Chlorella

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Chlorella

Bericht door Erik van Zomeren » zo nov 09, 2014 16:33

Over chlorella lees ik tegenstrijdige berichten. Er zijn berichten die beweren dat chlorella voor de mens geschikte vitamine B12 bevat en berichten die het tegendeel beweren.

Het punt is alleen dat er niet 1 soort chlorella is maar dat er vele verschillende soorten chlorella zijn. Het zou dus kunnen dat 1 bepaalde soort chlorella wèl voor de mens geschikte vitamine B12 bevat en een andere soort niet. Hier staat zelfs dat er wel meer dan 100 (!) verschillende soorten chlorella zijn.

Hier wordt bijvoorbeeld geclaimd dat de hier gebruikte chlorellasoort wèl voor de mens geschikte vitamine B12 bevat.

Is er hier iemand die wat meer weet over specifieke chlorellasoorten en de aanwezigheid van voor de mens geschikte vitamine B12 daarin?
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Martine
Moderator

Re: Chlorella

Bericht door Martine » zo nov 09, 2014 17:48

Er zijn inderdaad een paar studies waar uit kwam dat chlorella mogelijk werkzame B12 bevat. Dit waren allemaal hele kleine studies waarvan het niet duidelijk is hoe betrouwbaar ze zijn.

Zie dit overzichtje op de site van vegan dietist Jack Norris: http://www.veganhealth.org/b12/plant#chlorella

Hij zegt:
Until chlorella is more thoroughly tested on humans to determine whether it lowers MMA levels, it should not be considered a reliable source of vitamin B12, especially since the study by Pratt & Johnson (15) showed no vitamin B12.
De sites die jij noemt, verkopen allebei chlorella supplementen. Zij zijn er dus bij gebaat om te zeggen dat chlorella nuttige stoffen bevat. Mijn basis-principe is, geloof nooit wat er over supplementen gezegd wordt op websites die die supplementen verkopen. Altijd in een onafhankelijke bron zoals die site van Jack Norris nazoeken wat erover gezegd wordt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do dec 25, 2014 21:46

Hoi Erik, zie ook de literatuurstudie van M Post, die ken je toch wel.

http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/HOOFD4.HTM#4.10.3
Oude onderzoeken, maar gelden volgens mij nog steeds.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » do jul 23, 2015 22:28

Hier weer een chlorella product dat aangeprezen wordt. Ondanks de mooie woorden van de "professor" in het filmpje ben ik huiverig om er geloof aan te hechten. Ik heb tot nu toe nog geen wetenschappelijk onderbouwde weerlegging of bevestiging gevonden dat dit product "een goede bron van goede B12" is.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Plaats reactie