vetten vs koolhydraten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

vetten vs koolhydraten

Bericht door MrGreen » vr mar 27, 2015 18:46

Is iemand hier thuis in dat hele verhaal van koolhydraten & vetten (waarin als ik het goed begrijp koolhydraten slecht zijn en vetten goed)?

Of, liever, hoe je als vegan een goede balans tussen die twee vindt en genoeg vetten binnenkrijgt (want men heeft het altijd meteen over vlees en kaas voor de goede vetten)? Want als ik het zo bekijk is het meeste wat ik naar binnen werk - groente, fruit, peulvruchten - toch meer koolhydraat dan vet (ook de 'standaard' dingen als aardappelen en brood enzo). & dan kan ik naast noten, olie, en soja'zuivel' eigenlijk niet zoveel meer bedenken om dat laatste wel genoeg te krijgen.

Wat zijn lekkere&goede vette vegan voedsels?

& mocht hier iemand zijn die low carb + vegan combineerd: HOE doe je dat (want de kilo's groenten en fruit die ik spreekwoordelijkerwijs naar binnen werk zijn toch vooral carb en niet vet.
Laatst gewijzigd door MrGreen op vr mar 27, 2015 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lisa
Leefwijze: veganist

Re: vetten vs koolhydraten

Bericht door Lisa » vr mar 27, 2015 18:56

Mijn carbs zijn through the roof en gaat best.
Ik kom er niet van aan. Als ik iets in gigantische hoeveelhede binnen krijg dan zijn het wel koolhydraten. Koolhydraten zijn juist goed, die zorgen voor energie. Word een beetje moe van al die low carb onzin.
Vetten zijn ook goed zoal g het geen verzadigde vetten uit koek en gebak is bijvoorbeeld. Maar daar probeer ik dan wat minder van binnen te krijgen omdat mijn koolhydraten al zo hoog zijn.

Ik eet ong voor 80% groente en fruit denk ik en de overige 20% vul ik aan met rijst, pasta, aardappels en noten en zaden en een enkele keer brood.

MrGreen

Bericht door MrGreen » vr mar 27, 2015 19:08

Hey Lisa,
bedankt voor je reactie, is goed om te lezen.
Ik word wel heel nieuwsgierig naar wat je/wat men dan allemaal eet in plaats van de broodmaaltijd - maar misschien kom ik daar tijdens de VeganChallenge volgende maand een beetje achter natuurlijk.

Mat de 80%-20% ga ik er trouwens vanuit dat je hoeveelheden bedoelt (als in grammen), en niet energie, :shock:

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » vr mar 27, 2015 19:14

Er is hier ergens op het forum een eetdagboek topic, daar kun je zien wat mensen zoal eten.
Wat ik vandaag heb gegeten (ik voelde me niet zo lekker dus niet heel erg veel)

Ontbijt: 5 bananen
Tussendoor: 3 dadels
Lunch: 1 galia meloen, 1 mango, 1 banaan en 2 dadels
Tussendoor: 2 banen en 3 dadels en een paar likjes uit de pindakaaspot :shock:
Avondeten: 8 opscheplepels wittekool met rozijnen uit knoflook en champignon erdoor. 4 halve aardappels gebakken met beetje hummus.
Tussendoor: stukje chocola

Framboos

Bericht door Framboos » vr mar 27, 2015 20:14

MrGreen schreef:Is iemand hier thuis in dat hele verhaal van koolhydraten & vetten (waarin als ik het goed begrijp koolhydraten slecht zijn en vetten goed)?

Of, liever, hoe je als vegan een goede balans tussen die twee vindt en genoeg vetten binnenkrijgt (want men heeft het altijd meteen over vlees en kaas voor de goede vetten)? Want als ik het zo bekijk is het meeste wat ik naar binnen werk - groente, fruit, peulvruchten - toch meer koolhydraat dan vet (ook de 'standaard' dingen als aardappelen en brood enzo). & dan kan ik naast noten, olie, en soja'zuivel' eigenlijk niet zoveel meer bedenken om dat laatste wel genoeg te krijgen.

Wat zijn lekkere&goede vette vegan voedsels?

