Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ramona
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Ramona » do okt 17, 2013 15:33

De vraag is of die Piet aangepast kan worden , niks over verdwijnen.

En als kinderen de norm worden voor maatschappelijke vraagstukken hebben we echt een probleem. Mijn nichtje wil dat Megamindy de koningin van de wereld wordt, zal zich verkleden als zeer obscure figuren zolang ze maar snoep krijgt en het allerbeste ljkt het haar als er gewoon geen jongens meer zouden zijn. Tot dusver de mening van een 9 jarige serieus nemen in maatschappelijke kwesties.

Het leukste vind ik altijd dat niemands kind donkere mensen uitmaakt voor Zwarte Piet maar van wie al die kinderen dan zijn die dat wel doen blijft ook altijd een raadsel.
Het raarste vind ik overigens te lezen dat je het wel racistisch vind maar dan moet dat racistische toch maar blijven voor de kinderen....

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » do okt 17, 2013 16:00

Ramona schreef:Het leukste vind ik altijd dat niemands kind donkere mensen uitmaakt voor Zwarte Piet maar van wie al die kinderen dan zijn die dat wel doen blijft ook altijd een raadsel.
Hier een moeder wiens kinderen dat wel deden. Niet op een manier die vanuit hun vervelend bedoeld was. Maar mijn kinderen hebben zwarte piet echt wel gelinkt aan klasgenoten (of anderen) met een donkere huidskleur.

Overigens is de mening/beleving van mijn kinderen in veel gevallen niet doorslaggevend voor wat ik vind. Gelukkig niet. Anders zou opgroeien, kennis en ervaring opdoen, volwassen worden, allemaal voor niets zijn. Het idee is toch juist dat je met het ouder worden meer kennis en ervaring opbouwt om vervolgens met je nieuwe kennis en ervaringen aan de slag te gaan. En eventueel je mening te herzien?

Mijn kinderen zouden ook het liefst iedere dag patat of pizza eten. En geloof mij, dat is geen reden om iedere dag pizza of patat te eten :D

fimh68

Bericht door fimh68 » do okt 17, 2013 16:01

Als men een verandering aan piet leuk aankleden met een verhaal slikken de kinderen het als zoete pepernoten. Ze zijn al van echt superglimmend zwart naar bruin gegaan,dus dat zal geen problemen opleveren. Ze vinden het hier trouwens zo langzamerhand tijd worden dat de Sint aan de ipad gaat ipv met dat logge zware boek om te sjouwen. Kinderen staan echt wel open voor veranderingen en modernisering.

Als kinderen de norm worden voor maatschappelijke vraagstukken....tja, je kunt het ook andersom draaien: waarom moet een gezellig kinderfeest verworden tot een maatschappelijk vraagstuk. Hoe gaan die kinderen in Amsterdam getroost worden als Sinterklaas opeens niet meer de stad in mag tenzij de pieten er niet bij zijn. Dat snappen jonge kinderen niet.

Ik heb niet geschreven dat ik het racistisch vind want dat vind ik nl. niet. Ik heb geschreven dat ik het snap dat het als racistisch wordt ervaren en dat er een kern van waarheid in zit. Daar bedoel ik mee dat ik snap dat het gevoel waar is.

Dat er kinderen zijn die donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet, is een feit. Kun je lang en breed over praten, dat is zo. Helaas. Veel zal aan de opvoeding liggen denk ik.

Wat ik alleen maar duidelijk wilde maken is dat de kinderen de hele discussie over zwarte piet echt totaal niet snappen. Zij willen alleen maar lekker een feestje vieren. Ik snap de discussie, maar wordt er in die hele discussie ook aan de kinderen gedacht? Daar heb ik nog niemand over gehoord.

