Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Bericht door Assie »

Ik ben opgegroeid met etiketten lezen, sterker nog, ik lachte mijn vader uit als hij weer uren in de supermarkt stond te lezen. Nu betrapt ik mezelf een tijdje geleden op hetzelfde. Maar niet vanwege het vegan eten.
Ik wil geen smaakversterkers eten. Het vegan eten is helemaal niet moeilijk gebleken. Ik eet toch al nauwelijks iets voorbewerkt.

Brent

Bericht door Brent »

Ja, ik ook niet meer. Geef mij maar lévende voeding in plaats van dingen uit een pak of pot! :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Precies! Het enige nadeel is als je zo puur eet, dat kant en klare dingen altijd tegenvallen :lol:

Framboos

Bericht door Framboos »

Brent schreef:Hmm, het ging mij niet om die avatar, dat kwam nadat het al ontspoord was.
Da was slechts ter illustratie van het 'het lijkt misschien als een jullie tegen nieuweling maar er is geen jullie'.
Brent schreef:Ik bedoelde die toch vrij uniforme afkeuring van idd dat "ik wil ook leven".Dat dacht ik namelijk zelf jarenlang toen ik nog zuivel at, dat het "geen leven" zou zijn als ik daar mee moest stoppen. Ik dacht namelijk werkelijk dat ik slap zou worden door voedingstekorten. Je kunt dat als doorgewinterde planteneter wel merkwaardig vinden, maar dat is de belevingswereld van iemand die dat andere, het pure planten eten nog niet heeft uit durven proberen.
Maar ging je dat ook hier ook verkondigen? Je zorgen daarover uitspreken is iets anders dan zeggen:
ik wil ook leven :D

Brent schreef:Als je dan vervolgens in koor iemand met argumenten overspoelt die suggereren dat ze "fout" denken
Volgens mij reageerde bijna niemand op het feit dat ze inhoudelijk fout zou zijn - maar de manier waarop ze alles verkondigde. (Ik zal eerlijk toegeven, bij mij speelde daar ook in mee wat ze in andere topics al zei. Ik zou niet zo snel op een forum waar ik nog niet zo lang ben met :offtopic: (geloof haar tweede bericht?) gaan strooien en melden dat je een bericht van een andere forummer gemeld hebt. Ik zou eerder de mores van een forum een beetje aftasten.)
Brent schreef:Het is handiger om mensen eerst te complimenteren met de vele stappen die ze al gezet hebben en als je dan na een tijdje een band hebt met zo iemand, kun je in een open (niet dwingend) gesprek dingen uitwisselen. Zelf ben ik ook iemand die er graag met een recht been ingaat bij mensenrechten en dierenrechten, maar bij iets persoonlijks en gevoeligs zoals dieetkeuze heb ik dat mezelf afgeleerd, het werkt niet.
Ik denk niet dat iemand het hiermee oneens is?

Overstand

Bericht door Overstand »

Ik vind het niet erg om etiketten te lezen. Ik kan heel snel lezen :p

Zelfs producten die ik na een tijdje weer koop, lees ik voor de zekerheid of de ingrediënten nog zelfde zijn of zo. Zelfs fruit of zo als ze in zakje zitten (supermarkt) lees ik om te kijken uit welke land ze komen of zo.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske »

Brent schreef:Ja, ik ook niet meer. Geef mij maar lévende voeding in plaats van dingen uit een pak of pot! :)
Hoe plant-Aardiger je eet, hoe minder verpakking je moet lezen, imo

endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Bericht door endopleeg »

Framboos schreef: Volgens mij reageerde bijna niemand op het feit dat ze inhoudelijk fout zou zijn - maar de manier waarop ze alles verkondigde.
Inhoudelijk fout?? Vertel vertel!

