Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegandish
Leefwijze: veganist

Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Bericht door vegandish » wo mar 19, 2014 20:00

Hoi gelijkgestemden,

Athans, dat vraag ik me af, zijn hier gelijkgestemden? Of om preciezer te zijn, zijn hier mensen die gelijkgestemd zijn met mij? Wat ik mij namelijk afvroeg is of er meer mensen zijn die zich tot op zekere hoogte niet interesseren in mens, dier en milieu, als argumentatie voor een veganistisch leven. Begrijp me goed hoor, mens, dier en milieu laten me niet koud, maar niet op het niveau zoals veganisme-promotie het vaak beschrijft. Ik eet veganistisch omdat het gezonder is (denk ik), voor mij! Dat het bijkans eerlijker is voor mens, dier en milieu is mooi meegenomen.

Ik begin dit topic omdat ik tien jaar geleden een paar jaar veganist ben geweest. En toen zei ik, als ik het veganisme uitlegde dat het mij om de dieren te doen was. Later toen ik stopte als veganist en nog later gewoon weer ongezonde kroketten uit de muur at ;-), heb ik vaak nagedacht over mijn motieven waarom ik ooit veganist werd. Ik ontdekte toen dat het voornamelijk te maken had met het mijzelf geven van een identiteit, ik wilde iets, iemand zijn. En nu was ik veganist. Dat gaf betekenis en doel aan mijn leven.

Nu eet ik dus alleen veganistisch, die paar leren schoenen, die riem en die wolle trui vind ik wel best. Ik ben er geen veelgebruiker van.

Maar dus mijn topicvraag. Wat zijn ten diepste jouw motieven om veganistisch te eten / te leven?

Groet,

Vegandish

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Wat is jouw motief om veganistisch te eten/leven?

Bericht door Brent » wo mar 19, 2014 22:22

Vooral gezondheid, die van mijzelf (en als voorbeeld voor anderen).
Ik ben geen principiele veganist, maar zie planten eten als de allerbeste keuze voor het menselijke lichaam.

Maar in tweede instantie ben ik behoorlijk pissig dat anderen de aarde verwoesten vanwege hun smaakbehoeftes richting diergebruik.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Overstand

Bericht door Overstand » wo mar 19, 2014 22:34

Wij zijn 1 geheel. Universum, Planneet, dieren, mensen, planten, in alles zit een deel van dezelfde bewustzijn. Alles is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. En op een dag keren we allemaal terug tot 1 geheel waar we van zijn ontstaan.

mijn motieven zijn eigenlijk alles in 1.

Maar heel simpel gezegd, omdat dit de enige revolutie is waar ik aan kan meedoen.

Overstand

Bericht door Overstand » do mar 20, 2014 8:47

Maar ergens zijn 'we' = (1 'gededuceerd' naar we) die 'bewustzijn' kwijtgeraakt.

Dat moet eigenlijk tussen.

Alles half schrijver :)

Mystique

Bericht door Mystique » do mar 20, 2014 12:12

Ik vind sowieso dat, zodra een wezen lijdt, dat wezen niet gebruikt mag worden.
Ik had heel graag gewild dat wij andere dieren zouden verstaan en ben ervan overtuigd dat zij, net als wijzelf, zouden laten merken dat het pijn doet en niet dood willen.

Ik vind het raar dat men gelooft dat wij als enige diersoort recht hebben op bescherming en vrijheid, omdat wij verder ontwikkeld zouden zijn. Toch is een zwaar gehandicapt persoon zeer waarschijnlijk minder ontwikkeld dan een varken. Moet die dan ook maar vetgemest worden, in een klein hokje gestopt en geslacht worden?

Slaat toch nergens op. :)

vegandish

Bericht door vegandish » vr mar 21, 2014 7:30

Leuk om in de reacties drie verschillende motieven terug te zien. Natuurlijk is er overlap, maar Brent doet het primair net als ik voor zijn eigen gezondheid, Overstand ziet het als een natuurlijk gevolg van zijn levens- en wereldbeschouwing en Mystique benoemd vooral het onrechtvaardige dierenleed.