& mocht hier iemand zijn die low carb + vegan combineerd: HOE doe je dat (want de kilo's groenten en fruit die ik spreekwoordelijkerwijs naar binnen werk zijn toch vooral carb en niet vet.
Koolhydraten slecht vind ik altijd zo'n rare samentrekking. Ja, zonder biet- en rietsuiker kun je zeker. Maar je hersenen hebben koolhydraten nodig en echt niet alle koolhydraten zijn slecht. Ik eet aan vetten avocado, noten, pinda's en zaden.

Maar ik word net als Lisa ook moe van die lowcarb-rage, dus misschien ben ik niet de beste om te antwoorden. Volgens mij heb je zowel koolhydraten, eiwitten als vetten nodig. Wat jij eet - zoals je dat hierboven beschrijft - lijkt me aardig gezond!

MrGreen

Bericht door MrGreen » vr mar 27, 2015 22:06

Als ik het goed teruglees denk ik dat ik twee dingen door elkaar gehaald heb;

1) wat vinden jullie van het hele koolhydraten-zijn-slecht verhaal en
2) vetten heb je nodig, maar hoe kom je aan genoeg zonder die standaard dingen.

Overigens spreekt de bron waar ik momenteel in lees zichzelf al tegen.

& wauw, Lisa, ziet er lekker uit!

& Framboos, ik denk dat je dan zeker wel de juiste persoon bent om te antwoorden, hoor. Als ik op een dag wijs genoeg ben leg ik al dat soort theorieen ook naast me neer, maar moet daar nog wat meer mee oefenen omdat ik momenteel zelf nog zo zoekende ben naar wat het beste bij mij past :wink:

Gelukkig lees ik op alle sportsites dat ik na het hardlopen flink aan de bananen e.d. mag :P

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 27, 2015 22:58

Ik ken een aantal mensen die koolhydraatarm eten en daar heel gelukkig mee zijn (omni's en vega's). Iedereen doet waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Ik eet zelf ook bij vlagen weinig koolhydraten en dat bevalt altijd goed.

Zodoende heb ik dus redelijk wat vegan low carb recepten op mijn blog, om je een idee te geven van 'wat je dan kunt eten': http://vegetus.nl/tag/koolhydraatarm/

En een lijstje van koolhydraatarme plantaardige voedingsmiddelen: http://vegetus.nl/overige-schrijfsels/153-2/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MrGreen

Bericht door MrGreen » za mar 28, 2015 10:02

Martine, dat ziet er mooi uit dat blog!!!

& verduidelijkend, ook dat recept - mijn 'maar hoe kom ik zonder koolhydraten aan genoeg calorieen' wordt daarmee wel bij voorbeeld beantwoordt. Enneh... ook wel erg heerlijk, niet een beetje tempeh erbij maar gewoon lekkerrr veel :-)

http://www.lowcarbvegan.com/
Vond ik ook nog (niet om de concurrentie aan te prijzen hoor, Martine!).

Nou ja. Ik blijf wel bij de overtuiging dat ik vooral na het sporten lekker aan de carbs moet, maar stel mijn mening over vet wel een beetje bij richting het positieve.
Trouwens, als vet 2x zoveel energie levert als carbs betekent dat ook wel efficienter eten en dat kan in mijn geval weleens goed zijn (zit me vol te proppen met allerlei groente en fruit maar heb toch de hele dag honger (zie dat voeden niet vullen verhaal ;-) ).

:thanks:

Framboos

Bericht door Framboos » za mar 28, 2015 19:16

MrGreen schreef:Nou ja. Ik blijf wel bij de overtuiging dat ik vooral na het sporten lekker aan de carbs moet, maar stel mijn mening over vet wel een beetje bij richting het positieve.
Wat voor sport doe je?

MrGreen

Bericht door MrGreen » zo mar 29, 2015 11:39

Framboos schreef:
MrGreen schreef:Nou ja. Ik blijf wel bij de overtuiging dat ik vooral na het sporten lekker aan de carbs moet, maar stel mijn mening over vet wel een beetje bij richting het positieve.
Wat voor sport doe je?
Hardlopen, binnenkort ook zwemmen erbij :-D
Ik houd mijn eten wel bij in een online teller, en het valt me met terugwerkende kracht op dat ik de afgelopen twee keer heel bagger gelopen had & de dag daarvoor een stuk minder dan de aangeraden grammen carbs gehad had (bij toeval). Boerenverstand misschien, maar ik geloof toch wel in fruit en volkorenproducten als goed-voor-mij.