Met 'leven', mijn opmerking die hier een eigen 'leven' ging leiden, bedoelde ik een figuurlijk iets, daarom ging er ook een smiley achter, omdat ik inmiddels weet dat ongenuanceerde opmerkingen zonder verlossende smiley hier meteen mensen op de kast jaagt.. :?
Met leven bedoelde ik niet iedere dag dingen moeten weigeren, van anderen, omdat er eieren inzitten bijvoorbeeld. Het lijkt me heel vermoeiend om op feestjes en verjaardagen en andere sociale bezigheden gewoon niks te kunnen eten! Dat bedoelde ik daarmee. Sorry als ik iemand tegen de figuurlijke schenen geschopt heb, maar van jullie reacties lusten de honden ook geen brood. Ik ben nu eenmaal iemand die het beestje bij de naam noemt, ik probeer nuance aan te brengen met smileys, die weergeven hoe ik iets bedoel. Als mensen dat niet snappen, dan heb ik mijn best gedaan. Immers ben ik alleen verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor hoe iemand het opvat. Vragen naar hoe en wat in plaats van aanvallen is misschien beter? :)
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

foppe

Bericht door foppe »

Tja ik wil met niet compleet beperken in mijn voeding en ik wil graag zo nu en dan was b12 en omega 3 en 6 binnenkrijgen, zonder te suppleren. Eieren eet ik om dezelfde reden. Anders geen koekjes pasta taart pannenkoeken en dergelijke, en dagelijks alle verpakkingen afspeuren, no thanks. Ik wil ook leven. :D
Het lijkt me heel vermoeiend om op feestjes en verjaardagen en andere sociale bezigheden gewoon niks te kunnen eten! Dat bedoelde ik daarmee. Ik ben nu eenmaal iemand die het beestje bij de naam noemt.
Als je dan toch graag dingen "bij naam noemt":

0. De titel van dit topic was "wat zijn jouw redenen om veganistisch te eten/leven". Je doet geen van beide, en gebruikt daarnaast ook leer en wol; dus het ontgaat me volledig waarom je op dit topic hebt gereageerd. Één verklaring zou kunnen zijn dat je blijkbaar geen idee had wat veganisme is, en dat je ook geen zin had om dat zelf op te zoeken. Een tweede is dat de ethische aspecten je werkelijk niets interesseren. Een derde is dat je het leuk vindt om te mensen tegen de schenen te schoppen. Ik heb geen idee welke van deze redenen je bijdrage motiveerde.

1. een plantaardig dieet is volledig adequaat. Of je bepaalde vitamines in pilvorm binnenkrijgt is irrelevant.

2. Ik weet dat je nergens hebt aangegeven dat ethische aspecten van veganisme je iets interesseren, maar evengoed: ik neem aan dat je het ergens wel verkeerd vindt om dieren voor je plezier te schoppen, te martelen, tegen elkaar te laten vechten, laat staan om ze (zoals kan) af te laten maken op het moment dat de eigenaar ze zat is, of om ze middels geweld om te brengen: kort gezegd, om dieren nodeloos pijn te doen.

3. Aangenomen dat je de onrechtvaardigbaarheid van het zonder noodzaak voor je plezier doden van sòmmige dieren die je niks misdaan hebben inziet: dit is in alle gevallen even onrechtvaardigbaar: of het nu gaat om het bij een melkkoe weghalen, vetmesten en doodmaken van een kalf zodat haar melk en zijn kalfsvlees kunnen worden verkocht; of dat het gaat om het na een paar jaar doodmaken van een legkip omdat de eiproductie begint af te nemen en het houden van het dier niet langer "economisch rendabel is"; of dat het gaat om stierenvechten, of het voor de lol schoppen van een hond of kat. Geen van deze vormen van gebruik zijn noodzakelijk; die dieren hebben je niks misdaan; ze willen geen pijn worden gedaan, ze willen niet dood, en ze verdienen het ook niet om pijn gedaan of gedood te worden puur omdat een mens heeft bedacht dat hij of zij daar baat bij heeft, of omdat het hem/haar beter uitkomt. En hierbij is er geen enkel moreel verschil tussen tussen koeien, vissen, legkippen, vleeskippen, veedieren en huisdieren. Elk dier heeft exact zoveel behoefte aan het blijven voortbestaan ("willen leven") als elk ander dier, en elk excuus dat ik je heb zien aandragen om dieren uit te buiten en te doden is even onverdedigbaar als elk ander excuus.