Boeiend! Zijn er ook mensen die mijn eerste motief van tien jaar geleden herkennen? Dat het eigenlijk allemaal te maken heeft met jezelf. Jij wil anders zijn, omdat jij als individu de behoefte hebt om je te profileren ten opzichte van de massa. Ik zeg overigens niet dat ik daar nu zelf vrij van ben hoor.

Vegandish

Banaan

Bericht door Banaan » vr mar 21, 2014 11:07

Het anders willen zijn door veganist te worden kan ik me echt helemaal niet in herkennen. Het liefste ben ik met m'n veganisme gewoon sociaal geaccepteerd en krijg ik geen opmerkingen van familie of vrienden. Ben alleen veganist omdat met de kennis die ik nu heb het consumeren van dierlijke producten voor mij en mijn schuldgevoel niet meer te verantwoorden is.

jojo

Bericht door jojo » vr mar 21, 2014 11:37

Die van mij is heel simpel: Ik hou van dieren, dus eet ik ze niet.
Maar zo ben ik niet begonnen: Ik werd vegetariër, omdat ik tegen de bioindustrie was, niet omdat ik tegen dode dieren eten was. Dat veranderde al vrij snel...... :)
Ik leef vanuit liefde en compassie en daar hoort geen onnodig lijden bij.
Bovendien plaats ik mij niet bóven andere dieren, ik doe niet aan speciesisme
Dat ik hierdoor niet meedoe aan het totaal verkloten van deze aardbol en dat het ook nog es heel gezond is voor mijn lichaam is mooi meegenomen :D

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr mar 21, 2014 14:48

vegandish schreef:Dat het eigenlijk allemaal te maken heeft met jezelf. Jij wil anders zijn, omdat jij als individu de behoefte hebt om je te profileren ten opzichte van de massa. Ik zeg overigens niet dat ik daar nu zelf vrij van ben hoor.
Ik heb juist de neiging om zo min mogelijk op te willen vallen.
Wel heb ik de neiging om sterk onafhankelijk te willen zijn in mijn denken en keuzes maken.
Het gevoel bij mij is dat de rest achterloopt op waar het naartoe gaat, maar dat ik zelf harder wil lopen, niet wil wachten op de voltooiing van die ontwikkelingen.
Over minder dan 50 jaar zie ik nog maar een minderheid vlees of zuivel eten.

Enerzijds wil ik dus niet opvallen, maar anderzijds heb ik schijt aan conformeren met dingen die me niet aanstaan.
Zo zal ik nooit meegaan in de acoholcultuur ("drink gezellig een biertje mee man!") of de sexcultuur ("wees niet preuts, wij zijn niet anders dan dieren") om maar wat te noemen.
Ik maak zelf wel uit hoe ik me wil voelen en wat ik belangrijker vind.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 21, 2014 15:21

Mijn motivaties om veganistisch te leven zijn primair de dieren en het milieu. Qua gezondheid merk ik geen verschil.

Op zich heb ik het altijd wel aantrekkelijk gevonden om een beetje bijzonder te zijn, maar veganisme gaat wel ver wat dat betreft. De meeste sociale momenten zijn ook eetmomenten en het is best irritant om altijd de uitzondering te zijn. Ik vind het wel leuk dat ik allerlei producten, winkeltjes en restaurantjes ken die andere mensen (nog) niet kennen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna » vr mar 21, 2014 15:53

