Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door AnAnAN » ma okt 14, 2013 8:55

Sinterklaas is sowieso een raar feest. Dit is toch wel weer een van de dingen waar ik tegenop zie, mocht ik ooit moeder worden. Sowieso dat mijn kind dan naar een school moet vol met dikke vlees en snoep-schransende kindertjes die gretig schoolmelk drinken en belogen worden door hun moeders, en dat mijn kind zich dan buitengesloten voelt en raar gevonden wordt omdat hij/zij en wij als gezin wel nadenken over dingen. Maar goed dat is een ander onderwerp :mrgreen:
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 14, 2013 12:25

AnAnAN schreef:Sinterklaas is sowieso een raar feest. Dit is toch wel weer een van de dingen waar ik tegenop zie, mocht ik ooit moeder worden. Sowieso dat mijn kind dan naar een school moet vol met dikke vlees en snoep-schransende kindertjes die gretig schoolmelk drinken en belogen worden door hun moeders, en dat mijn kind zich dan buitengesloten voelt en raar gevonden wordt omdat hij/zij en wij als gezin wel nadenken over dingen. Maar goed dat is een ander onderwerp :mrgreen:
Wie weet dat ik tegen die tijd mijn eigen school heb opgestart. Daar wordt namelijk het eten verzorgd (door de kinderen zelf) en uiteraard geheel plantaardig. 's Morgens wordt er gewoon fruit uitgedeeld (dus niet meer al die chocoladekoekjes en cakejes) en 's middags wordt er brood aangeboden en zit iedereen gezellig met elkaar aan tafel en dan heb ik ook nog in m'n hoofd dat er ook 's avonds gegeten kan worden, omdat er na schooltijd clubjes worden aangeboden, dus daar zou best een kookclubje bij kunnen zitten...

Als je er niets tegen hebt dat jouw kind iedere ochtend zou mediteren en niet in een standaard klaslokaal meer zou zitten, maar veel huiselijkere omgeving met gezellige bankjes, stilte hoekjes en een gezellige eetzaal, dan zou dat een geschikte school kunnen zijn...

Tenminste... Het is een heel grote droom van mij om zo'n school op te zetten. Ben al aan een plan bezig geweest, maar ik kan het niet in m'n eentje en zonder geld.
Zo typisch, dan praat je met collega's over je droomschool en dan vinden ze het allemaal geweldig en ze willen er allemaal komen werken, maar helpen opstarten, ho maar. Ze zijn natuurlijk te bang hun baan te verliezen, een luxe probleem dat ik nooit heb ervaren...

Oh en om een beetje on-topic te blijven. Op mijn school wordt geen Sinterklaas gevierd. Misschien als er veel animo voor is wel iets van surprises en kleine cadeautjes voor elkaar en krijgt iedereen zelf de kans wanneer hij/zij vrij wilt nemen, dus of voor Pasen of voor het Suikerfeest of voor Chanoeka of voor Holi of Chinees Nieuw Jaar of....

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 14, 2013 14:48

AnAnAN schreef: en dat mijn kind zich dan buitengesloten voelt en raar gevonden wordt omdat hij/zij en wij als gezin wel nadenken over dingen. Maar goed dat is een ander onderwerp :mrgreen:
Het kan een onderdeel worden waarop ze aangekeken worden, maar m.i. heeft het meer te maken met hoe een kind in zijn/haar schoenen staat. Ik was een zwakkeling, dus makkelijk doelwit voor pesters. Ze zoeken dan altijd wel wat uit.

Als ik kinderen heb zou ik daar op letten en ze eventueel bij een cursus weerbaarheid oid zetten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 14, 2013 14:52

Mystique schreef:Tenminste... Het is een heel grote droom van mij om zo'n school op te zetten. Ben al aan een plan bezig geweest, maar ik kan het niet in m'n eentje en zonder geld.
Zo typisch, dan praat je met collega's over je droomschool en dan vinden ze het allemaal geweldig en ze willen er allemaal komen werken, maar helpen opstarten, ho maar. Ze zijn natuurlijk te bang hun baan te verliezen, een luxe probleem dat ik nooit heb ervaren...
Ik zou er wel in investeren :) Maar ik ga eerst even multimiljonair proberen te worden ;)

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 14, 2013 15:11

Vegantastic schreef:
Mystique schreef:Tenminste... Het is een heel grote droom van mij om zo'n school op te zetten. Ben al aan een plan bezig geweest, maar ik kan het niet in m'n eentje en zonder geld.
Ik zou er wel in investeren :) Maar ik ga eerst even multimiljonair proberen te worden ;)
Ha! Dank je wel, Alex. En succes ermee! :grin:

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma okt 14, 2013 17:57

Maar dan moet ik verhuizen naar de andere kant van het land!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 14, 2013 19:14

Nee joh... Mijn onderwijs wordt zo'n immens succes dat het razendsnel zal verspreiden door Nederland. ;)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di okt 15, 2013 8:47

dubbelpost (graag verwijderen)
Laatst gewijzigd door Brent op di okt 15, 2013 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brent

Bericht door Brent » di okt 15, 2013 8:56

Vandaag online te lezen: Zwarte Piet is nooit slaaf geweest en is veel en veel ouder dan je denkt (Sinterklaas ook trouwens):

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... eest.dhtml

Is het dan automatisch ook niet in verband te brengen met racisme?
Dat weet ik niet goed.
Bedenk dat het de blanke stammen waren die dit soort gebruiken hadden in Europa en ook meenamen naar India.
Toen de blanke immigranten India binnentrokken associeerden ze de lokale zwarte bevolkingsgroepen met demonen zoals Zwarte Piet (onze "ariman") en mochten die zwarten ook absoluut niet mengen met hun "arische" kastenstelsel (wat natuurlijk uiteindelijk wel steeds vaker gebeurde).
In de Ramajana, een mythisch-spirituele vertelling die de oorlogen tegen de zwarte bevolkingsgroepen verbeeldt, worden die geportreteerd als demonen en apen.
Nog altijd is het een schande in India als kinderen in een hindoefamilie met een te donkere huidskleur worden geboren.

Dus door te stellen dat zwarte piet hoort bij onze sjamaanse wortels uit de oertijd ben je nog niet af van het racisme dat er onbewust door wordt aangewakkerd.
Afgezien van India had je in de blanke regionen vroeger nauwelijks gekleurde mensen, maar nu dat wel zo is, is het de vraag of we het niet toch moeten dumpen voor iets anders.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di okt 15, 2013 10:46

Interessant artikel Brent! Zoals veel tradities is zwarte piet denk ik het resultaat van een breed scala aan invloeden. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik denk dat het te ongenuanceerd is om te zeggen dat zwarte piet bedoeld is als racisme. Aan de andere kant is het slavernij-verleden volgens veel historici wel deel van die invloeden, en zoals jij ook zegt is intentie niet alles.

Het is ook een complexe kwestie daarom. Maar de prijs van het aanpassen van zwarte piet is niet zo groot, en daarom denk ik dat we bij twijfel maar eens wat meer naar de mensen moeten luisteren, die zeggen wel gekwetst te worden door blanke mensen die zich zwart smincken. Om wat voor reden dan ook. Dat wil niet meteen zeggen dat die kant 100% gelijk heeft, maar ze heeft zeker een punt. En op dit moment wordt dat door veel mensen niet geaccepteerd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brent

Bericht door Brent » di okt 15, 2013 14:25

We zouwen natuurlijk de traditie kunnen aanpassen door al die pieten in alle kleuren van de regenboog te schminken, heel modern Hollands zou dat wezen. Dat geeft wel een totaal ander effect, ik vraag me af of mensen dat zien zitten. In een land zoals Zweden zou zoiets allang zijn doorgedrukt, Nederland is traag met dit soort dingen.

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 15, 2013 17:01

Ik vind dat artikel werkelijk een van de slechtste artikelen die ik in tijden gelezen heb, sorry. Snap dat je hem hierneerzet, maar het artikel springt alle kanten op.

Het feit dat er een andere traditie is in Cornwell van voordat er donkere mensen waren waarin mensen hun gezicht donker maken staat totaal los van het feit dat op het moment dat de slavernij hip and happening was er opeens een ander soort hulpje dan daarvoor aan de Sint werd toegevoegd. Dit hulpje , Zwarte Piet, is een exacte replica van een slaaf. Niemand betwist dat er daarvoor al hulpjes waren, maar we hebben het toch over het hulpje van nu?
Ik geloof gewoon werkelijk waar niet dat er iemand is die Zwarte Piet ziet met zijn kroeshaar, slavenoorbellen, slavenoutfit en dikke lippen en dan denkt dat dat allemaal toeval is.

Verder is dit een artikel zonder enige bronvermelding, en gaat het opeens over vrouwen die geslagen worden door Sinten? Dat heeft niets met het zogenaamde punt van het artikel te maken.
Dit artikel beweert dat als ik hier iets uitvind, een ship, en onafhankelijk van mij een persoon in China ook, wij dat met dezelfde bedoelingen gedaan hebben omdat het resultaat er ongeveer hetzelfde uitziet. Ik neem aan dat iedereen de flaw in die redenering ziet toch? Dat het einde er hetzelfde uitziet prima, maar misschien wil ik er mee onder water en iemand uit China de ruimte in. Als ik er een hakenkruis op zet betekent dat iets anders dan als iemand in India dat doet.
De uiterlijke vergelijking zegt verder echt totaal niets.

