Buikpijn en andere klachten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Buikpijn en andere klachten

Bericht door Wen »

Hey Newmoon, veel vleesvervangers kan je ook invriezen. Dus dan kan je ineens een heel deel invriezen, als je ze anders vergeet. Nootpasta's of pindakaas zijn ook heeel voedzaam. Dus probeer die eens op de boterham.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Rorrim schreef:
Martine schreef:Ik heb even je dagmenu ingevoerd in cronometer.com, een website die voedingswaardes uitrekent. In tegenstelling tot wat iedereen hierboven denkt, kom je volgens die berekening geen calorieën of eiwitten tekort. 1900 à 2000 calorieën en 60 à 70 gram eiwit.
Het probleem met dat soort metingen is dat geen rekening wordt gehouden met de verschillende soorten eiwitten en hun samenstelling. Je kan per dag 200 gram tarwe-eiwit eten en alsnog een tekort hebben.
Daar had ik al op gelet. ;) Cronometer rekent ook de waardes van de individuele aminozuren uit, en het dagmenu had ruimschoots voldoende van alle essentiële aminozuren. Je hebt gelijk dat niet alle plantaardige eiwitbronnen de optimale hoeveelheden van alle aminozuren bevatten, maar het dagmenu van Newmoon heeft volgens cronometer voldoende compleet eiwit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

dorus
Leefwijze: veganist

Bericht door dorus »

de meeste mensen die van een omnivoor dieet snel overstappen naar een vegan dieet hebben op de één of andere manier last. reden daarvoor is dat de darmflora nog niet voldoende is aangepast.
de darmflora die gericht is op een omnivoor dieet bevat een groot aantal bacteriën die vlees verteren en het zijn deze bacteriën die moeten vervangen worden door diegene die plantaardig voedsel afbreken.
waarschijnlijk voel je je dus niet goed omdat een gedeelte van je plantaardig eten gewoonweg niet verteerd geraakt door een tekort aan 'plantaardige bacteriën' zeg maar, en heb je zin in dierlijk voedsel omdat je darmflora daar nog steeds op gericht is en je lichaam gewoon is om bij eiwitgebrek je naar vlees te doen grijpen.

het aanpassen van je darmflora duurt ongeveer een jaar. het is dus beter om van omnivoor eerst naar lacto-ovo vegetariër over te stappen en dan geleidelijk steeds minder zuivel te gebruiken om zo na een jaar volledig veganistisch te eten.

het is zeer vervelend voor iemand die om ethische redenen veganist is om toch nog een tijd dierlijk voedsel te gebruiken maar beter deze geleidelijke overstap dan een volledige terugkeer naar omnivoor.
voel je niet schuldig, kijk bv. of je ergens eieren kunt krijgen van iemand die zijn dieren wel goed behandelt of hou zelf een aantal opvangkippen die je een lang en gelukkig leven geeft (ook nadat ze geen eieren meer leggen)

wat je ook nog parten kan spelen is de sojayoghurt, in de meeste zit tapioca en veel mensen reageren daar verkeerd op.
ook de soja geeft bij vele mensen problemen omdat ze dat dan als enige eiwitbron zien en er teveel van gaan gaan gebruiken. ben je niet glutenintolerant dan is seitan voor westerlingen blijkbaar een beter alternatief.

veel succes!
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik las laatst iets over de zuurgraad van de maag van katten. Als ze alleen brokken eten is die heel anders dan als de vlees eten. Misschien is dat bij mensen ook zo?

Lisa

Bericht door Lisa »

De uitleg van dorus klinkt heel aannemelijk. Ik ben een aantal jaren terug begonnen met vegan eten, uit gezondheidsoverwegingen en dit viel me toen ook zo zwaar, toen ben ik teruggegaan naar alleen kaas en kip eten en na een tijd liet ik deze producten ook weg en toen had ik nergens last van. Dit zou het dus best wel eens kunnen zijn.