4. Als je dit toch blijft doen, is dit jouw eigen verantwoordelijkheid, waar ik weinig aan kan veranderen; maar ga alsjeblieft niet lopen keten, en kom niet met goedkope excuses aanzetten van de vorm "ik wil leven" in een topic dat over veganisme gaat, want dat is vrij respectloos naar je medeforumgenoten toe.

Framboos

Bericht door Framboos »

endopleeg schreef:
Framboos schreef: Volgens mij reageerde bijna niemand op het feit dat ze inhoudelijk fout zou zijn - maar de manier waarop ze alles verkondigde.
Inhoudelijk fout?? Vertel vertel!
Dat was niet een reactie op jou of wat je beweert, maar op wat iemand anders weer zei over hoe het hier ging.
endopleeg schreef:Met 'leven', mijn opmerking die hier een eigen 'leven' ging leiden, bedoelde ik een figuurlijk iets, daarom ging er ook een smiley achter, omdat ik inmiddels weet dat ongenuanceerde opmerkingen zonder verlossende smiley hier meteen mensen op de kast jaagt.. :?
Goh. Ik zou juist GEEN smilies gebruiken in dat geval. Volgens mij geven die vaak aan: ik zeg nu iets [vul zelf in; tegen-schenen-schoppends, gemeens, ongevoeligs] maar daar kun je niks van zeggen WANT ik zet er toch een vriendelijke smilie achter.
endopleeg schreef:Met leven bedoelde ik niet iedere dag dingen moeten weigeren, van anderen, omdat er eieren inzitten bijvoorbeeld. Het lijkt me heel vermoeiend om op feestjes en verjaardagen en andere sociale bezigheden gewoon niks te kunnen eten! Dat bedoelde ik daarmee.
Ik snap prima wat je ermee bedoelt. Ik snap niet dat je het op een vegan forum post, omdat je daarmee dus impliceert dat al die mensen GEEN leven hebben. Ik vind dat niet echt aardig en onnodig. Je had ook kunnen zeggen: ik wil niet iedere dag dingen moeten weigeren, dat lijkt me heel vermoeiend. Jij noemt het bij de naam noemen, ik noem dat anders.
endopleeg schreef:Sorry als ik iemand tegen de figuurlijke schenen geschopt heb, maar van jullie reacties lusten de honden ook geen brood. Ik ben nu eenmaal iemand die het beestje bij de naam noemt, ik probeer nuance aan te brengen met smileys, die weergeven hoe ik iets bedoel. Als mensen dat niet snappen, dan heb ik mijn best gedaan. Immers ben ik alleen verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor hoe iemand het opvat. Vragen naar hoe en wat in plaats van aanvallen is misschien beter? :)
Nogmaals, wij zijn geen homogene groep maar allemaal individuen.

Wat is er aanvallend aan:
Framboos schreef:
endopleeg schreef:en dagelijks alle verpakkingen afspeuren, no thanks. Ik wil ook leven. :D
Denk je echt dat veganisten dat de hele dag doen..? :lol:
Ik had er nog wel een reuze vriendelijke smilie achter gezet! ;) En hier blijkt helemaal niet uit dat ik iets niet snap toch? Ik ben het alleen niet met je eens, dat veganisten dagelijks alle verpakkingen afspeuren en daardoor geen leven hebben.

Overigens ben ik het ook niet helemaal met je eens met je laatste punt. Je kunt wel heel bot dingen zeggen (ik zeg niet dat jij dat doet) en dan roepen: Jouw verantwoordelijkheid! Jouw verantwoordelijkheid! Maar volgens mij is een gesprek tussen twee mensen en is het beider verantwoordelijkheid om elkaar te begrijpen. Dit is wel een héél makkelijk statement.

Raynak

Bericht door Raynak »

Ik lees met grote regelmaat vele verpakkingen en vind m'n leven helemaal fantastisch :D

Lisa

Bericht door Lisa »

Vandaag was ik bij een client (ik werk in de thuiszorg)
Het gesprek kwam op haar voorheen vegetarische kleinzoon (of vegetariër kleinzoon? Hoe zeg je dat?)
Hij at een aantaal jaar vegetarisch, maar is daar toen mee gestopt.
Het was niet meer vol te houden, hij ging regelmatig uit eten en met vrienden weg en vond het niet te doen.
Gelukkig is hij gestopt en gewoon weer vlees gaan eten, hij zag er ook zo ongezondheid uit! Hij ziet er veel beter uit sinds hij weer vlees eet.

1. Hoe kan vegetarisch eten nou moeilijk vol te houden zijn? Sorry hoor, dan eet je dus blijkbaar nog gewoon ei, melk, kaas en waarschijnlijk zelfs vis.
Mogelijkheden qua eten zijn dan eindeloos, en ja, ook in een restaurant en met je vrienden op stap.
En kom op, is vegetarisch koken echt zo moeilijk? Zeker met alle vleesvervangers, tofu tempeh enz?
2. Hoe kun je als je eenmaal weet wat de dieren word aangedaan weer terug naar alles eten?
Tenzij dat natuurlijk niet de reden was dat je vegetarisch ging eten, misschien ging het alleen om je gezondheid of de impact op het milieu, maar dan nog...
3. Gelukkig is hij gestopt en weer vlees gaan eten, hij ziet er nu veel gezonder uit.
Alsof vlees goed is voor je gezondheid?!!! Zelfs de niet-vegetarische mensen weten dit geloof ik, of vergis ik me daarin?
Dan denk ik dat er iets anders speelde in zijn leven of hij is zich opeens vol op graan gaan storten zonder groente en fruit te eten? Brood als ontbijt, brood als middageten en pasta als avondeten? Ja met zo weinig variatie snap ik dat je er niet geweldig uit gaat zien.

Mw leek zo overtuigd van het feit dat vlees super gezond is en was zo trots op haar kleinzoon dat hij deze ongezonde levensstijl achter zich heeft kunnen laten dat ik er verder maar niet op in ben gegaan.
Maar trek dan toch echt wel even een wenkbrouw op hoor tjongejonge.

Ananas

Bericht door Ananas »

Dankzij alle reclame van de vee-industrie denken veel mensen nog dat dierlijke producten niet alleen gezond, maar zelfs essentieel zijn voor een goede gezondheid... sad but true
Was eigenlijk een mooi moment om te laten zien hoe fit jij met jouw leefstijl bent! ;-)

Lisa

Bericht door Lisa »

En mijn man kent iemand die al 35 jaar vegetarisch eet.
Die zei tegen mijn man vandaag dat het heel onverstandig is om zomaar overal mee te stoppen (vlees zuivel enz) omdat je lichaam dan essentiële voedingsstoffen tekort komt en als je op zo'n manier wilt gaan leven dat je dan wel je leven lang heel veel supplementen moet slikken.... Eehhhh..... Serieus?
Oh ja en je moet de overgang dus geleidelijk doen.

Dit is verder een erg slimme man erg bij de tijd en uiteraard nam mijn man deze informatie voor waar aan.
Hij denkt nu dus echt dat het onverstandig is om zomaar overal mee te stoppen en dat we de rest van ons leven bergen met supplementen moeten slikken.

Pffff ga je eindelijk voor een gezondere cruelty free levensstijl die bovendien beter is voor het milieu en hoera je krijgt ook je gezin mee en dan schopt zo iemand de boel weer lekker overhoop.

