Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Bericht door sillygirl » ma mar 24, 2014 16:52

Hoi Karin, welkom hier! Wat leuk dat je plantaardig bent gaan eten! Ik hoop dat je goed gaat voelen erbij, en ik zou zeggen: zeker niet te snel opgeven want vegan kan nog steeds van alles zijn - eiwitrijk, eiwitarm, veel koolhydraten of weinig, suikervrij, of juist vegan lekkernijen, met of zonder granen, veel rauw of veel gekookt eten, etc. dus misschien is het binnen het vegan eten ook nog even zoeken wat voor jou het beste werkt. :)

Ik weet niet of er al andere topics zijn over die docu (je kan de zoekfunctie rechtsboven proberen) maar anders open je er toch gewoon een? :) dan zullen meer mensen het zien, dan nu het in dit topic staat (en dwaalt dit topic ook niet af). Ik heb hem zelf (nog) niet gezien.

KarinB

Bericht door KarinB » ma mar 24, 2014 18:45

Ik heb zojuist een nieuw topic aangemaakt.
Dankje voor de tip Sillygirl en sorry als ik dit topic per ongeluk heb vervuild :wink: :oops:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mar 25, 2014 20:11

Banaan schreef:
Assie schreef: Ik noem mezelf geen veganist, omdat ik nog niet de stap heb gemaakt wollen truien e.d. weg te doen.
Ik vind meer dat iemand geen veganist is, al ben je dat zoals het klinkt wel voor 95%, als je ei eet dan door nog wollen truien te dragen. Ik heb ook nog leren nikes die al een paar jaar oud zijn, gooi ze niet weg want dat vind ik zonde maar zou ook geen nieuwe leren schoenen kopen nu. Wel supergaaf van je ouders dat je vega bent opgegroeid!
Wat bedoel je? Ik noem mezelf geen vegan omdat ik het niet voor 100 % ben inderdaad. Bedoel je dat?

eno2

Bericht door eno2 » za apr 26, 2014 18:45

Mix van redenen. Ik denk dat er zo ongeveer 15 goeie zijn. Ik kom erop terug.
Eet wat goed is voor de planeet

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za mei 24, 2014 6:20

In mijn eerste antwoord ben ik wat te beperkt geweest.
Niet persé in volgorde van belangrijkheid:

1. Spirituele reden: niet veganistische voeding en dieren beschadigen in het algemeen schaden hoe ik me voel en hoe goed ik kan mediteren
2. Compassie: ik wil dat dieren zich maximaal kunnen ontplooien op een zo natuurlijke manier
3. Gezondheid: dierlijke voeding tast mijn gezondheid snel en ernstig aan
4. Verbondenheid met de aarde en al haar levensvormen: ik kan de schade niet aanzien die gebruik van dieren toebrengt aan de ecologische toestand van de planeet qua leefbaarheid en rijkdom aan levenssoorten

Maar de onderliggende reden is feitelijk dezelfde als die Overstand al te berde bracht namelijk een overkoepelend drang naar liefde en het goede te doen. In die zin kan ik ook geen rangorde van belangrijkheid aangeven.
Punt 4 houdt me momenteel mentaal het meeste bezig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:30

Ik eet geen vlees, gevogelte en zuivel vanuit gezondheidsoverwegingen. Vlees en gevogelte is carcinogeen en zit vol met groeihormonen, stress stoffen en bacteriën. Zuivel is voor baby's en voor babydieren, geen enkel ander zoogdier drinkt melk na hun babytijd, daarnaast is ervan bekend dat het osteoporose veroorzaakt, en ook melk is carcinogeen. Dit zijn mijn redenen om deze dingen niet meer te eten en drinken.
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

Brent

Bericht door Brent » ma jun 02, 2014 10:43

Heb je minder angst voor opeenhoping van gifstoffen in vis?
Die kwikschandalen zijn nu wel verleden tijd mag je hopen, maar ik zou er zelf toch niet gerust op zijn, het is toch een concentratie ten opzichte van de planten en diertjes die ze eten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

endopleeg

Bericht door endopleeg » ma jun 02, 2014 10:57

Tja ik wil met niet compleet beperken in mijn voeding en ik wil graag zo nu en dan was b12 en omega 3 en 6 binnenkrijgen, zonder te suppleren. Eieren eet ik om dezelfde reden. Anders geen koekjes pasta taart pannenkoeken en dergelijke, en dagelijks alle verpakkingen afspeuren, no thanks. Ik wil ook leven. :D
Groetjes van Miranda!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 11:06

Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je vindt dat mensen die wel 'dagelijks verpakkingen afspeuren' geen leven hebben? :shock: (dat zou namelijk een beetje jammer zijn op een veganisme-forum.....)
Overigens heb je absoluut geen eieren nodig om pasta, pannekoeken, taarten en andere lekkere dingen te eten.
Maar waarschijnlijk ben je gewoon gewend om het zo te doen, en dan kan het lastig zijn om dat te doorbreken. Sja, traditie hè. Als er van jongs af aan wordt ingestampt dat je een ei nodig hebt bij pannekoeken bakken, of dat alleen eierpasta lekker is.... Dan is het moeilijk om daar vanaf te wijken.
Afijn, ik denk dat als je een tijdje mee loopt op het forum je misschien nog wel ontdekt dat er heel veel lekkere ei-vrije dingen zijn :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 02, 2014 18:35

Banaan schreef:Het anders willen zijn door veganist te worden kan ik me echt helemaal niet in herkennen. Het liefste ben ik met m'n veganisme gewoon sociaal geaccepteerd en krijg ik geen opmerkingen van familie of vrienden. Ben alleen veganist omdat met de kennis die ik nu heb het consumeren van dierlijke producten voor mij en mijn schuldgevoel niet meer te verantwoorden is.
+1!

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 02, 2014 18:37

endopleeg schreef:en dagelijks alle verpakkingen afspeuren, no thanks. Ik wil ook leven. :D
Denk je echt dat veganisten dat de hele dag doen..? :lol:

endopleeg

Bericht door endopleeg » di jun 03, 2014 20:18

Framboos schreef:

Dus jij wist vanaf dag 1 feilloos alle producten uit de supermarkt te vinden waar geen spoor van ei of melk in zit? Chapeau!

En met nooit meer koekjes en taart bedoel ik dat als je op een verjaardag komt dus nooit meer mee kan eten met de rest. Zou ik jammer vinden ja. Ik woon in Limburg en hier wordt geen slagroomtaart maar vlaai gegeten en die wordt bereidt zonder zuivel, dus die kan ik altijd eten, mits er geen slagroom op zit.
Groetjes van Miranda!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 03, 2014 20:24

Ja dat is een nadeel ja, maar dat weegt niet op tegen het dierenleed vind ik.
Rijstevlaai is denk ik uitgesloten en maar als je een lekkere kersenvlaai kunt mee-eten wat let je?

Hier is het pas lastig, ik woon in een boter-vlees-vis land. Nou en.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 03, 2014 20:28

endopleeg schreef:
Framboos schreef:

Dus jij wist vanaf dag 1 feilloos alle producten uit de supermarkt te vinden waar geen spoor van ei of melk in zit? Chapeau!
Joh, iets minder met gestrekte benen overal ingaan (helemaal als je nieuw bent op een forum) kan echt geen kwaad.. *

Nee, dat wist ik niet vanaf dag 1. Dat kost inderdaad even wat uitzoekwerk. Maar na twee week tot een maand weet je het wel. Ik vind twee week of een maand wat etiketten lezen echt geen onoverkomelijke ramp en dat betekent niet dat iemand gelijk 'geen leven meer heeft'.

* Edit: ik zie nu je avatar pas. Vind je dat zelf ook niet een beetje... kinderachtig? Jammer dat je je zo opstelt: wij zijn echt allemaal de kwaadsten niet; probeer het eens met wat vriendelijkheid zou ik zeggen.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 03, 2014 21:02

Wow je bent wel heel respectvol van nature zeg...
Overigens zit op veel vlaaien gelatine en vaak ook zuivel in het beslag voor de bodem.... Dus je laat het enkel wanneer het je uitkomt?

sillygirl

Bericht door sillygirl » di jun 03, 2014 21:48

endopleeg schreef:
Framboos schreef:

Eh, ja. Het zijn twee woorden van respectievelijk 3 letters en 4 letters; en zelfs in de langste ingrediëntenlijst staan ze vetgedrukt en speciaal vermeld. Vertel eens wat jij hier moeilijk aan vindt?