Ik ben vegetariër geworden omdat ik niet wilde dat voor mijn eten dieren gedood werden. Veganist ben ik geworden omdat ik niet wil dat voor mijn leven dieren geen leven hebben. De manier zoals tegenwoordig met voedsel wordt omgegaan, bevalt mij niet. De bio-industrie is veel te grootschalig geworden, er is geen respect meer voor het leven, voor het individuele dier en zijn behoeften. Dieren worden gezien als apparaten, producten, voorwerpen - zij zijn er om door ons gebruikt te worden. Door veganist te zijn wil ik me daarvan distantiëren. Niet om op te vallen - liefst val ik helemaal niet op - maar omdat ik anders met mijn geweten in de knoop kom. Ik doe wat ik doe omdat ik me daar goed bij voel. :)

Banaan

Bericht door Banaan » vr mar 21, 2014 16:27

Brent schreef: Enerzijds wil ik dus niet opvallen, maar anderzijds heb ik schijt aan conformeren met dingen die me niet aanstaan.
Zo zal ik nooit meegaan in de acoholcultuur ("drink gezellig een biertje mee man!")
Nice! Gebeurt me amper, mensen tegenkomen die ook niet drinken.

Moniek

Bericht door Moniek » vr mar 21, 2014 16:58

Luna schreef:Ik ben vegetariër geworden omdat ik niet wilde dat voor mijn eten dieren gedood werden. Veganist ben ik geworden omdat ik niet wil dat voor mijn leven dieren geen leven hebben.
Mooi gezegd!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr mar 21, 2014 20:44

Mijn primaire motivatie is toch wel ethiek. Ik denk dat het moreel gezien verkeerd is om onnodig lijden toe te brengen, maar dat dat heel moeilijk te voorkomen is zodra je je eigen belangen tegenover die van een dier zet (die natuurlijk niet kan protesteren).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za mar 22, 2014 16:55

Ik ben opgegroeid als vega en dieren eten komt niet in mijn hoofd op. Ik had al nagedacht over veganisme maar vond het te beperkend. Toen kreeg ik koemelk allergie die zich op zo'n manier uitte (slijm in keel en longen) dat ik er een heel naar gevoel bij kreeg (mijn moeder is terminaal ziek en dat begon zo).

Kalfjes meteen apart zetten e.d., zette me ook aan het denken. Ik eet alleen heel af en toe nog iets met vrije uitloop ei. Ik noem mezelf geen veganist, omdat ik nog niet de stap heb gemaakt wollen truien e.d. weg te doen.

Banaan

Bericht door Banaan » za mar 22, 2014 17:48

Assie schreef: Ik noem mezelf geen veganist, omdat ik nog niet de stap heb gemaakt wollen truien e.d. weg te doen.
Ik vind meer dat iemand geen veganist is, al ben je dat zoals het klinkt wel voor 95%, als je ei eet dan door nog wollen truien te dragen. Ik heb ook nog leren nikes die al een paar jaar oud zijn, gooi ze niet weg want dat vind ik zonde maar zou ook geen nieuwe leren schoenen kopen nu. Wel supergaaf van je ouders dat je vega bent opgegroeid!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za mar 22, 2014 19:29

Mystique heeft mijn motivatie precies omschreven eigenlijk...
niets aan toe te voegen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za mar 22, 2014 21:37

Ik ben begonnen veganistisch te eten vanwege het dierenleed & milieu.
Wanneer je je echter in verdiept, en zeker toen mijn vriend ongeneeslijk ziek werd verklaard zie je ook dat er heel veel risico's zitten aan dierlijke producten en dat plantaardige producten juist een versterkende kracht hebben. Ook heb ik nu door wat voor een effect het heeft op de wereldvoedselverdeling en dat vind ik zeker niet onbelangrijk. Allemaal redenen bijgekomen om zeker niet te stoppen en er nog meer overtuigd mee door te gaan.
Laatst gewijzigd door Dani op za mar 22, 2014 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

