel discriminatie.

Elke bevolking bestaat uit een groep bevoorrechte mensen en een groep die meestal bestaat uit meerdere minderheden waartegen gediscrimineerd wordt.

Stereotypes werken in het nadeel van minderheden. Daarentegen ondervinden bevoorrechten in het algemeen weinig hinder van eventuele stereotypering door minderheden.

Zwarte piet is een stereotype.

Ja, ik kan me voorstellen dat mensen hier last van hebben. Zo zijn er nog tal van redenen. De links die Ramona plaatste zijn trouwens het lezen waard en werpen buiten dit onderwerp ook licht op andere vormen van onbegrip. Dank daarvoor.
:govegan:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

dorus schreef:het helpt niet om iets dat niet meer racistisch is opnieuw racistisch te maken, het zou meer helpen om de zwarte gemeenschap uit te leggen waar Piet nu voor staat en de echte problemen waar ze mee geconfronteerd worden aan te pakken
Ik vind dat je daarmee de aversie en de argumenten erg waardeert naar een status van 'stel je niet aan' en dat is m.i. vooral het probleem denk ik. Het word niet serieus genomen omdat een deel van de samenleving er een ander gevoel bij heeft, maar deze signalen zijn afgelopen jaren alleen maar meer gegroeid en dat in het buitenland raar aangekeken wordt tegen onze traditie, zegt toch ook wel wat over hoe het dus wel kan overkomen.

Ook al is het misschien niet zo bedoelt en zullen mensen echt niet racistisch zijn door het te vieren met de pieten erbij, moet je toch niet deze argumenten zo maar wegverwijzen als dat deze groep dan maar wat beter uitgelegd moet worden dat het niet zo bedoeld is...

Het is niet voor niets dat Ramona hier emotioneel over wordt. En ook anderen die daar dus problemen mee hebben. Op zijn minst moet men toch gewoon hier serieus over kunnen discussiëren toch waarin die argumenten serieus genomen worden.

Als veganist krijgen we nl. daar ook al genoeg mee te maken. Ergens mee zitten, ergens voor staan en dat er dan mensen zijn die argumenten en gevoelens niet serieus nemen en wegwuiven onder de reden 'stel je niet aan'. En mss dat je dat niet zo bedoelde, maar zo komt het hier wel over als ik het lees, dus mogelijk ook bij anderen zo.

dorus

Bericht door dorus »

dat "stel je niet aan" hou ik volkomen voor jou rekening, nergens heb ik dit ook maar aangegeven of geinsinueerd. en moest ik het niet serieus nemen dan zou ik mijn tijd niet steken in het posten in deze draad.

Ramona wordt emotioneel omdat ze aan het begrip waarden verbindt die er vroeger wel waren maar nu niet meer en dit geldt ook voor andere mensen, wit of zwart, maakt niet uit.

ik vindt dat er al problemen genoeg zijn met discriminatie en racisme, tussen alle bevolkingsgroepen heen en weer, dat je er geen bij moet maken. het is nu eens iets waar het racisme uit verdwenen is en nog blijft men hier op hameren. kloppen op een nagel die al lang volledig in het hout zit heeft geen zin.

het vb.van het kind dat haar zwarte piet noemde.
deed dit kind dat uit racistische overwegingen, omdat het vindt dat zwarte mensen knechten en/of slaven zijn,
neen, het zag geewoon de lichaamlijke gelijkenis, dat is al, dat is wat kinderen doen
ipv van dit als een afront te zien kun je zoiets ook als een compliment beschouwen, cfr de kinderen in één van mijn vorige posts, zij zouden fier geweest zijn
zij werd emotioneel omdat zij zelf een link legde.

voor elke Ramona die hierdoor boos wordt is er een andere mens van afrikaanse afkomst die dit een leuk feest vindt.
leg mensen uit waar het over gaat en je krijgt waarschijnlijk de reactie : aha, dat wist ik niet, had ik volkomen verkeerd begrepen of iets in die aard.

mensen bedoelingen toedichten die ze niet hebben is niet netjes en de oorzaak van ontzettend veel miserie en misverstanden om van oorlog nog maar te zwijgen.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Ramona

Bericht door Ramona »

Ramona wordt emotioneel omdat je een onzinnig verhaal neerplempt over dat donkere mensen moeten leren hoe zwarte piet wel in elkaar steekt (serieus, heb je een link gelezen want zo'n sterke colonialism heb ik in tijden niet gehoord, educating the black savages are we?), niets gelezen hebt van de linkjes, de schuld van discriminatie en racisme bij de slachtoffers legt en daarna nog gaat vertellen dat er belangrijkere dingen zijn om je mee bezig te houden.

