Bloedprikken, vegan?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Bloedprikken, vegan?

Bericht door Sas » zo feb 23, 2014 10:33

Ik ontving vandaag een formulier die ik bij mijn afspraak op de prikpoli moet afgeven. Er stond iets op wat ik eerder over het hoofd heb gezien:

Lichaamsmateriaal wat overblijft kan voor wetenschappelijk doeleinden gebruikt worden.

Maar welke wetenschappelijk doeleinden, dat stond er niet bij. Hoe weet ik of mijn bloed niet op dieren gebruikt gaat worden? Wellicht toch maar bezwaar maken tijdens het prikken? dat lijkt een mogelijkheid te zijn, zoals tevens op de brief staat vermeld.

pommy

Re: Bloedprikken, vegan?

Bericht door pommy » zo feb 23, 2014 10:42

Je kan idd gewoon zeggen dat je dat niet wilt (doe ik ook altijd).

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo feb 23, 2014 10:53

ik zou juist denken dat, als ze meer menselijk materiaal hebben, ze dus meer onderzoek kunnen doen zonder daarvoor dieren te gebruiken. Maar misschien ben ik naïef hoor. Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar welke 'doeleinden' dit nu ov er gaat :)

Eef

Bericht door Eef » do mar 06, 2014 9:36

pommy schreef:Je kan idd gewoon zeggen dat je dat niet wilt (doe ik ook altijd).
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat overkomt, aangezien op het formulier staat dat het gewoon gebeurt, ze vragen geen toestemming...

Ik vraag me ook wel af wat ze met je bloed gaan doen.

pommy

Bericht door pommy » do mar 06, 2014 10:44

Oh hier wel, dat toestemming vragen, en als je nee zegt wordt dat op t formulier aangevinkt.

Eef

Bericht door Eef » do mar 06, 2014 16:46

pommy schreef:Oh hier wel, dat toestemming vragen, en als je nee zegt wordt dat op t formulier aangevinkt.
Ok, dat zou fijn zijn.

Weet jij wat ze met het bloed doen van de mensen die wel toestemming geven?
Want het heeft inderdaad 2 zijden, gebruiken ze het op proefdieren, of misschien wel in plaats van proefdieren...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mar 06, 2014 17:46

Voor zover ik weet worden tests juist uitgevoerd op het bloed, voor het bepalen van bloedwaarden en allergische reacties en soms worden tests uitgevoerd met toxische stoffen. Dat het bloed gebruikt wordt op dieren, daar heb ik nooit van gehoord. Wellicht zou in het uiterste geval een gevonden ziekte (virus of kanker) bij een dier worden ingebracht. Hier heb ik eigenlijk nooit over nagedacht en ik ben van het laatste vanzelfsprekend geen voorstander, maar ik denk dat het toestemming geven voor wetenschappelijk onderzoek meer goed dan kwaad doet. Hoe meer menselijk materiaal beschikbaar is voor onderzoek, hoe minder dieren er nodig zijn. Daarom ben ik ook van mening dat mensen die terminaal ziek zijn de kans moeten krijgen om zich te melden voor behandelmethodes die nog niet goedgekeurd zijn.
:govegan:

Eef

Bericht door Eef » vr mar 07, 2014 21:51

Rorrim schreef: Daarom ben ik ook van mening dat mensen die terminaal ziek zijn de kans moeten krijgen om zich te melden voor behandelmethodes die nog niet goedgekeurd zijn.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar helaas wordt er dan ook misbruik gemaakt van mensen.
Ik las dat ze dan gebruikt kunnen worden om te kijken hoeveel kanker-medicatie men kan verdragen, waar de toxische grens ligt). Ondertussen denken de patienten dat ze misschien wel beter worden.

Plaats reactie