Brent

Bericht door Brent » wo jun 04, 2014 5:32

Nou, jullie gaan er anders als eerste met het gestrekte been in als echte die-hard vega's tegen een nieuwkomert! :P :mrgreen:

Het zou mijn ding niet zijn, vis en ei door mijn eten, maar het is al een stuk beter dan rood vlees enz..
Op Vegatopia zouden ze daar relaxter mee om gaan.
Maarja, dit is natuurlijk wel een écht vega-forum, dus ook wel weer te begrijpen dat het zo gaat hier.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 04, 2014 7:06

Brent schreef:Nou, jullie gaan er anders als eerste met het gestrekte been in als echte die-hard vega's tegen een nieuwkomert! :P :mrgreen:

Het zou mijn ding niet zijn, vis en ei door mijn eten, maar het is al een stuk beter dan rood vlees enz..
Op Vegatopia zouden ze daar relaxter mee om gaan.
Maarja, dit is natuurlijk wel een écht vega-forum, dus ook wel weer te begrijpen dat het zo gaat hier.
O, het maakt mij niet uit dat ze zo eet. Ik zie liever iedereen vegan natuurlijk, maar als iemand bepaalde dierlijke producten niet wil eten dan moet hij of zij dat maar doen en ik juich elk stapje dat iemand zet toe. Dus waarom ontspoort dit zo? Nou, misschien omdat precies jouw eerste regel. 'Jullie gaan er anders ook...' Wij zijn geen jullie. Wij zijn allemaal individuele personen. Die avatar van endopleeg stoorde mij totaal niet; dat was @rno. Brent, jij bent ook onderdeel van de 'jullie', als er al een 'jullie' is.

Als ik dit topic zo teruglees is niet iemand van de 'jullie' de eerste die de ongevoelige opmerking maakt.. ('Ik wil ook leven', daarmee impliceren dat al die mensen die dat wel doen geen leven hebben. Vind ik niet echt aardig, als je op een forum komt waar allemaal mensen dat dus wel doen.) Als je op een forum statements maakt, zoals ik moet vis eten want anders krijg ik a en b niet binnen, dan kun je verwachten dat iemand met een andere mening daarop reageert toch?

Brent

Bericht door Brent » wo jun 04, 2014 9:54

Hmm, het ging mij niet om die avatar, dat kwam nadat het al ontspoord was.
Ik bedoelde die toch vrij uniforme afkeuring van idd dat "ik wil ook leven".

Dat dacht ik namelijk zelf jarenlang toen ik nog zuivel at, dat het "geen leven" zou zijn als ik daar mee moest stoppen. Ik dacht namelijk werkelijk dat ik slap zou worden door voedingstekorten.
Je kunt dat als doorgewinterde planteneter wel merkwaardig vinden, maar dat is de belevingswereld van iemand die dat andere, het pure planten eten nog niet heeft uit durven proberen.

Er zijn hier wel meer mensen geweest die het vervelend vonden een pil met B12 te moeten slikken omdat het onnatuurlijk leek. Vaak zit daar achter dat men vreest dat het dan een onnatuurlijk en dus schadelijk dieet is als je het strikt volgt.

Als je dan vervolgens in koor iemand met argumenten overspoelt die suggereren dat ze "fout" denken, dan ga je mensen niet overtuigen de stap te zetten het toch eens uit te proberen. Dat geeft eerder het gevoel bij hen dat ze zich tussen een soort sekte hebben begeven die er te fanatiek instaat omdat ze het dier eenzijdig als slachtoffer zou zien.

Het is handiger om mensen eerst te complimenteren met de vele stappen die ze al gezet hebben en als je dan na een tijdje een band hebt met zo iemand, kun je in een open (niet dwingend) gesprek dingen uitwisselen.
Zelf ben ik ook iemand die er graag met een recht been ingaat bij mensenrechten en dierenrechten, maar bij iets persoonlijks en gevoeligs zoals dieetkeuze heb ik dat mezelf afgeleerd, het werkt niet.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo jun 04, 2014 10:19

Ik reageerde vooral op de sarcastische toon; het komt daarmee meteen al over alsof 'wij' (veganisten) hier belachelijk zijn. En ik snap oprecht niet wat er moeilijk is aan etiketten lezen; bovendien doen vegetariërs dat vaak toch ook al, dus je bent het al gewend.
Ik ben nu 4 maanden veganist maar ik wist 3 manaden terug ook al van bijna alle schappen in mijn supermarkt welke producten dierlijke ingrediënten bevatten of niet. Het is gewoon weinig moeite voor iets wat ik belangrijk vind. Iemand kan natuurlijk zeggen dat die het niet belangrijk vindt; dat is iets anders dan sarcasme en suggereren dat als iemand niet vanaf dag 1 alles foutloos doet, diegene dus niets beter bezig zou zijn dan iemand die het niet probeert. Dát is juist zwartwit denken dat nergens toe leidt.

Plaats reactie