Allereerst wil ik beginnen met zeggen dat ik ontzettend veel respect heb voor iedereen die uit principe veganist is. Ik zelf heb het dierenleed altijd verschrikkelijk gevonden, maar tegelijkertijd vond ik mijn stukje vlees 'te lekker', en stopte gewoon mijn hoofd in het zand. Dit principe is dus ook niet mijn motivatie geweest om een 'veganistische' lijfstijl te proberen.
Mijn motivatie was de documentaire 'Forks over Knives'. Ik was verbaasd dat ik op deze site helemaal niets over die documentaire kon vinden, dus ik ben benieuwd wie van jullie deze documentaire gezien heeft, en wat jullie ervan vonden.
Om de documentaire even kort samen te vatten: In deze documentaire wordt duidelijk, professioneel, en deskundig uiteengezet hoe het eten van vlees en het nuttigen van zuivel/eieren een direct effect op onze gezondheid heeft, en worden duidelijke verbanden tussen het eten van vlees en kanker en hart- en vaatziekten uiteengezet. Ik schrok hier echt van. In onze westerse samenleving leeft zo'n diepgewortelde overtuiging dat vlees en zuivel gezond is voor de mens. We groeien op in een samenleving die predikt dat 'melk goed is voor elk' en dat vlees onmisbare voedingsstoffen bevat. Vegetariërs en veganisten worden door het gros van de samenleving gezien als mensen die hun lichaam onthouden van deze belangrijke voedingsstoffen. Deze documentaire laat echter een heel ander beeld zien. En dat ook nog eens gebaseerd op kei-harde feiten en degelijke onderzoeken onder grote groepen mensen. Daarnaast nemen de programmamakers zelf de proef op de som door een bepaalde periode alleen maar 'plantaardig voedsel' te eten. De gevolgen zijn ongelooflijk: nauwelijks nog gezondheidsklachten, fitter, energieker, lager cholesterol, betere bloedwaardes in het algemeen... En daarnaast het feit dat beschadigde aders zich echt gaan herstellen en kanker in recessie kan treden. Ik zou dit nooit geloofd hebben als ik deze documentaire niet had gezien.
Ook al is wellicht niet alles een hard feit, ook al zijn wellicht bepaalde zaken overtrokken of niet bewezen in de mate dat uit deze documentaire lijkt, ik ben na het zien wel overtuigd dat er grote gezondheidsvoordelen kleven aan een plantaardig voedselpatroon.
Persoonlijk was ik al langere tijd constant moe. Hoe veel ik ook sliep, ik had geen energie. Ik sleurde me door de dagen. Daarnaast ben ik al erg lang te zwaar en kreeg ik de kilo's er maar niet af, ook al at ik echt niet veel of raar.
Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik minimaal voor een periode van 3 maanden alleen maar plantaardig ga eten, om de theorie van deze documentaire zelf te testen. En, ik moet bekennen dat ik me na een paar dagen al direct fitter voel. Ik word al 2 dagen voor de wekker wakker, en ben direct ook echt 'wakker'. Nu weet ik nog niet of dat wellicht tussen de oren zit, of dat het echt al direct merkbaar is.
Mijn collega's merkten ook al op dat ik energieker (en daarom irritanter

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; heeft iemand deze documentaire gezien? Zoja, wat is jullie mening hierover, als echte veganisten?
Ben heel benieuwd naar alle meningen!
En nogmaals: