te korten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
franske
Leefwijze: vegetarier

te korten

Bericht door franske » wo feb 25, 2015 20:30

Uit een Lab van vorige week blijkt dat ik een vit D tekort heb en een B12.
Die B12 kan ik wel plaatsen, maar vitD niet.

Nu moet ik beide vitamines dus in tbl vorm bij gaan nemen. Op zich geen probleem, maar ik vraag me af waardoor ik het tekort heb opgelopen.

Zijn er groenten waar vitD in voorkomt?

Framboos

Re: te korten

Bericht door Framboos » wo feb 25, 2015 21:09

Ja, maar niet veel. In lever bijvoorbeeld. En margarine, maar daar is het aan toegevoegd. Het meeste maak je aan door zonlicht, en in Nederland is in de winter de zon niet sterk genoeg. Daarom wordt vitamine D ook aan veel producten toegevoegd, zoals margarine, omdat veel Nederlanders er te weinig van binnenkrijgen/aanmaken.

Vervelend dat je tekorten hebt!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 25, 2015 21:49

Heel veel Nederlanders hebben D tekort. Komt inderdaad door te weinig zon. Tussen oktober en maart kun je hier überhaupt geen D aanmaken, in de zomermaanden ook maar een paar uur per dag. Als je dus veel binnen zit/gevoelig bent voor tekorten/weinig verrijkte producten gebruikt/netjes zonnebrand en bedekkende kleding draagt, is een D tekort niet ver weg.

Ik neem daarom preventief D supplementen (en B12 natuurlijk)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 25, 2015 22:06

En wat groente met vitamine D betreft, champignons die in de zon hebben gestaan/met UV licht zijn bestraald bevatten vitamine D2. Maar dat zijn kleine hoeveelheden en D2 wordt door sommige mensen minder goed opgenomen dan D3. D3 wordt vaak gemaakt uit schapenwolvet, maar er zijn ook vegan merken zoals Vitashine die het uit korstmos halen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie