Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Renee1137 » wo okt 09, 2013 16:47

Mystique schreef:Ja, maar zij legt de nadruk op dat mensen niet meer donkere mensen moeten uitschelden voor Zwarte Piet en niet dat überhaupt Zwarte Piet eigenlijk niet zo'n goede term is.
Maar goed, het blijft natuurlijk op kinderen gericht, dus ik vind dit geweldig!
Eens en eens.

Er is niets in die quote dat zegt dat zij tegen het concept is van Zwarte Piet zelf, en ik vind het niet eerlijk om zelf gaan in te vullen alleen maar om een punt te maken. Het is fijn genoeg dat Sesamstraat hier de problemen illustreert die kunnen ontstaan door het fenomeen zwarte piet. We moeten verder wel onthouden dat Sesamstraat ook elk jaar de Sint én zijn pieten uitnodigde, en dat die pieten wel degelijk standaard zwarte pieten waren. Dus zo anti-Piet waren ze nu ook weer niet.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 09, 2013 17:59

Tweet van @martenmantel:
Elk jaar weer zijn er mensen die niet willen inzien hoe gevoelig Zwarte Piet bekritiseren ligt in de racistische gemeenschap.
:lol:

Die aflevering van Sesamstraat, wat goed! En zo lang geleden al!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 09, 2013 18:50

Elk jaar weer zijn er mensen die niet willen inzien hoe gevoelig Zwarte Piet bekritiseren ligt in de racistische gemeenschap.
lol :D sterk.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » wo okt 09, 2013 21:06

Jezus, ik moest 'm echt 3x lezen voor ik 'm snapte. :roll:
Iets te hard gesport, zeggen we maar... :mrgreen:

Maar inderdaad erg grappig!

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 09, 2013 23:38

@Renee, ik begrijp niet helemaal waarom jij dent dat ik iets invul. Z eheeft het over uitschelden voor Zwarte Piet en hoe donkere mensen dat niet leuk vinden.Dat is het. Het feit dat Sesamstraat 10 min later doodleuk met ZP op de proppen komt, dat is natuurlijk het meest prachtige voorbeeld van institutioneel racisme ooit. Waar het mij om ging was dat mensen vaak aangeven dat de discussie nieuw is en er nu opeens mensen moeilijk doen, terwijl het al vanaf de jaren 60 een heel gedoe is en hier een duidelijk herkenbaar voorbeeld gesteld kan worden (sesamstraat)

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 11, 2013 9:57

cult.thepostonline.nl/column/nederland-haat-diversiteit/

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr okt 11, 2013 10:10

Ramona schreef:@Renee, ik begrijp niet helemaal waarom jij dent dat ik iets invul. Z eheeft het over uitschelden voor Zwarte Piet en hoe donkere mensen dat niet leuk vinden.Dat is het. Het feit dat Sesamstraat 10 min later doodleuk met ZP op de proppen komt, dat is natuurlijk het meest prachtige voorbeeld van institutioneel racisme ooit. Waar het mij om ging was dat mensen vaak aangeven dat de discussie nieuw is en er nu opeens mensen moeilijk doen, terwijl het al vanaf de jaren 60 een heel gedoe is en hier een duidelijk herkenbaar voorbeeld gesteld kan worden (sesamstraat)
Ik zeg dat, omdat je zegt (ik quote):
1987, Sesamstraat, en Gerda vertelt hoe vervelend donkere mensen Zwarte Piet vinden.
Dat is gewoon simpelweg niet waar. Ze heeft het over hoe vervelend het is dat sommige mensen donkere mensen Zwarte Piet noemen. Jij vult voor haar in dat dat betekent dat ze niet alleen het gedrag van die mensen vervelend vindt, maar ook het concept Zwarte Piet zelf. Dat kan zo zijn, of het kan niet zo zijn, maar dat weten we niet gebaseerd op wat we zien in deze Sesamstraat-episode. En nogmaals, de inhoud van deze Sesamstraat-episode is bedacht in samenwerking met de rest van de Sesamstraat-makers, dezelfde makers die er ook niets op tegen hebben om zwarte pieten te laten figureren in Sesamstraat elk jaar. Waardoor de aanname dat de boodschap hier is "Zwarte piet is vervelend/slecht/racistisch" onwaarschijnlijk wordt.