1)
Als ik het goed op een rij begrijp na de verschillende pro-vet en sportief leven-bronnen;
In rust verbrand je vooral vetten (een site heeft het over 67%, geen idee hoe dat zo).
Voor vetverbranding heb je meer zuurstof nodig dan voor glucoseverbranding, en in vet zit twee keer zoveel energie. Het is dus efficienter spul.
Bij inspanning verbrandt een lichaam liever koolhydraten/glucogeen, omdat daar minder zuurstof voor nodig is en je dus sneller de nodige energie kunt krijgen. Dus eigenlijk: hoe rustiger je doet hoe beter je je energie uit vetten kunt halen (getuige in ieder geval theorieen over bloedsuikerspiegels enzovoorts).
&/maar/dus bij het risico dat je een teveel aan energie opslaat als vet maakt het weinig uit of het vet of glucose is.

2)
Ik las ook ergens dat je lichaam efficienter wordt in het aanspreken van vet als verbrandingsmateriaal als je regelmatig duursport, terwijl dat er ook voor zorgt dat je spieren steeds beter/meer glucogeen kunnen opslaan (en je uithoudingsvermogen beter wordt). Daar raak ik het spoor een beetje bijster, want als dat laatste waar is verklaart dat wel waarom je steeds beter-sneller-harder-langer kunt, maar niet hoezo je dan ook je vetverbranding verbetert - misschien als je geregeld zolang sport dat er naar dit systeem moet worden overgeschakeld?

What do you think?

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo mar 29, 2015 15:50

Ik heb al mijn hele leven lang gezondheidsklachten gehad door complexe koolhydraten (zoals in biet- of rietsuikers, graanproducten of aardappelen), dus ik moet het doen met de suikers uit vruchten bij mij vooral appelen, bananen, af en toe mandarijnen, heel soms dadels.
Qua vetten eet ik vooral avocado's, met mate noten, vooral walnoten, chiazaad, soms studentenhaver, waarin dus ook gedroogde vruchten.

Bij duursporten lijkt het me wel lastiger, dan moet je veel bananen en dadels gaan eten om niet de ongezondere moeilijkere weg via vetverbranding te hoeven nemen. Ik ken wel mensen die dat doen met al die bananen en dadels (zoals Boele Ytsma), maar die eten nog wel havermout en mogelijk wel rijst en pasta's.

Nederland is niet echt een land waar je op vers, redelijk geprijst en ook nog lekker fruit kunt leven qua koolhydraten, voor de fruitarische veganisten die ook groenten, knollen en wortelen blijven eten bedoel ik dan.
Ik merk steeds meer dat er in wortelen en knollen ook aardig wat suikers zitten, vooral de pastinaak smaakt me heerlijk zoet. Voor mij persoonlijk zijn de complexe koolydraten te belastend, maar als je sterk en gezond bent kun je ze wel beter afbreken tot enkelvoudige suikers. Mits je ze niet teveel eet, want dan kun je denk ik op latere leeftijd sneller diabetes en/of overgewicht en/of hart- en vaatziekten krijgen.

Mijn olijfoliegebruik ben ik over de jaren heen gaan inperken tot zo nu en dan eens een klein scheutje door het eten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 29, 2015 19:48

MrGreen schreef: Hardlopen, binnenkort ook zwemmen erbij :-D
Ik houd mijn eten wel bij in een online teller, en het valt me met terugwerkende kracht op dat ik de afgelopen twee keer heel bagger gelopen had & de dag daarvoor een stuk minder dan de aangeraden grammen carbs gehad had (bij toeval). Boerenverstand misschien, maar ik geloof toch wel in fruit en volkorenproducten als goed-voor-mij.
Ik weet niet hoe lang je loopt; voor 3 km zal het niet echt heel veel uitmaken. Als je langer loopt, dan moeten de glycogeenvoorraden in je spieren goed gevuld zijn. (Vandaar ook het zogenaamde carb-loaden voor marathons en triatlons: zo veel carbs eten dat je spieren helemaal gevuld zijn.)

Mijn zwemtrainer zei ooit eens dat hij precies kon zien wie er wel, en vooral wie er niet genoeg at. Omdat die laatste domweg aan het eind van de training geen energie meer hadden.

Met fietsen is dat helemaal erg; maar daar gaat die voorraad in je spieren sowieso van op en moet je het tijdens het fietsen aanvullen. Iets met veel vet of eiwit ligt dan als een steen in je maag. Zelfs volkoren is niet heel prettig. Ik heb van fietsen echt geleerd dat ik koolhydraten nodig heb. Alles wordt zo uitvergroot tijdens fietsen, heel leerzaam. Ik at in het begin na fietstrainig veel te weinig. Tot ik een keer een praatje van een voedinsdeskundige hoorde, die vertelde hoe veel je verbrandt tijdens een training en hoe veel je moeten eten om dat aan te vullen. De training erna begon ik na het fietsen aan mijn volgende training: Eten. Tot ik stampvol zat (ik kan meestal niet heel veel in 1 keer eten, ik kan wel heel goed de hele dag door eten...). Die maandag erna, toen ik naar mijn werk fietste op mijn stadsfiets kwam ik zowaar vooruit. Daarvoor kwam ik op maandag echt NIET vooruit. Het grappige is, dat ik toen ik weinig at ook dikker werd. Toen ik na een training bergen eten ging wegwerken, viel ik af.
MrGreen schreef:Het is dus efficienter spul.
Efficienter vind ik nog steeds een.. vreemd woord. De meeste mensen zouden zeggen: van vetten kun je minder eten voordat je er dik van wordt. Niet dat dat per se goed is, maar het is dus maar hoe je het bekijkt. Voor je lichaam is het NIET efficienter, want het moet omgezet worden. Snelle suikers zijn het efficients. Maar dat is ook weer niet wat je wilt, alleen maar snelle suikers. Snap je wat ik bedoel? Efficient is iets heel lastigs, als het op voedsel aankomt.
MrGreen schreef:Bij inspanning verbrandt een lichaam liever koolhydraten/glucogeen, omdat daar minder zuurstof voor nodig is en je dus sneller de nodige energie kunt krijgen.
Het is toch zo dat je lichaam alleen maar glycogeen kan verbranden, en dat andere dingen daarom minder snel energie geven, omdat ze eerst omgezet moeten worden? Dat kan ook het zelfde zijn als jij noemt, trouwens. Dat het daardoor minder zuurstof heeft omdat het al in de goede vorm is?
MrGreen schreef: Ik las ook ergens dat je lichaam efficienter wordt in het aanspreken van vet als verbrandingsmateriaal als je regelmatig duursport, terwijl dat er ook voor zorgt dat je spieren steeds beter/meer glucogeen kunnen opslaan (en je uithoudingsvermogen beter wordt). Daar raak ik het spoor een beetje bijster, want als dat laatste waar is verklaart dat wel waarom je steeds beter-sneller-harder-langer kunt, maar niet hoezo je dan ook je vetverbranding verbetert - misschien als je geregeld zolang sport dat er naar dit systeem moet worden overgeschakeld?
Voor zover ik het begrepen heb ik dat inderdaad de theorie. Sommige mensen zweren bij af en toe een training op lege maag, omdat dan gelijk je vetreserves aangesproken worden (anderen zeggen dan weer dat dit bs is; volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs voor beide theorieen). Ik ben zelf waardeloos zonder eten. Misschien zou ik dit kunnen trainen, maar a. geloof ik eerder in je lichaam voeden als je iets van je lichaam vraagt en b. het werkt uitstekend zoals ik het nu doe en c. I'll take carbs over protein or fat anyday, anytime. :mrgreen:

Overigens, na een training schijnt een verhouding van 3:1 carb/proteine het beste te zijn om je spieren snel weer op kracht te laten komen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 15, 2015 16:57

Ik heb low carb geprobeerd. Bij mij werkt het niet zo best. De eerste week voel ik me super, maar daarna merk ik dat er iets in mijn hoofd niet lekker gaat lopen.

Plaats reactie