Ik vind er niets ongenuanceerds aan om te zeggen dat Zwarte Piet uit een racistische traditie komt,de feiten liggen er: http://www.meertens.knaw.nl/cms/en/mede ... 2467-johnh iets van 30 artikelen over ZP, de geschiedenis en de stelselmatige poging van de Nederlandse maatschappij om onder het mom van nuanceren de afkomst van de Piet te bagatelliseren.
Laatst gewijzigd door Ramona op di okt 15, 2013 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 15, 2013 17:11

Brent schreef:We zouwen natuurlijk de traditie kunnen aanpassen door al die pieten in alle kleuren van de regenboog te schminken, heel modern Hollands zou dat wezen. Dat geeft wel een totaal ander effect, ik vraag me af of mensen dat zien zitten. In een land zoals Zweden zou zoiets allang zijn doorgedrukt, Nederland is traag met dit soort dingen.

Dat s een jaar gedaan. toen gingen mensen doodsbedreigingen sturen naar de publieke omroep..... Het jaar erna waren de Pieten weer zwart. Ik ben zelf nog steeds voor overigens.

Verder is het dieptepunt vh jaar bereikt bij mij met iemand die mij op alle mogelijke kanalen ging lastigvallen over ZP omdat ik zo triest was en overdreef. Verder heb ik me op de FB van Zwarte Piet is Racisme uitgelaten over het geheel en heb ik berichten gehad van random mensen die ik niet ken met teksten als 'zwartjoekel' ,'terug naar je eigen land' en dat ik vooral erg triest was. Jaja racisme in NL bestaat niet.

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 15, 2013 17:50

Het gaat allemaal precies in zijn werking als met het veganisme...

Wij worden beschuldigd van extreemheid, hysterie, overdrijving bladiebla en wie zijn degenen die het hardst lopen te schelden, spammen, lastig vallen en aanvallen?

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 15, 2013 17:54

Voor de twijfelaars nog even

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-B63GBSTD.jpg

Mystique, ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel ech geschrokken ben. Vooral omdat het mensen zijn met wie ik dan op zich geen discussie heb gehad, maar die hebben dan kennelijk de discussie gelezen op de FBpagina hierover. Dat je echt denkt, hoe haal je het in je hoofd. en dat je me semi gaat stalken via diverse kanalen, waar gaat dit over.... Ik was echt best geschrokken. En idd, het is ook hetzelfde in dat opzicht

Sterker nog, dit geloof ik heilig

http://thethinkingvegan.com/wp-content/ ... exism1.jpg
Laatst gewijzigd door Ramona op vr okt 18, 2013 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 15, 2013 18:23

Yup... It's all the same...

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 15, 2013 22:17

Goh. Dit is interessant.

Niks traditie. In 1935 was het dus niet zo. De pieten zien er meer uit als de Zwitserse Garde van het Vaticaan eigenlijk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 16, 2013 12:19

Op 1:39 lijkt er wel iemand wat donkerder, maar die anderen niet. Iemand zegt dat het stadswachten zijn... maar het lijkt wel gewoon pietenkledij.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 16, 2013 12:20

fimh68

Bericht door fimh68 » do okt 17, 2013 15:03

Naar aanleiding van deze discussie ben ik gisteren eens met mijn zoon en zijn vriendjes en vriendinnetjes om de tafel gaan zitten. Ze zijn allemaal tussen de 9 en 11 jaar oud en geloven geen van allen meer in de sint. Mijn zoon is donker, zijn vriendjes en vriendinnetjes allemaal blank. Ik wilde nu eens even uit kindermonden horen hoe zij het hele sinterklaasfeest ervaren.
Ik vroeg hen wat ze er van vinden dat er sommige mensen zijn die vinden dat zwarte piet niet meer kan, omdat het discriminerend is voor de donkere mensen in ons land.
Zij zien zwarte piet niet als een een donker iemand. Die link hadden ze helemaal nog nooit gelegd. Zij zien zwarte piet niet als het slaafje van de sint, maar als zijn helpers. Net zoals de vaders voor een baas werken, zo werken de zwarte pieten voor sinterklaas.
Als zwarte piet zou verdwijnen is het geen sinterklaasfeest meer, want zwarte piet hoort er gewoon bij. Dit is dus de visie van dit groepje kinderen op zwarte piet. Ze zien totaal geen overeenkomst met bijv. mijn zoon of andere donkere mensen.
Ik snap dat het hele verhaal als racistisch kan worden ervaren, en er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Maar....kinderen ervaren dat niet zo. En het is een kinderfeest. Het is een nederlandse traditie waar je vraagtekens bij kunt zetten en mag zetten, maar alsjeblieft, mogen de kinderen hun feestje houden?
Ik kan ook geen enkel begrip opbrengen voor die aktie van Prem bij de wereld draait door. Dat vind ik nu echt zo laag. Het is aan de ouders om de kinderen op een gegeven moment te vertellen hoe het zit, en ik ben er een groot voorstander van om zo vroeg mogelijk te vertellen hoe het zit, en niet aan een of andere meneer prem.

Plaats reactie