Het racisme s niet verdwenen, ik heb nog nooit, en ik herhaal nog nooit iemand uit een schoorsteen zien komen dat hij/zij eerst blank was en toen opeens een neger incl kroeshaar en dikke lippen.

Voor de 3e keer in deze discussie, je kunt niet voor een ander bepalen hoe hij/zij zich moet voelen, en je kunt al helemaal niet bepalen voor mij ,terwijl ik weet hoe het is om gediscrimineerd te worden, hoe ik me daarover dien te gaan voelen .Je hebt geen idee waar je het over hebt. Ga jij mij even vertellen dat ik fier moet zijn omdat een kind mij herinnert aan het feit dat ik het maar doodnormaal moet vinden dat een racistisch figuur uit het verleden gebruikt wordt om kinderen te entertainen. Toe de le fakking do kie

En je loopt echt te bazelen met je mensen dingen toedichten. Wederom, als je ook maar iets gelezen had van de links, iets had opgezocht op google scholar, dan had je gelezen dat het je eigen conclusie is dat er mensen dingen toegedicht worden. Institutional racism blootleggen heeft niets te maken met mensen racist noemen. Kun jij rare redeneringen gaan maken waarin je a=b=c gaat proberen te bewijzen, maar nee. Ik ben ook opgegroeid in het Westen, ik heb genoeg impliciet racisme in me zitten naar non-whites hoor, maar ik pretendeer iig niet dat de maatschappij een happy place is waarbij racisme niet bestaat en ik zal nooit tegen iemand zeggen als hij/zij ergens verdrietig om is dat het onzin is of dat hij/zij zich maar gewoon zo of zo dient te voelen want ik zeg dat toch.

Het is ongehoord dat dit soort dingen gewoon op een forum staan en dat er dan ook nog reacties zijn die gewoonweg ademen dat het aanstelleritus is (wat je leuk kunt gaan ontkennen verder maar als je opschrijft dat ik niet verdrietig mag zijn om het racisme dat ik in mijn leven heb meegemaakt maar fier moet zijn als ik daaraan herinnerd word dan gaat er ergens iets behoorlijk mis bij je).

Waarom ik hier nog iets neerzet is mij eigenlijk een raadsel maar goed.

Oh en ik kan nu of mijn educated privilige gebruiken (want je kunt niet spellen) of mijn able privilige (of je bent dyslectisch) , dus ziehier, privilige, iedereen heeft het af en toe wel.

Ramona

Bericht door Ramona »

Overigens waardeer ik het wel dat Vegantastic en Rorrim wel iets gelezen hebben van de linkjes die ik geplaatst heb. Blij dat het inzicht gegeven heeft.

Ramona

Bericht door Ramona »

dorus schreef: leg mensen uit waar het over gaat en je krijgt waarschijnlijk de reactie : aha, dat wist ik niet, had ik volkomen verkeerd begrepen of iets in die aard.
.
Ja dat zou je denken maar eigenlijk gaan mensen gewoon helemaal tekeer dat je ze racist hebt genoemd of toegedicht,, beginnen zelf bronloze sprookjes over het concept te vertellen en gaan daarna full blown op blaming the victim toer om maar niet te hoeven accepteren dat iets wat al een keer of 100 bewezen racistisch is toch daadwerkelijk racistisch is.

Een van mijn oud docenten over racisme in Nederland en Zwarte Piet

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1117618

He als je eens een onderscheden wetenschapper wilt horen spreken ipv onderbuikgevoelens

dorus

Bericht door dorus »

@ Ramona,

je leest dingen die er niet staan, ook niet impliciet of tussen de lijnen
je blijft maar doordrammen over die studies en steekt mij dan zonder me te kennen en zonder ook maar enige aandacht te schenken aan wat ik schrijf in de groep van de racistische blanke nederlander. van racisme gesproken.

en ja, je dicht mensen dingen toe die er niet zijn en het is mijn recht om dat niet netjes te vinden

bronloze sprookjes ? mijn moeder was volkskundige na een studie van 4 jaar, bronloos is het dan wel niet zeker

en ja, ook ik maak persoonlijk kennis met racisme, ik heb daardoor als kind van een jaar of zeven mijn beste vriendin verloren (dat was dus de eerste keer) na de vacantie was ipv de pester de vriendin verdwenen. ik wist niet waar ik het had...

de keren dat ik racist genoemd ben puur en alleen omdat ik blank ben is niet meer te tellen.
in sommige steden krijg je dit naar je hoofd gewoon terwijl je over straat loopt
zo ben ik ooit bedreigd met een hond terwijl ik op de bus stond te wachten want hij kende mijn soort wel
enz. enz.

