Rawtill4

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sphinx
Leefwijze: veganist

Rawtill4

Bericht door Sphinx » ma aug 10, 2015 7:36

Hey iedereen,
Ik weet niet of hier ooit een topic over is gestart, ik kon hem in ieder geval niet vinden! Ik kwam laatst op een veganblog 'Raw till 4' tegen. Het houdt in dat je tot vier uur 's middags alleen maar 'raw' eet, voornamelijk fruit en groenten. Ook ligt te focus op koolhydraten, de verhouding is 80/10/10, dus weinig vetten en eiwitten. Na 4 uur kan je gewoon een warme maaltijd nemen. Opvallend vond ik dat sommige 15-20 bananen per dag eten. Iemand hier ervaring mee? Ik had wel van rawvegans gehoord, maar nog niet van deze variant! Interessant vind ik het wel.

Martine
Moderator

Re: Rawtill4

Bericht door Martine » ma aug 10, 2015 9:05

Zoveel bananen lijkt me niet echt een goed idee eigenlijk, vooral omdat je dan vrij eenzijdig eet en dus potentieel voedingsstoffen tekort komt die je bij een meer gevarieerd dieet wel binnenkrijgt. Bananen bevatten bijvoorbeeld heel weinig calcium.

Ik vind dit een heel goed filmpje over rawtill4 van iemand die wel veel fruit en dergelijke eet, maar niet het rawtill4 dieet volgt: https://www.youtube.com/watch?v=GgCZqNMzGwg
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 10, 2015 14:33

Ik doe het zo nu en dan.
Kijk eens op youtube naar freelee the bananagirl, die eet ook RAW till 4 en overdag alleen fruit.
En immense hoeveelheden, en die heeft een lichaam om van te kwijlen by the way.
Ik doe het dus zo nu en dan. Af en toe heb ik nog wel dagen dat ik de hele dag brood eet, ondanks dat het niet zo gezond schijnt te zijn, maar ik vind het zo lekker.
En ik hang ook nog wel eens met mijn handen in de chocopasta en pindakaas pot.

Maar er zijn ook hele weken achter elkaar dat ik RAW till 4 eet.
Ik ben ook gek op groenten en fruit dus voor mij is het echt een feestje om zo te eten.

sasvegan

Bericht door sasvegan » ma aug 10, 2015 16:13

Ik eet ook weleens volgens de rawtill4 regels, gemiddeld zo'n 2 à 3 keer per week. Ik probeer wel m'n vetten laag te houden maar dat lukt niet altijd (heb een zwak voor hummus, pindakaas, koekjes.....). Ik voel me op de dagen dat ik rawtill4 eet (meestal ook minstens 10 bananen) wel echt het best, en de dag erna ook, ik zit dan vol energie en heb echt zin om hard te lopen etc. Ik denk dat het een gezonde manier van leven is. Zo ervaar ik het in ieder geval wel.

Sphinx

Bericht door Sphinx » di aug 11, 2015 20:43

Dank jullie voor de reacties! Ik lees er veel positiefs over, maar ook zijn er verhalen die deze levenswijze als negatief beschouwen, en dat komt met name door de gewichtstoename (terwijl er van uit wordt gegaan dat je afvalt). Ik wil het best een keertje uit proberen voor 30 dagen. Alleen vroeg ik me af of je niet door al die bananen opgestopt raakt? :grin:

Maarten

Bericht door Maarten » di aug 11, 2015 22:34

Moet je zeker eens uitproberen als het je wat lijkt! Ik heb wel ergens (uit niet [direct] wetenschappelijke bron) gehoord dat de (pre-)mensheid al zeker een miljoen jaar zijn eten kookt. Door het koken komen bepaalde gezonde voedingsstoffen vrij die je anders in mindere hoeveelheden zou krijgen. Zo is het echt een onderdeel van onze 'natuurlijke' leefwijze gaan worden. Toch kun je het eens uitproberen. Ik zou echter wel na verloop van tijd een check-up doen. Better safe than sorry.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di aug 11, 2015 23:43

Sphinx schreef:Alleen vroeg ik me af of je niet door al die bananen opgestopt raakt? :grin:
Alleen als je ze al wil eten voordat er van die bruine spikkels op verschijnen (spikkels = rijp).
Ik eet vaak raw till 4, maar vaker een warme maaltijd vroeger in de middag en daarna weer raw.

Ik eet in golven veel banaan, misschien een stuk of 7 per dag.
Als ik weer een tijdje op appels overstap val ik weer wat af.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » wo aug 12, 2015 12:25

Zoals Brent zegt inderdaad de bananen pas eten als ze goed rijp zijn, dus met bruine spikkels.
En daarnaast natuurlijk heel veel drinken dan valt het reuze mee hoor.
Ik heb ook periodes dat ik 5 à 10 bananen per dag eet, en heb nooit last gehad van verstoppingen.
Maar ik kom er altijd wel van aan inderdaad. Als ik dan een aantal dagen brood eet en andere kant en klaar troep dan val ik gelijk weer af. Toch voel ik me lekkerder als ik raw till 4 eet.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » ma aug 31, 2015 13:46

Wat ik me nu afvraag. Als je zoveel fruit eet, krijg je dan niet veel bestrijdingsmiddelen binnen? Mocht je voor biologisch kiezen dan is zoveel fruit eten toch hartstikke duur. Ben benieuwd welke keuze jullie daarin maken.

Maarten

Bericht door Maarten » za sep 05, 2015 12:30

Billy20 schreef:Wat ik me nu afvraag. Als je zoveel fruit eet, krijg je dan niet veel bestrijdingsmiddelen binnen? Mocht je voor biologisch kiezen dan is zoveel fruit eten toch hartstikke duur. Ben benieuwd welke keuze jullie daarin maken.
Als ik appels of nectarines o.i.d. eet was ik ze altijd goed. Ik koop ook veel biologisch. Ik doe alleen mijn boodschappen wel voor meer dan 90% bij normale supermarkten. Je bent inderdaad duurder uit bij biologische producten, maar een gemiddelde Nederlander besteedt slechts 11 à 12 procent van zijn inkomen aan voedsel (zie: http://wsm.wsu.edu/researcher/wsmaug11_billions.pdf, het verschilt wel per inkomensklasse natuurlijk). Ik vind het niet erg om, gezien de relevantie van voedsel, een paar procentjes meer aan mijn voedsel te betalen.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » di sep 08, 2015 11:42

Ik eet nu ongeveer een half jaar raw till 4 stijl en daarvoor meer starch solution stijl (ook ongeveer half jaar). Het bevalt mij goed! Ik voel me fit en merk dat mijn lichaam steeds strakker wordt zonder dat ik meer train, sterker nog ik train steeds minder. Op mijn youtube kanaal (daffy peaches) heb ik oa wat recepten (avondeten) raw till 4 stijl staan. Ik kan het iedereen aanraden! Maar starch solution is ok echt een goed dieet. In mijn optiek is het het belangrijkste dat je bewerkt voedsel en fast food laat staan en zoveel mogelijk vers eet. Maar geniet vooral van alle maaltijden! :-D

Plaats reactie