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 16:44

fimh68 schreef:Hoe gaan die kinderen in Amsterdam getroost worden als Sinterklaas opeens niet meer de stad in mag tenzij de pieten er niet bij zijn. Dat snappen jonge kinderen niet.
Dat is even een generatie die ermee zal zitten en vooral als dit aangemoedigd wordt door ouders, maar een volgende generatie kan prima en gelukkig opgroeien zonder Sinterklaas hoor. Andere landen hebben dit namelijk niet anders gedaan. :wink:
Zoals ik al eerder heb gezegd denk ik dat de ouders er de meeste moeite mee zullen hebben dan de kinderen zelf en zoals jijzelf aangaf staan kinderen best open voor veranderingen.
Als ik als moeder heel erg bang ben voor spinnen en die emotie openlijk uit tegenover mijn kind is er een heel grote kans dat mijn kind die angst overneemt.
Als ik als moeder mij erg verzet tegen de verandering van Zwarte Piet en het vreselijk zou vinden als het feest niet door zou gaan of Sinterklaas niet meer aan zou komen in Amsterdam dan neemt mijn kind dat ook veel sneller over dan wanneer ik het rustig zou uitleggen en de gedachte erachter zou vertellen...

Mocht ik toch ooit een kind willen en kunnen krijgen dan zou het opgevoed worden zonder alle Sinterklaasnonsens. Zou mijn kind hier ongelukkig onder zijn? Ik hoop het toch niet, als ik op een normale manier alles uitleg en de les probeer bij te brengen gelukkig te zijn met wat je hebt en wie je bent.

Maar goed... Het gaat dus niet om de afschaffing van het feest maar de aanpassing van een racistisch figuur. Frappant vind ik dat jij de mening van alle kinderen lijkt af te meten aan de mening van 1 kind. Waarom hoor ik dan genoeg verhalen van donkere mensen die het wél anders hebben ervaren toen zij kind waren?
Natuurlijk zullen er genoeg kinderen zijn die zich niet gediscrimineerd voelen, ligt alleen al in welk milieu het opgroeit. Maar dat neemt niet weg dat ZP feitelijk racistisch is in zijn huidige vorm.

Sybine

Bericht door Sybine » do okt 17, 2013 17:13

fimh68 schreef:Dat er kinderen zijn die donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet, is een feit. Kun je lang en breed over praten, dat is zo. Helaas. Veel zal aan de opvoeding liggen denk ik.
Ik heb niet gezegd dat mijn kinderen donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet. Wel dat ze de link leggen tussen zwarte piet en donkere mensen/kinderen. En vanuit hun kinderlijke onschuld zeggen ze dat ook. Dit zal vast niet door alle donkere mensen/kinderen gewaardeerd worden (terecht!) waardoor het anders overkomt dan het vanuit mijn kinderen bedoeld is.

Sybine

Bericht door Sybine » do okt 17, 2013 17:17

Mystique schreef:Mocht ik toch ooit een kind willen en kunnen krijgen dan zou het opgevoed worden zonder alle Sinterklaasnonsens. Zou mijn kind hier ongelukkig onder zijn? Ik hoop het toch niet, als ik op een normale manier alles uitleg en de les probeer bij te brengen gelukkig te zijn met wat je hebt en wie je bent.
Dit wat jij hierboven schrijft, zei ik jaren geleden ook. De ervaring heeft mij echter geleerd dat dit niet mogelijk is. Het is mij in ieder geval niet gelukt om sinterklaas buiten de deur te houden. Die man is in elk kinderprogramma op tv te zien. Er is zelfs een heus sinterklaasjournaal. Op het kinderdagverblijf/peuterspeelzaal/basisschool wordt er aandacht gegeven aan sinterklaas. En dan heb ik het nog niet over buren/vrienden/familie die allemaal mee doen aan dit gebeuren.

Er zijn veel zaken die ik wel op mijn eigen manier op heb kunnen pakken in de opvoeding. Het buitensluiten van sinterklaas is er echter niet één van...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do okt 17, 2013 17:19

Wat ik vooral heel erg mis in deze hele discussie (niet specifiek hier hoor ;) maar in de maatschappij in het algemeen) is dat een significant deel van zowel de pro- als anti-pieters gewoon geen normale, volwassen discussie lijkt te kunnen voeren. Aan beide kanten zijn er vooral heel veel mensen bezig met het idee dat ze gelíjk hebben. Het maakt niet uit wat een ander denkt of voelt of ervaart, het maakt niet uit hoe bot je overkomt, als je maar gelijk hebt.

En dan heb ik het dus zowél over mensen die zich geneigd voelen piet met alom snerend commentaar te verdedigen (alsof je ze voorstelt hun stemrecht af te nemen ofzo) als iemand als Prem met zijn optreden op DWDD. Allemaal bot. Allemaal zo hard schreeuwen dat je de andere kant maar niet meer hoort. Want dan heb je de discussie gewonnen, toch? En daar gaat het om. Als je maar gelijk hebt.

Het feit dat bijvoorbeeld half Nederland zich door een blèrende Prem echt niet méér geneigd voelt om te luisteren naar mensen die zich gekwetst voelen door Piet, maakt blijkbaar niks uit. Sociale verandering is schijnbaar niet eens het einddoel, want een kind kan zien dat je er zo niet komt.

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat beide kanten allebei een ander perspectief hebben, die allebei legitiem kunnen zijn? Sommige mensen in de samenleving ervaren geen probleem met Zwarte Piet, andere mensen wel - gebaseerd op hun ervaringen, hun definitie van respect, et cetera et cetera. Pro-pieters zijn echt geen stiekeme racisten (over het algemeen) en anti-pieters zijn echt geen overgevoelige zeikerds (over het algemeen). Ieder hebben ze hun eigen legitieme ervaring. Alleen de uiteindelijke conclusie ("Zwarte Piet is okee/niet okee") is een tegenstelling waar we samen uit moeten komen. Helpt het dan als je mensen racisten gaat noemen? Of zeurpieten? Of als je vooral heel trots verkondigd dat je pro of anti bent en dat mensen die er anders over denken belachelijke argumenten hebben? Veel succes met je sociale verandering dan...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do okt 17, 2013 17:21

Sybine schreef:Dit wat jij hierboven schrijft, zei ik jaren geleden ook. De ervaring heeft mij echter geleerd dat dit niet mogelijk is. Het is mij in ieder geval niet gelukt om sinterklaas buiten de deur te houden. Die man is in elk kinderprogramma op tv te zien. Er is zelfs een heus sinterklaasjournaal. Op het kinderdagverblijf/peuterspeelzaal/basisschool wordt er aandacht gegeven aan sinterklaas. En dan heb ik het nog niet over buren/vrienden/familie die allemaal mee doen aan dit gebeuren.

Er zijn veel zaken die ik wel op mijn eigen manier op heb kunnen pakken in de opvoeding. Het buitensluiten van sinterklaas is er echter niet één van...
Sybine, puur uit interesse (ik heb er werkelijk geen moreel oordeel over): Hoe is het bij jou dan wel gegaan? Heb je vanaf het begin gezegd, 'Sinterklaas is gewoon een leuk feest over een meneer die heel lang geleden leefde en die goede dingen deed" o.i.d., of voelde je je gedwongen door je omgeving om Sinterklaas te behandelen als een echt, nu bestaande persoon die echt degene is die de kadootjes brengt? Hoe voelde je je daarbij?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sybine

Bericht door Sybine » do okt 17, 2013 20:02

Wat ik heb gedaan is vanaf het begin tegen mijn kinderen zeggen dat sinterklaas een verkleedfeest is. De eerste twee jaren hebben we er ook weinig aandacht aan gegeven. Niet de stad in gaan met de optocht, geen tv-programma's opzoeken die er over gaan. Maar bij de volgende sinterklaas-ronde was mijn oudste 2,5 jaar. En hij kreeg natuurijk ook van alles via anderen door. Via grootouders die vertelden over sinterklaas. Via het kinderdagverblijf waar een zwarte piet langs kwam. Via de tv die werd gekeken. Dan konden wij nog wel zeggen dat het een verkleedfeest was, dat kwam gewoon niet meer aan.

Er zijn wel onderzoekjes geweest waarbij leerlingen in de klas zaten en juf/meester zich in de klas omkleedden en schminkten tot sinterklaas en zwarte piet. En toch geloofden de kinderen naderhand niets van het verhaal dat juf de sinterklaas was. Nee hoor, zwarte piet had aangeklopt en toen waren ze binnen gekomen!

En ik geloof dat direct. Sinterklaas wordt zo veelomvattend aangeboden, dat jij zelf met je enkelvoudige boodschap ondersneeuwt. Het komt niet meer aan. Hun beeld wordt zo vaak gevormd door anderen, dat beeld wordt zonder jou als opvoeder gevormd. Zo heb ik dat in ieder geval ervaren.