ben ik daardoor racist geworden : neen
ga ik mensen met een andere huidskleur of andere cultuur discrimineren : neen
sta ik te roepen dat het moet gedaan zijn met dat racistisch gedoe naar blanke mensen toe : neen
ga ik op eieren lopen en mijn woorden wikken en wegen als ik met mensen met een andere huidskleur en/of cultuur in discussie ga want het zou maar eens verkeerd kunnen opgevat worden : neen

mensen zijn mensen en als ze je willen begrijpen dan zullen ze je begrijpen, willen ze dat niet dan kun je discuteren tot je blauw ziet ze zullen je niet begrijpen of ze doen alsof ze je niet begrijpen.

ik heb vrienden, kenissen en binnenkort, hopelijk, ook familie met een verschillende huidskleur en cultuur, ik kan daar zeer goed mee opschieten en moesten ze lezen wat jij over me denkt ze lagen in een deuk en kwamen de eerste vijf minuten niet meer bij.
iets wat een aantal van ons gemeen hebben : we krijgen een lachstuip als we met de stupiditeit van racisme geconfronteerd worden
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Ramona

Bericht door Ramona »

Ik ken je niet en dat ga ik zo houden verder, dus deze hele post vol insinuaties over wat ik van je vind ga ik aan me voorbij aten gaan.

Als het nog niet opgevallen was aan de diverse begrippen die ik heb gebruikt, ik heb zelf gestudeerd (educated privilige jeeej) en ik kan prima bronnen geven daar heb ik mijn moeder nou weer niet voor nodig .

Een discussie voeren gaat niet op deze manier, al helemaal niet als er allerhande andere dingen bijgehaald worden om het maar niet over het kernprobleem te hebben.

Een vriend van mij noemde me gisteren naief, dat ik werkelijk dacht dat veganisten (omdat ze tegen specieism zijn) ook het concept racisme zouden doorgronden en verwerpen. En het is me nu idd duidelijk dat dat behoorlijk naief van me was

Framboos

Bericht door Framboos »

Ramona schreef:Een vriend van mij noemde me gisteren naief, dat ik werkelijk dacht dat veganisten (omdat ze tegen specieism zijn) ook het concept racisme zouden doorgronden en verwerpen. En het is me nu idd duidelijk dat dat behoorlijk naief van me was
Ik vind het jammer dat je iedereen over een kam scheert hier. Dat lijkt me niet nodig.

Ramona

Bericht door Ramona »

Het feit dat ik dacht dat ALLE veganisten heel links en liberaal zouden zijn en zouden begrijpen hoe ingrijpend institutional racism is , dat was naief.
Ik snap niet zo goed hoe jij daar iets anders in leest?

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vind het wel lastig dat doordat ik op 1 punt van mening verschil, ik daardoor schijnbaar geen vragen mag stellen naar hoe en waarom iemand iets ervaart. Het lijkt zo dat het wordt geïnterpreteerd dat wanneer ik vragen stel over het onderwerp racisme, dat ik me dan gelijk schuldig maak aan dat racisme zelf. Ik snap dat het een gevoelige kwestie is en het feit dat dat zo is vind ik vreselijk. Maar door er zo heftig op te reageren als iemand vraagt waarom je iets op een bepaalde manier ervaart wordt het een soort doodgezwegen onderwerp, waar ik niks over zou mogen vragen omdat 'ik toch niet weet hoe het voelt'.

Over het fenomeen zwarte pieten: als ik een vergelijking trek met de Amerikaanse interpretatie van het santa clause verhaal (ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot met deze vergelijking, want dat gebeurt geloof ik ook snel door de gevoeligheid van het onderwerp.): in dat verhaal komen natuurlijk (ren)dieren voor om de slee van de kerstman voort te trekken. Dat is op zich raar, want het doet voorkomen alsof dieren ondergeschikt zijn aan de kerstman. Toch denk ik dat als mensen verkleed zouden gaan als rendieren om dit verhaal uit te beelden in december, ik hier niet zoveel moeite mee zou hebben.

Maar er is wel iets voor te zeggen dat het nog steeds uitbeeldt dat die dieren ondergeschikt zijn aan die vent. On the other hand denk ik dan, het is maar een verhaal.

Nou goed, in elk geval, bedankt dat jullie me hierover aan het denken hebben gezet. Ramona, ik heb je leestips nog niet bekeken omdat ik erg druk ben met tentamenvoorbereidingen deze week, maar ik zal er later zeker eens naar kijken.

Mystique

Bericht door Mystique »

Het is gewoon een soortgelijk discussie als over veganisme.

Meningen tegenover feiten.
Het is een FEIT dat Zwarte Piet racistisch is. Je kunt het draaien of keren, maar, zoals Ramona ook al heeft aangegeven, er kleven te veel puntjes aan om het 'enkel de man die zwart is van het schoorsteenroet' te laten zijn.

