Collageen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
franske
Leefwijze: vegetarier

Collageen

Bericht door franske » vr jul 17, 2015 5:22

Het is nu voor de 2e keer binnen 2 jaar dat ik met een bijna afgescheurde achillespees zit.
Om het aangroeiproces te beïnvloeden en pezen beter belastbaar te maken zou ik collageen moeten gebruiken.
Echter wat ik terug vindt is dat dit alleen van dierlijke producten afkomstig is.
Weet er iemand plantaardige alternatieven.

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Collageen

Bericht door Marianne » vr jul 17, 2015 16:23

Volgens Wikipedia is het een eiwit, en eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren.
Het is bekend dat dierlijk eiwit één op één gebruikt kan worden door mensen, maar dat je als veganist door verschillende eiwitbronnen te combineren alle aminozuren binnen krijgt die nodig zijn om in je menselijke eiwitbehoefte te voorzien.

Edit: Van verschillende websites bij elkaar gezocht:
Er zijn 20 aminozuren waarvan de mens er 12 zelf kan aanmaken en 8 niet. Collageen heeft van die 8 laatste alleen lysine, omgezet met hulp van vitamine c in hydroxilysine nodig.
Vegetariërs en in het bijzonder veganisten hebben vaak een lysinedeficiëntie, omdat dit aminozuur sterk ondervertegenwoordigd is in bepaalde granen-eiwitten.
Het zit wel in (van de peulruchten) witte en bruine bonen en weinig in groene erwten, doperwten en linzen. het zit ook in de meeste groenten.

ik zou een diëtist raadplegen. Dit wordt veel te ingewikkeld.

Edit2: Solgar heeft een veganistisch lysine-supplement.

Plaats reactie