En dan heb je tegen de tijd dat je die regie wel weer terug kunt krijgen (als ze wat ouder zijn) het probleem dat jouw kinderen eigenlijk tegen andere kinderen moeten liegen. Want andere ouders worden erg boos als jouw kind tegen hun kind zegt dat sinterklaas niet bestaat. Dan komt zelfs juf/meester naar je toe en vraagt jou om je kind even 'onder handen te nemen' (op een vriendelijke manier hoor!) en hem te vertellen dat hij niet tegen andere kinderen mag zeggen dat sinterklaas niet bestaat. Dus dan ben je eindelijk zo ver dat je dit gebeuren achter je kunt laten, moet je je kind eigenlijk ook nog dwingen om andere kinderen wel voor te liegen / het spel mee te spelen.

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 17, 2013 21:39

Renee1137 schreef:
Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat beide kanten allebei een ander perspectief hebben,

Ja best wel. Op zich heb ik namelijk een standpunt. Net zoals "vlees eten slaat nergens op en is zielig voor dieren" is het dus ook "Zwarte Piet is racisme"

die allebei legitiem kunnen zijn? Sommige mensen in de samenleving ervaren geen probleem met Zwarte Piet, andere mensen wel - gebaseerd op hun ervaringen, hun definitie van respect, et cetera et cetera. Pro-pieters zijn echt geen stiekeme racisten (over het algemeen) en anti-pieters zijn echt geen overgevoelige zeikerds (over het algemeen).

Ieder hebben ze hun eigen legitieme ervaring.
Nee, volgens mij gaat daar dit debat mis. Omdat er opeens, na 50 jaar van totale ontkenning van het probleem en uitlacherij vanuit de ProPietmovement 'begrip' moet zijn voor ProPieters. Ik haat niemand die ProPiet is verder, maar ik snap het verder niet nee. Opeens moet er genuanceerd worden en is het een mening? Standpunten als " Z is racisme' en " De bio-industrie is verschrikkelijk" mag een mens best hebben hoor
Alleen de uiteindelijke conclusie ("Zwarte Piet is okee/niet okee") is een tegenstelling waar we samen uit moeten komen. Helpt het dan als je mensen racisten gaat noemen?
Volgens mij wordt gezegd dat ZP racisme is, niet dat mensen die mijn part em helemaal kapot chillen met ZP racisten zijn. Dat mensen dat niet snappen ligt echt aan hen, want dat is de implicatie gewoonweg niet van ZP is racisme.

Of zeurpieten? Of als je vooral heel trots verkondigd dat je pro of anti bent en dat mensen die er anders over denken belachelijke argumenten hebben? Veel succes met je sociale verandering dan...
Ja, ik vind ' hij is zwart van het roet en daardoor kwam hij opeens met een afro , in blackface, slavenoutfit en met slavenoorringen" aanzetten in mijn huis idd best wel een belachelijk argument. Net als doen alsof wat kinderen willen (en serieus mijn nichtje wil echt dat Megamindy koningin van de wereld wordt) altijd echt doorslaggevend is en superserieus te nemen.

Overigens heb ik het idee dat men het ook niet helemaal begrijpt. Het gaat niet slechts om ZP, het gaat om institutioneel racisme en ZP is een symptoom daarvan. Het pavloveffect wat we zien bij ZP (namelijk dat de meerderheid de gediscrimineerde minderheid gaat vertellen wat 'echt' racisme is) daar gaat het om. Dat is het probleem. Dat moet erkend worden. Dan komen we verder.

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 17, 2013 21:42

Sybine schreef:Wat ik heb gedaan is vanaf het begin tegen mijn kinderen zeggen dat sinterklaas een verkleedfeest is. De eerste twee jaren hebben we er ook weinig aandacht aan gegeven. Niet de stad in gaan met de optocht, geen tv-programma's opzoeken die er over gaan. Maar bij de volgende sinterklaas-ronde was mijn oudste 2,5 jaar. En hij kreeg natuurijk ook van alles via anderen door. Via grootouders die vertelden over sinterklaas. Via het kinderdagverblijf waar een zwarte piet langs kwam. Via de tv die werd gekeken. Dan konden wij nog wel zeggen dat het een verkleedfeest was, dat kwam gewoon niet meer aan.

Er zijn wel onderzoekjes geweest waarbij leerlingen in de klas zaten en juf/meester zich in de klas omkleedden en schminkten tot sinterklaas en zwarte piet. En toch geloofden de kinderen naderhand niets van het verhaal dat juf de sinterklaas was. Nee hoor, zwarte piet had aangeklopt en toen waren ze binnen gekomen!

En ik geloof dat direct. Sinterklaas wordt zo veelomvattend aangeboden, dat jij zelf met je enkelvoudige boodschap ondersneeuwt. Het komt niet meer aan. Hun beeld wordt zo vaak gevormd door anderen, dat beeld wordt zonder jou als opvoeder gevormd. Zo heb ik dat in ieder geval ervaren.

En dan heb je tegen de tijd dat je die regie wel weer terug kunt krijgen (als ze wat ouder zijn) het probleem dat jouw kinderen eigenlijk tegen andere kinderen moeten liegen. Want andere ouders worden erg boos als jouw kind tegen hun kind zegt dat sinterklaas niet bestaat. Dan komt zelfs juf/meester naar je toe en vraagt jou om je kind even 'onder handen te nemen' (op een vriendelijke manier hoor!) en hem te vertellen dat hij niet tegen andere kinderen mag zeggen dat sinterklaas niet bestaat. Dus dan ben je eindelijk zo ver dat je dit gebeuren achter je kunt laten, moet je je kind eigenlijk ook nog dwingen om andere kinderen wel voor te liegen / het spel mee te spelen.
Wel dapper dat je het geprobeerd hebt!!
Mijn kind gaat maar naar die school van Mystique..... dan hebben we dat niet.

Ik ben vandaag bij de hoorziting geweest en het was een supermooi moment. Heel emotioneel, veel oudere mensen die dus inderdaad al 50 jaar hiervoor strijden. Heb daar echt staan janken als je hoort heo mensen als zoveel jaren weggezet zijn als belachelijk en de moeite niet waard om naar te luisteren. Wat een verdriet en wat een blijdschap dat er nu iig de suggestie werd gewekt dat er naar ze geluisterd werd.

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:28

Hmm... Klinkt als werk aan de winkel voor mij... Heerlijk! Mijn handen gaan weer jeuken hoor...

Iemand tijd en/of geld te veel om te investeren op de vegan en anti-zwarte piet basisschool? :mrgreen:

fimh68

Bericht door fimh68 » do okt 17, 2013 23:29

Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

http://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3z ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=J4hFpulH9wo
http://www.youtube.com/watch?v=Y9e-fro_1LA

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:36

fimh68 schreef:Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

LoL... Op de ABC-eilanden moeten ze ook nog steeds de topo en geschiedenis leren van Nederland. Ben je echt zo naïef om te denken dat ze zelf het Sinterklaasfeest zouden hebben ingebracht in het land? Die eilanden zijn een verlenging van Nederland, dus wat is het daar anders dan hier?
Jij kunt dus met zekerheid vertellen dat niemand op de ABC eilanden moeite heeft met ZP, omdat het feest daar gevierd wordt, ook al zal het zeer waarschijnlijk door de Nederlanders zijn ingebracht als volksfeest?
Dat jij een aantal mensen kent die er geen moeite mee hebben betekent niet dat er geen mensen zijn die er verdrietig van worden of dat ZP niet racistisch is. Echt precies mijn nichtje: "Ik ken heel veel donkere mensen en die hebben er allemaal geen moeite mee hoor! Dus waar maak je je druk om?"

Veel mensen kennen betekent niet IEDEREEN kennen en al helemaal niet denken te weten wat zij voelen...

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 17, 2013 23:37

Huh?
Het eerste filmpje dat ik open is niet van de ABC eilanden, maar van Suriname hoor... :|

En bij het tweede filmpje zie ik vrijwel meteen een aantal gekleurde pieten ertussen lopen. Zouden ze dat doen, omdat ze dat gewoon leuk vinden of stiekem toch omdat ze het niet eens zijn met ZP?

Zou het 3e filmpje dan aantonen dat ze op de ABC eilanden zo blij zijn met ZP?
Laatst gewijzigd door Mystique op do okt 17, 2013 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 17, 2013 23:38

fimh68 schreef:Als men zich ergens bewust is van slavernij, dan zijn het toch wel de ABC-eilanden. En wat denk je? Ze vieren er.....Sinterklaas! Kompleet met zwarte pieten en een witte (geschminkte) Sinterklaas. Mijn vriendinnetje van vroeger uit Suriname vond het het hoogtepunt van het jaar.Feest! Echt feest!! Waarom wordt er dan hier zo'n toestand van gemaakt terwijl men daar heerlijk het sinterklaasfeest viert.

Op curacao is er discussie over geweest. Regering had subsidie teruggetrokken eens en pieten zijn nu gekleurd geschminkt.

Ik heb 6 maanden op Curacao gezeten voor stage jaren terug. Ben zelf niet naar sint intocht geweest, maar ik heb destijds niet de winkels vol zien hangen met zwarte piet cartoonachtige dingen of poppen, zoals in NL. Dat zal denk ook in ieder geval de confrontatie voor velen minder maken. Hier begint het al vanaf september...

Las trouwens ook vandaag over iemand die niet de stad in gaat daar, om er niet mee geconfronteerd te worden. Dus ook daar zal de discussie gewoon spelen zoals hier. Maar aangezien blanke Nederlanders daar ook best wat 'macht' hebben op curacao iig, zal daar dat feest ook wel wat opgedrongen worden lijkt mij.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:01

dus na de kinderen , en random donkere mensen gaat het nu over Suriname en de Antillen?
Alles wordt er ook maar bijgehaald...

Het feit dat er donkere mensen zijn diehet niet zien, betekent niet dat het opeens er niet is.
Het is bijna grappig hoe nu opeens de macht van het beslissen of het racisme bij de donkere mensen ligt, terwijl het eigenlijk nooit donkere mensen zijn die echt mogen beslissen of iets racistisch is. Ja voor jezelf ja, maar daar houdt het dan bij op. Overigens was ik er bij dat stadshuis en er waren donkere mensen van alle afkomsten (en ook blanke mensen).

fimh68

Bericht door fimh68 » vr okt 18, 2013 0:07

Of zoals mijn man heel nuchter zegt: Klauwen af van ons volksfeest. Nog even en wij blanken hebben helemaal niks meer in te brengen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:15

fimh68 schreef:Of zoals mijn man heel nuchter zegt: Klauwen af van ons volksfeest. Nog even en wij blanken hebben helemaal niks meer in te brengen.

Nou weten we dat ook weer. Weet je, nadat ik ondertussen vandaag weer wat gezellige berichten kreeg via fb waaronder zwartjoekel, kutneger en trieste hoer, ben ik gewoon niet echt van slag van je racistische post hier. Het moest er toch een keer van komen na al je stuiptrekkingen. Het leukste vind ik dat het 'jullie' feest is. :roll:

En trust me, blanke mensen zijn in de meerderheid en hebben privilige, dus je hebt niet veel te vrezen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:37

Sybine schreef:
fimh68 schreef:Dat er kinderen zijn die donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet, is een feit. Kun je lang en breed over praten, dat is zo. Helaas. Veel zal aan de opvoeding liggen denk ik.
Ik heb niet gezegd dat mijn kinderen donkere kinderen uitschelden voor zwarte piet. Wel dat ze de link leggen tussen zwarte piet en donkere mensen/kinderen. En vanuit hun kinderlijke onschuld zeggen ze dat ook. Dit zal vast niet door alle donkere mensen/kinderen gewaardeerd worden (terecht!) waardoor het anders overkomt dan het vanuit mijn kinderen bedoeld is.
Ik wilde nog even zeggen dat ik op zich het wel ervaar als uitschelden maar niet boos ben op het kind noch op de ouder. Meer op het systeem van de maatschappij dat dit hele feest maar door en door laat gaan waardoor het niet raar is dat een kind dat gaat zeggen. Want op zich lijkt het ook wel een beetje, dat was ook het hele idee, ZP zoals wij die nu kennen is een karikatuur van een negroide slaaf, dus het is niet heel raar als kinderen daarna iemand van negroide afkomst zien en dan denken dat die persoon ook iets te maken heeft met ZP.

Plaats reactie