"Ik vind dat het gezeur is over een feest dat ik nog zo leuk vind, want kinderen hebben het toch niet door," is een mening die niet berust is op feiten. Het is een FEIT dat er genoeg donkere kinderen zijn die liever blank geweest zouden zijn, omdat ze dan 'slimmer, mooier of normaler' geweest zouden zijn.
Heel interessant stukje:
http://www.youtube.com/watch?v=5m-xhE2MAY8

Ramona

Bericht door Ramona »

Even kort want ben bezig:

Ik reageer heftig omdat anderen (niet ik) beginnen met het is onzin ,doe normaal, overdreven
Het is natuurlijk een beetje raar om daarna doodleuk te zeggen dat ik heftig ben als de discussie zelf al onmogelijk gemaakt is. Ik heb dat ook vaakgenoeg gedaan met onderwerpen die ik niet helemaal begreep maar ik had wel het inzicht om later mijn excuses aan te bieden dat ik mijn gesprekspartner van tevoren al niet serieus nam door te roepen dat het onzinnig was.
Het zijn niet de tegenstanders in deze discussie diehet gesprek onmogelijk maken ,het zijn de voorstanders die de discussie in eerste instantie al niet serieus namen

In elke discussie die ik ooit gehad heb begint met over andere zaken, maar het gaat nu om Zwarte Piet, niet o andere mistanden. We hebben het nu ook niet over de slachtoffers in Syrie, en het onderwerp ergens anders op brengen zorgt er wederom voor dat het niet gaat om de kern van het probleem.

Instutioneel racisme houdt niet in dat je zelf een racist bent, niemand zegt dat verder ook.
En dt alles hierboven wat ik nu aan het doen ben is reageren op derailen ipv dat het over het onderwerp zelf gaat, wat overigens geen typisch blank of donker onderwerp is, ik ken voor en tegenstanders in alle kleuren en geuren. Maar de basis ligt toch echt bij het erkennen dat er een probleem is en dat in deze maatschappij niet iedereeen gelijk is noch gelijke kansen heeft. Als dat al niet kan dan is er idd geen gesprek mogelijk.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ramona schreef:Het feit dat ik dacht dat ALLE veganisten heel links en liberaal zouden zijn en zouden begrijpen hoe ingrijpend institutional racism is , dat was naief.
Ik snap niet zo goed hoe jij daar iets anders in leest?
Ramona schreef: Ik reageer heftig omdat anderen (niet ik) beginnen met het is onzin ,doe normaal, overdreven
Het is natuurlijk een beetje raar om daarna doodleuk te zeggen dat ik heftig ben.
Mag ik je feedback geven? Zo nee, ehm, dan kun je beter niet verder lezen want ik doe het vast.
Hoe jij reageert, is jouw keuze. En dat mag natuurlijk; je mag best heftig reageren, helemaal bij een emotioneel onderwerp.

Maar als je wat minder heftig reageert, er wat minder met gestrekte benen in gaat, luisteren mensen eerder / beter naar je.

Maar goed, dat is ook een keuze, misschien wil je niet mensen overtuigen en ben je vooral boos en wil je dat kwijt, dat is je goed recht op een forum.

Ramona

Bericht door Ramona »

Je mag alles zeggen, alleen het is mij vrij onduidelijk waarom het opeens over mij gaat, terwijl ik al posts langs probeer het gesprek terug te brengen op de orde van de dag: Zwarte Piet.

We kunnen best een topic openen over waar maakt Ramona zich boos over op deze wereld, dat is verder superinteressant overigens, maar daar gaat het hier niet over.

Mensen kunnen pas luisteren als ze ophouden met roepen dat het onzin is en allerlei andere dingen erbij halen en zich focussen op het onderwerp zelf.

Ik heb maandag uren met iemand gesproken overigens van het antidiscriminatiebureau Amsterdam, wat heel chill was om eens serieus genomen te worden, en we kwamen tot de conclusie dat al het verdriet en leed wat betreft dit onderwerp en institutioneel racisme al zoveel weggenomen zou kunnen worden bij erkenning. Erkenning voor het probleem, geen gederail over allerhande andere zaken, maar gewoon een gesprek over 1 onderwerp waarbij we het dan daadwerkelijk daarover hebben zonder dat het opeens gaat over mij (dit gebeurt ook heel vaak dan krijg ik te horen dat ik of overgevoelig ben omdat ik ga huilen, dus daarom luisteren mensen niet, of ik ben niet aardig genoeg en daarom luisteren mensen niet, of ik ben niet hard en direct genoeg en daarom luisteren mensen niet.) En die mevrouw vroeg zich (terecht) sterk af of ik dat in mijn leven nog ging meemaken.

Maar goed, het topic gaat niet over mij, maar over iets anders, en als het daar over zou kunnen gaan zou het al een stuk schelen

Plaats reactie