Natuurlijk is het een goed voorbeeld van het feit dat deze discussie al heel lang speelt. En natuurlijk is het feit dat Gerda in dit Sesamstraat-fragment niet letterlijk zegt dat ze tegen zwarte piet als fenomeen is, geen bewijs van dat ze dat wellicht wel vindt (weten we niet) of dat het geen issue is. Mijn commentaar gaat niet over de inhoudelijke discussie. Ik ben alleen gewoon iemand die het belangrijk vindt dat we uitgaan van de feiten, omdat er al genoeg polarisatie en emotie in deze discussie voorkomt. That's all.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr okt 11, 2013 10:30

Dit is ook een superinteressant artikel overigens: "De strijd om Zwarte Piet" uit het boek "Cultuur en migratie in Nederland"
http://www.dbnl.org/tekst/hovi002cult01 ... 1_0011.php

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 11, 2013 11:02

Renee, ik an het niet duidelijker maken dan i probeer. Dat ze aangeeft dat donkere mense het feest niet zo leuk vinden heeft (zoals we allemaal weten) te maken met ZP. En ik geef toch al aan dat het programma verder gewoon die boodschap laat horen en zich er daarna niets van aantrekt?

@Framboos Helsloot heeft er heel veel over geschreven, heel interessant idd. Heb nog wel wat van hem liggen, hij heeft ook veel artikelen over ZP op site van Meertens instituut staan voor de liefhebber.

Ik heb gisteren mensen moeten laten gaan die ik al 5 jaar ken, omdat het gewoon niet meer ging met dit debat (de 'waarom in dit land wonen als je het er niet mee eensb ent' kwam al langs en dat gaat me echt 100x te ver). Ik hoop zo dat deze discussie snel leidt tot een piet met vegen in het gezicht, geen afro noch de dikke lippen en oorbellen.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 11, 2013 11:10

sorry de helsloot was van Renee, dus die opmerking voor jou bedoeld

En Framboos heb dat stuk ook gelezen. Het s gewoon pijnlijk om daarna de commentaren te lezen die precies dat zijn wat in het stuk staat...

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 11, 2013 12:00

Dat soort dingen lees ik niet meer...

Mystique

Bericht door Mystique » vr okt 11, 2013 12:09

Tjonge... Ik had het eigenlijk kunnen weten, dat ik nooit die discussie aan had moeten gaan met ze over ZP.
Steeds meer familieleden zie ik de site "Nederland, mijn vaderland" liken op FB en gister likede zowel mijn broer als nichtje een plaatje met daarop iets als: "En nu ga ik weer gewoon mijn bruine boterham met kaas eten of is dat racistisch, want dan pak ik wel een witte." Ze liken ook die Braboneger die zich over ZP uit, maar dat vind ik dan nog best grappig. Alleen denk ik dat mijn familie de humor er minder van inzien en het gewoon geweldig vinden dat een 'buitenlander' zelf zegt dat ze moeten opdonderen met Sinterklaas...

Hoe erg kun je je schamen voor je familie zeg... Zou ik echt niet geadopteerd zijn ofzo? :|

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » vr okt 11, 2013 18:48

Misschien hebben jullie deze link al voorbij zien komen, een stuk van Asha ten Boeke over dit onderwerp.
Vandaag in de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... zier.dhtml

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 11, 2013 19:51

Ik had het stuk bij P&W nog niet gezien. Nu wel. Wat een ongelooflijke eikel is die Westbroek. Mijn hemel.

Goed stuk van Asha, zoals zo vaak. Haar boek Het idee m/v vond ik ook erg interessant.

lani

Bericht door lani » vr okt 11, 2013 20:09

volgens mij komt sinterklaas en z'n zwarte pieten ergens uit scandinavische/germaanse traditie/geloof vanwege Wodan (Odin) en zijn 2 raven en Sleipnir (wit paard) en een speer, Wodan heeft tevens ook een mooie grote ring volgens mij (gesmeed door dwergen!). Z'n paard heet Dreipnr dacht ik .. of dat was de ring .. en het paard heet dan Sleipnir of zoiets.. ik doe dit ff uit het hoofd (want heb weinig tijd om het nu op te zoeken) :3 ..

anyhow, my two cents! ^_^ .. vind sinterklaas hoe dan ook belachelijk =P ..

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » vr okt 11, 2013 21:01

Framboos schreef:Goed stuk van Asha, zoals zo vaak. Haar boek Het idee m/v vond ik ook erg interessant.
Zo lang ze niet over borstvoeding begint, kan ik ook heel goed met haar door één deur :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za okt 12, 2013 14:37

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 13, 2013 18:25

Ja dat vond ik dus echt een goed stuk. Gebalanceerd, bedachtzaam, niet één kant tegen de andere... het laat zo goed zien dat zo'n verhaal 2 kanten heeft, maar dat je dan alsnog kan zeggen, "hee, weet je wat, ik snap de andere kant ook nu"

Mystique

Bericht door Mystique » zo okt 13, 2013 18:48

Ik vind alleen die kleurenpiet geen goed idee. Van mij mogen alle 'negeraspecten' weg en dan gewoon wat zwarte vegen. Ik denk dat je met een kleurenpiet minder mensen overtuigt dan met de zwarte-vegen-zonder-dikke-lippen-en-kroeshaar-piet. :grin:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 13, 2013 22:42

Plaats reactie