sillygirl

Bericht door sillygirl » za mar 22, 2014 21:49

Ik ben pas net begonnen als veganist. Het was eerst een mix van redenen, sowieso milieu en wereldhonger/onrecht dat schuilgaat achter vleesproductie, daarnaast ook gewoon benieuwd of ik het zou kunnen, dingen willen uitproberen, een beetje jaloers worden van veganisten omdat zij hun idealen zo uitleven en iets uitstralen van daar gelukkig van worden? Duno precies maar zo'n onderbuikgevoel van oh, ik wil hier ook bij horen want ik stond aan de verkeerde kant van de lijn en de toffe mensen zijn dáár! Maar sinds ik het niet meer blokkeer/weiger eraan te denken vind ik dieren ook steeds intrinsiek belangrijker eigenlijk. Ik was altijd zo overtuigd dat vlees en vis noodzakelijk was voor gezondheid dat ik dus ook nooit wilde nadenken over dierenrechten omdat ik veganisme gewoon niet als reële optie zag. Ik was al wel tegen de industriële manier waarop dieren worden gehouden en gedood maar inmiddels kan ik mij ook steeds beter vinden in het idee dat dieren er gewoon niet zijn voor ons om als object te zien, en te gebruiken, en dat we ze dus gewoon met rust moeten laten. Maar ik voel me nu ook vrij om daarover na te denken omdat ik niet meer bang ben dat ik doodga van veganistisch eten. Sterker nog, ik denk dat het alleen maar gezonder is nadat ik er meer over heb geleerd. :) Maar ik vind ook, dat zelfs als iemand niets om dieren zou geven, en zelfs als je eigen gezondheid je zogenaamd niet boeit (rationalisatie kunnen mensen goed...) dat het nog steeds inexcusable is om vlees te blijven eten omdat je dan het milieu en je minder rijke medemensen kapot maakt alleen maar voor jouw decadente 'smaakervaring'.

KarinB

Bericht door KarinB » ma mar 24, 2014 16:41

Hallo allen,

Ook ik ben pas sinds een paar dagen begonnen met 'plantaardig eten'. Mijn motivatie lag niet zozeer bij het dierenleed. Hier heb ik altijd wel moeite mee gehad, en zou graag willen zeggen dat dat mijn motivatie was, maar feit is dat ik vlees altijd gewoon te lekker heb gevonden en dus die gedachte gewoon maar 'wegdrukte'.
Mijn motivatie om nu toch (in eerste instantie een paar maanden op proef om te kijken hoe het bevalt) 'veganistisch'/plantaardig te eten was de documentaire 'Forks over Knives'. Deze documentaire was voor mij een echte eye-opener als het gaat over vlees/zuivel in relatie tot onze gezondheid.
Verbanden tussen kanker/hart- en vaatziektes/algemene fitheid en energie aan de ene kant en vlees/zuivelconsumptie aan de andere kant... De feiten die in die documentaire gepresenteerd worden liegen er niet om. Ik schrok er echt van. Ik weet niet hoeveel van jullie deze documentaire kennen, maar deze documentaire heeft echt de potentie om zelfs de meest hardnekkige meat-lover anders over vlees na te gaan laten denken.
Mijn persoonlijke beweegredenen zijn dan ook voornamelijk dat ik me graag fitter en energieker wil voelen (ben al tijden lang moe moe moe, ongeacht hoeveel ik slaap), en ik wil graag wat afvallen, wat me tot nu toe op geen enkele manier is gelukt.
Ik wil dan ook graag nu een maand of 2/3 een plantaardige voedingsstijl proberen, om te zien of ik me fitter ga voelen en ook misschien nog wat af kan vallen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nu, na slechts een paar dagen al (gevarieerd) plantaardig te hebben gegeten vele malen fitter voel. Tegelijkertijd twijfel ik of dat echt al zo snel kan kan of dat dat tussen de oren zit?
Excuses voor iedereen hier die voornamelijk voor het dierenleed opkomt, ik heb daar erg veel respect voor en vind dit zéér nobel van iedereen! Ik wil hier alleen ook even de andere motivatie belichten.
Maargoed. Ik ben erg benieuwd wie die documentaire 'Forks over Knives' ook kent, en wat jullie mening daarover is?

Plaats reactie