Wat me ook opvalt is dat mensen hun standpunt echt agressief verdedigen.
Ik zal nooit zomaar tegen mensen vertellen dat ze vegan moeten gaan eten, maar vertel er wel over al ze er naar vragen.
Als ik dan zeg dat plantaardige voeding alle voedingsstoffen bevat die wij nodig hebben dan worden mensen echt boos! Hoe kan ik zoiets nou toch zeggen, je denkt toch niet echt dat stoppen met dierlijke producten goed voor je is he! Weet je dan niet hoe gezond vlees is! Maar goed, doe maar lekker wat je wil, jij hebt geen leven, ik wel, ik kan lekker eten wat ik wil... Pfff vermoeiend hoor.
Hoe gaan jullie hiermee om?

:offtopic: dit hoort natuurlik allemaal niet in dit topic thuis, weet niet zo goed waar wel, dus modjes, feel free om mijn posts te verplaatsen of me met een schop onder mijn kont naar het juiste topic te sturen :D

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske »

Dat die grootouder zo denkt, dat begrijp ik wel.
Ik denk dat veel mensen (grootouders) van 65-70+ de mening toe bedeeld zijn dat je vlees nodig hebt om gezond te leven en te zijn.
Begrijpelijk, omdat zij een tijd van schaarste mee hebben gemaakt en vlees (en daar samenhangend betere en gezondere/luxere groente) als een luxe product werd gezien wat je alleen at tijdens feestdagen. Ik denk dat veel mensen nog steeds de koppeling maken tussen (veel)eten en gezelligheid.

Dat het lastig is om uit eten te gaan, dat is iets waar we allemaal wel eens tegen aan lopen. In een restaurant verval je toch al snel in een salade, een pasta-schotel en dan heb je het wel vaak gehad. Veel keuze (2-3 gerechten) is er niet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Het commentaar van andere mensen is helaas vaak het moeilijkste onderdeel van veganist zijn. :roll:
Lisa schreef:Die zei tegen mijn man vandaag dat het heel onverstandig is om zomaar overal mee te stoppen (vlees zuivel enz) omdat je lichaam dan essentiële voedingsstoffen tekort komt en als je op zo'n manier wilt gaan leven dat je dan wel je leven lang heel veel supplementen moet slikken.... Eehhhh..... Serieus?
Oh ja en je moet de overgang dus geleidelijk doen.
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar voor de zekerheid zeg ik het toch even, de 'verstandige man' heeft niet helemaal ongelijk. Je moet als veganist B12 supplementen nemen, want B12 zit niet in plantaardige voeding. Het is ook goed om op te letten dat je voldoende calcium binnenkrijgt uit groene bladgroente en verrijkte producten. Verder is het voor de meeste Nederlanders slim om vitamine D supplementen te nemen, omdat er hier een groot deel van het jaar weinig zon is.

Dat een geleidelijke overgang naar plantaardig eten nodig zou zijn is onzin. Een vegan eetwijze geeft ook allerlei gezondheidsvoordelen zoals minder kans op kanker, diabetes en hartziektes.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

@martina, ja dat wist ik gelukkig wel hoor.
We slikken hier netjes iedere dag vitamine b12 en een multi vitamine.
En ik let er erg op dat we gevarieerd eten, maar dat deed ik voorheen ook.

In reataurants heb ik eigenlijk nooit moeite gehad tot nu toe.
Ik eet al zeker 4 jaar veganistisch in restaurants, thuis durfde ik toen de overstap nog niet te maken, maar uit eten gaan was voor mij altijd een mooie gelegenheid om veganistisch te eten.
Salades vind ik echt verschrikkelijk dus dat bestel ik nooit, maar eigenlijk hebben ze overal wel iets lekkers en soms combineerde ik dingen uit verschillende producten(de berg groene groente uit dat menu met de couscous uit dat menu bijvoorbeeld) doen ze nooit moielijk over, of ik heb gewoon erg veel geluk gehad tot nu toe.

Plaats reactie