Luna

Bericht door Luna »

NewMoon schreef:Ik ben me er van bewust dat het kan komen door stress (er gebeurt momenteel een hoop in mijn leven).
Dit mag je zeker niet uit het oog verliezen, (langdurige) stress kan een hoop narigheid in je lijf teweeg brengen. Ik spreek enigszins uit ervaring. Ik ben zelf een frusti-eter of stress-eter, hoe je 't ook noemen wil. In het begin toen ik vegan ging eten en ik een dip had, verlangde ik ook heel erg naar die dingen waar ik normaal naar greep om de stress weg te eten (in mijn geval melkchocolade, m&ms en dingen met kaas). Door voor veganisme te kiezen had ik mezelf die dingen "ontnomen". Nu ik enige maanden verder ben kan ik dit ook zo zien: het waren cravings waar ik "uit gewoonte" naar teruggreep. "Geef er niet aan toe" is het beste advies maar ik weet ook wel hoe moeilijk dat is. En hee, dat je af en toe terugvalt is geen ramp hoor. Lisa Steltenpool heeft ergens in haar boek een zinnetje staan als "er is geen vegan politie die jou komt controleren". En zo is het. Je moet 't voor jou doen. Dus niet jezelf op je kop gaan zitten en vitten omdat je al eens iets eet wat net niet helemaal vegan is. Onthou hoe je je op dat moment voelde ("wil ik dit echt wel?") en volg je instinct. Terugkijken en ervan leren maar er niet in blijven hangen. En probeer de oorzaak van je stress aan te pakken. Ook weer zo'n moeilijke, I know, maar daar zit je winst.

Lisa

Bericht door Lisa »

Luna schreef:. En hee, dat je af en toe terugvalt is geen ramp hoor. Lisa Steltenpool heeft ergens in haar boek een zinnetje staan als "er is geen vegan politie die jou komt controleren".
Oh das ook een goeie voor mij.
Af en toe loop ik langs een vleeslucht en dat vind im dan zooo lekker ruiken.
En dan voel ik me natuurlijk schuldig en dan denk ik stel dat ze weten dat ik vlees lekker vind ruiken.
Ehh... Wie is 'ze' dan. Inderdaad net alsof een vegan politie me komt controleren :roll:
(Niet dat ik ooit aan die lucht toegeef hoor, maar vind het erg van mezelf dat ik dooie dieren nog zo lekker vind ruiken :( )

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Lisa schreef:
Luna schreef:. En hee, dat je af en toe terugvalt is geen ramp hoor. Lisa Steltenpool heeft ergens in haar boek een zinnetje staan als "er is geen vegan politie die jou komt controleren".
Oh das ook een goeie voor mij.
Af en toe loop ik langs een vleeslucht en dat vind im dan zooo lekker ruiken.
En dan voel ik me natuurlijk schuldig en dan denk ik stel dat ze weten dat ik vlees lekker vind ruiken.
Ehh... Wie is 'ze' dan. Inderdaad net alsof een vegan politie me komt controleren :roll:
(Niet dat ik ooit aan die lucht toegeef hoor, maar vind het erg van mezelf dat ik dooie dieren nog zo lekker vind ruiken :( )
Ja dat heb soms ook, ookal eet ik nu al ruim 10 jaar geen vlees meer. Ik vraag me echt af hoe dat komt?
Treat others how you would like to be treated.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Maar on topic, ik had het in het begin ook, achteraf waarschijnlijk door de vezeltoename. Ik had het berekend en ik at echt 2x zo weinig vezels als nu.
Treat others how you would like to be treated.

NewMoon
Leefwijze: vegetarier

Bericht door NewMoon »

Sorry dat ik niet meer reageerde.

Ik gebruik nu weer kleine hoeveelheden zuivel.
Het gaat nu weer beter. Als het met een klein beetje zuivel wel goed gaat dan is dat maar zo.
Wie weet in de toekomst dat dan lukt om het weg te laten. Voor nu vind ik het zo wel even goed.
Bedankt allemaal voor de reactie's.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Fijn dat je je weer wat beter voelt NewMoon. Kan me voorstellen dat het echt niet te doen is als je voortdurend last hebt van je buik. Misschien kun je later nog eens proberen om heel langzaam over te schakelen op plantaardige alternatieven, maar tot die tijd kun je beter inconsequent goed bezig zijn, dan consequent 'fout' ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie