Mensenrechten/Dierenrechten

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan »

Erik van Zomeren schreef: Je kan best met het vaandel van discriminatie zwaaien, zonder dat je jezelf in dat opzicht perfect acht. Het feit dat je zelf in een bepaald opzicht wel eens tekort schiet wil immers nog niet zeggen dat je het dan niet bespreekbaar mag maken of dat je er niet de aandacht op mag vestigen of er zelf niet naar mag streven zelf meer bewustzijn op dat gebied te ontwikkelen.
Om het geloofwaardig te houden gaat het er toch om wanneer, waar en hoe je met dat vaandel zwaait? :wink:

.
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

vegalan schreef:
Om het geloofwaardig te houden gaat het er toch om wanneer, waar en hoe je met dat vaandel zwaait? :wink:
.
Enige doordachtheid en zelfreflectie in dat verband is uiteraard niet verkeerd.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
-gebruikergewist-

Re: Niet over ??n kam scheren

Bericht door -gebruikergewist- »

Erik van Zomeren schreef:Als iemand echter bovenstaande Koran-teksten letterlijk onderschrijft, dan zegt het natuurlijk WEL iets over HOE die iemand is.

Ik vind het niet vreemd dat mensen die tegen discriminatie en geweld zijn en bovenstaande Koran-teksten kennen om die reden tegen de Islam zijn.
Datzelfde geldt voor bijbelteksten die letterlijk worden opgenomen. Ik ben niet zo bijbelvast, maar ik weet wel zeker dat er teksten zijn die zowel letterlijk als symbolisch opgevat kunnen worden. Daarbij zijn zowel de bijbel als de koran lang geleden geschreven en is er in de tussentijd nog wel het een en ander veranderd in de wereld natuurlijk. Maar er zijn bijvoorbeeld ook nog steeds Christenen die in de bijbel menen te lezen dat vrouwen minder zijn dan mannen, en dat ze daarom minder rechten zouden moeten hebben. Moet je daarom dan maar ook meteen alle Christenen aanvallen? En dan nog op zo'n manier als Viking doet?
Erik van Zomeren schreef:En over dat denken "wij zijn beter dan de rest" :
dat is alleen mijn signatuur en slaat niet specifiek op Anna
Anna voelt zich juist niet beter dan de rest lijkt mij, dat zou ik eerder over Morghodius zeggen (of Viking, zoals hij zichzelf tegenwoordig noemt) dan over Anna. Zij kijkt tenminste niet neer op of doet niet minachtend of generaliserend negatief over moslims, hij wel.
Anna

Bericht door Anna »

waar ik persoonlijk niet tegen kan, is wanneer mensen teveel met hun gevoel komen, zonder daarop te reflecteren.
viking is in mijn ogen nog niet met een redelijk argument of voorbeeld gekomen wat het discrimineren van een grote groep mensen juist maakt.
een open discussie is niet mogelijk wanneer iemand enkel en alleen met one-liners en dogma's aan komt zetten.
er zijn zat interessante discussies en onderzoeken geweest over religie, peer-pressure, sociale druk en integratie, maar die lijken aan viking niet besteed.
mij zul je niet horen zeggen dat de islam per definitie ongevaarlijk is. ik durf zelfs te stellen dat ik alle massa-idee?n met argus-ogen bekijk...
vegalan

Bericht door vegalan »

Zou de vrij interpretatie van het dogma dat gerelateerd aan de situatie, hierdoor nog dezelfde doctrine kunnen hebben? Bij dit soort zaken komt toch altijd de vraag: hoe je dit als gelovige mag en als niet gelovige zou moeten interpreteren?

.
herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

viking is in mijn ogen nog niet met een redelijk argument of voorbeeld gekomen wat het discrimineren van een grote groep mensen juist maakt.
het blijft beperkt tot dezelfde schreeuwerige one liners, gericht tegen "moslims" en "de linkse kerk". Gespeend van redenatie, argumentatie, en enige onderbouwing, stigmatiserend en uitermate saai.
het is simpelweg het nivo van Reclameslogans, die ook niet door feiten worden gehinderd en waar je ook niet mee kunt argumenteren.
Joop

Bericht door Joop »

herwin schreef:
het blijft beperkt tot dezelfde schreeuwerige one liners, gericht tegen "moslims" en "de linkse kerk". Gespeend van redenatie, argumentatie, en enige onderbouwing, stigmatiserend en uitermate saai.
het is simpelweg het nivo van Reclameslogans, die ook niet door feiten worden gehinderd en waar je ook niet mee kunt argumenteren.
En toch zijn ze heel effectief (die reclame slogans)... :wink:
QNTSeXSLVe

Bericht door QNTSeXSLVe »

Volgens mij stonden de Vikingen meer bekend door hun zwaardgebruik dan dat ze hun tegenstanders met rationele argumenten te lijf gingen. Beide is effectief om je tegenstander de mond te snoeren
Save an animal be a cannibal.
vegalan

Bericht door vegalan »

Vikingen konden ook goed voor-achter-''uit roeien'' en ''blond-ont-eren''!

.
Freedom

Bericht door Freedom »

Anna schreef:weet je wat ik pas walgelijk vind? iemand die ophoud met nadenken wanneer er een zogenaamde zondebok gevonden is voor al het leed in de wereld.
weet je wat ik pas walgelijk vind? iemand die een hele bevolkingsgroep over een kam scheert. wat deze viking namelijk beweert is dat alle 'buitenlanders'/'moslims' dezelfde psychopatische trekjes hebben. dat is dezelfde kortzichtige redenering als dat alle nederlanders klompen dragen, onhartelijk en zuinig zijn.

en wat betreft je bronnen: ik heb liever dat ze betrouwbaar zijn.

fijne dag nog.
Volgens mij wordt Viking hier nogal makkelijk over een kam gescheerd met de bevolkingsgroep 'rascisten' .

Als je zijn berichten kritisch leest zie je dat ze lang niet zo rascistisch als hier regelmatig beweerd wordt.
-gebruikergewist-

Ik denk ook niet dat Viking een racist is, hij heeft alleen een hekel aan Surinamers, Antillianen en vooral moslims (en dan Marokkanen in het bijzonder). Maar hij heeft niets tegen bijvoorbeeld Chinezen of hindoes.
Hij is dus selectief-racistisch, kan dat ook?
anna niet ingelogd

Bericht door anna niet ingelogd »

Freedom schreef:
Volgens mij wordt Viking hier nogal makkelijk over een kam gescheerd met de bevolkingsgroep 'rascisten' .

Als je zijn berichten kritisch leest zie je dat ze lang niet zo rascistisch als hier regelmatig beweerd wordt.
waarom zou viking geen racist zijn?
-gebruikergewist-

Ik vind ook dat als je hele bevolkingsgroepen over 1 kam scheert je zeker wel racistisch genoemd kan worden.
herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

de ongenuanceerdheid, het de hele tijd herhalen van dezelfde eendimensionale anti moslim / anti buitenlander boodschap, (notabene in een vega forum dus waar slaat dat op?) het zwart-wit denken, het gevoel dat niemand hem begrijpt (de boze buitenwereld met zn junks, buitenlanders, en linkse kerk) gaan o zo vaak hand in hand met de gemiddelde rasist. Viking niet uitgezonderd.
Viking geen racist? wake up.
herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

ik ben trouwens mn 666ste bericht gepasserd. :D en er is niets gebeurd!
Erik van Zomeren

Re: Niet over één kam scheren

Kiwi schreef: Anna voelt zich juist niet beter dan de rest lijkt mij, dat zou ik eerder over Morghodius zeggen (of Viking, zoals hij zichzelf tegenwoordig noemt) dan over Anna. Zij kijkt tenminste niet neer op of doet niet minachtend of generaliserend negatief over moslims, hij wel.
Ik heb al proberen uit te leggen dat het onderschrift NIET op Anna sloeg, maar een ALGEMENE signatuur is.
Erik van Zomeren

Kiwi schreef:Ik vind ook dat als je hele bevolkingsgroepen over 1 kam scheert je zeker wel racistisch genoemd kan worden.
Nogmaals: islamitisch is GEEN ras-kwalificatie. Als je alle moslims fout vindt (wat heel ongenuanceerd is natuurlijk, want er zijn moslims die zich geen barst van de Koran aantrekken, hoewel dat er misschien weinig zijn), dan kun je zeggen dat je discrimineert, maar niet dat je om die reden een rascist bent, want dat is iets heel anders. Als je een rascist bent discrimineer je immers op grond van uiterlijke menselijke kenmerken, zoals huidskleur, lichaamsbouw en dergelijke.
Laatst gewijzigd door Erik van Zomeren op wo sep 06, 2006 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik van Zomeren

herwin schreef:de ongenuanceerdheid, het de hele tijd herhalen van dezelfde eendimensionale anti moslim / anti buitenlander boodschap, (notabene in een vega forum dus waar slaat dat op?) het zwart-wit denken, het gevoel dat niemand hem begrijpt (de boze buitenwereld met zn junks, buitenlanders, en linkse kerk) gaan o zo vaak hand in hand met de gemiddelde rasist. Viking niet uitgezonderd.
Viking geen racist? wake up.
Om bij het onderwerp te blijven:

Wat zijn de mensenrechten / dierenrechten in Iran ?
Erik van Zomeren

Re: Niet over één kam scheren

vegalan schreef:
In de (grond)wet staan ook bedenkelijke zaken.

.
Ik heb er alleen nog nooit van gehoord dat iemand om de (grond)wet te verdedigen bij zichzelf bommen ombond en zichzelf opblies en daarvoor dan ook nog eens als beloning 72 maagden in de hemel verwachtte.
Eduard

Bericht door Eduard »

Kiwi schreef: Daar zijn Ed en jij het blijkbaar over eens ja.
En daar staan we ook helemaal niet alleen in. Sterker nog, het is een feit dat censuur een belangrijk kenmerk van fascisme is:
Fascisme (Italiaans: fascismo) was een autoritaire politieke stroming die aan de macht was in het Italië van 1922–1943, onder leiderschap van Benito Mussolini. Het heeft in bredere zin ook de betekenis gekregen van elk regeringssysteem dat op dat van Mussolini lijkt, m.a.w., dat de natie boven het individu stelt, en dat geweld, moderne propagandatechnieken en censuur gebruikt om politieke tegenstand de kop in te drukken.
bron

Censuur helpt ook niet om een gemeenschap (of een forum dus) "beter" te maken, het sterkt degenen die gecensureerd worden enkel in hun vermeende superioriteit van gedachtengoed en hetzelfde geldt voor degenen die achter de censuur staan. Het is in feite polariserend. Leuke paradox omdat het eigenlijk denkt polarisatie tegen te gaan. Uiteraard kan het wel een schijn van rust creëren. De zogenaamde stilte voor de storm. :lol:
Plaats reactie